Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

valvolainen

Hurtigladere i byene kompletterer kartet som er igang nå.
Vi må kunne kjøre forbi en by uten overnatting.
Helt naturlig at det kommer ladere i de store byene også.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på lørdag 07. september 2013, klokken 21:19
Hurtigladere i byene kompletterer kartet som er igang nå.
Vi må kunne kjøre forbi en by uten overnatting.
Helt naturlig at det kommer ladere i de store byene også.

Ja, siden de har plassert laderne 200km fra de store byene må det bli slik. Hvis ikke måtte de begynt 100km ut fra de store byene i hver retning.

En lader i Oslo vil passe meg perfekt. Kjører ofte Oslo(jobb)-hytta-Fredrikstad(hjem) og da har jeg kjørt 36 mil når jeg passerer Oslo på vei hjem. 46 mil er å dra strikken litt langt føler jeg, ihvertfall i de 8 månedene av året da det kreves varme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NTesla

Er superlading et problem for batteriene? Trodde det var hovedsaklig antall sykluser som var avgjørende og at generelt sett så er hvordan og når en lader batteriene relativt ubetydelig selv om det sikkert utgjør et par prosent iløpet av 8 år.

Roger (NO)

Ang lading hjemme;

Tesla mobile charger lader med maks 400v 3 fase 16A (11Kw).
Er det da mulig å sette opp en mennesk kontakt (type2) istedet for den røde kontakten og bruke type 2 kabel istedet for mobile charger, og på den måten hente ut 17Kw-22Kw.
Blir ikke det omtrent det samme som de nye semi-hurtigladerne som dukker opp?

glaserud

I tillegg til mennekeskontakten vil du trenge en ladekontroller (ladestasjon), siden du ikke lenger bruker UMCen.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Roger (NO)

Sitat fra: glaserud på søndag 08. september 2013, klokken 08:20
I tillegg til mennekeskontakten vil du trenge en ladekontroller (ladestasjon), siden du ikke lenger bruker UMCen.
Har disse nyle 22Kw ladesøylene dette?
Trodde det bare var en stikkontakt jeg...

Griffel

#351
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 08. september 2013, klokken 08:25
Sitat fra: glaserud på søndag 08. september 2013, klokken 08:20
I tillegg til mennekeskontakten vil du trenge en ladekontroller (ladestasjon), siden du ikke lenger bruker UMCen.
Har disse nyle 22Kw ladesøylene dette?
Trodde det bare var en stikkontakt jeg...
Ja 22kW ladesøyler (liten k stor W) type2 er ladestasjoner.
Hjemme kan du for eksempel bruke en slik:
Sitat fra: flux på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:37

Det rimeligste og enkleste jeg har sett er dette:

http://www.sedlbauer.de/files/datenblatt_de_slimbox_3_standsaeule_mit_slimbox_op_1.pdf

Som koster ca. 650 Euro
Eller tilsvarende fra Salto eller elbilhjelpen
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Sitat fra: fonberg på tirsdag 03. september 2013, klokken 15:44
Sitat fra: OleJA på tirsdag 03. september 2013, klokken 13:05
Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 03. september 2013, klokken 12:59
Sitat fra: MR Tesla på mandag 02. september 2013, klokken 13:54
Hei trenger laderåd.
Reiser fra Oslo til Trondheim Onsdag denne uken med retur samme kveld- trenger å lade noe i Trondheim for å rekke tilbake til superladeren på dombås. Hvor lader jeg i Trondheim? Dobbeltladeren i bilen er ennå ikke innstalert, må jeg kjøpe noen adaptere?
Stikk innom Tesla i Trd - de er velvillige til å låne deg en rød kontakt + stikk.
De er iferd med å montere opp et titals røde kontakter i garasjen under butikken, men tviler på at de er klare til imorgen.

Blir disse ladepunktene permanente, og tilgjengelige for alle?

Snakket m TM Trondheim på fredag.. Ladepunktene blir tilgjengelig for alle mod s eiere såfremt de har ledig plass.. :) man får låne overgang (fra 400v 16 til 400v 32a) hos dem..
ikke riktig ferdig ennå, men regenr m dem blir ferdig iløpet av uka her..

eledille

Sitat fra: NTesla på lørdag 07. september 2013, klokken 21:28
Er superlading et problem for batteriene? Trodde det var hovedsaklig antall sykluser som var avgjørende og at generelt sett så er hvordan og når en lader batteriene relativt ubetydelig selv om det sikkert utgjør et par prosent iløpet av 8 år.

Ja, superlading stresser batteriet. Det var en stund snakk om begrensninger i garantien avhengig av hvor ofte bilen ble superladet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Stellar

Sitat fra: eledille på søndag 08. september 2013, klokken 11:07
Sitat fra: NTesla på lørdag 07. september 2013, klokken 21:28
Er superlading et problem for batteriene? Trodde det var hovedsaklig antall sykluser som var avgjørende og at generelt sett så er hvordan og når en lader batteriene relativt ubetydelig selv om det sikkert utgjør et par prosent iløpet av 8 år.

Ja, superlading stresser batteriet. Det var en stund snakk om begrensninger i garantien avhengig av hvor ofte bilen ble superladet.

Ingen innvirkning på batteriets garanti, men om det er usunt for batteriet vet jeg ikke.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

eledille

Sitat fra: Stellar på søndag 08. september 2013, klokken 11:35
Sitat fra: eledille på søndag 08. september 2013, klokken 11:07
Sitat fra: NTesla på lørdag 07. september 2013, klokken 21:28
Er superlading et problem for batteriene? Trodde det var hovedsaklig antall sykluser som var avgjørende og at generelt sett så er hvordan og når en lader batteriene relativt ubetydelig selv om det sikkert utgjør et par prosent iløpet av 8 år.

Ja, superlading stresser batteriet. Det var en stund snakk om begrensninger i garantien avhengig av hvor ofte bilen ble superladet.

Ingen innvirkning på batteriets garanti, men om det er usunt for batteriet vet jeg ikke.

Nei, de endte opp med å ikke begrense garantien, men det var snakk om det lenge. Da tror jeg vi kan gå ut fra at det er bedre for batteriet å ikke superlade oftere enn nødvendig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

JohanH

En påstand fra meg som jeg er rimelig sikker på stemmer:
Å daglig lade til 100% om natten og la bilen stå med 100% SOC 2-4 timer før en kjører hjemifra sliter MER på batteriet enn å daglig superlade fra 20-75% SOC.

Husk at selv med 110 kW lading snakker vi kun 1,3C på et 85kWh.

OleJA

Sitat fra: JohanH på søndag 08. september 2013, klokken 16:58
En påstand fra meg som jeg er rimelig sikker på stemmer:
Å daglig lade til 100% om natten og la bilen stå med 100% SOC 2-4 timer før en kjører hjemifra sliter MER på batteriet enn å daglig superlade fra 20-75% SOC.

Husk at selv med 110 kW lading snakker vi kun 1,3C på et 85kWh.
Det er jeg ganske sikker på at du har rett i.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

fredag

Sitat fra: Roger (NO) på søndag 08. september 2013, klokken 08:16
Ang lading hjemme;

Tesla mobile charger lader med maks 400v 3 fase 16A (11Kw).
Er det da mulig å sette opp en mennesk kontakt (type2) istedet for den røde kontakten og bruke type 2 kabel istedet for mobile charger, og på den måten hente ut 17Kw-22Kw.
Blir ikke det omtrent det samme som de nye semi-hurtigladerne som dukker opp?

Jo.

Jeg ville gjort dette hvis jeg hadde hatt 400V hjemme.

I Norge selger bla Salto og elbilhjelpen type2-ladekontakter.

Det finnes også en rekke leverandører i utlandet, feks:

http://www.kecontact.com
http://www.conrad.de/ce/de/product/431393/KEBA-86875-Heimladestation-KeContact-P20-Typ2-32-A-Ausfuehrung-Typ-2-Buchse-22-KW-32-A-Silber-Grau
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Charlie

Hva skal man bruke mellom den ladeboksen 400V 3 fas fra Conrad og til bilen? Er det en vanlig kabel, eller noe spesielt? Skjønner ikke helt det tekniske her....

Og hvorfor kan jeg ikke bare kjøpe denne fra elbilhjelpen (se nederst):
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla%203%20fase%2032A%20ladekabel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA