Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

PAS

For å summere opp for elbil nolduser som meg uten lade erfaring eller el-kunnskap:

Har jeg forstått det riktig;

MOdel S leveres med

a/ en kabel med vanlig standard jordingskontakt som kan lade 13 A  dvs 16 km  rekkevidde pr time lading

og i tillegg

enten en blå 3-pins  plugg i enden som er beregnet på 240V  32 A  som kan lade 38 km/t eller

(for de av oss som bor i moderne bygg med 400V EU standard EL system)

en rød større plugg (5 pins) som da kobles til tilsvarende rødt uttak på et 400V anlegg med 3x16 A  som gir 56km/time lading

"Blå plugg" er standard på bilene til Norge slik at vi om vil ha rød plugg må presisere dette når vi har kontakt med TM

I tillegg kan det være lurt  å skaffe seg en kabel som kan gå inn i bilens port og som i andre enden har en blå "Mennekes plugg" som kan brukes på (noen) offentlige ladestasjoner og som da gir 32x3 A
Og det er bare i dette siste tilfellet man egentlig har nytte av "Twin charger"

Correct me if I am wrong
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. juli 2013, klokken 21:51
Sitat fra: Jimpec på mandag 15. juli 2013, klokken 21:37
Finnes det et type 2 stikk? Uten ladestasjon - kun påkobling av 3 faser pluss null pluss jord?

Nei. Du må ha elektronikken imellom som snakker med bilen. Hvis ikke vil det ikke fungere. Teslas UMC er nok det billigste alternativet, jeg vil tro de priser den omkring 5000,-.

Salto har ladestasjoner til en litt høyere pris enn det, var vel nevnt 5000,- + mva. et sted.

Takk, i min uvitenhet trodde jeg at det kun var med over 16A 400V man behøvde noe elektronikk utenfor bilen.. men uansett lading må det være en form for elektronisk styring utenfor bilen. Da gikk et lys opp for meg.

Regner med at man velger rød eller blå når man avtaler leveranse.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

valvolainen

Det bør la seg gjøre å få begge deler, kan ikke forestille meg noe annet.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Muffinman

Hmm...regner med at man får kjøpt rød adapter i tillegg til den blå som leveres som standard, og at man slipper å kjøpe en ekstra UMC for å få mulighet for å koble til 400v trefas? Må ha "alle" tilkoblingsmuligheter med meg i bilen.

eclipse

Sitat fra: Epleskreller på mandag 15. juli 2013, klokken 21:29
Sitat fra: valvolainen på mandag 15. juli 2013, klokken 21:05
Det kan du få / får du med bilen.
Les pdf'en på side en i denne tråden.

Jeg ønsker at den skal henge permanent i garasjen for enkel bruk. Den jeg får ved kjøpet skal ligge i bilen for lading på jobb og andre steder..

Men man må altså ha en UMC for dette, en ledning uten noen videre "greier" vil ikke fungere fra rød plugg? Ser for meg at ekstra UMC er vesentlig dyrere enn det en slik kabel ville vært :(

Går det evt an å montere type 2 vegguttak på en 3 fas, 400V, 16A?

Hvis vegguttaket er av Type2 Salto eller lignende så er svaret ja, den kan suppleres med 400V 16A 3-fas. Men du får ikke noe mer en hvis du bruker rød adapter og UMC mot det samme opplegget. Eller jo, du får et fast opplegg med kabel som henger klar.
Salto.no vil sende ut info ang ladeopplegg for TMS snart.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eclipse

Sitat fra: Muffinman på mandag 15. juli 2013, klokken 22:13
Hmm...regner med at man får kjøpt rød adapter i tillegg til den blå som leveres som standard, og at man slipper å kjøpe en ekstra UMC for å få mulighet for å koble til 400v trefas? Må ha "alle" tilkoblingsmuligheter med meg i bilen.

Ja det kan du regne med at kommer på den europeiske webshop, men du kan jo sende Mail om at de skal legge den til leveransen din
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Griffel

Sitat fra: sjokomelk på mandag 15. juli 2013, klokken 19:58
Sitat fra: mrjalle på mandag 15. juli 2013, klokken 17:33
Sitat fra: Griffel på mandag 15. juli 2013, klokken 17:17
Disse passer til Tesla
Single lader http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-20a-type-2-type-2/
Dobbellader http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Og det kommer sikkert fler leverandører, elbilhjelpn?

For de av oss som er helt blanke når det kommer til lading av elbil: Når jeg har bestilt med dobbeltlader, trenger jeg da begge disse kablene, og må bruke riktig ut fra strømstyrken der jeg plugger i? Eller kjøper jeg 32A og bruker den over alt? (mao: Passer den i alle type2-mode2-kontaker? eller er du ulike 20/32A?)

En Type 2 (Mennekes) passer i alle Type 2 kontakter, og strømstyrke blir automagisk ordnet av bilen og ladestasjonen seg i mellom. Du behøver ikke tenke på noe som helst.

Er ikke det ikke fint. Standarden rundt disse type 2 kontaktene er slik at har du en kable som passer til bilen (i ditt tilfelle 32A kabel) kan du koble deg til en hvilken som helst type 2 stikkontakt og bilen får beskjed om hvor stor ladestrøm den får lov å trekke. Elbileier behøver ikke lure på dette.
(En Blå 32A for kan jo for eksempel  være sikret med 16 A eller en Schuko med 10A og det må man vite om og stille inn deretter)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#52
Sitat fra: eclipse på mandag 15. juli 2013, klokken 22:17
Sitat fra: Epleskreller på mandag 15. juli 2013, klokken 21:29
Men man må altså ha en UMC for dette, en ledning uten noen videre "greier" vil ikke fungere fra rød plugg? Ser for meg at ekstra UMC er vesentlig dyrere enn det en slik kabel ville vært :(

Går det evt an å montere type 2 vegguttak på en 3 fas, 400V, 16A?

Hvis vegguttaket er av Type2 Salto eller lignende så er svaret ja, den kan suppleres med 400V 16A 3-fas. Men du får ikke noe mer en hvis du bruker rød adapter og UMC mot det samme opplegget. Eller jo, du får et fast opplegg med kabel som henger klar.
Salto.no vil sende ut info ang ladeopplegg for TMS snart.
En type 2 veggkontakt innholder stort sett det samme som Teslas HPWC eller en 3. parts ladestasjon bare at denne har kablen fast tilkoblet på veggsiden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eclipse

Sitat fra: Griffel på mandag 15. juli 2013, klokken 22:48
Sitat fra: eclipse på mandag 15. juli 2013, klokken 22:17
Men man må altså ha en UMC for dette, en ledning uten noen videre "greier" vil ikke fungere fra rød plugg? Ser for meg at ekstra UMC er vesentlig dyrere enn det en slik kabel ville vært :(

Går det evt an å montere type 2 vegguttak på en 3 fas, 400V, 16A?

Hvis vegguttaket er av Type2 Salto eller lignende så er svaret ja, den kan suppleres med 400V 16A 3-fas. Men du får ikke noe mer en hvis du bruker rød adapter og UMC mot det samme opplegget. Eller jo, du får et fast opplegg med kabel som henger klar.
Salto.no vil sende ut info ang ladeopplegg for TMS snart.
En type 2 veggkontakt innholder stort sett det samme som Teslas HPWC eller en 3. parts ladestasjon bare at denne har kablen fast tilkoblet på veggsiden.
[/quote]

Stemmer, du kan få Type 2 veggkontakt med eller uten fast kabel til bilen. Hvis du velger uten fast kabel så har den en kontakt som er identisk med den som sitter på bilen, da trenger du en Type2 - Type2 kabel
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Milzit

Jeg vil gjerne gjerne ha en UMC liggende i bilen og ha noe permanent i garasjen. Har 220V IT. Hvis det ikke blir noe av ryktene om Tesla vegglader på 230 3-fase så er vel det beste å bestille en UMC til som man har hengende i garasjen? Bestiller jeg en ekstra ved levering slipper jeg mva på den.

eclipse

Sitat fra: Milzit på torsdag 18. juli 2013, klokken 04:47
Jeg vil gjerne gjerne ha en UMC liggende i bilen og ha noe permanent i garasjen. Har 220V IT. Hvis det ikke blir noe av ryktene om Tesla vegglader på 230 3-fase så er vel det beste å bestille en UMC til som man har hengende i garasjen? Bestiller jeg en ekstra ved levering slipper jeg mva på den.

Hvorfor skulle det ikke bli noe av Teslas varslede 230 3-fas? Tesla har sagt at det kommer en hjemmelader installasjon med 230 3-fas.

http://www.elbil.no/elbiler/1034-her-er-siste-nytt-fra-tesla

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Johnny

Sitat fra: eclipse på torsdag 18. juli 2013, klokken 12:40
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. juli 2013, klokken 04:47
Jeg vil gjerne gjerne ha en UMC liggende i bilen og ha noe permanent i garasjen. Har 220V IT. Hvis det ikke blir noe av ryktene om Tesla vegglader på 230 3-fase så er vel det beste å bestille en UMC til som man har hengende i garasjen? Bestiller jeg en ekstra ved levering slipper jeg mva på den.

Hvorfor skulle det ikke bli noe av Teslas varslede 230 3-fas? Tesla har sagt at det kommer en hjemmelader installasjon med 230 3-fas.

http://www.elbil.no/elbiler/1034-her-er-siste-nytt-fra-tesla

Det ligger i sakens natur at det i så fall må bli en egen HPWC for Norge med trafo. Den blir ikke billig!
TMS og eGolf.

Milzit


Sitat fra: Johnny på torsdag 18. juli 2013, klokken 13:00
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. juli 2013, klokken 12:40
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. juli 2013, klokken 04:47
Jeg vil gjerne gjerne ha en UMC liggende i bilen og ha noe permanent i garasjen. Har 220V IT. Hvis det ikke blir noe av ryktene om Tesla vegglader på 230 3-fase så er vel det beste å bestille en UMC til som man har hengende i garasjen? Bestiller jeg en ekstra ved levering slipper jeg mva på den.

Hvorfor skulle det ikke bli noe av Teslas varslede 230 3-fas? Tesla har sagt at det kommer en hjemmelader installasjon med 230 3-fas.

http://www.elbil.no/elbiler/1034-her-er-siste-nytt-fra-tesla

Det ligger i sakens natur at det i så fall må bli en egen HPWC for Norge med trafo. Den blir ikke billig!
Og da er vel 2 UMC en rimeligere og bedre løsning hvis det blir trafo og ikke HPWC som kan bruke 220V 3-fase direkte.

eclipse

Sitat fra: Milzit på torsdag 18. juli 2013, klokken 13:04

Sitat fra: Johnny på torsdag 18. juli 2013, klokken 13:00
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. juli 2013, klokken 12:40
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. juli 2013, klokken 04:47
Jeg vil gjerne gjerne ha en UMC liggende i bilen og ha noe permanent i garasjen. Har 220V IT. Hvis det ikke blir noe av ryktene om Tesla vegglader på 230 3-fase så er vel det beste å bestille en UMC til som man har hengende i garasjen? Bestiller jeg en ekstra ved levering slipper jeg mva på den.

Hvorfor skulle det ikke bli noe av Teslas varslede 230 3-fas? Tesla har sagt at det kommer en hjemmelader installasjon med 230 3-fas.

http://www.elbil.no/elbiler/1034-her-er-siste-nytt-fra-tesla

Det ligger i sakens natur at det i så fall må bli en egen HPWC for Norge med trafo. Den blir ikke billig!
Og da er vel 2 UMC en rimeligere og bedre løsning hvis det blir trafo og ikke HPWC som kan bruke 220V 3-fase direkte.

Hvis du kun har 220V 1-fas så er løsningen din en ekstra UMC. Hvis du derimot har mulighet til å legge opp 230 3-fas så vil det komme en hjemmelader løsning for dette etterhvert, enten HPWC eller tredjeparts utstyr.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Milzit


Sitat fra: eclipse på torsdag 18. juli 2013, klokken 14:27
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. juli 2013, klokken 13:04

Sitat fra: Johnny på torsdag 18. juli 2013, klokken 13:00
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. juli 2013, klokken 12:40
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. juli 2013, klokken 04:47
Jeg vil gjerne gjerne ha en UMC liggende i bilen og ha noe permanent i garasjen. Har 220V IT. Hvis det ikke blir noe av ryktene om Tesla vegglader på 230 3-fase så er vel det beste å bestille en UMC til som man har hengende i garasjen? Bestiller jeg en ekstra ved levering slipper jeg mva på den.

Hvorfor skulle det ikke bli noe av Teslas varslede 230 3-fas? Tesla har sagt at det kommer en hjemmelader installasjon med 230 3-fas.

http://www.elbil.no/elbiler/1034-her-er-siste-nytt-fra-tesla

Det ligger i sakens natur at det i så fall må bli en egen HPWC for Norge med trafo. Den blir ikke billig!
Og da er vel 2 UMC en rimeligere og bedre løsning hvis det blir trafo og ikke HPWC som kan bruke 220V 3-fase direkte.

Hvis du kun har 220V 1-fas så er løsningen din en ekstra UMC. Hvis du derimot har mulighet til å legge opp 230 3-fas så vil det komme en hjemmelader løsning for dette etterhvert, enten HPWC eller tredjeparts utstyr.
Jeg har mulighet til 230 3-fase og skal be elektriker legge opp stikk til dette. Takk for info, da venter jeg med å bestille en ekstra UMC, så får jeg se hva denne HPWC løsningen blir. Blir dette en dyr løsning med trafo bestiller jeg da heller en UMC til da.(så får det heller bli mva på den )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA