Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

JohanH


Sitat fra: eledille på onsdag 28. august 2013, klokken 17:02
Sitat fra: JohanH på onsdag 28. august 2013, klokken 15:09
Man har nytte av dobbeltlader i alle opplegg som kan levere vekselstrøm over 11kW, opp till 22kW. For å ha nytte av dobbeltladeren må man koble seg direkte til opplegget med en Type 2 kabel, fordi Mobile Connectorn uansett ikke håndterer mer enn 11 kW. Det er den enkleste måten å tenke på det.

Må rette deg litt - her er det ikke helt trivielt å få alle detaljer rett på første forsøk (eller femtende, for den saks skyld):

Man har nytte av dobbeltlader i alle Mode 3 Type 2 opplegg som kan levere vekselstrøm over 11 kW. Punktum. Du får nemlig 22 kW ut av en 43 kW lader også, men selvsagt bare om du har dobbeltlader. Jeg mener dette gjelder de fleste av combo-stasjonene også, tror de har mulighet til å levere 43 kW AC i tillegg til enda kraftigere DC.

Skrev jo det. "De som kan levere over 11 kW, opp til 22 kW" [altså nytten er til 22 kW, om så anlegget kan levere alltid så mye]. Det er jo selvsagt - du kan lade en iPhone eller drive en svær slagborr fra den samme Schukokontakten så lenge du ikke prøver å ta ut mer enn hva den er dimensionert for. Dvs. du kan alltid trekke mindre enn maksimalt, selvfølgelig gjelder det også et Type 2 Mode 3 opplegg.

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Gusse

Er det sånn at man kan lade model s på type 1 ladestasjon, med en type 2 til type 1 kabel? Ev finnes det overganger fra type 2 til type 1?

Griffel

#303
Sitat fra: Gusse på onsdag 28. august 2013, klokken 22:29
Er det sånn at man kan lade model s på type 1 ladestasjon, med en type 2 til type 1 kabel? Ev finnes det overganger fra type 2 til type 1?
Det finnes vel kun private type 1 ladestasjoner (hjemmeladepunkt for leaf og trillinger 10-16A), og det går uansett ikke å lade fra disse med en type 2 til type 1 kabel. (Plugg mot vegg er han, plugg mot bil er hun)
Overganger finnes for det meste, også for slikt men behovet er nok lite.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gusse

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. august 2013, klokken 00:05
Sitat fra: Gusse på onsdag 28. august 2013, klokken 22:29
Er det sånn at man kan lade model s på type 1 ladestasjon, med en type 2 til type 1 kabel? Ev finnes det overganger fra type 2 til type 1?
Det finnes vel kun private type 1 ladestasjoner (hjemmeladepunkt for leaf og trillinger 10-16A), og det går uansett ikke å lade fra disse med en type 2 til type 1 kabel. (Plugg mot vegg er han, plugg mot bil er hun)
Overganger finnes for det meste, også for slikt men behovet er nok lite.

Mulig jeg har misforstått dette, men i Steinkjer ved NSB står det 2-3 ladestasjoner som jeg, etter å kikket på ladekabel, identifiserer som type 1.
Dette er ikke en privat ladestasjon. Grunnen til at jeg spørr er at type 2 er lite utbredt i Nord-Trøndelag. Disse ligger på en rute jeg ofte kjører.

RSandven

Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

FThorsen

Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Griffel

#307
Sitat fra: Gusse på torsdag 29. august 2013, klokken 00:28
Mulig jeg har misforstått dette, men i Steinkjer ved NSB står det 2-3 ladestasjoner som jeg, etter å kikket på ladekabel, identifiserer som type 1.
Dette er ikke en privat ladestasjon. Grunnen til at jeg spørr er at type 2 er lite utbredt i Nord-Trøndelag. Disse ligger på en rute jeg ofte kjører.
Det er jo ingen tvil om at dette er type 1 tilkoblingspunkt med kabel. Dårlig gjort av JBV å montere et ladepunkt som kun kan benyttes av Leaf og trillinger! Dette er en garasjeløsning for folk med Leaf, offentlige plasser må følge Europastandard.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb


Sitat fra: RSandven på torsdag 29. august 2013, klokken 17:39
Har ikke sett denne før:
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging

Artig at i bildet av "appen" så bruker de bilde av en beta-versjon av Model S. Se baklyktene er større, luftinntaket i framskjermen ++.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. august 2013, klokken 22:00
Det er jo ingen tvil om at dette er type 1 tilkoblingspunkt med kabel. Dårlig gjordt av NSB å montere et ladepunkt som kun kan benyttes av Leaf og trillinger! Dette er en garasjeløsning for folk med Leaf, offentlige plasser må følge Europastandard.

NSB har intet å gjøre med stasjonene (eller annen infrastruktur), det er nok JBV som i så fall har satt opp disse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. august 2013, klokken 23:57
Sitat fra: Griffel på torsdag 29. august 2013, klokken 22:00
Det er jo ingen tvil om at dette er type 1 tilkoblingspunkt med kabel. Dårlig gjort av JBV å montere et ladepunkt som kun kan benyttes av Leaf og trillinger! Dette er en garasjeløsning for folk med Leaf, offentlige plasser må følge Europastandard.

NSB har intet å gjøre med stasjonene (eller annen infrastruktur), det er nok JBV som i så fall har satt opp disse.
Da har jeg rettet NSB til JBV. Jeg har selvfølgelig ingen anelse om hvem som setter opp offentlige ladepunkt i Steinkjer. Uansett hvem blir det galt å montere et type 1 ladepunkt til alminnelig bruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hyperstress

Adapter CCS?

Etter hva jeg har forstått så er det sannsynlig at CHADEMO vil dø ut sakte men sikkert i europa, etter som CCS er den offisielle standarden i EU.

Tesla har sagt de vil lage CHADEMO adapter, men har de sagt noe om CCS?
Det burde vel være enklere å lage adapter til den?

Grunnen til at jeg spør, er at dersom det er sannsynlig at CCS er den dominerende standarden om noen år, er godt utbygd i Norge, og Tesla har adapter - så vurderer jeg å droppe dobbeltlader... tror jeg ..  :-\

(Beklager hvis temaet er besvart et sted i denne enorme tråden..)  :P
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OleJA

CCS eller chademo kommer nok i overskuelig fremtid til å være en relativt dyr betalingsløsning hvor en må ha 5-6 abonnement for å dekke hele sørnorge. For Type 2 er det nok gode muligheter for å finne gratis ladepunkt.
Så har en bare behov for å fylle på noen mil for å komme seg til neste superlader, så foretrekker ihvertfall jeg dobbeltlader og 22kW type2.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

sax

Hva slags feilmelding får dere når UMC'en feiler? Har en som ble testet ved henting men som bare ender i 3 røde blink (contactor failure) hjemme. Utrolig irriterende.

Gusse

Sitat fra: Griffel på fredag 30. august 2013, klokken 18:17
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. august 2013, klokken 23:57
Sitat fra: Griffel på torsdag 29. august 2013, klokken 22:00
Det er jo ingen tvil om at dette er type 1 tilkoblingspunkt med kabel. Dårlig gjort av JBV å montere et ladepunkt som kun kan benyttes av Leaf og trillinger! Dette er en garasjeløsning for folk med Leaf, offentlige plasser må følge Europastandard.

NSB har intet å gjøre med stasjonene (eller annen infrastruktur), det er nok JBV som i så fall har satt opp disse.
Da har jeg rettet NSB til JBV. Jeg har selvfølgelig ingen anelse om hvem som setter opp offentlige ladepunkt i Steinkjer. Uansett hvem blir det galt å montere et type 1 ladepunkt til alminnelig bruk.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA