Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: Teslafrank på søndag 14. april 2013, klokken 23:11
Men jeg forstår det riktig at ved en Supercharger og chademo (om overgang kommer) lader direkte DC og går forbi lader i bilen?
Ja

Sitat fra: Teslafrank på søndag 14. april 2013, klokken 23:11
Og hvor utbredt er 22kw stasjon type 2?
På relativt kort sikt kommer det nok til å bli vanligere enn CHAdeMO.
(Derfor tviler jeg på om CHAdeMO overgang kommer til Europa)
Der hvor det finnes CHAdeMO er det en beskjeden tilleggsinstallasjon,
det mye rimligere å etablere enn tilsvarende CHAdeMO,
og det er en vedtatt Europisk standard.

Og  altså: CHAdeMO er en lader, type 2 stasjon er en "stikkontakt" som kan levere strøm til bilens lader. Derfor er det en betydelig prisforskjell.

Dersom jeg hadde sittet i Calefornia og designet en lader tilpasset Europisk standard hadde den blitt slik:
Enkellader 10 kW
Trefase 400V = 10kW og Enfase 230V = 3.7kW

Dobbellader 20 kW
Trefase 400V = 20kW og Enfase 230V = 7.4kW

Men det kan jo tenkes at de har andre ideer en det jeg har, men dette er i prinsippet hva de lover med utsagnet "tilpasset EU trefas lading". Alt ut over dette er isåfall en bonus.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TW838

Har vært på mange langturer med Twike da jeg hadde en og har alltid drømt om å ha dobbellader. Twiken hadde riktig nok bare en rekkevidde på ca. 10-12 mil per lading, men trengte bare lading i 2 timer fra null til 100 prosent. Det gikk fint å kjøre 30-40 mil om dagen med noen ladepauser. Hadde jeg da hatt muligheten til å redusere ladepausene fra 2 timer til 1 time, hadde jeg absolutt betalt for en ekstra lader.

Så, selv om jeg skal ha bruk for dobbellader på TMS bare noen få ganger på langturer, så tror jeg nok at jeg kjøper en. At den er verdt pengene skjønner du når du tar en ladepause for å komme deg videre. Bare tanken om at jeg måtte ha sittet der dobbelt så lenge uten dobbellader...  ;)
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

stor66

Jeg trenger en liten oppklaring.

Er det slik å forstå at twin-charger kun er nødvendig hvis det skal lades med vekselstrøm? Dvs. hurtigladere med likestrøm omgår hele single-/twincharger problematikken?
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Øyvind.h

Sitat fra: stor66 på mandag 15. april 2013, klokken 12:55
Jeg trenger en liten oppklaring.

Er det slik å forstå at twin-charger kun er nødvendig hvis det skal lades med vekselstrøm? Dvs. hurtigladere med likestrøm omgår hele single-/twincharger problematikken?
Single/twin charger gjelder kun vekselstrøm.
CHAdeMO, Supercharger etc. som leverer DC forbigår bilens onboard ladere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: Teslafrank på søndag 14. april 2013, klokken 22:36
Hva er en type2- lader? Er det den som leverer 22kw? Er det ikke sannsynlig at den lader direkte AC og går "utenom" de integrerte ladernene i bilen, slik chademo og Superchargers gjør?

Ja, type2 lader kan gi opp til 22kwt, og er EUs nye standard for elbil-ladestasjon. Det er ganske vanlig allerede på kontinentet og i UK, og det er bare å forvente at en stor del av nye offentlige ladestolper blir type-ladestolper (dog ikke nødvendigvis 22kwt).

Nei, type2 AC-lading går definitivt helt 100% sikkert IKKE utenom de integrerte laderne i bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

heimabrygg

Teknisk ukeblad hadde nettopp en sak om at Rune Haaland, som leder den ideelle, internasjonale industriorganisasjonen Electric Vehicle Union, går i mot Oslos planer for utbygging av ladestasjoner som støtter gamle stikk.

http://www.tu.no/industri/2013/04/08/elbilsjef-gar-imot-laderutbygging-i-oslo

Når jeg leser dette, er det jo grunn til å tro at EU-standarden kan bli mer vanlig fortere enn antatt? Jeg heller i alle fall mer og mer til å kjøpe med ekstra lader, noe jeg var fast bestemt på å ikke gjøre for kort tid siden :-p
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Øyvind.h

Alle ladestolper som kommer fremover bør settes opp med mennekes type 2 mode 3, for det er vedtatt standard. Har man bil som ikke følger standarden må man selv anskaffe korrekt kabel. Slik er det dessverre når man er tidlig ute (eks HD-DVD, Laserdisc, minidisc etc).

Men selv om stolpen har type 2 mode 3 betyr ikke det at den leverer 22kW.
Jeg kan se for meg at mange stolper ikke vil få så høy effekt. Om valget på et vilkårlig kjøpesenter står mellom å tilby 20 plasser med 22kW eller 40 plasser med 11kW tror jeg sistnevnte vinner.
Jeg håper riktignok alle stolper blir 22kW og at det ikke påvirker antallet, men det ligger infrastruktur bak som må tåle belastningen i tillegg til at man må vurdere hva stolpen er til.
Vi snakker tross alt om seksgangern i forhold til hva som leveres i dagens ladestolper (om det blir 2x22kW kontra dagens 2x3,6kW).

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

DonPedro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. april 2013, klokken 14:00Om valget på et vilkårlig kjøpesenter står mellom å tilby 20 plasser med 22kW eller 40 plasser med 11kW tror jeg sistnevnte vinner.

...mens den beste løsningen sikkert ville vært 40 plasser med "opptil" 22kW, men cappet til 440kW totalt på anlegget (slik at den enkelte stolpe dras litt ned om nødvendig).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. april 2013, klokken 14:00
Men selv om stolpen har type 2 mode 3 betyr ikke det at den leverer 22kW.
Jeg kan se for meg at mange stolper ikke vil få så høy effekt. Om valget på et vilkårlig kjøpesenter står mellom å tilby 20 plasser med 22kW eller 40 plasser med 11kW tror jeg sistnevnte vinner.

11kW (3x16A) bør etter min mening unngås da det kommer endel elbiler som ikke kan lade med trefase, men som kan benytte 1x32A (f.eks 2013 Leaf, Focus EV m.fl.). Valget bør derfor stå mellom 1x32A (7.4kW) og 3x32A (22kW).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DonPedro

Tviler på om jeg får nyttiggjort meg Twin-lader hjemme, men lurte likevel på om jeg skulle skaffe det for på-veien-lading. Men så så jeg på Hurtigladekartet: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Ser ut som om det nesten bare blir Chademo rundt om? I så fall er jo ikke Twin-laderen noe vits for meg...
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Griffel

Sitat fra: DonPedro på torsdag 18. april 2013, klokken 00:00
Tviler på om jeg får nyttiggjort meg Twin-lader hjemme, men lurte likevel på om jeg skulle skaffe det for på-veien-lading. Men så så jeg på Hurtigladekartet: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Ser ut som om det nesten bare blir Chademo rundt om? I så fall er jo ikke Twin-laderen noe vits for meg...
Sitat fra: Griffel på mandag 15. april 2013, klokken 00:48
Sitat fra: Teslafrank på søndag 14. april 2013, klokken 23:11
Og hvor utbredt er 22kw stasjon type 2?
På relativt kort sikt kommer det nok til å bli vanligere enn CHAdeMO.
(Derfor tviler jeg på om CHAdeMO overgang kommer til Europa)
Der hvor det finnes CHAdeMO er det en beskjeden tilleggsinstallasjon,
det mye rimligere å etablere enn tilsvarende CHAdeMO,
og det er en vedtatt Europisk standard.

Og  altså: CHAdeMO er en lader, type 2 stasjon er en "stikkontakt" som kan levere strøm til bilens lader. Derfor er det en betydelig prisforskjell.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Milzit

Den ladekabelen som kommer med Model S, er det klart hvilken plugg den har? Er det Schuko? Så uten 400v hjemme så er det ingen vits med dobbeltlader og veggladeren til Tesla?

Griffel

Sitat fra: Milzit på torsdag 18. april 2013, klokken 00:43
Den ladekabelen som kommer med Model S, er det klart hvilken plugg den har? Er det Schuko? Så uten 400v hjemme så er det ingen vits med dobbeltlader og veggladeren til Tesla?

Sitat fra: cdabel på tirsdag 16. april 2013, klokken 15:54
Vet ikke om denne info er nyttig, men fikk denne mail i dag:

Dear Christian,

Thank you for your email.

You will be able to charge the car on a 3 phase current where you will be able to benefit all three phases for charging. This means 1.7 times quicker charging.
What we recommend to have installed at home depends on how dependent you are on quick charging. The higher the Amperage, the higher the kWh and the faster you will re-charge the battery.

Please see bellow a list over approximate charging time based on different A and KW.

·         Standard output home – 1 phase – 240V/13A ; ~2.5kW -  charges aprx ~14km/h– Charging time is then aprx 34t with Tesla charger.

·         Blue Plug home – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – charges aprx. ~ 35km/h– Charging time is then aprx 14t with Tesla charger.

·         Red Plug home – 3 phase – 400V (230V)/16A ~11kW -  charges aprx. ~50k/h– Charging time is then aprx 8,5t with Tesla charger.

·         HPWC home – 3 phase - 3 phase – 400V (230V) / 32A ; ~22KW – charges aprx ~100km/h – Charging time is then aprx 4,25 t with Tesla twin charger.

In order to benefit from more than 10kWh charging you will need to buy the car with the twin charger. The twin charger allows you to charge with up to 22kW.

I hope this shed some light on your situation.
If there is anything else I can help you with in this regard please let me know.

Have a nice afternoon.

Med vennlig hilsen

Kind Regards

Heidi Torgnes | European Ownership Experience Advocate
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: DonPedro på torsdag 18. april 2013, klokken 00:00
Tviler på om jeg får nyttiggjort meg Twin-lader hjemme, men lurte likevel på om jeg skulle skaffe det for på-veien-lading. Men så så jeg på Hurtigladekartet: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Ser ut som om det nesten bare blir Chademo rundt om? I så fall er jo ikke Twin-laderen noe vits for meg...

Hurtigladekartet viser ikke semihurtigladere som ikke står sammen med hurtigladere. Så f.eks 22kW ladepunktet på Strømmen Storsenter står ikke der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Milzit på torsdag 18. april 2013, klokken 00:43
Den ladekabelen som kommer med Model S, er det klart hvilken plugg den har? Er det Schuko? Så uten 400v hjemme så er det ingen vits med dobbeltlader og veggladeren til Tesla?

Du kan ikke bruke schuko på 400V uttak.

Teslas ladekabel kommer med adaptere for de forskjellige kontaktene. Schuko følger helt sikkert med, også 16A enfase CEE vil jeg tro. Så må vi nok ellers kjøpe de vi føler vi har bruk for. Ihvertfall fungerer det slik i USA.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA