Hovedmeny

230V -3 fas bekreftet

Startet av Teslafrank, mandag 15. april 2013, klokken 12:50

« forrige - neste »

gbzdoc

Det er vel strengt tatt bekreftet, bare ikke 100% spesifisert hvilke strømstyrker med en eller to ladere osv.

Du får ganske klar bekreftelse pr. e-post fra Tesla-folket hvis man har konkrete spørsmål rundt finalizing.

glaserud

Fra Heidi Torgnes 19. april:

SitatOk, nå er jeg med. Dette er noe vi er klar over og jobber nå med å få et klart svar på.
Det kommer nok til å bli en løsning på dette.

Ikke veldig bekreftende, spør du meg.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

TS

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 02. mai 2013, klokken 20:35
Det er vel strengt tatt bekreftet, bare ikke 100% spesifisert hvilke strømstyrker med en eller to ladere osv.

Du får ganske klar bekreftelse pr. e-post fra Tesla-folket hvis man har konkrete spørsmål rundt finalizing.

Det har blitt sagt at den vil støtte trefas og at laderen i EU bilen er bedre enn den i US bilen, men lite hjelper det når Norge (og Albania) har et annet type trefas nett enn Europa ellers....

Fra Tesla Motors Norway 25.april :
Sitat
Det er for øyeblikket ikke noen offisielle ladetider for de forskjellige EU ladeløsningene.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

gbzdoc

Sitat fra: glaserud på torsdag 02. mai 2013, klokken 20:48
Fra Heidi Torgnes 19. april:

SitatOk, nå er jeg med. Dette er noe vi er klar over og jobber nå med å få et klart svar på.
Det kommer nok til å bli en løsning på dette.

Ikke veldig bekreftende, spør du meg.

En kollega fikk et ganske annet svar på direkte spørsmål om lading fra et 230v trefas 16A uttak ville fungere, samt om det ville gi bedre ladehastighet enn om han beholdt sitt eksisterende 16A enfase uttak.

Han fikk samtidig bekreftet at det IKKE ville være nødvendig med dobbeltlader for å utnytte dette maksimalt.

Men han fikk ikke noen tabell med ladetider og annet, nei...

glaserud

I spørsmålet mitt forklarte jeg forskjellen på IT og TN-nett. Det hadde jeg ikke gjort tidligere, og fikk da "Ja, det funker" som svar. Så fortsatt litt i det blå.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Øyvind.h

Sitat fra: glaserud på fredag 03. mai 2013, klokken 06:50
I spørsmålet mitt forklarte jeg forskjellen på IT og TN-nett. Det hadde jeg ikke gjort tidligere, og fikk da "Ja, det funker" som svar. Så fortsatt litt i det blå.

Jeg har lyst til å gjette på at det har tatt litt tid for Tesla å innse at Norge er et foregangsland innen elbiler, og de har først den senere tid forstått verdien i å bruke Norge som et fremtidsrettet eksempel (ref. Elons besøk her i mars). Europa har for Tesla inntil slutten av 2012 bare vært "noe som kommer etter hvert" sammen med Asia, og når de endelig forstod at trefas var lurt og at foregangslandet Norge hadde et sært trefas system begynte de å se på løsninger. Ikke mer hokus pokus enn at utviklingen av laderen tar tid, samtidig som alt annet virker å være klart for Europa-produksjon (derav finalize meldinger selv om laderen ikke er klar).

Ettersom det ikke er noen god løsning å lage en egen versjon for Norge/Albania må de lage ladesystem som forstår og støtter både TN og IT. Det har tatt litt for lang tid før de forstod dette, og utvikling av ladeopplegget som støtter begge deler tar tid, ikke minst godkjenningen!

Det forklarer hvorfor de nå i mai fortsatt ikke har publisert info om laderne, for de er rett og slett ikke klare eller ikke godkjente i Europa pt. Straks de blir det kommer sikkert fullgod info, men de kan ikke gå ut og fortelle om noe de ikke vet 100% sikkert at blir godkjent.

Dette er jo bare ren gjetning, men stemmer dette så betyr det at vi får en ladeløsning som er bra tilpasset det europeiske markedet, og vi kan kjøre over landegrensen uten å måtte gå ned på enfas (det hadde vært katastrofe i mine øyne!) Det betyr også at vi kan risikere at bilen blir forsinket pga utfordringer med laderne.

For øvrig har jeg ved flere anledninger lest at Tesla er godt klar over forskjellen mellom TN og IT, og at de i hvert fall støtter IT (håper definitivt de velger TN om det er enten/eller, men vi får se hva som skjer :) )
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

glaserud

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. mai 2013, klokken 08:52
For øvrig har jeg ved flere anledninger lest at Tesla er godt klar over forskjellen mellom TN og IT, og at de i hvert fall støtter IT (håper definitivt de velger TN om det er enten/eller, men vi får se hva som skjer :) )

I hvert fall støtter TN, mener du vel? IT er jo Norge + Albania, elns.

Griffel

Jeg mener en helt trygt kan gå ut fra at de uansett støtter 400V og TN, siden dette er den definerte standarden for trefaslading, og som også er enklest med tanke på demping av elektromagnetisk støy. At de legger litt ekstra arbeid i også å bygge laderen slik at den kan lade med 230 V trefas IT er gledelig.
At det har tatt litt ekstra tid og innsats bør ikke overaske.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: glaserud på fredag 03. mai 2013, klokken 08:57
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. mai 2013, klokken 08:52

I hvert fall støtter TN, mener du vel? IT er jo Norge + Albania, elns.
Ja det skulle jeg ønske at jeg mente, men det jeg fikk til svar var at de ville støtte "norsk" trefas, dvs. IT.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på fredag 03. mai 2013, klokken 09:03
Jeg mener en helt trygt kan gå ut fra at de uansett støtter 400V og TN, siden dette er den definerte standarden for trefaslading, og som også er enklest med tanke på demping av elektromagnetisk støy. At de legger litt ekstra arbeid i også å bygge laderen slik at den kan lade med 230 V trefas IT er gledelig.
At det har tatt litt ekstra tid og innsats bør ikke overaske.
Jeg tror og håper dette jeg også. Bare litt skuffende at de ikke begynte med dette for et par år siden, og ender opp med ikke å være klare en måned før bilene skal i produksjon  ;D
VW ID4 GTX 2023

Epleskreller

Jeg tipper (helt ukvalifisert) at det kommer en hpwc som støtter 230v IT.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

glaserud

"tipper" og "helt ukvalifisert" er vel gjennomgangstonen i denne tråden, tror jeg. :)

laumb

Når du er inne i finalize prosessen får du spørsmål om du vil ha kontakt med en elektriker.
Tesla viser her følgende bilde:
Noen som vet hva slags plugg det er?

Balrog

fustasjopphengsforkobler, enkel
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

gbzdoc

Greit å vite i hvilken sammenheng da det finnes mange "blå kontakter", men her to sannsynlige alternativer:

Er det 230v 16A enfas så er det 216-6 IP44

Er det 230v 16A trefas så er det 316-9 IP44

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA