Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 19:49

« forrige - neste »

christian1986

Sitat fra: Epleskreller på mandag 20. mai 2013, klokken 23:14
Sitat fra: Nuvolari på mandag 20. mai 2013, klokken 22:07
Sitat fra: christian1986 på mandag 20. mai 2013, klokken 22:04
Mulig dette blir litt off topic, men burde det la seg gjøre å lade den litt med 10A 230V kurs?

Jeg vil gjøre mest mulig av ladingen på jobb der vi har opplegg for det, egentlig kun minimalt med lading samt varming jeg kommer til å gjøre hjemme.

Hva tenker dere? Vil ikke legge ned noe penger i nåværende leilighet da planen er å flytte snart.

Du kan selv sette bilen til å lade med så få A du ønsker ned til 5A. 10A går altså veldig bra.

Iflg. brukererfaring fra han med den amerikanske TMS'en så forsøkte han å lade med 10A på Geilo. Det funket dårlig i kulda. Han måtte låne strøm fra en 16A kurs i nærheten. Men, den har enhelt annen lader..

Poenget mitt var om det var nok til å drifte kupevarmer/batterivarmer, litt lading blir da en bonus.

Fikk dette svaret fra Tesla:

"Du vil få utbytte av lading med 10A 230V også, da noe mindre ladeeffekt. For å klargjøre, så vil det kunne lade batteriet i tillegg til å støtte oppvarmingsdelen av batteriet og kupèn."

Spørsmålet er jo hvor mye varmerne maks kan trekke. Det vil jo avgjøre hva som blir igjen til batteriet.

Selv 4km i timen blir jo egentlig akseptabelt. Ikke ofte jeg kjører over 4km*12 på en dag.

laumb

Inspirert av tråden for etterforskning av superladerlokasjoner, så tenkte jeg at kanskje COC- og typegodkjenningspapirer bør inneholde informasjon om hvordan bilen lades.

Jeg har bestillt innsyn i følgende papirer, så får vi se hvor lang tid det tar.

DonPedro

Sitat fra: laumb på tirsdag 21. mai 2013, klokken 12:59
Inspirert av tråden for etterforskning av superladerlokasjoner, så tenkte jeg at kanskje COC- og typegodkjenningspapirer bør inneholde informasjon om hvordan bilen lades.

Jeg har bestillt innsyn i følgende papirer, så får vi se hvor lang tid det tar.

Nice.  ;D
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Foleson

For sen, jeg har sjekket. Det var ikke særlig spennende ( ihvertfall ikke de to siste på lista):



Fra: Sætre Erik
Sendt: 16. april 2013 16:33
Til: 'rcolley@teslamotors.com'
Emne: Answer: Tesla Motors Model S - Type Approval for Norway



Our ref. 2013/033548



Dear Sir,



In Norway vehicles with WVTA and original COC according to dir. 2007/46/EC with amendments are accepted. There are two ways for using the approval in Norway:



1.       You may apply for an individual approval procedure for each vehicle. The approval is based on the COC document (no new approval is necessary), and the technical information from the COC are used. Original COC has to be supplied. The vehicle has to be inspected only for checking the V.I.N.

2.       You may apply us for a preparation of the technical information based on the WVTA. Then we generate a Norwegian approval no., which is referrred to for each vehicle to be registered. Still original COC has to be used for each sample of the vehicle, but insepction is not needed. The form for this is only in Norwegian language, and we recommend you to go through your Norwegian representative for this. See www.vegvesen.no Kjøretøy, Kommersiell import, EF-typegodkjenning. You may also supply the COC in an especially electronic form. Please contact us for this.





Best regards

Erik Sætre

Norwegian Public Roads Administration

Vehicle Management Section

Tlph.: +47 915 02030

Fax.: +47 22 07 37 68

E-mail: firmapost@vegvesen.no

erik.satre@vegvesen.no







Fra: Firmapost
Sendt: 20. mars 2013 08:27
Til: Firmapost - VD
Emne: VS: Tesla Motors Model S - Type Approval for Norway
Viktighet: Høy



Fra: Richard Colley [mailto:rcolley@teslamotors.com]
Sendt: 19. mars 2013 23:40
Til: Publikumstjenester; Firmapost
Emne: Tesla Motors Model S - Type Approval for Norway
Viktighet: Høy



Good Morning,



My name is Richard Colley and I am responsible for the EU Whole Vehicle Type Approval of the Tesla Model S. I would like to understand if there are any additional National Type Approval Activities that I need to complete so vehicles can be registered in Norway?



We will have the EU Whole Vehicle Type Approval issued by May 1st and all Norway vehicles will be issued a Certificate of Conformity in accordance with 2007/46/EC. Please advise if there are any other requirements.



Please do not hesitate to contact me if you require more information.



Thanks



Richard



Kind Regards,



Richard Colley | Senior Homologation Engineer

45500 Fremont Blvd | Fremont, CA 94538

p +1 510.249.3022 | c +1 415.994.1797 | f +1 650.681.5104 | e rcolley@teslamotors.com







The content of this message is the proprietary and confidential property of Tesla Motors, and should be treated as such. If you are not the intended recipient and have received this message in error, please delete this message from your computer system and notify me immediately by reply e-mail. Any unauthorized use or distribution of the content of this message is prohibited. Thank you.



Please consider the environment before printing this email.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Cato76

Sitat fra: Foleson på tirsdag 21. mai 2013, klokken 14:37
The content of this message is the proprietary and confidential property of Tesla Motors, and should be treated as such. If you are not the intended recipient and have received this message in error, please delete this message from your computer system and notify me immediately by reply e-mail. Any unauthorized use or distribution of the content of this message is prohibited. Thank you.

Noen som ikke har fått med seg at dette er konfidensiell informasjon ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

laumb

Norsk lov > amerikansk lov i Norge.

JohanH


Moray

Noen som kjenner til om det har blitt bekreftet noe fra Tesla angående 3-fase lading på IT nett?

Jeg har bestilt med dobbeltlader med tanke på hjemmelading, i og med at jeg har 3x63A i garasjen (Går også til huset). Har blitt fortalt av Tesla at jeg kan sette opp en blå rundstikk 3 fas 230V 32 amp = 230x1,73x32= 12,800kW.

Dermed får jeg nytte av dobbeltlader, sa de inne på Alnabru. Stemmer ikke dette?
S85

Balrog

#248
Sitat fra: laumb på tirsdag 21. mai 2013, klokken 15:59
Norsk lov > amerikansk lov i Norge.

Julian er det deg? Se opp for droner...
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

JohanH

Sitat fra: Moray på tirsdag 21. mai 2013, klokken 20:18
Noen som kjenner til om det har blitt bekreftet noe fra Tesla angående 3-fase lading på IT nett?

Jeg har bestilt med dobbeltlader med tanke på hjemmelading, i og med at jeg har 3x63A i garasjen (Går også til huset). Har blitt fortalt av Tesla at jeg kan sette opp en blå rundstikk 3 fas 230V 32 amp = 230x1,73x32= 12,800kW.

Dermed får jeg nytte av dobbeltlader, sa de inne på Alnabru. Stemmer ikke dette?

Det stemmer. Me enkeltlader ville du kun få ladet 10kW, med dobbeltlader får du ytterligere 2,8kW. Dette er iflg. Teslas spesifikasjoner på enkelt/dobeltlader. Kan jo hende EU versjonene blir annerledes hvis det er 3-fase ladere... (f. eks. 11,085kW per lader = 16Ax400Vx3 fase)

Foleson

Nå er jo Richard Colley tydeligvis sjef for europeisering av Model S så man kan jo ringe ham for å spørre hva som skjer på ladefronten? Og DAB og andre homologation spørmål  :P
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Havebigfun

Det er bare drøyt en uke til den europeiske bilen kommer i produksjon- spesifikasjonene burde være klare nå :o :o

OleJA

Da er vel 230V, 3 fas igjen re-bekreftet, etter å ha vært avkreftet en periode :o :

http://www.elbil.no/elbiler/1034-her-er-siste-nytt-fra-tesla

3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold.

Hva tror dere: Vil denne 230V, 3-fase hjemmeladeren tilby lading med mer enn 32A slik at vi med dobbeltlader kan lade med inntil 20kWt?

Jeg må snart ta et valg om jeg skal trekke en 3 x 32A fra sikringskapet i huset eller legge inn egen 3 x 63A kurs til garasjen. Sistnevnte blir jo en unødig kostnad om hjemmeladeren ikke vil støtte mer enn 32A.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Griffel

#253
Sitat fra: OleJA på torsdag 11. juli 2013, klokken 21:03
Da er vel 230V, 3 fas igjen re-bekreftet, etter å ha vært avkreftet en periode :o :

http://www.elbil.no/elbiler/1034-her-er-siste-nytt-fra-tesla

3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold.
Så spørs det jo da hva de mener med en "hjemmelader-insatallasjon":
1  En ekte hjemmelader som leverer DC utenom bliens innebygde lader.
eller
2 En ladestasjon (ladekontakt, EVSE, HPWC) som mange feilaktig kaller hjemmelader og som leverer AC til bilens innebygde lader.

Tesla kaller jo ikke sin HPWC for en lader men High Power Wall Conector altså en type vegg kontakt som det jo er.

Her bør en nok vente til en ser spesifikasjonene for mulighetene er mange.
Dersom de virkelig mener en hjemmelader kan den ha en annen ytelse enn bilens innebygde lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eclipse

Sitat fra: Griffel på torsdag 11. juli 2013, klokken 21:22
Sitat fra: OleJA på torsdag 11. juli 2013, klokken 21:03
Da er vel 230V, 3 fas igjen re-bekreftet, etter å ha vært avkreftet en periode :o :

http://www.elbil.no/elbiler/1034-her-er-siste-nytt-fra-tesla

3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold.
Så spørs det jo da hva de mener med en "hjemmelader-insatallasjon":
1  En ekte hjemmelader som leverer DC utenom bliens innebygde lader.
eller
2 En ladestasjon (ladekontakt, EVSE, HPWC) som mange feilaktig kaller hjemmelader og som leverer AC til bilens innebygde lader.

Tesla kaller jo ikke sin HPWC for en lader men High Power Wall Conector altså en type vegg kontakt som det jo er.

Her bør en nok vente til en ser spesifikasjonene for mulighetene er mange.
Dersom de virkelig mener en hjemmelader kan den ha en annen ytelse enn bilens innebygde lader.

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at en hjemmelader installasjon er en AC lader, f.eks av type Salto.

Det finnes allerede 230 3-fas Salto hjemmelader, en må bare få disse til å kommunisere med TSM
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA