Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på onsdag 21. august 2013, klokken 15:07
Husker ikke hva det var hjemme.

Men på jobb sier app'en 17km/hr 232v 13/13 A

Ok,om vi antar den viser 17km/t når den er over 16,51km/t og 15km/t når den er under 15,49km/t betyr det at du har maks 217V hjemme ved 13A last. Det er ikke urealistisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Veggen

Sitat fra: luffe på onsdag 21. august 2013, klokken 14:46
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 21. august 2013, klokken 14:41UMC'en har Type 2 plugg i enden som skal plugges i bilen. Hva slags plugg er det i andre enden før man setter på schuco/CEE adapteret?
Er det Type 2 plugg der også? I såfall burde vel man kunne bruke kabelen som en type <-> type 2 kontakt opp til 11kW?
Ikke type 2, men en spesial (utdrag fra mobile connector owners guide):

Synd at Tesla har gått for en ikke-standard plugg, det hadde vært veldig elegant om UMC'en også kunne fungert på type 2 stasjoner.

Synes også denne pluggen ser litt pinglete ut, se på størrelsen på pinnene sammenlignet med CEE stikket...

Griffel

Sitat fra: Veggen på onsdag 21. august 2013, klokken 16:04
Synd at Tesla har gått for en ikke-standard plugg, det hadde vært veldig elegant om UMC'en også kunne fungert på type 2 stasjoner
En bruker ikke UMC på type 2 stasjoner. De funksjonene som ligger i UMCen er også i type 2 stasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

glaserud

Sitat fra: Griffel på onsdag 21. august 2013, klokken 19:46
Sitat fra: Veggen på onsdag 21. august 2013, klokken 16:04
Synd at Tesla har gått for en ikke-standard plugg, det hadde vært veldig elegant om UMC'en også kunne fungert på type 2 stasjoner
En bruker ikke UMC på type 2 stasjoner. De funksjonene som ligger i UMCen er også i type 2 stasjonen.

Jeg tror Veggen mente at det hadde vært fint om UMC m/kabel også hadde fungert som en ren type 2-kabel, slik at man slapp å ha en ekstra kabel med seg.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Veggen

Ja, er klar over det.  Men hadde den vært kompatibel kunne vi sluppet å drasse rundt på 2 kabler og de som ikke har egen type2 kabel kunne fått nytte av type2 ladepunkter.
Mulig det er en god grunn til at det ikke lar seg gjøre.

OleJA

Sitat fra: Veggen på onsdag 21. august 2013, klokken 16:04
Synd at Tesla har gått for en ikke-standard plugg, det hadde vært veldig elegant om UMC'en også kunne fungert på type 2 stasjoner.

Synes også denne pluggen ser litt pinglete ut, se på størrelsen på pinnene sammenlignet med CEE stikket...
Her tror jeg det er litt begrepsforvirring ute å går. Når man kobler seg til en type 2 ladestolpe så erstatter denne elektronikken som finnes i UMC'en. Dvs en kan betrakte UMC som en mobil type2 ladestolpe + type 2 kabel. Selv når man plukker av adapteren på UMCen, så har man fremdeles elektronikken igjen på kabelen.
Skulle man benyttet UMC som kabel i en type2 stolpe, så hadde det omtrent vært som å legge vinterdekkene utenpå sommerdekkene  :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Nuvolari

Sitat fra: OleJA på onsdag 21. august 2013, klokken 20:14
Sitat fra: Veggen på onsdag 21. august 2013, klokken 16:04
Synd at Tesla har gått for en ikke-standard plugg, det hadde vært veldig elegant om UMC'en også kunne fungert på type 2 stasjoner.

Synes også denne pluggen ser litt pinglete ut, se på størrelsen på pinnene sammenlignet med CEE stikket...
Her tror jeg det er litt begrepsforvirring ute å går. Når man kobler seg til en type 2 ladestolpe så erstatter denne elektronikken som finnes i UMC'en. Dvs en kan betrakte UMC som en mobil type2 ladestolpe + type 2 kabel. Selv når man plukker av adapteren på UMCen, så har man fremdeles elektronikken igjen på kabelen.
Skulle man benyttet UMC som kabel i en type2 stolpe, så hadde det omtrent vært som å legge vinterdekkene utenpå sommerdekkene  :o

Kunne jo bare vært en av/på bryter på umc boksen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

OleJA

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 21. august 2013, klokken 20:17
Sitat fra: OleJA på onsdag 21. august 2013, klokken 20:14
Sitat fra: Veggen på onsdag 21. august 2013, klokken 16:04
Synd at Tesla har gått for en ikke-standard plugg, det hadde vært veldig elegant om UMC'en også kunne fungert på type 2 stasjoner.

Synes også denne pluggen ser litt pinglete ut, se på størrelsen på pinnene sammenlignet med CEE stikket...
Her tror jeg det er litt begrepsforvirring ute å går. Når man kobler seg til en type 2 ladestolpe så erstatter denne elektronikken som finnes i UMC'en. Dvs en kan betrakte UMC som en mobil type2 ladestolpe + type 2 kabel. Selv når man plukker av adapteren på UMCen, så har man fremdeles elektronikken igjen på kabelen.
Skulle man benyttet UMC som kabel i en type2 stolpe, så hadde det omtrent vært som å legge vinterdekkene utenpå sommerdekkene  :o

Kunne jo bare vært en av/på bryter på umc boksen.
Og hvis man da satt denne bryteren i feil stilling....?
Poenget her er at Tesla følger mode3,type 2 standarden som faktisk spesifisere at det skal være (kun en) kabel mellom ladeuttaket og bil.
Vi snakker om 22kW her som er ganske heftige saker, og dette er noe av grunnen til at adapteren, brytere mm ikke er noen god ide, og heller ikke tillatt.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Veggen

#234
Det hadde vært fullt teknisk mulig å lage en automatisk bypass funksjon for elektronikken i UMC'en som gir type 2 laderen kontrollen.
Dette ville selvfølgelig blitt en mer komplisert og dyrere ladekabel så har forståelse for at dette ikke blir gjort.

Men elegant hadde det vært å kunne bruke samme kabel til alt.

Amoss

Sitat fra: Veggen på onsdag 21. august 2013, klokken 21:55
Men elegant hadde det vært å kunne bruke samme kabel til alt.

Enda mer elegant hadde det vært om kablen mellom UMC'en og bilen hadde vært en type2 kabel. Kommer til en type2 ladestasjon uten egen kabel? Napp kablen ut av UMC'en og bruk den direkte....

Tipper at "ut" kablingen fra UMC'en er type2 kompatibel...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Veggen


JohanH

Sitat fra: Amoss på onsdag 21. august 2013, klokken 22:12
Sitat fra: Veggen på onsdag 21. august 2013, klokken 21:55
Men elegant hadde det vært å kunne bruke samme kabel til alt.

Enda mer elegant hadde det vært om kablen mellom UMC'en og bilen hadde vært en type2 kabel. Kommer til en type2 ladestasjon uten egen kabel? Napp kablen ut av UMC'en og bruk den direkte....

Tipper at "ut" kablingen fra UMC'en er type2 kompatibel...

... Ja, men jo flere koblingspunkter jo flere steder det kan bli dårlig kontakt, korrosjon, lysbue etc. etc. Det er allerede 3 kontaktpunkter (til vegg, mellom adapter og UMC og til bil). Ditt forslag ville innebære et 4 punkt (fra UMC til kabel på bilsiden).

Amoss

Sitat fra: JohanH på onsdag 21. august 2013, klokken 22:16
... Ja, men jo flere koblingspunkter jo flere steder det kan bli dårlig kontakt, korrosjon, lysbue etc. etc. Det er allerede 3 kontaktpunkter (til vegg, mellom adapter og UMC og til bil). Ditt forslag ville innebære et 4 punkt (fra UMC til kabel på bilsiden).

Det har du så klart helt rett i. :)  Men mener likevel det hadde vært en mer elegant løsning enn en "bypass" av UMC'en. Og en "ekstra" kabel mindre å drasse på.  Men på den annen side måtte vel denne delen av kablen være lengre enn den er i dag...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

Sitat fra: Amoss på onsdag 21. august 2013, klokken 22:21
Sitat fra: JohanH på onsdag 21. august 2013, klokken 22:16
... Ja, men jo flere koblingspunkter jo flere steder det kan bli dårlig kontakt, korrosjon, lysbue etc. etc. Det er allerede 3 kontaktpunkter (til vegg, mellom adapter og UMC og til bil). Ditt forslag ville innebære et 4 punkt (fra UMC til kabel på bilsiden).

Det har du så klart helt rett i. :)  Men mener likevel det hadde vært en mer elegant løsning enn en "bypass" av UMC'en. Og en "ekstra" kabel mindre å drasse på.  Men på den annen side måtte vel denne delen av kablen være lengre enn den er i dag...
Og siden kabel fra UMC til veggstøpsel ikke lovlig kan være mer enn 30 cm byr det nok på problemer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA