Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Kallagtunet

Ut i fra den uklare kommunikasjonen så ser det jo ikke ut som en har nytte av dobbelt laderen uten at en montert en Tesla HPWC (dvs den mobile lade kladden bare klarer 11 KW.) Da faller jo hele poenget for de som vil ha dobbeltlader for å lade kjappere på tur, for det er vel liten sjans for at det kommer til å stå mange av dem på Tesla HPWC rundt omkring? Eller tar jeg feil her.

Og hvis en har ekstremt behov hjemme og trenger å lade fra tomt til fult på 4 timer regelmessig så (gitt at du har 400V tilgjengelig hjemme) koster det dette deg prisen av HPWC enheten (som enda ikke har pris!) pluss prisen av dobbelt lader (pluss eventuelt elektrisk oppkobling for de som har mulighet for 400V)??

Jeg kan ikke se at det er mange ut over de som skal bruke bilen til kjøre to skift Taxi som har behov for dette???
Eller ser noen andre noe annet en det jeg ser her???

eclipse

#46
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 09:50
Ut i fra den uklare kommunikasjonen så ser det jo ikke ut som en har nytte av dobbelt laderen uten at en montert en Tesla HPWC (dvs den mobile lade kladden bare klarer 11 KW.) Da faller jo hele poenget for de som vil ha dobbeltlader for å lade kjappere på tur, for det er vel liten sjans for at det kommer til å stå mange av dem på Tesla HPWC rundt omkring? Eller tar jeg feil her.

Og hvis en har ekstremt behov hjemme og trenger å lade fra tomt til fult på 4 timer regelmessig så (gitt at du har 400V tilgjengelig hjemme) koster det dette deg prisen av HPWC enheten (som enda ikke har pris!) pluss prisen av dobbelt lader (pluss eventuelt elektrisk oppkobling for de som har mulighet for 400V)??

Jeg kan ikke se at det er mange ut over de som skal bruke bilen til kjøre to skift Taxi som har behov for dette???
Eller ser noen andre noe annet en det jeg ser her???

Jeg tror du tar feil, det logiske er at vi skal kunne lade med 22kwh på Type 2 stasjoner, men du må kjøpe en Type 2 adapter kabel slik det står i infoen under. Hvis du har et uttak i garasjen som kan levere mer enn 11 kwh så vil du ha bruk for twin charger for å utnytte dette. Hvor nødvendig det er er en annen ting.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Kallagtunet

Takk for info. Er dette europeisk model info?

Mode 2 adaptor cable har vi enda ikke sett på bilde eller pris på enda? For med ser det ikke ut som dette er en sak en setter i enden av den såkalte mobile connector som følger med bilen for at du skal kunne koble deg til forskjellige støpsler på tur?

Øyvind.h

Slik jeg forstår det skal bilen støtte type 2. Dvs ladestasjoner med fast kabel som følger europeisk standard kan plugges rett i bilen.
"No Tesla connectors needed"
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Milzit

Vi har ikke 400V hjemme, så det er ikke noe behov for twin charger eller HPWC? Jeg må da få en elektriker til å legge opp en støpsel og bruke mobile connector? Det eneste må være at det kan være enklere å ha HPWC på veggen og ha kabelen liggende i bilen. Jeg får uansett vente med å kontakte elektriker til dette blir klart..

Kallagtunet

#50
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. april 2013, klokken 13:10
Vi har ikke 400V hjemme, så det er ikke noe behov for twin charger eller HPWC? Jeg må da få en elektriker til å legge opp en støpsel og bruke mobile connector? Det eneste må være at det kan være enklere å ha HPWC på veggen og ha kabelen liggende i bilen. Jeg får uansett vente med å kontakte elektriker til dette blir klart..

Slik jeg leser infoen så kan du ikke lade med 20kw med den medfølgende "mobile connector" kabelen men du må ha en "type 2 Adaptor Cable" som en da må bruke hvis en ikke har en HPWC.

Men dette er ikke klinkende klart for meg gitt den info vi har fått. Det jeg "frykter" er at kost for å utnytte dobbeltlader i praksis både hjemme og ute er større en bare det å bestille bilen med dobbeltlader men det er jo lov å håpe at en tar feil.

Jeg vet ikke om MODE 2 lading er entydig og det er noe en kan på en slik public stasjon kan trøkke rett i bilen?

Milzit

Ok, HPWC uten twin lader kan være en mulighet da...

Øyvind.h

#52
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 13:30
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. april 2013, klokken 13:10
Vi har ikke 400V hjemme, så det er ikke noe behov for twin charger eller HPWC? Jeg må da få en elektriker til å legge opp en støpsel og bruke mobile connector? Det eneste må være at det kan være enklere å ha HPWC på veggen og ha kabelen liggende i bilen. Jeg får uansett vente med å kontakte elektriker til dette blir klart..

Slik jeg leser infoen så kan du ikke lade med 20kw med den medfølgende "mobile connector" kabelen men du må ha en "type 2 Adaptor Cable" som en da må bruke hvis en ikke har en HPWC.

Men dette er ikke klinkende klart for meg gitt den info vi har fått. Det jeg "frykter" er at kost for å utnytte dobbeltlader i praksis både hjemme og ute er større en bare det å bestille bilen med dobbeltlader men det er jo lov å håpe at en tar feil.

Jeg vet ikke om MODE 2 lading er entydig og det er noe en kan på en slik public stasjon kan trøkke rett i bilen?

Her kan du lese litt om standarden:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Mode 3 betyr kort fortalt at det sitter elektronikk "i boksen på veggen", så du kan plugge kabelen som henger på laderen rett i bilen.

Type 2 er pluggen. De nye type 2 mode 3 laderne som blir satt opp rundt omkring er høyst sannsynlig i stand til å levere 22kW til Model S. Dvs. du trenger antakelig ikke HPWC.

Du trenger ikke mobile connector når du kommer til en type 2 mode 3 ladestasjon. Men om ladestasjonen ikke har fast kabel må du ha med kabel (uten "kladd").
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

Men du må i følge tabellen ha: "type 2 Adaptor Cable"

Hva nå enn det er og koster?

Milzit

Men hva skal jeg be elektrikeren om å sette opp hjemme i garasjen? Vi har inntak i garasjen sammen med strømmåleren der med ingen uttak der nå mens sikringsskapet inne i huset. Vi tror ikke vi har400V. Håper at det er mulig å få satt opp et sikringsskap til i garasjen med en ledning bort garasjen. Skjønner ikke hvorfor dette skal være så komplisert.. ;)

Øyvind.h

#55
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 13:49
Men du må i følge tabellen ha: "type 2 Adaptor Cable"

Hva nå enn det er og koster?
Jeg føler dokumentet er litt uklart. På den ene siden står det at du trenger en type 2 adapter kabel for å koble deg til ladestasjonen. På den annen side står det "no Tesla connector needed".
Jeg forstår det slik at de mener at du trenger en type 2 kabel for å koble deg til, og at de tar utgangspunkt i at ladestasjonen har type 2 stikk og ikke fast kabel. (eks sånn som denne: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/ )
"No Tesla connector needed" tolker jeg dithen at det ikke kreves spesielt Tesla utstyr.
På nettsiden til Tesla står det også at ladeporten er kompatibel med IEC type 2, men ikke at dette krever en overgang av noen form.

Det kan være jeg tar feil og at man trenger en kabel som overgang fra Teslas inngang over til type 2 og at du deretter plugger ladestasjonens kabel inn i denne kabelen. En ekstra kabel vil i så fall koste en tusenlapp eller to tenker jeg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Wenche

Sitat fra: Milzit på torsdag 18. april 2013, klokken 13:57
Men hva skal jeg be elektrikeren om å sette opp hjemme i garasjen? Vi har inntak i garasjen sammen med strømmåleren der med ingen uttak der nå mens sikringsskapet inne i huset. Vi tror ikke vi har400V. Håper at det er mulig å få satt opp et sikringsskap til i garasjen med en ledning bort garasjen. Skjønner ikke hvorfor dette skal være så komplisert.. ;)
I forbindelse med kjøpekontrakten, kunne jeg krysse av for at jeg ønsket å bli kontaktet av en "Tesla-anbefalt" elektriker, som kunne sette opp ladekontakt i god tid før levering av bilen  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

DonPedro

Sitat fra: Wenche på torsdag 18. april 2013, klokken 17:55I forbindelse med kjøpekontrakten, kunne jeg krysse av for at jeg ønsket å bli kontaktet av en "Tesla-anbefalt" elektriker, som kunne sette opp ladekontakt i god tid før levering av bilen  :)

Genialt! Har snakket med vår faste elektriker her, og føler sterkt behov for å involvere en som er mer på hugget ift. elbiler (og generelt, for den saks skyld).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Milzit

Sitat fra: Wenche på torsdag 18. april 2013, klokken 17:55
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. april 2013, klokken 13:57
Men hva skal jeg be elektrikeren om å sette opp hjemme i garasjen? Vi har inntak i garasjen sammen med strømmåleren der med ingen uttak der nå mens sikringsskapet inne i huset. Vi tror ikke vi har400V. Håper at det er mulig å få satt opp et sikringsskap til i garasjen med en ledning bort garasjen. Skjønner ikke hvorfor dette skal være så komplisert.. ;)
I forbindelse med kjøpekontrakten, kunne jeg krysse av for at jeg ønsket å bli kontaktet av en "Tesla-anbefalt" elektriker, som kunne sette opp ladekontakt i god tid før levering av bilen  :)
Dvs. papirene du får etter du tar finalize? Ser de hadde samarbeid med Solar City i USA, fint hvis de gjør det samme her. Da er det egentlig dobbelt lader eller ikke som vi må ta stilling til nå...det virker vel som det ikke er noe behov for vår del da vi ikke har 400V hjemme og de fleste hurdligladerstasjoner ikke bruker dette. (evt. om det kommer mange i fremtiden kan dobbelt lader ettermonteres)

RunarBT

Sitat fra: Wenche på torsdag 18. april 2013, klokken 17:55
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. april 2013, klokken 13:57
Men hva skal jeg be elektrikeren om å sette opp hjemme i garasjen? Vi har inntak i garasjen sammen med strømmåleren der med ingen uttak der nå mens sikringsskapet inne i huset. Vi tror ikke vi har400V. Håper at det er mulig å få satt opp et sikringsskap til i garasjen med en ledning bort garasjen. Skjønner ikke hvorfor dette skal være så komplisert.. ;)
I forbindelse med kjøpekontrakten, kunne jeg krysse av for at jeg ønsket å bli kontaktet av en "Tesla-anbefalt" elektriker, som kunne sette opp ladekontakt i god tid før levering av bilen  :)

På den digitale kontrakten, eller har du fått de på papir?

Eg signerte kun digitalt, og såg ikkje slikt valg på mine?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA