Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

petersv

Jeg hadde også dette valget. Det var på finalize-stadiet, lenge før digital signering.

Milzit

Sitat fra: petersv på torsdag 18. april 2013, klokken 19:46
Jeg hadde også dette valget. Det var på finalize-stadiet, lenge før digital signering.
Ok, takk for info jeg skal trykke finalize i neste uke. Jeg trenger å få en oppdatert elektriker hjem til meg som kan forklare hva jeg skal ha :) Tydelig at en stikkontakt ikke er en stikkontakt lenger...
Det jeg må bestemme nå er twin charger eller ikke, så langt ser jeg ingen grunn for meg til å gå for det.

eclipse

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 14:02
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 13:49
Men du må i følge tabellen ha: "type 2 Adaptor Cable"

Hva nå enn det er og koster?
Jeg føler dokumentet er litt uklart. På den ene siden står det at du trenger en type 2 adapter kabel for å koble deg til ladestasjonen. På den annen side står det "no Tesla connector needed".
Jeg forstår det slik at de mener at du trenger en type 2 kabel for å koble deg til, og at de tar utgangspunkt i at ladestasjonen har type 2 stikk og ikke fast kabel. (eks sånn som denne: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/ )
"No Tesla connector needed" tolker jeg dithen at det ikke kreves spesielt Tesla utstyr.
På nettsiden til Tesla står det også at ladeporten er kompatibel med IEC type 2, men ikke at dette krever en overgang av noen form.

Det kan være jeg tar feil og at man trenger en kabel som overgang fra Teslas inngang over til type 2 og at du deretter plugger ladestasjonens kabel inn i denne kabelen. En ekstra kabel vil i så fall koste en tusenlapp eller to tenker jeg.

Du trenger ikke Tesla kabel hvis du skal koble deg til en Type 2 ladestasjon. En Type 2 adapter kabel er en egen kabel som går fra Type 2 kontakten til kontakten på bilen, den kan du kjøpe av andre om du vil. En Type 2 ladestasjon har vanligvis ikke kabel, den er som en stolpe med en kontakt i. Så hvis du setter opp en Type 2 kontakt hjemme så trenger du altså den samme kabelen som du trenger for å benytte deg av Type 2 ladestasjoner (som forhåpentligvis leverer 22 kwt, men det er ikke alltid).

Var dette klart som blekk eller?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Øyvind.h

Sitat fra: eclipse på torsdag 18. april 2013, klokken 21:04
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 14:02
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 13:49
Men du må i følge tabellen ha: "type 2 Adaptor Cable"

Hva nå enn det er og koster?
Jeg føler dokumentet er litt uklart. På den ene siden står det at du trenger en type 2 adapter kabel for å koble deg til ladestasjonen. På den annen side står det "no Tesla connector needed".
Jeg forstår det slik at de mener at du trenger en type 2 kabel for å koble deg til, og at de tar utgangspunkt i at ladestasjonen har type 2 stikk og ikke fast kabel. (eks sånn som denne: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/ )
"No Tesla connector needed" tolker jeg dithen at det ikke kreves spesielt Tesla utstyr.
På nettsiden til Tesla står det også at ladeporten er kompatibel med IEC type 2, men ikke at dette krever en overgang av noen form.

Det kan være jeg tar feil og at man trenger en kabel som overgang fra Teslas inngang over til type 2 og at du deretter plugger ladestasjonens kabel inn i denne kabelen. En ekstra kabel vil i så fall koste en tusenlapp eller to tenker jeg.

Du trenger ikke Tesla kabel hvis du skal koble deg til en Type 2 ladestasjon. En Type 2 adapter kabel er en egen kabel som går fra Type 2 kontakten til kontakten på bilen, den kan du kjøpe av andre om du vil. En Type 2 ladestasjon har vanligvis ikke kabel, den er som en stolpe med en kontakt i. Så hvis du setter opp en Type 2 kontakt hjemme så trenger du altså den samme kabelen som du trenger for å benytte deg av Type 2 ladestasjoner (som forhåpentligvis leverer 22 kwt, men det er ikke alltid).

Var dette klart som blekk eller?
Loud and clear. Om type 2 adapter cable er det samme som vanlig mennekes type 2 kabel er situasjonen akkurat slik jeg antar :)

Litt skuffende at det ikke er fast kabel på type 2 ladestasjonene, men kan leve med å ha en kabel liggende innerst i frunken. Hjemme blir det uansett en fast installasjon.
Antakelig en Salto lader med Mennekes type 2 plugg, 32A enfas.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eclipse

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 21:09
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. april 2013, klokken 21:04
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 14:02
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 13:49
Men du må i følge tabellen ha: "type 2 Adaptor Cable"

Hva nå enn det er og koster?
Jeg føler dokumentet er litt uklart. På den ene siden står det at du trenger en type 2 adapter kabel for å koble deg til ladestasjonen. På den annen side står det "no Tesla connector needed".
Jeg forstår det slik at de mener at du trenger en type 2 kabel for å koble deg til, og at de tar utgangspunkt i at ladestasjonen har type 2 stikk og ikke fast kabel. (eks sånn som denne: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/ )
"No Tesla connector needed" tolker jeg dithen at det ikke kreves spesielt Tesla utstyr.
På nettsiden til Tesla står det også at ladeporten er kompatibel med IEC type 2, men ikke at dette krever en overgang av noen form.

Det kan være jeg tar feil og at man trenger en kabel som overgang fra Teslas inngang over til type 2 og at du deretter plugger ladestasjonens kabel inn i denne kabelen. En ekstra kabel vil i så fall koste en tusenlapp eller to tenker jeg.

Du trenger ikke Tesla kabel hvis du skal koble deg til en Type 2 ladestasjon. En Type 2 adapter kabel er en egen kabel som går fra Type 2 kontakten til kontakten på bilen, den kan du kjøpe av andre om du vil. En Type 2 ladestasjon har vanligvis ikke kabel, den er som en stolpe med en kontakt i. Så hvis du setter opp en Type 2 kontakt hjemme så trenger du altså den samme kabelen som du trenger for å benytte deg av Type 2 ladestasjoner (som forhåpentligvis leverer 22 kwt, men det er ikke alltid).

Var dette klart som blekk eller?
Loud and clear. Om type 2 adapter cable er det samme som vanlig mennekes type 2 kabel er situasjonen akkurat slik jeg antar :)

Litt skuffende at det ikke er fast kabel på type 2 ladestasjonene, men kan leve med å ha en kabel liggende innerst i frunken. Hjemme blir det uansett en fast installasjon.
Antakelig en Salto lader med Mennekes type 2 plugg, 32A enfas.

En Salto lader??  Forklar..

Jeg satser på å ha 400 V trefas med Mennekes Type 2 kontakt og en Type 2 adapter kabel koblet permanent til denne. Eventuellt kan jeg hardwire kabelen inn i en koblingsboks, men da mister jeg muligheten til å ta den med.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Teslafrank

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 13:45
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 13:30
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. april 2013, klokken 13:10
Vi har ikke 400V hjemme, så det er ikke noe behov for twin charger eller HPWC? Jeg må da få en elektriker til å legge opp en støpsel og bruke mobile connector? Det eneste må være at det kan være enklere å ha HPWC på veggen og ha kabelen liggende i bilen. Jeg får uansett vente med å kontakte elektriker til dette blir klart..

Slik jeg leser infoen så kan du ikke lade med 20kw med den medfølgende "mobile connector" kabelen men du må ha en "type 2 Adaptor Cable" som en da må bruke hvis en ikke har en HPWC.

Men dette er ikke klinkende klart for meg gitt den info vi har fått. Det jeg "frykter" er at kost for å utnytte dobbeltlader i praksis både hjemme og ute er større en bare det å bestille bilen med dobbeltlader men det er jo lov å håpe at en tar feil.

Jeg vet ikke om MODE 2 lading er entydig og det er noe en kan på en slik public stasjon kan trøkke rett i bilen?

Her kan du lese litt om standarden:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Mode 3 betyr kort fortalt at det sitter elektronikk "i boksen på veggen", så du kan plugge kabelen som henger på laderen rett i bilen.

Type 2 er pluggen. De nye type 2 mode 3 laderne som blir satt opp rundt omkring er høyst sannsynlig i stand til å levere 22kW til Model S. Dvs. du trenger antakelig ikke HPWC.

Du trenger ikke mobile connector når du kommer til en type 2 mode 3 ladestasjon. Men om ladestasjonen ikke har fast kabel må du ha med kabel (uten "kladd").

Slik jeg hr forstått det er Type 2 -stasjoner AC- ladere. Dette betyr at de må lade via bilens lader(e). Har du singellader får du Max 10kw, har du twincharger får du Max 20kw. Det er kun Supercharger og Chademo som lader DC, utenom bilens ladere. Korriger meg om jeg tar feil.

Kallagtunet

Hvordan ser en "Type 2 adapter kabel" ut?

Kan den kobles rett i veggen og rett i stikkontakten i bilen, dvs at kobingen i EU tesla er en standard kobling? Hvor får man kjøpt disse kablene? 

tk74

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 21:26
Hvordan ser en "Type 2 adapter kabel" ut?

Kan den kobles rett i veggen og rett i stikkontakten i bilen, dvs at kobingen i EU tesla er en standard kobling? Hvor får man kjøpt disse kablene?

Her finner du litt informasjon vedrørende mode 1, 2 og 3
http://www.mennekes.de/uploads/media/Infrastructure_GB_110511_low_873000DS.pdf

Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Griffel

#68
Sitat fra: tk74 på torsdag 18. april 2013, klokken 21:32
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 21:26
Hvordan ser en "Type 2 adapter kabel" ut?

Kan den kobles rett i veggen og rett i stikkontakten i bilen, dvs at kobingen i EU tesla er en standard kobling? Hvor får man kjøpt disse kablene?

Her finner du litt informasjon vedrørende mode 1, 2 og 3
http://www.mennekes.de/uploads/media/Infrastructure_GB_110511_low_873000DS.pdf

For ordens skyld: Tesla har lovet å følge EU standard kabel mot vegg. Mode 3 type 2kontakten, er den som sitter på vegge og er standard, kommunikasjonen mellom lader i bil og kontakten på veggen er standarisert. Kontakten i bilen og tilhørende plugg i den enden av kablen er opp til bilprodusenten. Tesla behøver m.a.o ikke å velge samme plugg på bilsiden som f.eks Renault eller VW, og helt sikker ikke den som Nissan og Trillingene kan bruke mot samme type kobling.
Så inntil Tesla forteller hva de har valgt på bilsiden må en regne med at slik kabel (type 2-Tesla) bare kan kjøpes via Tesla. Det vil nesten være umoralsk av Tesla å ikke inkludere en slik kabel i prisen til de som kjøper dobbeltlader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#69
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 21:09
Litt skuffende at det ikke er fast kabel på type 2 ladestasjonene,
Med fast kabel ville ikke disse ladekontaktene kunne benyttes av de ulike typer biler altså Nissan/Trillinger - VW - Renault - Tesla etc. siden de er ulike på "bilsiden". Med kabel som følger bilen kan de benyttes av alle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 19. april 2013, klokken 00:31
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 21:09
Litt skuffende at det ikke er fast kabel på type 2 ladestasjonene,
Med fast kabel ville ikke disse ladekontaktene kunne benyttes av de ulike typer biler altså Nissan/Trillinger - VW - Renault - Tesla etc. siden de er ulike på "bilsiden". Med kabel som følger bilen kan de benyttes av alle.

Nemlig. I USA har ladestasjonenen fast kabel med J1772-plugg, det fører til at Tesla-eiere må ha med seg en adapter for å lade fra disse. Mye bedre med kontakt i ladestasjonen, da kan en produsere alle slags kabler noe som er mye enklere enn korte adaptere.

Faste kabler på ladestasjonene er også mye mer utsatt for hærverk, f.eks fra kobbertyver.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#71
Jeg forstår fordelene ved å ha et uttak istedenfor fast kabel, jeg er bare uenig :) Det vil svi litt på kort sikt for de som har biler som ikke følger standarden (Model S kan være en av dem!), men bedre på lang sikt.

Etter mitt syn er det enklere for brukeren at kabelen henger klar og plugges i enn at man må ha med seg kabel i bilen. Både kabel og uttak blir slitt, så ladestasjonen må vedlikeholdes uansett. Ser utfordringen med kobbertyveri dessverre. Hva med en løsning som Teslas (de har flere) hvor kabelen er bak et deksel, og la dekselet åpnes med abonnementsbrikke?

Type 2 mode 3 er vedtatt standard i EU. Kjedelig for de med J1772 som da må bruke en overgang, men en overgang kan i hvert fall være vesentlig mindre å drasse rundt på enn en kabel. Måtte jeg velge hadde jeg helt klart foretrukket en liten plastklump som settes utenpå J1772 enn å måtte ta med en egen kabel. Historien er full av tilfeller hvor det å være tidlig ute resulterer i at man bommer på standard og får noen ulemper pga dette.

Men dette er en helt annen debatt som vi ikke trenger å ta her :) Jeg tror for øvrig Model S støtter type 2 native, og at du ikke trenger spesialkabel fra Tesla. Kan godt hende jeg tar feil, men håper ikke det :) Ser de begrenser SC til 80kW iflg dokumentet de har lagt ut. Kan tyde på at pluggen de designet på bilsiden har noen kompromisser (eks. for å passe native med type 2) som gjør at den ble begrenset til 80kW?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. april 2013, klokken 06:37Ser de begrenser SC til 80kW iflg dokumentet de har lagt ut. Kan tyde på at pluggen de designet på bilsiden har noen kompromisser (eks. for å passe native med type 2) som gjør at den ble begrenset til 80kW?
Det kan stemme, men dette er gamle dokumenter som lekket for lenge siden. Tesla har forsøkt å få dem fjernet fra nettet.

Elon sa 120kW i ambassadør boligen. 50% på 20min. Uansett, det er ventet en oppdatering på SC fra Elon som en av de 5 annonseringene.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på fredag 19. april 2013, klokken 07:18
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. april 2013, klokken 06:37Ser de begrenser SC til 80kW iflg dokumentet de har lagt ut. Kan tyde på at pluggen de designet på bilsiden har noen kompromisser (eks. for å passe native med type 2) som gjør at den ble begrenset til 80kW?
Det kan stemme, men dette er gamle dokumenter som lekket for lenge siden. Tesla har forsøkt å få dem fjernet fra nettet.

Elon sa 120kW i ambassadør boligen. 50% på 20min. Uansett, det er ventet en oppdatering på SC fra Elon som en av de 5 annonseringene.
Håper de oppjusterer hastigheten på superchargerne. Vil ikke ta den seieren på forskudd.
50% på 20 min forutsetter dog ca 130kW effekt, så Elon var nok litt rund med tallene sine :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Milzit

Sitat fra: eclipse på torsdag 18. april 2013, klokken 10:42
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 09:50
Ut i fra den uklare kommunikasjonen så ser det jo ikke ut som en har nytte av dobbelt laderen uten at en montert en Tesla HPWC (dvs den mobile lade kladden bare klarer 11 KW.) Da faller jo hele poenget for de som vil ha dobbeltlader for å lade kjappere på tur, for det er vel liten sjans for at det kommer til å stå mange av dem på Tesla HPWC rundt omkring? Eller tar jeg feil her.

Og hvis en har ekstremt behov hjemme og trenger å lade fra tomt til fult på 4 timer regelmessig så (gitt at du har 400V tilgjengelig hjemme) koster det dette deg prisen av HPWC enheten (som enda ikke har pris!) pluss prisen av dobbelt lader (pluss eventuelt elektrisk oppkobling for de som har mulighet for 400V)??

Jeg kan ikke se at det er mange ut over de som skal bruke bilen til kjøre to skift Taxi som har behov for dette???
Eller ser noen andre noe annet en det jeg ser her???

Jeg tror du tar feil, det logiske er at vi skal kunne lade med 22kwh på Type 2 stasjoner, men du må kjøpe en Type 2 adapter kabel slik det står i infoen under. Hvis du har et uttak i garasjen som kan levere mer enn 11 kwh så vil du ha bruk for twin charger for å utnytte dette. Hvor nødvendig det er er en annen ting.

Hvor har du funnet denne "Charging Model S in Europe" tabellen? Jeg fant ikke noe på de norske sidene...

Så hvis jeg forstår denne riktig og hvis vi tar utgangspunkt i av jeg ikke har 400 V, så er eneste mulighet til å dra nytte av Tesla Wall Connector hvis man har 240V/60A? Likevel da vil man kun bruke single charger, ikke twin.

Og kun ved 400V man ha nytte av twin lader hjemme. Enesten grunnen til å velge twin lader da må være hvis man skal hurtiglade på en ladestasjon som har 400V AC charging. Og da er det jo ikke så mange av i dag..
Har jeg forstått det riktig? :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA