Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: Cirion på torsdag 22. august 2013, klokken 16:30
Ingen av de jeg har testet har fast kabel.
Kabelen låses av både stolpe og bil.

Har nå også testet Aker brygge. Disse er bare 16A enfas.

Var med Salto for test på Smartclub Slependen. 4 nye 22kw stolper mot betaling. Ikke ferdig enda.

Virker som antall 22kW punkter øker kraftig nå!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

eledille

Da kan vi slå fast at enkeltlader er i stand til å lade på 16 A, 400 V trefas, altså 11 kW. Dette med 10 kW var en oversettelsesfeil.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: eledille på torsdag 22. august 2013, klokken 18:25
Da kan vi slå fast at enkeltlader er i stand til å lade på 16 A, 400 V trefas, altså 11 kW. Dette med 10 kW var en oversettelsesfeil.

Tja. Kan jo være 11kW inn, 10kW ut til batteriet?
Leaf tar jo 3,7kW inn og leverer 3,3kW ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#273
*fnis*
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

ebbrey

den røde adapteren til UMC som støtter maks 16A. Denne vil vel passe inn en rød 32A kontakt? Hva skjer om du gjør dette? Vil UMC begynne å trekke 16A?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Nuvolari

Sitat fra: ebbrey på torsdag 22. august 2013, klokken 20:03
den røde adapteren til UMC som støtter maks 16A. Denne vil vel passe inn en rød 32A kontakt? Hva skjer om du gjør dette? Vil UMC begynne å trekke 16A?


Nei den passer ikke.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

PHsigP85

Det at adapterne ikke er klare er for meg komplett uforståelig. Dette gjør jo ladingen til en liten mare, og er det en ting de vil til livs så er det nettopp negative følelser rundt dette. 20-30 timer for å lade gir skeptikerne vann på mølla samtidig som det begrenser bruken min i stor grad.

Jeg syns rett og slett det blir pinlig å svare på spørmål om lading når det er slik. På dette temaet hadde jeg nemlig forventet at jeg bare kunne avfeid skeptikerne og solgt ytterligere noen biler for Tesla :D.

Selv har jeg avtalt et kundebesøk kun 8 mil unna samme dag som jeg får den. Ettersom 8 + 8 helt sikkert ikke blir 16 når man skal teste litt, har jeg nå avblåst dette ettersom jeg dagen etter må kjøre ca 30 mil med begrenset mulighet for lading underveis. Med adapter ville dette vært problemfritt ettersom jeg har 32A både på jobb og hjemme, men med kun Shuko går det neppe. Forventer nemlig at bilen vil være i hyppig bruk de første to dagene (kan ikke svare folk som er innom at vi ikke kan kjøre fordi jeg skal på langtur dagen etter/senere på dagen).

Manglende adaptere gir for meg altfor sterke begrensninger på en bil som nettopp skulle løse slike trivialiteter/problemer.

Samtidig som de ikke klarer å levere adaptere som gjør bilen brukervennlig til daglig, klarer Tesla å åpne seks superladere allerede neste uke. Dette er for meg nesten ennå mer utrolig enn de manglende adapterne (men nå med positivt fortegn) med tanke på normalt norsk byråkrati.

Helt sprøtt spør du meg.

Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

shb

Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Havebigfun


MrUnderhill

Til dere som kun lader med ladekabelen som følger med bilen (Schuko).

Har dere 2 ladekabler, en som ligger i bilen og en som står fast hjemme? Eller tar dere med dere kabelen hver gang dere reiser ut?

PAS

Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 27. august 2013, klokken 11:02
Til dere som kun lader med ladekabelen som følger med bilen (Schuko).

Har dere 2 ladekabler, en som ligger i bilen og en som står fast hjemme? Eller tar dere med dere kabelen hver gang dere reiser ut?
Har bare en kabel. I begynnelsen tok jeg dem med, men med relativt begrenset kjøring og en rekkevidde på ca 440 km hver morgen er  lar jeg den ligge hjemme.
Tar bare med om vi skal på lengre tur, da helst også med adapter/konkatkutvalget  til Kirkebø
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

jkirkebo

Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 27. august 2013, klokken 11:02
Til dere som kun lader med ladekabelen som følger med bilen (Schuko).

Har dere 2 ladekabler, en som ligger i bilen og en som står fast hjemme? Eller tar dere med dere kabelen hver gang dere reiser ut?

Ingen har fått kjøpe ekstra UMC ennå etter hva jeg skjønner. Jeg skal ha en når de blir tilgjengelige, gidder ikke å pakke den ene opp/ned hele tiden. Skal i tillegg ha Type 2 kabelen til Salto.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jalias

Sitat fra: Griffel på torsdag 22. august 2013, klokken 09:27
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 09:12
Er det 230V TN nett i Sveits?
Nei, de har et normalt 230V/400V distribusjonsnett som det meste av Europa (400V TN)

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 09:12
Men da burde det vel stått 400V?
Ja, men Amerikanere finner på mye rart. Om vi går ut fra at 220V er målt verdi på fasespenning? Da burde displayet vist 346V i Europa. Effekten blir da 21 kW og passer bra med 90 km/time.

Det er kanske for å gjøre det enklere for bruker å tenke (Husk at bakgrunnen er USA, og der er 3 fas tilnærmet ukjent i privat sammenheng).

Lading enfas: Effekt = Strøm ganger spenning.  (ampere x volt)
Lading trefas: Effekt = Strøm ganger (fase)spenning ganger 3. (ampere x volt(fase) x 3)

Enklere enn i Europa hvor: Effekt = Strøm ganger (fase-fase)spenning ganger roten av 3
Svaret blir det samme.


Ikke for å pirke, men 3-fase lading (effekt) blir: Strøm #Spenning#1,73 (som er kvadratroten av 3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA