Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Teslafrank på søndag 14. april 2013, klokken 21:15
Hei du:) hva bestiller du da? Må bestemme meg i morgen om jeg skal ha P+, vurderer da å droppe dobbeltladeren...
Blir vel en mørk grå P med grå 21" og diverse pakker...må ha litt mer info om hva de består av før jeg bestemmer meg for hvilke. Men dobbeltlader blir det altså ikke.

SitatFins det adapter til chademo for Model S?
Det er vel annonsert at det skal komme, men når og pris er så vidt jeg vet ikke offentliggjort.

SitatHvor vanlig er det med chademo i Norge og ellers i Europa?
Er ikke sikker, men ladestasjoner.no er vel et sted som kan gi noen svar. Uansett eksisterer det eller er planlagt chademo-ladere hvor jeg kommer til å ferdes, så det adapteret skal jeg ha.

ohh

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2013, klokken 21:32
Sitat fra: ohh på søndag 14. april 2013, klokken 21:29
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2013, klokken 21:18
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 20:32
Det er ikke sikkert at enkeltlader kan nyttiggjøre seg 1x43A, jeg vil faktisk påstå det er ganske usannsynlig. Min magefølelse er at enkeltlader er begrenset til 16A input og dobbeltlader til 32A.
Kan dessverre ikke forteller hvorfor, men jeg er rimelig sikker på at enkeltladeren vil klare å trekke rundt 7kW enfas. Dvs i området 25-30a.

Men Tesla bør komme på banen med mer offentlig info om lademulighetene snart. Nå må de jo vite hvordan opplegget blir, og folk har allerede låst sin bestilling. AC lading er faktisk viktig, selv om superladerne er de virkelig morsomme :)
Hvorfor skulle EU laderen kunne trekke mindre på enfas enn dagens ladere som brukes i USA?
Ikke anse mine anslag som maksgrense, men som en antatt nedre grense :) Justerte ordlyden nå.
Sorry - meningen var å spørre både deg og jkirkebø. Fra iphone (tapatalk) ser det ut for at jeg bare har sitert ditt innspill.

Jkirkebø har kanskje innspill?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

fredag

Sitat fra: Teslafrank på søndag 14. april 2013, klokken 20:18
Hei!  Jeg er usikker på om dobbeltladeren er bortkastet eller ikke?

Jeg kjøper dobbeltlader for å kunne lade fort på tur.

Hvis jeg er på tur og finner et kjøpesenter eller noe sånt med en type2 lader, så kan bilen lades opp fra tom på litt over fire timer hvis man har dobbeltlader, men det tar over 8 timer uten dobbeltlader. Å tusle rundt i butikker og spise litt i et par timer går helt greit.

Tenk at du er på tur. Langt unna Teslas superladere. Vil du helst lade opp bilen 50km/t eller 100km/t?

Nye type2 ladestolper vil bli stadig mer utbredt. Nye elbiler som Renault Zoe og Renault Fluence vil også støtte trefaselading på 400V.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: ohh på søndag 14. april 2013, klokken 21:29
Hvorfor skulle EU laderen kunne trekke mindre på enfas enn dagens ladere som brukes i USA?

Europamodellen har helt annen lader-hardware enn den amerikanske modellen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Teslafrank

Sitat fra: fredag på søndag 14. april 2013, klokken 22:07
Sitat fra: Teslafrank på søndag 14. april 2013, klokken 20:18
Hei!  Jeg er usikker på om dobbeltladeren er bortkastet eller ikke?

Jeg kjøper dobbeltlader for å kunne lade fort på tur.

Hvis jeg er på tur og finner et kjøpesenter eller noe sånt med en type2 lader, så kan bilen lades opp fra tom på litt over fire timer hvis man har dobbeltlader, men det tar over 8 timer uten dobbeltlader. Å tusle rundt i butikker og spise litt i et par timer går helt greit.

Tenk at du er på tur. Langt unna Teslas superladere. Vil du helst lade opp bilen 50km/t eller 100km/t?

Nye type2 ladestolper vil bli stadig mer utbredt. Nye elbiler som Renault Zoe og Renault Fluence vil også støtte trefaselading på 400V.

Hva er en type2- lader? Er det den som leverer 22kw? Er det ikke sannsynlig at den lader direkte AC og går "utenom" de integrerte ladernene i bilen, slik chademo og Superchargers gjør?

OleJA

Er det noen av dere som har Finalized som har bedt om nærmere spec. på laderen? Det er jo rimelig vesentlig om f.eks en enkeltlader er begrenset til 16A på enfase (3.7kW) som enkelte frykter.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jkirkebo

Sitat fra: ohh på søndag 14. april 2013, klokken 21:29
Hvorfor skulle EU laderen kunne trekke mindre på enfas enn dagens ladere som brukes i USA?

Fordi det er en annen (eller ihvertfall modifisert) lader. US-laderen er også på 10kW. Men den er også begrenset til 40A maks. Har du 250V så får du altså 10kW. Mange offentlige ladestasjoner kan ikke levere mer enn 208V, som med noe spenningsfall fort blir 200V. Da får du 8kW. Selv om ladestasjonen kan levere f.eks 70A vil ikke laderen trekke 50A@200V, den er altså begrenset til 40A.

Derav min spekulasjon om at trefase-laderen i Europa er begrenset til 16A siden 3x16A 400V er 11kW.

Da får man evt. følgende maks ladeeffekt med enkeltlader:

Trefase 400V = 10kW
Trefase 230V = 6.4kW
Enfase 230V = 3.7kW

Hvis dette stemmer betyr det at man kan lade med 32A med dobbeltlader. Da får man følgende makseffekter;.

Trefase 400V = 20kW
Trefase 230V = 12.7kW
Enfase 230V = 7.4kW

Men som sagt, dette er spekulasjoner inntil spesifikasjonene foreligger. Det kan jo hende de har koblet slik at enfase 32A (7.4kW) går med enkeltlader. Jeg stiller meg dog sterkt tvilende til at man får 10kW med trefase 230V med enkeltlader, der tror jeg det stopper på 6.4kW. Men jeg blir glad om jeg tar feil. Kanskje vi kan få 20kW med trefase 230V også? I så fall trengs 3x50A. Men som sagt, jeg tviler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

glaserud

Sitat fra: Teslafrank på søndag 14. april 2013, klokken 22:36
Hva er en type2- lader? Er det den som leverer 22kw? Er det ikke sannsynlig at den lader direkte AC og går "utenom" de integrerte ladernene i bilen, slik chademo og Superchargers gjør?

Type 2 er en plugg som vil gi 1 eller 3-fas ladestrøm. Det er altså snakk om AC (vekselstrøm) og ikke DC (likestrøm). Det er kun DC som omgår laderne (ladernes oppgave er å konvertere AC til DC for lading).
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

ohh

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 22:42
Sitat fra: ohh på søndag 14. april 2013, klokken 21:29
Hvorfor skulle EU laderen kunne trekke mindre på enfas enn dagens ladere som brukes i USA?

Fordi det er en annen (eller ihvertfall modifisert) lader. US-laderen er også på 10kW. Men den er også begrenset til 40A maks. Har du 250V så får du altså 10kW. Mange offentlige ladestasjoner kan ikke levere mer enn 208V, som med noe spenningsfall fort blir 200V. Da får du 8kW. Selv om ladestasjonen kan levere f.eks 70A vil ikke laderen trekke 50A@200V, den er altså begrenset til 40A.

Derav min spekulasjon om at trefase-laderen i Europa er begrenset til 16A siden 3x16A 400V er 11kW.

Da får man evt. følgende maks ladeeffekt med enkeltlader:

Trefase 400V = 10kW
Trefase 230V = 6.4kW
Enfase 230V = 3.7kW

Hvis dette stemmer betyr det at man kan lade med 32A med dobbeltlader. Da får man følgende makseffekter;.

Trefase 400V = 20kW
Trefase 230V = 12.7kW
Enfase 230V = 7.4kW

Men som sagt, dette er spekulasjoner inntil spesifikasjonene foreligger. Det kan jo hende de har koblet slik at enfase 32A (7.4kW) går med enkeltlader. Jeg stiller meg dog sterkt tvilende til at man får 10kW med trefase 230V med enkeltlader, der tror jeg det stopper på 6.4kW. Men jeg blir glad om jeg tar feil. Kanskje vi kan få 20kW med trefase 230V også? I så fall trengs 3x50A. Men som sagt, jeg tviler.

Er US laderen begrenset til 40A? Mener å huske jeg har lest om US kunder som har installert 80A kurser for lading?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

jkirkebo

Sitat fra: ohh på søndag 14. april 2013, klokken 22:46
Er US laderen begrenset til 40A? Mener å huske jeg har lest om US kunder som har installert 80A kurser for lading?

40A per lader. 80A med dobbeltlader altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ohh

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 22:53
Sitat fra: ohh på søndag 14. april 2013, klokken 22:46
Er US laderen begrenset til 40A? Mener å huske jeg har lest om US kunder som har installert 80A kurser for lading?

40A per lader. 80A med dobbeltlader altså.
Ah.. ja, selvfølgelig.. :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Teslafrank

Helt sykt at de ikke greier å kommunisere dette, i morgen skal jeg ringe og mase til de svarer meg.

Om den støtter type2, som er AC, trenger man vel ikke dobbeltladeren da?

Her er et sitat jeg fant:
Mens vi venter på denne avklaringen, har vi fått en god nyhet fra en troverdig kilde. ABB kan nemlig formidle følgende som de offisielt har fått kommunisert fra Tesla:
«..our European vehicles will be equipped with a IEC Type 2 charge port. Some of the vehicles will be capable of charging at 22kW AC (it is an option for customers), so it would be great if your stations were dual output."

glaserud

Sitat fra: Teslafrank på søndag 14. april 2013, klokken 22:57
Om den støtter type2, som er AC, trenger man vel ikke dobbeltladeren da?

Jeg prøvde å forklare dette et par poster lenger opp: Det er laderen som omformer AC til DC. Så du kan ikke lade med mer enn 10 kW AC på enkeltlader, og 20 kW AC på dobbeltlader.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.


Teslafrank

Ok, det var jo bra.

Men jeg forstår det riktig at ved en Supercharger og chademo (om overgang kommer) lader direkte DC og går forbi lader i bilen?

Og hvor utbredt er 22kw stasjon type 2?

Jeg skal sjekke i morgen om de har svar på om enkeltladeren vil støtte

- 230V -3fas 25A
- 230V -1fas 32A

Men uansett vil jeg ikke kunne bruke dobbeltladeren hjemme, har for lite inn I huset...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA