Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Amoss

La meg oppsummere dette med følgende sitat fra podcasten:
Sitat
Jeg skjønner det ikke.

;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

krl

Emnet ble tydeligvis litt for teknisk for deltagerne i debatten. De har rett og slett lite kunnskap om dette, og da blir resultatet at det sies mye tøv. ELLER har de kanskje en annen agenda?

Hele konseptet virket å være å snakke opp aksjekursen i et selskap som går dårlig. Kursen til NEL er vel mer enn halvert siden desember, og da gjelder det å få opp kursen før man selger seg ut og rømmer!

Hydrogen er så fantastisk ineffektivt som energibærer, sammenlignet med batterier, at det er merkelig at det i det hele tatt vurderes å bruke det i bil. Forbruket blir vel ca. 3x så høgt som med en batteri-elbil i beste fall?

JorgenM

Sitat fra: krl på lørdag 27. august 2016, klokken 16:57
Hydrogen er så fantastisk ineffektivt som energibærer, sammenlignet med batterier, at det er merkelig at det i det hele tatt vurderes å bruke det i bil. Forbruket blir vel ca. 3x så høgt som med en batteri-elbil i beste fall?
Avgiftskåte politikere blir våte i munnen når det snakkes om hydrogen. Det vil gi store inntekter for staten på samme måte som bensin/diesel så ser ikke bort fra at det kommer storsatsning på hydrogen fra statens side. Desverre.
Så får vi håpe folket er smartere enn som så.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Runex

Sitat fra: krl på lørdag 27. august 2016, klokken 16:57
Hydrogen er så fantastisk ineffektivt som energibærer, sammenlignet med batterier, at det er merkelig at det i det hele tatt vurderes å bruke det i bil. Forbruket blir vel ca. 3x så høgt som med en batteri-elbil i beste fall?

Det stemmer vel ikke helt. Hydrogen er så vidt jeg vet en utmerket energibærer. Forklaringen på forskjell i energibehov er heller at produksjon av hydrogen er svært energikrevende, samt at omgjøring til elektrisk energi i bilen (fuel-cell) pr i dag har lav virkningsgrad.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Espen Hugaas Andersen

#4924
Sitat fra: Runex på søndag 28. august 2016, klokken 12:05Det stemmer vel ikke helt. Hydrogen er så vidt jeg vet en utmerket energibærer. Forklaringen på forskjell i energibehov er heller at produksjon av hydrogen er svært energikrevende, samt at omgjøring til elektrisk energi i bilen (fuel-cell) pr i dag har lav virkningsgrad.
Det er i beste fall en OK energibærer, i raketter.

Energien lagret per kg hydrogengass er i og for seg utmerket, ca 33 kWh/kg. Men det er ekstremt vanskelig å oppbevare denne gassen på en god måte. Den beste teknologien for kjøretøy hittil er lagring ved 700 bar i trykktanker. Da trenger man trykktanker som veier f.eks 87,5 kg i Toyota Mirai, og kan lagre ca 5 kg. Da er energien lagret per kg nede i 1,8 kWh/kg, eller ca 15% av bensin. Tankene tar også opp ett betydelig volum, volumetrisk energitetthet er ca 1,3 kWh/liter, eller ca 13% av bensin. (Og formen på tanken må være sylindrisk/sfærisk, man kan ikke veldig enkelt tilpasse formen til diverse hulrom i en bil.)

Disse tallene tar bare hensyn til lagringen av hydrogen, men der man kan ta ut energi rett fra et batteri, så trenger man i tillegg til trykktankene en brenselcelle for å gjøre om hydrogen til strøm, og et batteri (eller supercap-pakke) for å ta effekttoppene og regenerativ bremsing. Først da tilbyr lagring av energi i hydrogen tilsvarende funksjonalitet.

Som en energibærer i kjøretøy er nok batterier best.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

Pluss (eller minus i dette tilfellet) lekkasje under lagring, som er betydelig på slikt trykk.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: petersv på søndag 28. august 2016, klokken 17:49
Pluss (eller minus i dette tilfellet) lekkasje under lagring, som er betydelig på slikt trykk.
Akkurat det er nok en myte. Noe vil lekke ut, men all informasjon jeg har klart å finne tilsier at det er svært lite. Normalt sett, riktignok. Det kan oppstå større lekkasjer, men da skal hydrogensensorer lukke hovedventilen. Men til tross for dette vil det garantert oppstå branner og eksplosjoner pga hydrogen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

#4927
Det er utilsiktede lekkasjer jeg tilsikter ;) Ved et slikt trykk og en slik gass skal det ikke mye til at man får en lekkasje, omså liten. I og for seg ikke noe stort problem sikkerhetsmessig vil jeg tro, iom. at gassen er lettere enn luft, men et merforbruk blir det.

Vi får se, eller ikke (tviler på at hydrogen blir mainstream for privatbilismen.)

Når vi først er ot.: Hva med tunnelkjøring, blir det tillatt for hy-biler å kjøre i lange tunneler? Ser for meg en tunnelbrann pga vogntog og et par hy-biler lengre bak som brenner inne... Har ikke sett noen beregninger på det, men vil tro det vil medføre større påkjenninger på tunnelene enn de er beregnet for.

Lynet

Pluss at tankene på testes eller skiftes med noen års mellomrom.
Hydrogen som kommer i kontakt med stål gjør stålet sprøtt. Så eventuelle rør og andre komponenter av stål må kanskje også skiftes etter noen år
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Sjøhyene

Sitat fra: krl på lørdag 27. august 2016, klokken 16:57
Hydrogen er så fantastisk ineffektivt som energibærer, sammenlignet med batterier, at det er merkelig at det i det hele tatt vurderes å bruke det i bil. Forbruket blir vel ca. 3x så høgt som med en batteri-elbil i beste fall?

Standard argument blant de som mener hydrogen er det neste store er at; effektivitet bryr ikke folk seg noe om, fordi ingen har brydd seg om effektivitet i alle de årene vi har kjørt rundt med bensin og diesel.

Får alltid den tilbake når jeg drar fram effektivitets kortet.
Men er vel noe med å betale 3 ganger så mye for å komme seg fra til A til B, som jeg tror folk flest faktisk vil bry seg om, gitt at det meste annet er cirka likt.
Sliter virkelig med å forstå hvordan så mange kan tenke at dette faktisk har livets rett for personbiler.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fonberg

Artikkel om at hydrogenstasjoner og -biler kommer for fullt i 2017 i Adressa i dag.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: fonberg på tirsdag 30. august 2016, klokken 14:10
Artikkel om at hydrogenstasjoner og -biler kommer for fullt i 2017 i Adressa i dag.

Er jo litt kjipt å være forsker for en teknologi hvor konkurransen er så beinhard fra batteri-elbiler. Særlig når Model 3 og Opel Ampera E kommer med 60kWt til litt over 300-350.000. Særlig når det koster 9 kroner milen i Hydrogen, mens det koster så mye mindre for batteridrift. Og når Nikola One kommer, med 200 mils rekkevidde ved hjelp av gass og elmotor + mange flere alternativer, så ville ikke jeg kjøpt aksjer i Hydrogen-stasjoner, som skal koste veldig mye å bygge ut...

https://unox.no/hydrogen/hydrogen-sporsmal-og-svar

http://www.aftenposten.no/norge/Norske-bedrifter-vil-begynne-a-bruke-el-lastebiler-603278b.html

Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

fonberg

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 30. august 2016, klokken 14:51
Sitat fra: fonberg på tirsdag 30. august 2016, klokken 14:10
Artikkel om at hydrogenstasjoner og -biler kommer for fullt i 2017 i Adressa i dag.

Er jo litt kjipt å være forsker for en teknologi hvor konkurransen er så beinhard fra batteri-elbiler. Særlig når Model 3 og Opel Ampera E kommer med 60kWt til litt over 300-350.000. Særlig når det koster 9 kroner milen i Hydrogen, mens det koster så mye mindre for batteridrift. Og når Nikola One kommer, med 200 mils rekkevidde ved hjelp av gass og elmotor + mange flere alternativer, så ville ikke jeg kjøpt aksjer i Hydrogen-stasjoner, som skal koste veldig mye å bygge ut...

https://unox.no/hydrogen/hydrogen-sporsmal-og-svar

http://www.aftenposten.no/norge/Norske-bedrifter-vil-begynne-a-bruke-el-lastebiler-603278b.html

Dessuten kan mange lade elbilen hjemme med ingen eller små tilpasninger. Det kan man ikke med en hydrogenbil.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Trond.Strom

Det hadde vært fint å se regnestykket der man kommer frem til at infrastruktur for hydrogen og batteri bil har lik kostnad.  Estimater jeg har sett tilsier vel i beste fall 10x kostnad for hydrogen infrastruktur.

TorR

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 30. august 2016, klokken 18:51
Det hadde vært fint å se regnestykket der man kommer frem til at infrastruktur for hydrogen og batteri bil har lik kostnad.  Estimater jeg har sett tilsier vel i beste fall 10x kostnad for hydrogen infrastruktur.

Jeg tror det er nettopp derfor hydrogen pushes så hardt; det er mer penger å hente på produksjon, distribusjon og fylling av hydrogen enn "vanlig" elbil der eier plugger inn og lader bilen i garasjen. Ingenting å hente der. Det samme gjelder vel hydrogenbilen også, pent tilrettelagt for servicer som må følges av sikkerhetshensyn? Det er mange "voksne" som mener hydrogen er tingen, uavhengig av forbruk og kost. De har midler, og en slags inngrodd aversjon mot batterier som gjør det logisk å kjøre inn på bensinstasjonen for å fylle hydrogen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA