Hovedmeny

230V -3 fas bekreftet

Startet av Teslafrank, mandag 15. april 2013, klokken 12:50

« forrige - neste »

glaserud

Sitat fra: Nuvolari på fredag 19. april 2013, klokken 21:13
Hvordan finner jeg ut om jeg har IT eller TN nett? Jeg bor på Nordstrand i Oslo. Basert på hvor jeg bor er det kanskje åpenbart om jeg har IT eller TN nett?

Om hovedsikringen din har 3 sikringer (L1, L2, L3) så har du 230V IT
Om hovedsikringen din har 4 sikringer (L1, L2, L3, N) så har du 400V TN.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

glaserud

Hadde en epostutveksling med Salto, og han refererte til følgende anslag på pris:

Transformator 230/400 25kVA: ~ 20000,-
Salto 20kW lader: ~ 10000,- +
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: glaserud på søndag 21. april 2013, klokken 09:00
Hadde en epostutveksling med Salto, og han refererte til følgende anslag på pris:

Transformator 230/400 25kVA: ~ 20000,-
Salto 20kW lader: ~ 10000,- +

Ikke gærne priser det der. Jeg antar at en 50kVA trafo koster under 30.000,-. Det betyr at et kjøpesenter kan sette opp et dobbelt 22kW ladepunkt for ~50.000,- i deler + arbeid om de har 3x125A 230V til overs. Om vi bare kunne få et støtteprosjekt fra Transnova på semihurtigladere nå, så dukker slike opp "overalt". Med 50% støtte holder en million til ca. 40 doble punkter om vi regner 50/50 med TN og IT.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Celter

Et spørsmål til dere som har rede på dette. På hytta i Sverige har jeg tenkt å få installert uttak på hytteveggen ved biloppstillingsplassen. Hovedsikringen er på 40A (230V) Hvilke muligheter har jeg?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Balrog

Sitat fra: glaserud på søndag 21. april 2013, klokken 09:00
Hadde en epostutveksling med Salto, og han refererte til følgende anslag på pris:

Transformator 230/400 25kVA: ~ 20000,-
Salto 20kW lader: ~ 10000,- +

Må man ha begge deler i tillegg til innebygd dobbeltlader i Teslaen og HWPC? Trafo virker interessant...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

jkirkebo

Sitat fra: Celter på søndag 21. april 2013, klokken 10:51
Et spørsmål til dere som har rede på dette. På hytta i Sverige har jeg tenkt å få installert uttak på hytteveggen ved biloppstillingsplassen. Hovedsikringen er på 40A (230V) Hvilke muligheter har jeg?

40A enfase inntak da, siden det er 230V? Elektrisk oppvarming av hytta?

De to aktuelle valgene er i så fall enten blå 16A CEE eller blå 32A CEE, begge enfase. 16A gir deg ca. 27 timer fra tomt til fullt, 32A betyr ca. 12 timer. Jeg vil tro de fleste klarer seg med 16A på hytta, du drar vel ikke avgårde igjen med en gang? ;)

Med 32A plugg har du muligheten til å lade på 32A men du kan også stille den ned og lade på f.eks 20A eller 25A, avhengig av hva du "har til overs" i forhold til inntaket, samt behovet. Merkostnaden med å legge opp en 32A plugg er bortimot neglisjerbar, jeg antar noen hundrelapper om avstanden er kort.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

glaserud

Sitat fra: Balrog på søndag 21. april 2013, klokken 12:15
Sitat fra: glaserud på søndag 21. april 2013, klokken 09:00
Hadde en epostutveksling med Salto, og han refererte til følgende anslag på pris:

Transformator 230/400 25kVA: ~ 20000,-
Salto 20kW lader: ~ 10000,- +

Må man ha begge deler i tillegg til innebygd dobbeltlader i Teslaen og HWPC? Trafo virker interessant...

Saltoladeren blir i stedet for HPWC.
Transformatoren trenger du kun om Teslaen ikke spiser 230V IT 3-fas.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: glaserud på søndag 21. april 2013, klokken 13:43
Saltoladeren blir i stedet for HPWC.
Transformatoren trenger du kun om Teslaen ikke spiser 230V IT 3-fas.

Trafoen trenger man også kun om 12 timers ladetid fra tom til full er for lang, det er nemlig det man får med 32A enfase.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Celter

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. april 2013, klokken 13:43
Sitat fra: Celter på søndag 21. april 2013, klokken 10:51
Et spørsmål til dere som har rede på dette. På hytta i Sverige har jeg tenkt å få installert uttak på hytteveggen ved biloppstillingsplassen. Hovedsikringen er på 40A (230V) Hvilke muligheter har jeg?

40A enfase inntak da, siden det er 230V? Elektrisk oppvarming av hytta?

De to aktuelle valgene er i så fall enten blå 16A CEE eller blå 32A CEE, begge enfase. 16A gir deg ca. 27 timer fra tomt til fullt, 32A betyr ca. 12 timer. Jeg vil tro de fleste klarer seg med 16A på hytta, du drar vel ikke avgårde igjen med en gang? ;)

Med 32A plugg har du muligheten til å lade på 32A men du kan også stille den ned og lade på f.eks 20A eller 25A, avhengig av hva du "har til overs" i forhold til inntaket, samt behovet. Merkostnaden med å legge opp en 32A plugg er bortimot neglisjerbar, jeg antar noen hundrelapper om avstanden er kort.

Takk for svar. Da er det bare å kontakte elektriker til sommeren.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Lars J

I Tesla er det tre stk ladarar kopla i stjerne (6 stk i tilfelle dobbel-ladar), forberedt enkeltvis for 230 V og 16 A. Dvs. tilpassa tilkopling til 3 x 400 V TN-S.
Ved tilkopling 3 x 230 V (IT utan N) blir det ca 130 V på kvar ladar, men dette forutsetter identisk impedans på det tre ladarane (sett frå nett-tilkopling). Skeiv/ulik impedans vil medføra skeiv spenningsfordeling på dei tre ladarane, altså trur eg ikkje dette er løysning ein kan ha.
Som eg nemte tidlegare trur eg bilen må ha såkalt stjerne/trekant-vendar. Då får ein alltid 230 V inn på kvar av dei tre ladarane (ved 3-fase tilkopling).
Dette krever tre stk ekstra kontaktorar eller tilsvarande. Er det ønskeleg med dette ekstra greiene i bilen? (Eg trur NEI)

Eg trur "problemet" med 230 V IT er svært lite.
Anta at 2/3 av norske husstandar har 230 V IT.
Anta at 1/4 av desse har mulighet til å leggja opp minst 3 x 32 A (dersom det er 11 kW går det ikkje med 3 x 25 A) frå hustavle til garasjen på ein rimeleg akseptabel måte (utan større ombygging av el.anlegget, på landsbygda der foreldra mine budde, er det til dømes kun 1-fase inn til kvart hus!).
Anta at 1/5 av alle Tesla-eigarane har reelt behov for 10 kW lading i eigen garasje.
Antagelsane fører til at 230 V IT i heimen er eit reelt problem for 1/30 av Tesla-eigarar.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. april 2013, klokken 09:48
Det betyr at et kjøpesenter kan sette opp et dobbelt 22kW ladepunkt for ~50.000,- i deler + arbeid om de har 3x125A 230V til overs.

Eg trur "problemet" er lite på store kjøpesenter også. Svært få (=ingen) større nye handlesenter kan kopla seg til eksisterande 3 x 230 V som måtte vera i området før bygging av senteret. Dette ville blitt altfor pusslete. Senteret får difor sin(e) eigne transformatorkiosk(ar), og her har ein i dag standardisert på 3 x 400 V.

Eg står fast ved det at liten transformator i garasjen må bli løysninga til dei (få) som treng det for å dekka sitt større ladebehov i heimen.
For Tesla trur eg det ville blitt billigare å tilby desse kundane gratis transformator (gratis levert etter at kunden har dokumentert at det er lagt opp 3 x 230 V helst 32 A (min 25 A?) til garasjen, dette for å unngå at det blir ståande ein del ubenytta trafoar rundt omkring), framfor å spesialtilpassa alle bilane til det spesielle IT-systemet me har i Norge.
Alternativt at Tesla tilbyr transformatoren som ekstrautstyr (Tesla kan bli større kunde enn ein person, og kan få betre pris, kanskje NOK 12000?)
Antar forøvrig at behovet for 20 kW lading i eigen garasje = 0.
Sandnes, Think Classic og TMS

Rio

Sitat fra: Lars J på søndag 21. april 2013, klokken 16:47
I Tesla er det tre stk ladarar kopla i stjerne (6 stk i tilfelle dobbel-ladar), forberedt enkeltvis for 230 V og 16 A. Dvs. tilpassa tilkopling til 3 x 400 V TN-S.

Hvis en Tesla virkelig har 3 separate ladere (og man kan "løse opp" stjernen i midten), så kan man bare sette inn en standard Stjerne/Delta omkobler i selve bilen.

Er man tilkoblet 400V TN, så står veksleren i stjerne
Er man tilkoblet 230V IT, så står veksleren i delta.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Lars J på søndag 21. april 2013, klokken 16:47
Eg trur "problemet" er lite på store kjøpesenter også. Svært få (=ingen) større nye handlesenter kan kopla seg til eksisterande 3 x 230 V som måtte vera i området før bygging av senteret. Dette ville blitt altfor pusslete. Senteret får difor sin(e) eigne transformatorkiosk(ar), og her har ein i dag standardisert på 3 x 400 V.

Stemmer nok for større senter. Jeg tenkte primært på mindre senter på småsteder som f.eks Dokka, Nittedal, Trysil og så videre. Disse er ofte av eldre konstruksjon og har mye 230V.

For senter med 400V blir det selvsagt ennå billigere. Si 25.000,- i utstyr for et dobbelt punkt, kabel og sikring + arbeid. Med 50% støtte kan slikt installeres for under 20.000,- i kostnad for senteret. Jeg tror og håper vi vil få endel slike etterhvert.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. april 2013, klokken 13:48
Sitat fra: glaserud på søndag 21. april 2013, klokken 13:43
Saltoladeren blir i stedet for HPWC.
Transformatoren trenger du kun om Teslaen ikke spiser 230V IT 3-fas.
Trafoen trenger man også kun om 12 timers ladetid fra tom til full er for lang, det er nemlig det man får med 32A enfase.
Ja. Og så kan de ikke nevnes for ofte at 32A enfas faktisk gir raskere lading enn 230V 16A IT 3-fas.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

glaserud

Sitat fra: Elmo på søndag 21. april 2013, klokken 20:34
Ja. Og så kan de ikke nevnes for ofte at 32A enfas faktisk gir raskere lading enn 230V 16A IT 3-fas.

Det er sant. Med på kjøpet får du en veldig stor skjevbelastning på fasene.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Elmo

Sitat fra: glaserud på søndag 21. april 2013, klokken 20:54
Sitat fra: Elmo på søndag 21. april 2013, klokken 20:34
Ja. Og så kan de ikke nevnes for ofte at 32A enfas faktisk gir raskere lading enn 230V 16A IT 3-fas.

Det er sant. Med på kjøpet får du en veldig stor skjevbelastning på fasene.

Ja, det er og sant. Men for de 2 gangene i året man behøver over 16A lading så er det vel bedre å passe på (redusere) den øvrige belastningen på den fasen når det trengs, enn å styre med trafo i dyre dommer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA