Hovedmeny

230V -3 fas bekreftet

Startet av Teslafrank, mandag 15. april 2013, klokken 12:50

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 20. mai 2013, klokken 17:22
Noen som vet hva jeg kan regne med av ladehastighet med dette sikringsskapet?
0 km/t. Regner med at dette var en spøk, siden ingen som har penger til å kjøpe en Tesla har en slik tavle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

valvolainen

Sitat
0 km/t. Regner med at dette var en spøk, siden ingen som har penger til å kjøpe en Tesla har en slik tavle.

Sludder. Dette er noe man tar seg råd til. Vi hadde nok ikke kjøpt bil til 600laken hvis det hadde vært en annen bil det hadde vært snakk om.

19quiz76

Sitat fra: Griffel på mandag 20. mai 2013, klokken 19:28
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 20. mai 2013, klokken 17:22
Noen som vet hva jeg kan regne med av ladehastighet med dette sikringsskapet?
0 km/t. Regner med at dette var en spøk [...]

Haha - ja, bildet er tatt på Folkemuseet fra en installasjon som illustrerer hvordan folk levde for hhv 40, 50, og 100 år siden. Det var helt snodig å gå rundt der og se hvor raskt utviklingen har gått, og at vi nå er der at vi "tanker" opp bilene våre gjennom strømnettet. Kan virkelig anbefale alle å ta seg en tur - en opplevelse til ettertanke :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

Sitat fra: valvolainen på mandag 20. mai 2013, klokken 19:38
Sitat

Sludder. Dette er noe man tar seg råd til. Vi hadde nok ikke kjøpt bil til 600laken hvis det hadde vært en annen bil det hadde vært snakk om.
Og du har altså en slik tavle?
Hyundai Ionic.

valvolainen

Nei,
Slik tavle har jeg ikke.
Men tavla mi er fra 70 tallet.
Den kan uansett oppgraderes hvis det trengs. I likhet med tavla på bildet.

Griffel

Sitat fra: valvolainen på mandag 20. mai 2013, klokken 19:48
Nei,
Slik tavle har jeg ikke.
Men tavla mi er fra 70 tallet.
Den kan uansett oppgraderes hvis det trengs. I likhet med tavla på bildet.
Nei den på bildet kan ikke oppgraderes. Museum eller "e-avfall" er alternativene.
Hyundai Ionic.

Muffinman

Skifte ut med nytt = oppgradering i dette tilfellet.

Havebigfun

Det er gode grunner til å ha en slik tavel, eks man har nettopp kjøpt leiligheten og ikke kommet ajour med alle prosjektene forbundet med flyttingen eller man har aldri interessert seg for dette og ikke oppdaget at anlegget er utdatert. Etter huskjøp hadde jeg et tilsvarende anlegg i flere år før alt ble skiftet ut i samband med varmepumpeinstallasjon i 06- i mellomtiden hadde jeg gradvis trukket om kursene med nye ledninger.
Når det er sagt virker anlegget litt skummelt- bryteren i nedre hø hjørne er fra en tid hvor man brukte tekstil som isolasjon. De to ledningene rundt bryteren kan nettopp ha denne kvaliteten. Det ser ut til å være noen sjulte ledninger også- hvor gammel er de??
Av bransikkerhetsgrunner ville jeg bedt om en snarlig vurdering av en elektriker nå ettersom "utfordringen" er oppdaget.
Er du medlem i huseierne får du rabatt hos noen elektrikere. ;)

christian1986

Mulig dette blir litt off topic, men burde det la seg gjøre å lade den litt med 10A 230V kurs?

Jeg vil gjøre mest mulig av ladingen på jobb der vi har opplegg for det, egentlig kun minimalt med lading samt varming jeg kommer til å gjøre hjemme.

Hva tenker dere? Vil ikke legge ned noe penger i nåværende leilighet da planen er å flytte snart.

Nuvolari

Sitat fra: christian1986 på mandag 20. mai 2013, klokken 22:04
Mulig dette blir litt off topic, men burde det la seg gjøre å lade den litt med 10A 230V kurs?

Jeg vil gjøre mest mulig av ladingen på jobb der vi har opplegg for det, egentlig kun minimalt med lading samt varming jeg kommer til å gjøre hjemme.

Hva tenker dere? Vil ikke legge ned noe penger i nåværende leilighet da planen er å flytte snart.

Du kan selv sette bilen til å lade med så få A du ønsker ned til 5A. 10A går altså veldig bra.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på mandag 20. mai 2013, klokken 22:07
Du kan selv sette bilen til å lade med så få A du ønsker ned til 5A. 10A går altså veldig bra.

Jepp, og i løpet av 8 timer bør man ha fått ca. 16kWh netto inn på batteriet. Nok til å kjøre ca. 70-100km.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Epleskreller

Sitat fra: Nuvolari på mandag 20. mai 2013, klokken 22:07
Sitat fra: christian1986 på mandag 20. mai 2013, klokken 22:04

Iflg. brukererfaring fra han med den amerikanske TMS'en så forsøkte han å lade med 10A på Geilo. Det funket dårlig i kulda. Han måtte låne strøm fra en 16A kurs i nærheten. Men, den har enhelt annen lader..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

19quiz76

Sitat fra: Havebigfun på mandag 20. mai 2013, klokken 20:27

Når det er sagt virker anlegget litt skummelt- bryteren i nedre hø hjørne er fra en tid hvor man brukte tekstil som isolasjon. De to ledningene rundt bryteren kan nettopp ha denne kvaliteten. Det ser ut til å være noen sjulte ledninger også- hvor gammel er de??
Av bransikkerhetsgrunner ville jeg bedt om en snarlig vurdering av en elektriker nå ettersom "utfordringen" er oppdaget.
Er du medlem i huseierne får du rabatt hos noen elektrikere. ;)

Se post #228, jeg la ut bildet på spøk. Det ser ut til å ha blitt oversett utfra de påfølgende poster å dømme ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Havebigfun

Bra den (spøken) fikk jeg ikke med meg ;D-  som sagt  møtte jeg et slikt anlegg ved begge huskjøp jeg gjorde- i 1991 og i 2001- jeg tror desverre det eksisterer en del anlegg av den typen fortsatt  ;)

Griffel

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 21. mai 2013, klokken 09:57
Bra den (spøken) fikk jeg ikke med meg ;D-  som sagt  møtte jeg et slikt anlegg ved begge huskjøp jeg gjorde- i 1991 og i 2001- jeg tror desverre det eksisterer en del anlegg av den typen fortsatt  ;)
På den annen side, de som har kjøp hus med et anlegg som ser slik ut, og som ikke ikke har "oppgradert" eller bestilt "oppgradering" har ikke bestilt en Tesla S.  ;D
Hyundai Ionic.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA