Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:52
Jeg blir helt forvirret av enfas/trefas/230/400stjerne....osv. Vi det si at jeg kan be min lokale elektriker legge opp en trafo som kan gjøre 3x20(230) til 3x16(400)?

Du skal ikke legge opp trafo.

Dersom du har 400v TN nett legger du opp en kurs med 400v 16A.

Dersom du har vanlig 230v IT nett (det vanligste) legger du opp en 230v 1 fase 32A kurs.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Amper

kan vi få laget til en adapter for en trekantet stjerne kobling med faseforskyvet måne for både i ny og ne..  ???
P85D :o)

Nuvolari

Sitat fra: Amper på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:00
kan vi få laget til en adapter for en trekantet stjerne kobling med faseforskyvet måne for både i ny og ne..  ???

jeg tar 2 av den :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Lynxpolaris

Jeg har ikke nok igjen i skapet til å ta ut 1x32, da blir belastningen for ujevn?. Jeg har et basseng som også drar 1x32, men jeg har fått høre jeg kan ta ut 3x20 i 230 og få montert en omformer??? Kanskje det ikke heter trafo, men den gjør om fra 230 til 400 og da ender jeg opp med 3x16, 400v
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

jkirkebo

Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:05
Jeg har ikke nok igjen i skapet til å ta ut 1x32, da blir belastningen for ujevn?. Jeg har et basseng som også drar 1x32, men jeg har fått høre jeg kan ta ut 3x20 i 230 og få montert en omformer??? Kanskje det ikke heter trafo, men den gjør om fra 230 til 400 og da ender jeg opp med 3x16, 400v

Om du har 3x20A inn får du maks ut 3x11A 400V. 3x16A 400V inn krever 3x28A inn.

Men 3x11A 400V gir deg ladeeffekt på 7,6kW, det holder kanskje greit? Dog må du da huske å stille ned ladestrømmen i bilen. Heldigvis husker bilen innstillingene, basert på hvor den er geografisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:05
Jeg har ikke nok igjen i skapet til å ta ut 1x32, da blir belastningen for ujevn?. Jeg har et basseng som også drar 1x32, men jeg har fått høre jeg kan ta ut 3x20 i 230 og få montert en omformer??? Kanskje det ikke heter trafo, men den gjør om fra 230 til 400 og da ender jeg opp med 3x16, 400v
'

Er det mulig å øke inntaket til 3x50A eller 3x63A?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Lynxpolaris

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:14
Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:05
Jeg har ikke nok igjen i skapet til å ta ut 1x32, da blir belastningen for ujevn?. Jeg har et basseng som også drar 1x32, men jeg har fått høre jeg kan ta ut 3x20 i 230 og få montert en omformer??? Kanskje det ikke heter trafo, men den gjør om fra 230 til 400 og da ender jeg opp med 3x16, 400v
'

Er det mulig å øke inntaket til 3x50A eller 3x63A?
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

Lynxpolaris

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:14
Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:05
Jeg har ikke nok igjen i skapet til å ta ut 1x32, da blir belastningen for ujevn?. Jeg har et basseng som også drar 1x32, men jeg har fått høre jeg kan ta ut 3x20 i 230 og få montert en omformer??? Kanskje det ikke heter trafo, men den gjør om fra 230 til 400 og da ender jeg opp med 3x16, 400v
'

Er det mulig å øke inntaket til 3x50A eller 3x63A?

Inn til huset? Jeg aner ikke, men kostet ikke det en hel del?

Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

Nuvolari

Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:21
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:14
Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:05
Jeg har ikke nok igjen i skapet til å ta ut 1x32, da blir belastningen for ujevn?. Jeg har et basseng som også drar 1x32, men jeg har fått høre jeg kan ta ut 3x20 i 230 og få montert en omformer??? Kanskje det ikke heter trafo, men den gjør om fra 230 til 400 og da ender jeg opp med 3x16, 400v
'

Er det mulig å øke inntaket til 3x50A eller 3x63A?

Inn til huset? Jeg aner ikke, men kostet ikke det en hel del?

Ja hovedinntaket inn til huset. Nei det trenger ikke koste allverden. Få en elektriker til å gi deg et tilbud i hvertfall så kan du vurderer det derfra. En bedre løsning enn å begynne med trafo som heller ikke er gratis.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Lynxpolaris

Jeg mener hovesikringen er på 63amp. Sier det noe om hvor mye som kommer inn?
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

Nuvolari

Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:32
Jeg mener hovesikringen er på 63amp. Sier det noe om hvor mye som kommer inn?

Ja da har du 3x63 inn. Hvis basseng og bil benytter ulik fase burde 32A være mulig.

Eller oppgradere til 3x80 inn. Jeg har akkurat økt fra 3x63 til 3x80. Kostet vel 15.000,- eller noe.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:08
Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:05
Jeg har ikke nok igjen i skapet til å ta ut 1x32, da blir belastningen for ujevn?. Jeg har et basseng som også drar 1x32, men jeg har fått høre jeg kan ta ut 3x20 i 230 og få montert en omformer??? Kanskje det ikke heter trafo, men den gjør om fra 230 til 400 og da ender jeg opp med 3x16, 400v

Om du har 3x20A inn får du maks ut 3x11A 400V. 3x16A 400V inn krever 3x28A inn.
Han mener nok at han kan ta ut 20A trefas 230V og det kan han mate inn i trafo for å få 400V trefas som bilen kan bruke. Så da bør 10A 400V trefas være innen rekkevidde? Vet dog ikke om jeg hadde styra så mye for å gå fra 4,6 til 7kW ladeeffekt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lynxpolaris

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 17:23
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:08
Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:05
Jeg har ikke nok igjen i skapet til å ta ut 1x32, da blir belastningen for ujevn?. Jeg har et basseng som også drar 1x32, men jeg har fått høre jeg kan ta ut 3x20 i 230 og få montert en omformer??? Kanskje det ikke heter trafo, men den gjør om fra 230 til 400 og da ender jeg opp med 3x16, 400v

Om du har 3x20A inn får du maks ut 3x11A 400V. 3x16A 400V inn krever 3x28A inn.
Han mener nok at han kan ta ut 20A trefas 230V og det kan han mate inn i trafo for å få 400V trefas som bilen kan bruke. Så da bør 10A 400V trefas være innen rekkevidde? Vet dog ikke om jeg hadde styra så mye for å gå fra 4,6 til 7kW ladeeffekt.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 17:23
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:08
Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:05
Jeg har ikke nok igjen i skapet til å ta ut 1x32, da blir belastningen for ujevn?. Jeg har et basseng som også drar 1x32, men jeg har fått høre jeg kan ta ut 3x20 i 230 og få montert en omformer??? Kanskje det ikke heter trafo, men den gjør om fra 230 til 400 og da ender jeg opp med 3x16, 400v

Om du har 3x20A inn får du maks ut 3x11A 400V. 3x16A 400V inn krever 3x28A inn.
Han mener nok at han kan ta ut 20A trefas 230V og det kan han mate inn i trafo for å få 400V trefas som bilen kan bruke. Så da bør 10A 400V trefas være innen rekkevidde? Vet dog ikke om jeg hadde styra så mye for å gå fra 4,6 til 7kW ladeeffekt.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 17:23
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:08
Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:05
Jeg har ikke nok igjen i skapet til å ta ut 1x32, da blir belastningen for ujevn?. Jeg har et basseng som også drar 1x32, men jeg har fått høre jeg kan ta ut 3x20 i 230 og få montert en omformer??? Kanskje det ikke heter trafo, men den gjør om fra 230 til 400 og da ender jeg opp med 3x16, 400v

Om du har 3x20A inn får du maks ut 3x11A 400V. 3x16A 400V inn krever 3x28A inn.
Han mener nok at han kan ta ut 20A trefas 230V og det kan han mate inn i trafo for å få 400V trefas som bilen kan bruke. Så da bør 10A 400V trefas være innen rekkevidde? Vet dog ikke om jeg hadde styra så mye for å gå fra 4,6 til 7kW ladeeffekt.
Ja det var det jeg mente, men jeg fikk ikke fortalt at effekttapet var så stort. Fikk beskjed om at hvis jeg puttet inn 3x20(230) ville jeg kunne få ut 3x16(400)
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

flux

#88
Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:42
Sitat fra: Real EoN på tirsdag 30. juli 2013, klokken 01:05
Når dem henviser til rød adapter 5-pins, så er det alltid 400 V. Dem burde kutte ut å henvise til 230/400 V siden dette forvirrer folk som ikke har el utdannelse. Det betyr bare at det er 230 V mellom fase og nøytral leder og 400 V mellom 2 faser.

Den røde 5-pins pluggen er pr. definisjon 230/400V selvom det forvirrer folk som ikke har el utdannelse. Det er bare å ta inn over seg.

En "bare" 400v 3fas rød har bare 4 pinner. Den mangler nøytral leder så du kan ikke ta ut 230v (se bildene)
Den blå 1-fase 32A adapteren (230V/32A 3p/6h) som følger med Tesla er vel ikke særlig vanlig?

Burde de ikke heller levere med en adapter for 230V32A 4p/9h som er mye mer vanlig i Norge?


Griffel

#89
Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 30. juli 2013, klokken 17:36
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 17:23
Han mener nok at han kan ta ut 20A trefas 230V og det kan han mate inn i trafo for å få 400V trefas som bilen kan bruke. Så da bør 10A 400V trefas være innen rekkevidde? Vet dog ikke om jeg hadde styra så mye for å gå fra 4,6 til 7kW ladeeffekt.
Ja det var det jeg mente, men jeg fikk ikke fortalt at effekttapet var så stort. Fikk beskjed om at hvis jeg puttet inn 3x20(230) ville jeg kunne få ut 3x16(400)
Effektapet er ikke stort, noen få %. Den du fikk beskjed fra surrer.
3x20(230)=7,9 kW mens 3x16(400)=11 kW. Effekt lar seg ikke transformere opp.
Nå vet jeg ikke hva du har av annet enn bassenget, men legg opp en 32A enfaskurs på en annen fase enn bassenget og så kan du heller lade med noe mindre enn 32A om det er behov for det. Antagelig trekker ikke bassenget 32 A selv om sikringer er på 32 A. Få elektrikker til å velge den minst belastede fasen.

3 fas 63 A 230V betyr maksimalt 25 kW basenget ditt 1 fas 32 A 230V maksimalt 7,3 kW og det samme for bilen.
om restens av huses belastninger legges på den 3. fasen har du opptil ca 8 kW tilgjenglig for annet formål (eller optimalt fordelt 10 kW), men det kan hende at dette betyr en større omkobling i sikringsskapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA