Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Tesla-man

Autofil 8/2016: Model S og Merc E klasse i test av autopilot. Mercedesen virker rett og slett farlig og uferdig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Bjoris

Dette var den Mercedesen med flere kamera etc også?

Cookie Monster

Ja nye E klasse har flere kameraer og er sånn sett teknisk bedre utrustet. Men det hjelper jo ikke når de som programmerer ikke klarer å utnytte det og ikke er like flinke som de hos Tesla :)
E klasse kan heller ikke oppdateres via nett så den står vel sikkert på stedet hvil til den skal på service osv. Hvis de i det hele tatt oppdaterer sw til kamera osv der.

Var en annen test fra Usa også hvor Tesla vant over Mercedes og BMW
http://www.caranddriver.com/features/semi-autonomous-cars-compared-tesla-vs-bmw-mercedes-and-infiniti-feature-the-physiology-of-semi-autonomy-and-test-results-page-6

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Stig O

Sitat fra: bjoris på lørdag 25. juni 2016, klokken 11:31
Dette var den Mercedesen med flere kamera etc også?

Ja hva er det de sier i reklamen, "vi har jobbet med autopilot i 30 år". Paradoks da at Tesla er bedre etter 3-4år.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Teslanewbie

Savner topview, dvs surround camera og bilen vises i fugleperspektiv , på tesla , til og med en standard Nissan leaf har dette ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

satheesh.net

Kanskje litt på kanten av "Tesla i norske medier", men TOCN.NO er vel et slags medie? ;)

TOCN Fremont factory tour 2016
http://www.tocn.no/2016/06/tocn-fremont-factory-tour-2016/

En liten videosnutt fra turen. Det kommer forresten mer tekst og bilder senere. :)

Trustno1

#4776
Dette er en artikkel der Tesla glimrer med sitt fravær, men når man leser igjennom kriteriene politiet har satt her, er det faktisk noen av disse kriteriene som ikke Tesla slår på de aktuelle bilene?

http://www.vg.no/spesial/2016/politibilene/


Hodetelefoner

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 29. juni 2016, klokken 00:06
Dette er en artikkel der Tesla glimrer med sitt fravær, men når man leser igjennom kriteriene politiet har satt her, er det faktisk noen av disse kriteriene som ikke Tesla slår på de aktuelle bilene?

http://www.vg.no/spesial/2016/politibilene/
Vil tro at det er et stort minus at en tesla går dårligere enn en fiat varebil hvis du tar noen få forbikjøringer..  Det å kunne gi full gass opp lierbakken uten å få halvert effekt midtveis er nok også en ulempe :P
Bmw`n er i tilegg mye mye mye raskere på vanlige veier.. i tilegg kan den holde koken i mere enn 30 sekunder. noe som hjelper veldig på når man må akselerere og bremse mye pga trafikk.
Men om noen år, når batteriene og kjøling av motor ikke er et problem. Så kan det tenkes at rollene er snudd ;) Men da har konkurrentene batterier etc også.. ;)

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 29. juni 2016, klokken 00:06
Dette er en artikkel der Tesla glimrer med sitt fravær, men når man leser igjennom kriteriene politiet har satt her, er det faktisk noen av disse kriteriene som ikke Tesla slår på de aktuelle bilene?

http://www.vg.no/spesial/2016/politibilene/
I mitt hode ryker Tesla på kvalitet og komfort/plass/inn og utstigning. Kronglete innstigning foran og enda verre bak. Ubrukelige bakseter for voksne personer, og alt for lav takhøyde. Ryker også på kjøreegenskaper på vinteren da vekten gjør seg gjeldende spesielt inn i svinger.

I tillegg er vel bilen helt uaktuell pga tiden det tar å fylle den opp med "drivstoff", samt at den ikke vil fungere i høyhastighets biljakter (effektbegrensning).

Tiden for elektriske utrykningskjøretøyer er nok en del lengre unna enn tiden for elektriske hvermannsen personbiler. Og når de kommer vil de være annerledes utformet enn TMS.

eha

Det er kanskje verdt å nevne at dette er anbudsrunder hvor tilbydere selv velger å kaste seg inn i konkurransen. Årsaken til at BMW, Volvo og Volkswagen er med i konkurransen er altså i første rekke at produsentene har et aktivt salgsapparat for firmaer og spesialavdelinger for utrykningskjøretøy, og har valgt å besvare med tilbud på spesialbygde kjøretøy med helt egne priser, utstyr osv. At Tesla ikke er med på disse tingene foreløpig tror jeg ikke vi skal ta ille opp :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juni 2016, klokken 11:33I mitt hode ryker Tesla på kvalitet og komfort/plass/inn og utstigning. Kronglete innstigning foran og enda verre bak. Ubrukelige bakseter for voksne personer, og alt for lav takhøyde. Ryker også på kjøreegenskaper på vinteren da vekten gjør seg gjeldende spesielt inn i svinger.
Enig på lite plass i baksetet, og kronglete inn- og ut-stigning.

"Kvalitet" som sådan er ikke et målekriterie, det nærmeste er vel garanti, og her er drivlinjegarantien helt klart best, mens garantien på resten av bilen er ca like god som konkurrentene.

Når det gjelder kjøreegenskaper er den like god eller bedre enn konkurrentene. Det lave tyngdepunktet veier til stor grad opp for vekten. De hadde tydeligvis også sett på oppførselen ved giring o.l, og her ville Model S få full pott.

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juni 2016, klokken 11:33I tillegg er vel bilen helt uaktuell pga tiden det tar å fylle den opp med "drivstoff", samt at den ikke vil fungere i høyhastighets biljakter (effektbegrensning).
Tiden for å fylle drivstoff har ikke nødvendigvis noen stor betydning. Rekkevidden er god nok for en full arbeidsdag, altså så lenge det ikke er snakk om å bruke bilene konstant (uten minst to pauser på 4 timer per døgn) så er det ikke en begrensning.

Når det gjelder effektbegrensingen er denne ganske irrelevant. Veiene er en mye større begrensing. Man kan fint kjøre i 200 km/t konstant i en time uten å oppleve noen effektbegrensing.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juni 2016, klokken 11:33Tiden for elektriske utrykningskjøretøyer er nok en del lengre unna enn tiden for elektriske hvermannsen personbiler. Og når de kommer vil de være annerledes utformet enn TMS.
Jeg tenker Model X er en bedre kandidat for politibil. Men hovedutfordringen for både Model S og Model X er at de er for dyre. Den første bilen som kanskje kan være veldig aktuell er nok Model Y, antatt at dette blir en crossover versjon av Model 3 til 400k NOK med 500 km rekkevidde og AWD.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Nå foregår ikke biljakter ved å ligge i jevnt 200, men gjerne av mange påfølgende harde akselerasjoner og oppbremsinger. Det er fint mulig å få frem begrensing ved f.eks. aktiv kjøring i hårnålskurver om det er litt høydeforskjell.

Cookie Monster

#4784
Ja skal ikke mye forbikjøringer og aktiv kjøring opp noen bakker før effektbegrensingen kommer. Men nå skal det sies at selv når effektbegrensningen er på går en Model S likevel mye bedre enn de BMW'ene der med en kjip Dieselmotor.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA