Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av takktakk, onsdag 10. juli 2013, klokken 15:53

« forrige - neste »

PAS

Etter at jeg fikk endling lev dato i dag  dukket opp en link til
MOBILE CONNECTOR OWNERS MANUAL
vet ikke om den har vært publisert før

legger inn en link til denne
https://dl.dropboxusercontent.com/u/42386794/EU_CHARGING_EN_MAY13%20(1).pdf
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

kimlillebo

De driver nå å laster inn div. dokumenter i "My Tesla".

Nye for meg er:
* Model S Owner Manual Europe
* Model S Roadside Assistance numbers

More to come??...
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Anders Heibø

Noen flere som har lest at Rød 5 pins adapter støtter både 230 og 400 volt? Hentet fra MyTesla dokument: "Model S Mobile Connector Europe". Under "Adapters" står det:

5-pin IEC 60309 adapter (red) - provides
3 phase 230/400 VAC charging at 16 A.

Noen som kan bekrefte/ avkrefte at Tesla'n kan lade 3 fas 230?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Real EoN

Når dem henviser til rød adapter 5-pins, så er det alltid 400 V. Dem burde kutte ut å henvise til 230/400 V siden dette forvirrer folk som ikke har el utdannelse. Det betyr bare at det er 230 V mellom fase og nøytral leder og 400 V mellom 2 faser.
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Elmo

#64
Sitat fra: Real EoN på tirsdag 30. juli 2013, klokken 01:05
Når dem henviser til rød adapter 5-pins, så er det alltid 400 V. Dem burde kutte ut å henvise til 230/400 V siden dette forvirrer folk som ikke har el utdannelse. Det betyr bare at det er 230 V mellom fase og nøytral leder og 400 V mellom 2 faser.

Den røde 5-pins pluggen er pr. definisjon 230/400V selvom det forvirrer folk som ikke har el utdannelse. Det er bare å ta inn over seg.

En "bare" 400v 3fas rød har bare 4 pinner. Den mangler nøytral leder så du kan ikke ta ut 230v (se bildene)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Anders Heibø

Sitat fra: Real EoN på tirsdag 30. juli 2013, klokken 01:05
Når dem henviser til rød adapter 5-pins, så er det alltid 400 V. Dem burde kutte ut å henvise til 230/400 V siden dette forvirrer folk som ikke har el utdannelse. Det betyr bare at det er 230 V mellom fase og nøytral leder og 400 V mellom 2 faser.
Takk!
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Real EoN

@Elmo

Ja, du orka forklare på den grundige måten  :)
Siden det kun er mulig å ta ut enfase 230 V på 5 pins rød, så ha det ikke gjort noe om Tesla "glemte" å legge inn 230 V i teksten når dem skriver om trefase lading !
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Johnny

Sitat fra: Real EoN på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:03
@Elmo

Ja, du orka forklare på den grundige måten  :)
Siden det kun er mulig å ta ut enfase 230 V på 5 pins rød, så ha det ikke gjort noe om Tesla "glemte" å legge inn 230 V i teksten når dem skriver om trefase lading !

Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?
TMS og eGolf.

Elmo

#68
Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:15
Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?

Ja, 4-pins er mindre vanlig.
Jeg trodde jeg hadde litt peilig, men jeg hadde ikke sett den røde 4-pin'n selv, før ganske nylig.

EDIT: rettet litt på teksten
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Griffel

#69
Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:15
Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?
N forbindelsen er trolig nødvendig for funksjonaliteten. (Hadde det ikke vært slik ville 230V 3 fas IT vært POC)

Men det jkirkebo skriver i neste innlegg:
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:30
Om du har 4-polt plugg kan 400V trefase kun kobles som delta (fase-fase).
er streng tatt ikke korrekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:15
Sitat fra: Real EoN på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:03
@Elmo

Ja, du orka forklare på den grundige måten  :)
Siden det kun er mulig å ta ut enfase 230 V på 5 pins rød, så ha det ikke gjort noe om Tesla "glemte" å legge inn 230 V i teksten når dem skriver om trefase lading !

Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?

Nei, den med 4 pinner kan nok ikke brukes. Du må ha N-lederen. 400V blir for høy spenning for laderne i Model S, den bruker fase-N kobling med 230V tilgjengelig ganger 3 (3 faseledere). Dvs. såkalt stjernekobling.

400V trefase kan kobles som delta (400V fase-fase) og som stjerne (fase-N).
230V trefase kan kun kobles som delta (230V fase-fase).

Om du har 4-polt plugg kan 400V trefase kun kobles som delta (fase-fase).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Elmo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:22
Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:15
Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?

Helt klart. Jeg trodde jeg hadde litt peilig, men jeg hadde ikke sett den røde 4-pin'n selv, før ganske nylig.

Må få understreke. Når jeg sa "helt klart", så var det på at 4-pins er mindre vanlig !

Jeg uttalte meg ikke om hvorvidt Tesla kunne/burde brukt 4-pins.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:30
Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:15
Sitat fra: Real EoN på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:03
@Elmo

Ja, du orka forklare på den grundige måten  :)
Siden det kun er mulig å ta ut enfase 230 V på 5 pins rød, så ha det ikke gjort noe om Tesla "glemte" å legge inn 230 V i teksten når dem skriver om trefase lading !

Da hadde det vert mer naturlig at de hadde brukt kontakten med 4 pinner, men kansje den er litt mindre vanlig å finne der man vil lete etter slike?

Nei, den med 4 pinner kan nok ikke brukes. Du må ha N-lederen. 400V blir for høy spenning for laderne i Model S, den bruker fase-N kobling med 230V tilgjengelig ganger 3 (3 faseledere). Dvs. såkalt stjernekobling.

400V trefase kan kobles som delta (400V fase-fase) og som stjerne (fase-N).
230V trefase kan kun kobles som delta (230V fase-fase).

Om du har 4-polt plugg kan 400V trefase kun kobles som delta (fase-fase).

Veldig klargjørende! Spesielt om man skal sette seg ned å produsere slike kabeloverganger det har vert snakk om her. Definitivt ikke en sport for oss alle tenker jeg :)
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på tirsdag 30. juli 2013, klokken 11:54
Veldig klargjørende! Spesielt om man skal sette seg ned å produsere slike kabeloverganger det har vert snakk om her. Definitivt ikke en sport for oss alle tenker jeg :)

Jeg holder på å få laget ferdig et komplett adaptersett nå. Det blir hyggelig priset. Legger ut bilder og info i egen tråd i løpet av kvelden eller morgendagen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lynxpolaris

Jeg blir helt forvirret av enfas/trefas/230/400stjerne....osv. Vi det si at jeg kan be min lokale elektriker legge opp en trafo som kan gjøre 3x20(230) til 3x16(400)?
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA