Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av takktakk, onsdag 10. juli 2013, klokken 15:53

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: flux på tirsdag 30. juli 2013, klokken 18:11
Den blå 1-fase 32A adapteren (230V/32A 3p/6h) som følger med Tesla er vel ikke særlig vanlig?

Burde de ikke heller levere med en adapter for 230V32A 4p/9h som er mye mer vanlig i Norge?

Det har ikke med kontakten å gjøre, men med det elektriske systemet som ligger bak nemlig 230V IT uten N-leder - bilens innebyggede lader klarer ikke å forholde seg til måten et slik 3-fase system er bygget opp. Det hadde sikkert vært mulig å lage en lader som kunne det, men da kunne den laderen sannsynlig ikke samtidig taklet 400 V TN system slik at det er sån Tesla har måttet gjøre det rent praktisk. Greit for min del.

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:04
Sitat fra: flux på tirsdag 30. juli 2013, klokken 18:11
Den blå 1-fase 32A adapteren (230V/32A 3p/6h) som følger med Tesla er vel ikke særlig vanlig?

Burde de ikke heller levere med en adapter for 230V32A 4p/9h som er mye mer vanlig i Norge?

Det har ikke med kontakten å gjøre, men med det elektriske systemet som ligger bak nemlig 230V IT uten N-leder - bilens innebyggede lader klarer ikke å forholde seg til måten et slik 3-fase system er bygget opp. Det hadde sikkert vært mulig å lage en lader som kunne det, men da kunne den laderen sannsynlig ikke samtidig taklet 400 V TN system slik at det er sån Tesla har måttet gjøre det rent praktisk. Greit for min del.

Den biten er grei, men de kunne fint laget en adapter for 230V 3-fase 32A alikevel. Det er helt greit å kun bruke L1 og L2 fra en slik kontakt og la L3 være ubrukt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

JohanH

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:08
Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:04
Sitat fra: flux på tirsdag 30. juli 2013, klokken 18:11
Den blå 1-fase 32A adapteren (230V/32A 3p/6h) som følger med Tesla er vel ikke særlig vanlig?

Burde de ikke heller levere med en adapter for 230V32A 4p/9h som er mye mer vanlig i Norge?

Det har ikke med kontakten å gjøre, men med det elektriske systemet som ligger bak nemlig 230V IT uten N-leder - bilens innebyggede lader klarer ikke å forholde seg til måten et slik 3-fase system er bygget opp. Det hadde sikkert vært mulig å lage en lader som kunne det, men da kunne den laderen sannsynlig ikke samtidig taklet 400 V TN system slik at det er sån Tesla har måttet gjøre det rent praktisk. Greit for min del.

Den biten er grei, men de kunne fint laget en adapter for 230V 3-fase 32A alikevel. Det er helt greit å kun bruke L1 og L2 fra en slik kontakt og la L3 være ubrukt.

Ja, enig. Jeg kommer til å bygge en slik selv, isteden for å skifte ut min 3-fase kontakt til en 1-fase kontakt.

Flere fordeler med det: Man kan ta den selvlagde med seg og bruke evt. 230V IT 3-fase uttak man støter på ute, dersom jeg noen gang har behov for å koble ut annet utstyr i garasjen som nytter seg av 3-fase på 230V IT har jeg et uttak for det, dersom jeg til stadighet merker at hovedsikringen går hvis jeg skal lade Teslan på 32A om vintern (samtidig som f. eks. induksjonstopp, gulvvarm osv. er på) fordi det er for mange kurser som er koblet mellom de samme to "fasene" så kan jeg bare bytte om litt på kablene i min selvlagde kabel, slik at enfasen f. eks. blir mellom L1-L3 isteden for L1-L2 eller L2-L3.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:08
Den biten er grei, men de kunne fint laget en adapter for 230V 3-fase 32A alikevel. Det er helt greit å kun bruke L1 og L2 fra en slik kontakt og la L3 være ubrukt.
Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:12
Ja, enig. Jeg kommer til å bygge en slik selv, isteden for å skifte ut min 3-fase kontakt til en 1-fase kontakt.

Flere fordeler med det: Man kan ta den selvlagde med seg og bruke evt. 230V IT 3-fase uttak man støter på ute, dersom jeg noen gang har behov for å koble ut annet utstyr i garasjen som nytter seg av 3-fase på 230V IT har jeg et uttak for det, dersom jeg til stadighet merker at hovedsikringen går hvis jeg skal lade Teslan på 32A om vintern (samtidig som f. eks. induksjonstopp, gulvvarm osv. er på) fordi det er for mange kurser som er koblet mellom de samme to "fasene" så kan jeg bare bytte om litt på kablene i min selvlagde kabel, slik at enfasen f. eks. blir mellom L1-L3 isteden for L1-L2 eller L2-L3.

Det er fysisk umulig å lage en ren overgang (ledninger) mellom rød 400v 3-fas til blå 230v 3-fas. et blir kortslutning uansett hvordan du snur og vender på det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

JohanH

Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:08
Den biten er grei, men de kunne fint laget en adapter for 230V 3-fase 32A alikevel. Det er helt greit å kun bruke L1 og L2 fra en slik kontakt og la L3 være ubrukt.
Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:12
Ja, enig. Jeg kommer til å bygge en slik selv, isteden for å skifte ut min 3-fase kontakt til en 1-fase kontakt.

Flere fordeler med det: Man kan ta den selvlagde med seg og bruke evt. 230V IT 3-fase uttak man støter på ute, dersom jeg noen gang har behov for å koble ut annet utstyr i garasjen som nytter seg av 3-fase på 230V IT har jeg et uttak for det, dersom jeg til stadighet merker at hovedsikringen går hvis jeg skal lade Teslan på 32A om vintern (samtidig som f. eks. induksjonstopp, gulvvarm osv. er på) fordi det er for mange kurser som er koblet mellom de samme to "fasene" så kan jeg bare bytte om litt på kablene i min selvlagde kabel, slik at enfasen f. eks. blir mellom L1-L3 isteden for L1-L2 eller L2-L3.

Det er fysisk umulig å lage en ren overgang (ledninger) mellom rød 400v 3-fas til blå 230v 3-fas. et blir kortslutning uansett hvordan du snur og vender på det.

Nei, jeg mente fra en blå 230V 3-fase til en blå 230V 1-fase.

teslaz

Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:39
Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:08
Den biten er grei, men de kunne fint laget en adapter for 230V 3-fase 32A alikevel. Det er helt greit å kun bruke L1 og L2 fra en slik kontakt og la L3 være ubrukt.
Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:12
Ja, enig. Jeg kommer til å bygge en slik selv, isteden for å skifte ut min 3-fase kontakt til en 1-fase kontakt.

Flere fordeler med det: Man kan ta den selvlagde med seg og bruke evt. 230V IT 3-fase uttak man støter på ute, dersom jeg noen gang har behov for å koble ut annet utstyr i garasjen som nytter seg av 3-fase på 230V IT har jeg et uttak for det, dersom jeg til stadighet merker at hovedsikringen går hvis jeg skal lade Teslan på 32A om vintern (samtidig som f. eks. induksjonstopp, gulvvarm osv. er på) fordi det er for mange kurser som er koblet mellom de samme to "fasene" så kan jeg bare bytte om litt på kablene i min selvlagde kabel, slik at enfasen f. eks. blir mellom L1-L3 isteden for L1-L2 eller L2-L3.

Det er fysisk umulig å lage en ren overgang (ledninger) mellom rød 400v 3-fas til blå 230v 3-fas. et blir kortslutning uansett hvordan du snur og vender på det.

Nei, jeg mente fra en blå 230V 3-fase til en blå 230V 1-fase.
Men er det ikke slik at man ikke bør bruke en skjøteledning mellom ladekabelen og kontakten
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Elmo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:36
Det er fysisk umulig å lage en ren overgang (ledninger) mellom rød 400v 3-fas til blå 230v 3-fas. et blir kortslutning uansett hvordan du snur og vender på det.
Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:39
Nei, jeg mente fra en blå 230V 3-fase til en blå 230V 1-fase.

OK, sorry.
Men er det ikke nettopp et slikt adapter som følger med da?  Bare med problemet at de og ikke du velger hvilken fase som brukes.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:57
Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:36
Det er fysisk umulig å lage en ren overgang (ledninger) mellom rød 400v 3-fas til blå 230v 3-fas. et blir kortslutning uansett hvordan du snur og vender på det.
Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:39
Nei, jeg mente fra en blå 230V 3-fase til en blå 230V 1-fase.

OK, sorry.
Men er det ikke nettopp et slikt adapter som følger med da?  Bare med problemet at de og ikke du velger hvilken fase som brukes.

Nei, adapteret som følger med er for 230V 32A 1-fase kontakt (3 pins).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: teslaz på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:47
Men er det ikke slik at man ikke bør bruke en skjøteledning mellom ladekabelen og kontakten

En skjøteledning for 32A enfase er det helt uproblematisk å bruke. Den har en helt annen dimensjon på kabel og plugger enn en standard 16A skjøteledning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

teslaz

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 21:13
Sitat fra: teslaz på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:47
Men er det ikke slik at man ikke bør bruke en skjøteledning mellom ladekabelen og kontakten

En skjøteledning for 32A enfase er det helt uproblematisk å bruke. Den har en helt annen dimensjon på kabel og plugger enn en standard 16A skjøteledning.
Oki. takk for info.
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

BmwTesla

Prøver å finne 32A rundstift stikkontakt på vegg, men finner bare 1 fas-16A på diverse "store" nettbutikker.....
- ikke at jeg skal montere i garasjen selv, men.......
Noen forslag?
Håper jeg forstår denne tråden slik at det er en slik kontakt som må monteres i garasjen for å slippe enda en adapter/overgang ved bruk av medfølgende kabel. (230V)

Patosan

Sitat fra: BmwTesla på tirsdag 30. juli 2013, klokken 22:41
Prøver å finne 32A rundstift stikkontakt på vegg, men finner bare 1 fas-16A på diverse "store" nettbutikker.....
- ikke at jeg skal montere i garasjen selv, men.......
Noen forslag?
Håper jeg forstår denne tråden slik at det er en slik kontakt som må monteres i garasjen for å slippe enda en adapter/overgang ved bruk av medfølgende kabel. (230V)

Se på http://www.elhandel.no/catalog/index.php?cPath=30_58
VIN 15026

LinkedIn

Sofus

Sitat fra: Patosan på tirsdag 30. juli 2013, klokken 22:50
Sitat fra: BmwTesla på tirsdag 30. juli 2013, klokken 22:41
Prøver å finne 32A rundstift stikkontakt på vegg, men finner bare 1 fas-16A på diverse "store" nettbutikker.....
- ikke at jeg skal montere i garasjen selv, men.......
Noen forslag?
Håper jeg forstår denne tråden slik at det er en slik kontakt som må monteres i garasjen for å slippe enda en adapter/overgang ved bruk av medfølgende kabel. (230V)

Se på http://www.elhandel.no/catalog/index.php?cPath=30_58

eller denne:
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?Event=pathlist
Model S

flux

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:08
Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:04
Sitat fra: flux på tirsdag 30. juli 2013, klokken 18:11
Den blå 1-fase 32A adapteren (230V/32A 3p/6h) som følger med Tesla er vel ikke særlig vanlig?

Burde de ikke heller levere med en adapter for 230V32A 4p/9h som er mye mer vanlig i Norge?

Det har ikke med kontakten å gjøre, men med det elektriske systemet som ligger bak nemlig 230V IT uten N-leder - bilens innebyggede lader klarer ikke å forholde seg til måten et slik 3-fase system er bygget opp. Det hadde sikkert vært mulig å lage en lader som kunne det, men da kunne den laderen sannsynlig ikke samtidig taklet 400 V TN system slik at det er sån Tesla har måttet gjøre det rent praktisk. Greit for min del.

Den biten er grei, men de kunne fint laget en adapter for 230V 3-fase 32A alikevel. Det er helt greit å kun bruke L1 og L2 fra en slik kontakt og la L3 være ubrukt.
Ja det var det jeg mente.

BmwTesla


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA