Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Havebigfun

Det er ikke plass til mer enn type 2 i ladeluken- lysringen er fin men passer antakelig ikke inn. Å redesigne hele lykt med luke for å få inn en vesentig større LED-ring var sikkert ikke regningssvarende.
Enig med Laumb- heller anvendbar-std-kontakt enn en snerten løsning med betydelig adapterbehov.
Jeg hører også om betydelig varmeutvikling under ladingen med den amerikanske løsningen- kanskje det er bedre med den europeiske.

Øyvind.h

Synes det er veldig bra Tesla støtter europeisk standard! Ideelt sett skulle ladestatus vært en lampe på taket slik at jeg kan se den fra stuevinduet uten å oppdatere appen :) Setter faktisk pris på Leaf sin indikator på dashen. Ladeluken på Model S er av en eller annen grunn plassert på venstre side, så den ser jeg ikke (dvs ladestolper langsmed veien krever at du parkerer mot kjøreretningen, eller trekker kabel på tvers av bilen).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

De har vel tenkt ladeluke på sjaførsiden er mest hensiktsmessig ettersom de fleste lader i garasjen og man slipper da å gå rundt bilen.
Baklyktene er symmetriske- kanskje vi får en supplerende luke med innmat for den hø siden i tilbehøret etterhvert- eller siden blir opsjonalt ved senere modellvarianter.

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 11. juli 2013, klokken 20:26
De har vel tenkt ladeluke på sjaførsiden er mest hensiktsmessig ettersom de fleste lader i garasjen og man slipper da å gå rundt bilen.
Ja amerikanere er generelt sett et folkeslag som ikke er glad i for mange skritt :) Fra spøk til alvor, jeg er faktisk ikke sikker på om jeg ville valgt høyre eller venstre side om jeg kunne velge fritt. Kommer an på bruksmønsteret, og Model S har jo strengt tatt svært sjeldent behov for strøm utenfor hjemmet!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ohh

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juli 2013, klokken 21:23
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 11. juli 2013, klokken 20:26
De har vel tenkt ladeluke på sjaførsiden er mest hensiktsmessig ettersom de fleste lader i garasjen og man slipper da å gå rundt bilen.
Ja amerikanere er generelt sett et folkeslag som ikke er glad i for mange skritt :) Fra spøk til alvor, jeg er faktisk ikke sikker på om jeg ville valgt høyre eller venstre side om jeg kunne velge fritt. Kommer an på bruksmønsteret, og Model S har jo strengt tatt svært sjeldent behov for strøm utenfor hjemmet!
Enkelt; kunne jeg velge fritt hadde jeg tatt begge.

Med kun 1 port liker jeg også å slippe å måtte gå rundt bilen hver dag for å sette i ladekabelen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

cs erlend

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juli 2013, klokken 20:03
Synes det er veldig bra Tesla støtter europeisk standard! Ideelt sett skulle ladestatus vært en lampe på taket slik at jeg kan se den fra stuevinduet uten å oppdatere appen :) Setter faktisk pris på Leaf sin indikator på dashen. Ladeluken på Model S er av en eller annen grunn plassert på venstre side, så den ser jeg ikke (dvs ladestolper langsmed veien krever at du parkerer mot kjøreretningen, eller trekker kabel på tvers av bilen).
Per definisjon er det vel ikke lov å parkere "mot" kjøreretningen. Blir sjelden håndhevet i Norge, men vet (av erfaring) at Svenskene håndhever.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

petersv

Sitat fra: cs erlend på torsdag 11. juli 2013, klokken 22:49
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juli 2013, klokken 20:03
Synes det er veldig bra Tesla støtter europeisk standard! Ideelt sett skulle ladestatus vært en lampe på taket slik at jeg kan se den fra stuevinduet uten å oppdatere appen :) Setter faktisk pris på Leaf sin indikator på dashen. Ladeluken på Model S er av en eller annen grunn plassert på venstre side, så den ser jeg ikke (dvs ladestolper langsmed veien krever at du parkerer mot kjøreretningen, eller trekker kabel på tvers av bilen).
Per definisjon er det vel ikke lov å parkere "mot" kjøreretningen. Blir sjelden håndhevet i Norge, men vet (av erfaring) at Svenskene håndhever.

Joda det er lov i Norge. Men ikke i Sverige som du sier.

OddB

Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 23:35
Sitat fra: cs erlend på torsdag 11. juli 2013, klokken 22:49
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juli 2013, klokken 20:03
Synes det er veldig bra Tesla støtter europeisk standard! Ideelt sett skulle ladestatus vært en lampe på taket slik at jeg kan se den fra stuevinduet uten å oppdatere appen :) Setter faktisk pris på Leaf sin indikator på dashen. Ladeluken på Model S er av en eller annen grunn plassert på venstre side, så den ser jeg ikke (dvs ladestolper langsmed veien krever at du parkerer mot kjøreretningen, eller trekker kabel på tvers av bilen).
Per definisjon er det vel ikke lov å parkere "mot" kjøreretningen. Blir sjelden håndhevet i Norge, men vet (av erfaring) at Svenskene håndhever.

Joda det er lov i Norge. Men ikke i Sverige som du sier.
Det var forbudt da jeg tok lappen en gang i forrige århundre, men det har av en eller annen ubegripelig grunn blitt tillatt siden det..   Ser ikke helt det trafikksikkerhetsfremmende i det vedtaket.... :P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på torsdag 11. juli 2013, klokken 23:55
Det var forbudt da jeg tok lappen en gang i forrige århundre, men det har av en eller annen ubegripelig grunn blitt tillatt siden det..   Ser ikke helt det trafikksikkerhetsfremmende i det vedtaket.... :P

Det var det da jeg tok den også :p  Men tok en gang en sånn "førerprøvetest" for å se om jeg husket det jeg en gang lærte, og da fikk jeg EN feil - på ett spørsmål som gikk akkurat på dette... Så ja, har nå fått med meg at denne reglen er endret :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

LED-ringen på de amerikanske bilene slutter å lyse etter ganske kort tid fra det lading har startet, stoppet osv. slik at den står ikke å lyser grønnt i flere timer under lading. Det ville kunne tiltrekket seg folk som skulle dra i kontakten osv. Med andre ord - kommer du til en Model S som er plugget inn så kan du ikke se om den lader eller ikke. Lurer på om de, med de mer diskre lysene på EU-modellen, kommer å la den grønne dioden lyse kontinuerlig under lading. Jeg håper det. Derimot er det vel et indikatorlys på UMCn ("kladden") som lyser så lenge det går strøm? Det er jo dog ikke alltid en bruker UMC.

Milzit

Hva slags ladeplugger finner man på offentlige ladestasjoner i Oslo? Har disse Type 2 kontakt?

Duzzy

Sitat fra: Milzit på mandag 15. juli 2013, klokken 06:27
Hva slags ladeplugger finner man på offentlige ladestasjoner i Oslo? Har disse Type 2 kontakt?

Ut i fra dette kartet ser det dårlig ut med type 2..
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

Cirion

Sitat fra: Milzit på mandag 15. juli 2013, klokken 06:27Hva slags ladeplugger finner man på offentlige ladestasjoner i Oslo? Har disse Type 2 kontakt?
For det meste Schuco, men det er noen få med Type2 kontakt. Det er en oppgradering på gang, som skal bytte de gamle stasjonene til Type2 + Schuco.
http://www.tu.no/industri/2013/04/08/elbilsjef-gar-imot-laderutbygging-i-oslo
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Duzzy på mandag 15. juli 2013, klokken 10:13
Sitat fra: Milzit på mandag 15. juli 2013, klokken 06:27
Hva slags ladeplugger finner man på offentlige ladestasjoner i Oslo? Har disse Type 2 kontakt?

Ut i fra dette kartet ser det dårlig ut med type 2..
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Du finner en Type 2 på Aker Brygge men den står ikke på hurtigladekartet siden den lever maks 7.4kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wicky124

Så med andre ord, Teslaen kan ikke lades overalt i Oslo?
Oslo beboer med fossilebiler:
✔Mercedes C220cdi 2009
✔Mercedes E220cdi 2007
✔Mercedes S320     1999
✔Audi A3 1.8T S-line 1999

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA