Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på torsdag 22. august 2013, klokken 09:27
...
Hei,

Det var oppklarende, og egentlig som forventet. Måtte bare stille et dumt spørsmål fordi det var 220V jeg så :)
Men da er neste spørsmål: hvorfor sier Tesla at bilen ikke kommer med dobbeltlader? Er det fordi HPWC er forsinket og de ikke vil folk skal kjøpe andre alternativer? Eller er det noe i sw som gjør at det ikke er heldig å lade med 22kW foreløpig? Minner meg om at HPWC i USA ble satt ned fra 80 til 60A pga noe hw utfordringer i laderen (sikringer som gikk?).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Sitat fra: JohanH på torsdag 22. august 2013, klokken 08:42
Regner med flere sett dette på TMC. linaser, han fra Schweiz, lader fra en chrOhm veggboks i full fart (22kw). Han hadde twin chargers selv om Tesla sagt at han foreløpig kun hadde single installert.

Jeg kan bekrefte at han må ha Twin chargers.
På venstre side av rekkevidden står 90km/hr dette er korrekt ladehastighet (beregnet av bilen).
+5km betyr at bilen har ladet 5km siden lading startet.

På høyre side står det 3 i en ring, og 32/32A 220V
3 i ring betyr 3fas lading.
32/32A viser at bilen lader på 32 av 32 mulige A.
220V viser at bilen måler spenning kun på 1 fase. Med andre ord, dette blir feil.

På stolpe 30 på Strømmen storsenter, fikk jeg følgende tall.
64km/hr 3 i ring 16/32A 231V

På stolpe hos Salto 230V 16A enfas fikk jeg følgende tall.
20km/hr 16/16A 231V
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OleJA

Sitat fra: Cirion på torsdag 22. august 2013, klokken 09:47
Jeg kan bekrefte at han må ha Twin chargers.
..........
På stolpe 30 på Strømmen storsenter, fikk jeg følgende tall.
64km/hr 3 i ring 16/32A 231V

Stusser litt på dette: Du får 64km/h på 16A (mangler dobbeltlader?), mens linaser fikk (bare) 90km/h med 32A og dobbeltlader...?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Cirion

Bilder sier vel mer enn ord...



Som dere kan se, app'en er enda dummere, for den viser ikke at man er på 3fas.

Til slutt kan jeg si det er forskjell på å sitte i bilen mens man lader på medfølgende schuko og ikke sitte i bilen.
Klima på og jeg sitte i bilen:

Bilen låst, og ingen klima:
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Griffel

#259
Sitat fra: Cirion på torsdag 22. august 2013, klokken 09:47
220V viser at bilen måler spenning kun på 1 fase. Med andre ord, dette blir feil.

På stolpe 30 på Strømmen storsenter, fikk jeg følgende tall.
64km/hr 3 i ring 16/32A 231V

På stolpe hos Salto 230V 16A enfas fikk jeg følgende tall.
20km/hr 16/16A 231V
Som tidligere nevent har de nok ikke ment at det er feil, men et valg for å gjøre det enklere for "den vanlig mann" og da har de erfaring med amerikanere.
Ved å benytte fasespenning, lader trefas 3 gangr så raskt som enfas ved samme strømstyrke.
Det er kanskje enkler å forstå for mange.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Veggen

Det er ikke direkte feil.
Bilen rapporterer spenningen laderne jobber med og ikke fase spenningen i  kontakten.
Greit nok så lenge man er klar over det.

Cirion

Sitat fra: OleJA på torsdag 22. august 2013, klokken 09:54
Sitat fra: Cirion på torsdag 22. august 2013, klokken 09:47
Jeg kan bekrefte at han må ha Twin chargers.
..........
På stolpe 30 på Strømmen storsenter, fikk jeg følgende tall.
64km/hr 3 i ring 16/32A 231V

Stusser litt på dette: Du får 64km/h på 16A (mangler dobbeltlader?), mens linaser fikk (bare) 90km/h med 32A og dobbeltlader...?
Som jeg skrev i forrige post, det er en logisk forklaring på dette, se på bildet... Han sitter i bilen med klima på 2 soner, 20,5 og 20,0 grader.
Det blir nok mer enn 90km/h når han går ut og låser bilen. Så fort bilen blir stille går km/hr tallet opp til hva det skal være.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Sitat fra: Cirion på torsdag 22. august 2013, klokken 09:59
Sitat fra: OleJA på torsdag 22. august 2013, klokken 09:54
Sitat fra: Cirion på torsdag 22. august 2013, klokken 09:47
Jeg kan bekrefte at han må ha Twin chargers.
..........
På stolpe 30 på Strømmen storsenter, fikk jeg følgende tall.
64km/hr 3 i ring 16/32A 231V

Stusser litt på dette: Du får 64km/h på 16A (mangler dobbeltlader?), mens linaser fikk (bare) 90km/h med 32A og dobbeltlader...?
Som jeg skrev i forrige post, det er en logisk forklaring på dette, se på bildet... Han sitter i bilen med klima på 2 soner, 20,5 og 20,0 grader.
Det blir nok mer enn 90km/h når han går ut og låser bilen. Så fort bilen blir stille går km/hr tallet opp til hva det skal være.
og en ting til... Som jeg har snakket om tidligere, det er en betydelig forskjell på antall V man får.

Mens han har 220V fikk jeg 231V

Hjemme lader jeg med 15km/hr på 13A 228V
På jobb lader jeg med 17km/hr på 13A 232V
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Cirion - var det fast kabel på Strømmen? Sjekket du om kabelen ble låst fast i bilen under lading?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 11:56
Cirion - var det fast kabel på Strømmen? Sjekket du om kabelen ble låst fast i bilen under lading?

Har type 2 ladestasjoner som regel kabel integrert eller trenger man i de fleste tilfeller egen kabel?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 22. august 2013, klokken 12:02
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 11:56
Cirion - var det fast kabel på Strømmen? Sjekket du om kabelen ble låst fast i bilen under lading?

Har type 2 ladestasjoner som regel kabel integrert eller trenger man i de fleste tilfeller egen kabel?

Man trenger i de aller fleste tilfeller egen kabel. 43kW-utgavene har alltid fast kabel, de 22kW-utgavene som sitter i samme boksen som en 22kW semihurtig CHAdeMO har også gjerne egen kabel. Men disse er i sterkt mindretall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Men har Saltos kabel et hakk i seg slik at den låses fast i ladeporten når du låser bilen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 12:58
Men har Saltos kabel et hakk i seg slik at den låses fast i ladeporten når du låser bilen?

Det mener jeg er et krav i standarden. Hvis ikke vil nok ikke bilen godta kabelen og du får lys i rød led.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 22. august 2013, klokken 12:02
Har type 2 ladestasjoner som regel kabel integrert eller trenger man i de fleste tilfeller egen kabel?
Type 2 ladestasjoner ved kjøpesenter vil nok være uten kabel, ellers ville jo ikke de med Leaf (6,6kW) kunne lade, siden de har en annen kontakt i bilen, og sett fra kjøpesenterets side har jo de med Leaf mer penger igjen å handle for etter bilkjøpet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cirion

Ingen av de jeg har testet har fast kabel.
Kabelen låses av både stolpe og bil.

Har nå også testet Aker brygge. Disse er bare 16A enfas.

Var med Salto for test på Smartclub Slependen. 4 nye 22kw stolper mot betaling. Ikke ferdig enda.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA