Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Jejl

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

Et eksempel på at autopilot ikke alltid er til å stole på.
Har aldri prøvd autopilot, men det virker ikke helt overbevisende når den ikke klarte å vurdere denne hendelsen på en bedre måte.

Porsgrunn

Jeg er litt usikker på hva Tesla egentlig skal kritiseres for her?

Hadde det vært en selvkjørende bil så ja. Tesla er ikke det, har ikke hevdet å være det og kan med dagens sensorer aldri bli det. Det er et hjelpemiddel, og sjåføren skal alltid være oppmerksom og kunne overta.

Om bilen hadde gjort dramatiske valg for å unngå en liten bulk som å hive seg over i andre kjørebanen eller bråstoppe hadde det kanskje/kanskje ikke gått bra. Men ville det være riktig å programmere den til det? Helt klart nei er mitt svar.

Bilen sakker ned for å skadebegrense og varsler fører i mer enn god nok tid til å forhindre dulten, for meg er det helt riktig programmering. Førerfeil ved å ikke følge med i det helle tatt er det som er årsaken sånn jeg ser det. Sist jeg smalt stoppet bilene foran meg fort akkurat i de to sekundene jeg kikket etter noe i baksetet, jeg klandrer ikke Mazda for det.  ;)

Jejl

Selvsagt 100% førerens feil.
Jeg mener likevel at dette er et eksempel på at autopiloten kan forbedres.

Øyvind.h

#4758
Her ville jeg helt åpenbart grepet inn selv. En parkert bil som står slik plassert, med en autopilot låst i kø på bilen foran (i sakte trafikk leses ofte ikke stripene, det bør føreren ha kontroll på), er definitivt noe man bør reagere på. Det virker ganske tydelig hva bilen styrer etter og hva som kan skje her.

Istedenfor å gripe inn lar sjåføren bilen krasje. 100% førerens feil, og helt unødvenig å legge ut på nettet. I en ideell verden reagerer alle systemer perfekt. Men selv om Teslas autopilot er veldig god og stabil under forutsigbare forhold, er den langt unna perfekt. Å teste grenser på denne måten viser at vedkommende ikke bør kjøre med dagens autopilot.

Dette har for øvrig jeg og mange andre påpekt overfor han som kjørte bilen. Men han ble bare irritert når jeg påpekte det. Hans eneste fokus var at bilens systemer hadde feilet. Det at han lot bilen krasje var helt irrelevant for han.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

frankofobia

Er vel derfor den er i "beta". Det er jo ett ganske tydelig hint fra Tesla om at den ikke er 100% ferdig ennå ;)

Sitat fra: Jejl på tirsdag 31. mai 2016, klokken 21:38
Selvsagt 100% førerens feil.
Jeg mener likevel at dette er et eksempel på at autopiloten kan forbedres.
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

Leif1

Sitat fra: frankofobia på tirsdag 31. mai 2016, klokken 22:21
Er vel derfor den er i "beta". Det er jo ett ganske tydelig hint fra Tesla om at den ikke er 100% ferdig ennå ;)

Sitat fra: Jejl på tirsdag 31. mai 2016, klokken 21:38
Selvsagt 100% førerens feil.
Jeg mener likevel at dette er et eksempel på at autopiloten kan forbedres.

Blir sikkert en knallfin diskusjon med saksbehandleren i forsikringsselskapet, om vedkommende har lest VG i det siste...
Konvertitt fra S til X

Øyvind.h

Sitat fra: frankofobia på tirsdag 31. mai 2016, klokken 22:21
Er vel derfor den er i "beta". Det er jo ett ganske tydelig hint fra Tesla om at den ikke er 100% ferdig ennå ;)

Sitat fra: Jejl på tirsdag 31. mai 2016, klokken 21:38
Selvsagt 100% førerens feil.
Jeg mener likevel at dette er et eksempel på at autopiloten kan forbedres.

Føreren argumenterer med at systemene som feilet ikke er i beta. Dvs. adaptiv cruise (avstandsholder) og nødbrems. Jeg mener man må se systemet i sin helhet når autopilot er aktivert.
Og når det uansett er påkrevet at du følger med og er klar til å ta over er det komplett galskap å la bilen kjøre rett inn i kompliserte situasjoner og bare la den krasje.

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 31. mai 2016, klokken 22:57
Sitat fra: frankofobia på tirsdag 31. mai 2016, klokken 22:21
Er vel derfor den er i "beta". Det er jo ett ganske tydelig hint fra Tesla om at den ikke er 100% ferdig ennå ;)

Sitat fra: Jejl på tirsdag 31. mai 2016, klokken 21:38
Selvsagt 100% førerens feil.
Jeg mener likevel at dette er et eksempel på at autopiloten kan forbedres.

Blir sikkert en knallfin diskusjon med saksbehandleren i forsikringsselskapet, om vedkommende har lest VG i det siste...

Føreren har allerede fått oppgjør fra forsikringsselskapet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#4762
Det har jo vist seg vanskelig for AP å stoppe for ting som står helt stille, noen som vet hva som må til for at den skal forstå dette bedre? Er dette noe trippelkamera som det snakkes mye om vi forbedre eller er det en vanskelig logikk i SW?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Espen Hugaas Andersen

#4763
Sitat fra: bjoris på onsdag 01. juni 2016, klokken 07:42
Det har jo vist seg vanskelig for AP å stoppe for ting som står helt stille, noen som vet hva som må til for at det skal forstå dette bedre? Er dette noe trippelkamera som det snakkes mye om vi forbedre eller er det en vanskelig logikk i SW?
Radar detekterer stasjonære ting ved siden av veien, men så lenge den detekterer en bil som kjører foran antar den at du vil svinge unna stasjonære ting ved siden av veien (som autovern, skilt, parkerte biler, osv). Denne funksjonaliteten er ca lik på alle bilen med adaptiv cruise control.

Når du har autostyring har bilen i teorien alt som trengs for å unngå å krasje med stasjonære ting - da vet bilen hvor den kommer til å styre og kan skille på stasjonære objekter som vil kjøres forbi, og stasjonære objekter som vil kjøres på. Men dette er funksjonalitet som ikke er helt 100% ennå. Systemet må også læres opp til å vurdere i hvilke situasjoner den skal holde seg innenfor veimerkingen og stoppe, og hvilke situasjoner den skal kjøre forbi noe utenfor veimerkingen. Dette klarer den nok ikke helt i dag, da den mangler sensorer bakover. Altså om den skal bytte felt helt av seg selv har den ingen måte å vite om det kommer en bil bakfra i 200 km/t i feltet man bytter til.

I beste fall kunne man håpt på at Model S'en hadde klart å stoppe i situasjonen i videoen, men det er tydelig at bilen skjønte ikke helt situasjonen. Den forventet at veimerkingen ville gå utenfor den parkerte bilen (som for bilen like gjerne kunne vært ei bu for betaling av bompenger), slik at den kunne fortsette å følge bilen foran. Når den innså at bilen var i samme felt var det ikke tid til å stoppe. (Muligens begynte sjåføren å bremse før bilen innså at det ville gå galt. Jeg vet ikke om lyden som kommer er at autopilot blir deaktivert?)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Norx


Trustno1

Sitat fra: Norx på onsdag 01. juni 2016, klokken 08:28
Lange køer mot Forus i dag; så dagens spekulasjon - sto autopilot på her og?


http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Trafikkulykke-ved-Bogafjell-3935963.html

Mer oppsiktsvekkende er det vel at Tesla ikke er nevnt i denne artikkelen :)

Martinius

Sitat fra: Jejl på tirsdag 31. mai 2016, klokken 19:41
http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

Et eksempel på at autopilot ikke alltid er til å stole på.
Har aldri prøvd autopilot, men det virker ikke helt overbevisende når den ikke klarte å vurdere denne hendelsen på en bedre måte.

Noe jeg har merket meg er at adaptiv cruise sliter med å se hindre halvveis inn i veibanen. Bl.a hvis en motorvogn sakte legger seg over i din fil veldig nært foran deg. Virker også som store lastebiler med "høy hekk" er vanskeligere å oppdage enn personbiler. Begge disse boksene er sjekket av i videoen.

Geirr

"Med Tesla Model 3 forsvinner trolig også gratis hurtiglading"

http://www.dinside.no/936737/med-tesla-model-3-forsvinner-trolig-ogsaa-gratis-hurtiglading

..og på forsiden: "Oi, nå ber Tesla alle kjøpe en mystisk ladepakke"

Herregud....ord blir fattige...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. juni 2016, klokken 07:23
Sitat fra: frankofobia på tirsdag 31. mai 2016, klokken 22:21
Er vel derfor den er i "beta". Det er jo ett ganske tydelig hint fra Tesla om at den ikke er 100% ferdig ennå ;)

Sitat fra: Jejl på tirsdag 31. mai 2016, klokken 21:38
Selvsagt 100% førerens feil.
Jeg mener likevel at dette er et eksempel på at autopiloten kan forbedres.

Føreren argumenterer med at systemene som feilet ikke er i beta. Dvs. adaptiv cruise (avstandsholder) og nødbrems. Jeg mener man må se systemet i sin helhet når autopilot er aktivert.
Og når det uansett er påkrevet at du følger med og er klar til å ta over er det komplett galskap å la bilen kjøre rett inn i kompliserte situasjoner og bare la den krasje.

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 31. mai 2016, klokken 22:57
Sitat fra: frankofobia på tirsdag 31. mai 2016, klokken 22:21
Er vel derfor den er i "beta". Det er jo ett ganske tydelig hint fra Tesla om at den ikke er 100% ferdig ennå ;)

Sitat fra: Jejl på tirsdag 31. mai 2016, klokken 21:38
Selvsagt 100% førerens feil.
Jeg mener likevel at dette er et eksempel på at autopiloten kan forbedres.

Blir sikkert en knallfin diskusjon med saksbehandleren i forsikringsselskapet, om vedkommende har lest VG i det siste...

Føreren har allerede fått oppgjør fra forsikringsselskapet.

Utifra pipene fungerer autobrems helt ok, men tipper en hudrelapp på at fører bremset selv(og for svakt) og dermed deaktiverte nødbrems.

Tuxedo

Sitat fra: petersv på torsdag 02. juni 2016, klokken 18:13
Utifra pipene fungerer autobrems helt ok, men tipper en hudrelapp på at fører bremset selv(og for svakt) og dermed deaktiverte nødbrems.
Vedder en hundrelapp imot  ;)  Pipene kom for sent til at han rakk å reagere hvis han holdt på med noe annet (som han helt sikkert gjorde).  Hvis han hadde rukket å instinktivt bremse i den situasjonen, så hadde han garantert klasket pedalen helt i bånn.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA