Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Griffel på torsdag 22. august 2013, klokken 00:52
Og siden kabel fra UMC til veggstøpsel ikke lovlig kan være mer enn 30 cm byr det nok på problemer.

Har litt problemer med å se problemet med å øke lengden på kabelen mellom UMC og bilen siden kabelen mellom UMC og vegg ikke kan være lengre enn 30cm?  Eller gjelder det noe tilsvarende på den andre siden også?

Men altså - dette var egentlig ikke ment som ett veldig seriøst forslag til Tesla, kun som ett bedre alternativ til det foreslåtte (antagelig - i det minste relativt) kompliserte opplegget med bypass gjennom UMC. Men med det sagt så er jeg sikker på at du og sikkert svært mange andre her på forumet har mer fagkunnskap om emnet enn meg, og blir ikke overrasket over om dere finner feil som umuliggjør eller vanskeliggjør en slik løsning, som f.eks. innvendingene JohanH alt har kommet med :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

Sitat fra: Amoss på torsdag 22. august 2013, klokken 01:27
Sitat fra: Griffel på torsdag 22. august 2013, klokken 00:52
Og siden kabel fra UMC til veggstøpsel ikke lovlig kan være mer enn 30 cm byr det nok på problemer.

Har litt problemer med å se problemet med å øke lengden på kabelen mellom UMC og bilen siden kabelen mellom UMC og vegg ikke kan være lengre enn 30cm?  Eller gjelder det noe tilsvarende på den andre siden også?

Beklager jeg var ikke klar over at den siden var pluggbar i UMCen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på torsdag 22. august 2013, klokken 01:33

Beklager jeg var ikke klar over at den siden var pluggbar i UMCen.

Nei, så vidt jeg vet er den ikke det. Var igrunnen det forslaget mitt gikk ut på - å gjøre den puggbar med en type2 plugg, slik at kabelen kunne fungere både som en frittstående type2 kabel til bruk på offentlige ladeplasser eller som kabel mellom UMC og bil. Dette altså som ett alternativ til forslag over fra Veggen der det blir snakk om at kontakten adapterene blir satt inn på burde vært en type2 kontakt, slik at UMC'en kunne fungert som en type2 kabel med bypass av selve UMC enheten.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

Regner med flere sett dette på TMC. linaser, han fra Schweiz, lader fra en chrOhm veggboks i full fart (22kw). Han hadde twin chargers selv om Tesla sagt at han foreløpig kun hadde single installert.

Øyvind.h

Hmmm. Hva er det jeg ikke forstår her? 220V/32A blir da ikke 22kW?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Veggen

Ser ut som den viser fase til nøytral spenningen på displayet og ikke fase til fase.
3 fase indikatoren lyser så da er det nok riktig.

Nuvolari

Sitat fra: Veggen på torsdag 22. august 2013, klokken 08:59
Ser ut som den viser fase til nøytral spenningen på displayet og ikke fase til fase.
3 fase indikatoren lyser så da er det nok riktig.

Du mener at han lader med 400v 32A?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 22. august 2013, klokken 09:09
Sitat fra: Veggen på torsdag 22. august 2013, klokken 08:59
Ser ut som den viser fase til nøytral spenningen på displayet og ikke fase til fase.
3 fase indikatoren lyser så da er det nok riktig.

Du mener at han lader med 400v 32A?
Men da burde det vel stått 400V?

Er det 230V TN nett i Sveits?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Veggen

Ja det er nok 400V fase til fase, mens displayet viser 220V som da må være fase til nøytral spenning.
Det står også 90 km/hr, dette får man ikke med 220V fase til fase.
3 fase 32A 220V støttes ikke av tesla såvidt jeg har fått med meg så det kan det ikke være

Griffel

#249
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 09:12
Er det 230V TN nett i Sveits?
Nei, de har et normalt 230V/400V distribusjonsnett som det meste av Europa (400V TN)

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 09:12
Men da burde det vel stått 400V?
Ja, men Amerikanere finner på mye rart. Om vi går ut fra at 220V er målt verdi på fasespenning? Da burde displayet vist 346V i Europa. Effekten blir da 21 kW og passer bra med 90 km/time.

Det er kanske for å gjøre det enklere for bruker å tenke (Husk at bakgrunnen er USA, og der er 3 fas tilnærmet ukjent i privat sammenheng).

Lading enfas: Effekt = Strøm ganger spenning.  (ampere x volt)
Lading trefas: Effekt = Strøm ganger (fase)spenning ganger 3. (ampere x volt(fase) x 3)

Enklere enn i Europa hvor: Effekt = Strøm ganger (fase-fase)spenning ganger roten av 3
Svaret blir det samme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JohanH

Jeg skjønner heller ikke hvorfor den viser "220V" men tipper det er fase-neutral (ideellt 230V, kanskje 220 etter litt spenningsfall) i et 400V TN nett.

Cirion

Det er en bug i softwaren på Model S...

Nå har jeg vært på 2 stk. Type 2 stolper, og Model S og app'en viser ikke riktig strømstyrke.
Ser ut som den måler kun på 1 fase, og da vises ikke 400v.

Mer info kommer, skal laste opp noen bilder.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

JohanH

#252
Sitat fra: Cirion på torsdag 22. august 2013, klokken 09:35
Det er en bug i softwaren på Model S...

Nå har jeg vært på 2 stk. Type 2 stolper, og Model S og app'en viser ikke riktig strømstyrke.
Ser ut som den måler kun på 1 fase, og da vises ikke 400v.

Mer info kommer, skal laste opp noen bilder.

Venter med spenning! (Pun intended)

Ikke for å pirke men kan virke som bilen viser riktig strømstyrke (A) men feil spenning (V). Eller om de bevisst har valgt å vise spenning mellom enkelt fase-neutral.

Veggen

Sitat fra: Griffel på torsdag 22. august 2013, klokken 09:27Ja, men Amerikanere finner på mye rart.

;D

Det kan jeg skrive under på etter å ha jobbet for et svært amerikansk elektrisk konsern i noen år... ::)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA