Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

glaserud

"Lønner" er jo et variabelt begrep. Men ja; om du skal montere noe nytt, så er det aldri feil å overdrive. :)

Om du monterer blå kontakt (IT-nett) vil du p.t. ikke få brukt noe annet enn 1 fase. Men om det fremover skulle komme noe nytt, så kan du kanskje få utnyttet de to ekstra fasene. Det du faktisk kan gjøre i dag, er å montere 3-fas IT, koble på en transformator til 400V og så koble en ladeboks på det igjen. Fint og dyrt. :) Om du ikke skulle ville det, kan du lage en overgang fra 3-fas til 1-fas ved simpelthen å ikke koble til den ene fasen i et trefas-støpsel.

Tilsvarende på rød 3-fas 400V (TN) så kan du lett få laget / lage en overgang fra 32A støpsel til 16A skjøtekontakt og koble UMCen rett i den. Så har du 32A tilgjengelig om du senere skal sette på en ladeboks.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

valvolainen

Hvis du ikke har lagt inn 400V i huset er det ikke noe vits i å trekke 'rød' kabel i tillegg til 'blå'.
Men det er sikkert greit for elektriker å trekke kabel med ekstra leder? Som er godkjent for 400V?
Men legg trefas!!
Husk at det er mye bra høytrykksspylere, sveiseapparat og kompressorer for den som er litt nevenyttig og opptatt av at garasjen ikke bare er et sted å gjemme bilen.
(Ville lagt opp to kontakter - teslaen kommer til å plugges inn umiddelbart uansett når man kommer hjem.)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Griffel

Sitat fra: glaserud på tirsdag 20. august 2013, klokken 21:13
"Lønner" er jo et variabelt begrep. Men ja; om du skal montere noe nytt, så er det aldri feil å overdrive. :)

Om du monterer blå kontakt (IT-nett) vil du p.t. ikke få brukt noe annet enn 1 fase. Men om det fremover skulle komme noe nytt, så kan du kanskje få utnyttet de to ekstra fasene. Det du faktisk kan gjøre i dag, er å montere 3-fas IT, koble på en transformator til 400V og så koble en ladeboks på det igjen. Fint og dyrt. :) Om du ikke skulle ville det, kan du lage en overgang fra 3-fas til 1-fas ved simpelthen å ikke koble til den ene fasen i et trefas-støpsel.

Tilsvarende på rød 3-fas 400V (TN) så kan du lett få laget / lage en overgang fra 32A støpsel til 16A skjøtekontakt og koble UMCen rett i den. Så har du 32A tilgjengelig om du senere skal sette på en ladeboks.
Men før dere lager disse overgangene bare vær klar over dette:
se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8889.msg110781.html#msg110781
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ebbrey

Ja genialt, da blir det slikt :) Har bare 230V nå, men de har startet utbygging av 400V i området. Den nye inntakskabelen er 4x50 men tror jeg bare la 3x16 til garasjen. Surt. Får eventuellt grave frem ny senere. Går for 3x32A kontakt nå med overgang. Kan vel også be el bruke gummikabel som senere kan støtte 400V så slipper jeg bytte denne også.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

ebbrey

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 20. august 2013, klokken 22:02
Ved 400V trenger du en ekstra leder.

Okei, siden jeg la PFXP'en i en 50mm trekkerør så går det sikkert greit å få inn ekstra leder eller dra igjennom ny kabel senere. Litt usikker på det med helt ny kabel selv om det bare er 20 meter
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

arnehelge

Et spørsmål (eller2): Jeg skal kjøre til Gotland to dager etter at jeg får bilen (55mil). Ser på nett at det finnes noen 400V/16amp ladepunkter på veien. Er dette slike stikk som passer til den adapteren som følger med bilen? Hvor mange km/t lading?
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

janblund

#217
Du som ska til Gotland  :)

Gå in på http://www.laddaelbilen.se/laddkarta-6340565

have a nice trip

det finnes 400 volt og Type 2 kabel(Mennekes) og CHAdeMO på veien
P2879
P85 multirød
levererad 11 november

Cirion

13A er ikke 13A...

Hjemme lader jeg 15km pr. time på 13A Schuko.
På jobben lader jeg 17km pr. time på 13A Schuko.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på onsdag 21. august 2013, klokken 12:21
13A er ikke 13A...

Hjemme lader jeg 15km pr. time på 13A Schuko.
På jobben lader jeg 17km pr. time på 13A Schuko.

Det kommer an på spenningstap. Er spenningen høy i utgangspunktet på jobben og ledningene solide kan du ha f.eks 238V inn til bilen. 13*238=3094W.
Hjemme har du kanskje 225Vog litt dårligere ledninger=214V. 13*214=2782W.

Hvilken spenning rapporterer bilen på de to stedene?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eclipse

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 20. august 2013, klokken 21:51
Ja genialt, da blir det slikt :) Har bare 230V nå, men de har startet utbygging av 400V i området. Den nye inntakskabelen er 4x50 men tror jeg bare la 3x16 til garasjen. Surt. Får eventuellt grave frem ny senere. Går for 3x32A kontakt nå med overgang. Kan vel også be el bruke gummikabel som senere kan støtte 400V så slipper jeg bytte denne også.

Hvis du skal benytte 400V 3-fas i garasjen så må du ha en kabel som har 4 ledere pluss jord.

L1, L2, L3, N og J

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Nuvolari

UMC'en har Type 2 plugg i enden som skal plugges i bilen. Hva slags plugg er det i andre enden før man setter på schuco/CEE adapteret?

Er det Type 2 plugg der også? I såfall burde vel man kunne bruke kabelen som en type <-> type 2 kontakt opp til 11kW?

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

luffe

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 21. august 2013, klokken 14:41
UMC'en har Type 2 plugg i enden som skal plugges i bilen. Hva slags plugg er det i andre enden før man setter på schuco/CEE adapteret?

Er det Type 2 plugg der også? I såfall burde vel man kunne bruke kabelen som en type <-> type 2 kontakt opp til 11kW?

Ikke type 2, men en spesial (utdrag fra mobile connector owners guide):
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Cirion

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. august 2013, klokken 12:37
Sitat fra: Cirion på onsdag 21. august 2013, klokken 12:21
13A er ikke 13A...

Hjemme lader jeg 15km pr. time på 13A Schuko.
På jobben lader jeg 17km pr. time på 13A Schuko.

Det kommer an på spenningstap. Er spenningen høy i utgangspunktet på jobben og ledningene solide kan du ha f.eks 238V inn til bilen. 13*238=3094W.
Hjemme har du kanskje 225Vog litt dårligere ledninger=214V. 13*214=2782W.

Hvilken spenning rapporterer bilen på de to stedene?
Husker ikke hva det var hjemme.

Men på jobb sier app'en 17km/hr 232v 13/13 A
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA