Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Griffel

#75
Sitat fra: Milzit på fredag 19. april 2013, klokken 08:32
Har jeg forstått det riktig? :)
Det tviler jeg på.
Jeg velger stadig å tro at dersom en ønsker å trekke mer enn 16A fra nettet, enten en har 400V, 230V enfase, eller 230V trefase må ha dobbeltlader.

(Dette baserer jeg på at inngangstransistorene til laderen trolig er dimmensjonert for 16 A, som vil gi 10 kW ved 400 V Trefas)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eclipse

#76
Sitat fra: Milzit på fredag 19. april 2013, klokken 08:32
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. april 2013, klokken 10:42
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 09:50
Ut i fra den uklare kommunikasjonen så ser det jo ikke ut som en har nytte av dobbelt laderen uten at en montert en Tesla HPWC (dvs den mobile lade kladden bare klarer 11 KW.) Da faller jo hele poenget for de som vil ha dobbeltlader for å lade kjappere på tur, for det er vel liten sjans for at det kommer til å stå mange av dem på Tesla HPWC rundt omkring? Eller tar jeg feil her.

Og hvis en har ekstremt behov hjemme og trenger å lade fra tomt til fult på 4 timer regelmessig så (gitt at du har 400V tilgjengelig hjemme) koster det dette deg prisen av HPWC enheten (som enda ikke har pris!) pluss prisen av dobbelt lader (pluss eventuelt elektrisk oppkobling for de som har mulighet for 400V)??

Jeg kan ikke se at det er mange ut over de som skal bruke bilen til kjøre to skift Taxi som har behov for dette???
Eller ser noen andre noe annet en det jeg ser her???

Jeg tror du tar feil, det logiske er at vi skal kunne lade med 22kwh på Type 2 stasjoner, men du må kjøpe en Type 2 adapter kabel slik det står i infoen under. Hvis du har et uttak i garasjen som kan levere mer enn 11 kwh så vil du ha bruk for twin charger for å utnytte dette. Hvor nødvendig det er er en annen ting.

Hvor har du funnet denne "Charging Model S in Europe" tabellen? Jeg fant ikke noe på de norske sidene...

Så hvis jeg forstår denne riktig og hvis vi tar utgangspunkt i av jeg ikke har 400 V, så er eneste mulighet til å dra nytte av Tesla Wall Connector hvis man har 240V/60A? Likevel da vil man kun bruke single charger, ikke twin.

Og kun ved 400V man ha nytte av twin lader hjemme. Enesten grunnen til å velge twin lader da må være hvis man skal hurtiglade på en ladestasjon som har 400V AC charging. Og da er det jo ikke så mange av i dag..
Har jeg forstått det riktig? :)

Denne tabellen fikk jeg av Tesla rep. på Alnabu.

Jeg ser i tabellen at ved 240V/60 amp så er HPWC oppgitt til singel charger. Men hvis du sjekker på US siden der det er en ladekalkulator så ser det ut til at du skal kunne nyttiggjøre en twin charger hvis du har høy nok strømkurs (80 amp)

http://www.teslamotors.com/charging#/calculator

Slik jeg ser det så må du enten ha 400 Volt eller HPWC med veldig kraftig tilførselskabel og sikring for å nyttiggjøre Twin charger hjemme.

PS! Dokumentet som jeg refererer til ble trukket tilbake fra nettet fordi det ikke er offisielt, men uansett så står det der at du skal kunne kjøre 400 volt trefas med 16 amp sikring mot singel charger og hvis du går opp til 32 amp må du ha twin charger
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Milzit

Ok, takk for info eclipse og Griffel..det blir nok en dobeltlader på bestillingen da,da jeg regned med å kunne få mer enn 16A lading hjemme.

eclipse

Sitat fra: Milzit på fredag 19. april 2013, klokken 10:24
Ok, takk for info eclipse og Griffel..det blir nok en dobeltlader på bestillingen da,da jeg regned med å kunne få mer enn 16A lading hjemme.

For å nyttigjøre deg dobbeltlader hjemme må du ha en av følgende installasjoner:

400 Volt (230 volt) trefas 32 amp (eller alt over 16 amp, f.eks 20 Amp vil gi 400x20x1,7=13,6 kw)
HPWC med 240 volt og 80 Amp sikring

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Milzit

Sitat fra: eclipse på fredag 19. april 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Milzit på fredag 19. april 2013, klokken 10:24
Ok, takk for info eclipse og Griffel..det blir nok en dobeltlader på bestillingen da,da jeg regned med å kunne få mer enn 16A lading hjemme.

For å nyttigjøre deg dobbeltlader hjemme må du ha en av følgende installasjoner:

400 Volt (230 volt) trefas 32 amp (eller alt over 16 amp, f.eks 20 Amp vil gi 400x20x1,7=13,6 kw)
HPWC med 240 volt og 80 Amp sikring

80Amp vil jeg ikke kunne få..

Så det griffel skrev over stemmer ikke?

Jeg velger stadig å tro at dersom en ønsker å trekke mer enn 16A fra nettet, enten en har 400V, 230V enfase, eller 230V trefase må ha dobbeltlader.

I så tilfelle er det ingen vits for meg å bestille dobbeltlader.

gbzdoc

Sitat fra: Griffel på fredag 19. april 2013, klokken 09:25
Sitat fra: Milzit på fredag 19. april 2013, klokken 08:32
Har jeg forstått det riktig? :)
Det tviler jeg på.
Jeg velger stadig å tro at dersom en ønsker å trekke mer enn 16A fra nettet, enten en har 400V, 230V enfase, eller 230V trefase må ha dobbeltlader.

(Dette baserer jeg på at inngangstransistorene til laderen trolig er dimmensjonert for 16 A, som vil gi 10 kW ved 400 V Trefas)

Skjønner ikke helt hvorfor du trekker disse konklusjonene?

Kan ikke i min villeste fantasi tro at Tesla som har som mål at du skal "kunne lade på alt du kan plugge bilen i" har konstruert hver lader slik at 16A er maks ladestrøm. Den tar nok maks 40-50A 230V enfas på hver, men kan også benytte 3fas 230v og 400v i tillegg. Uansett kan de maks trekke 10KW hver.

Det er hva jeg velger å TRO (viktig ;) ).

Dropper defor dobbeltlader og har uansett ikke tenkt å lade med mer enn 16A enfas hjemme inntil videre.

Øyvind.h

Minst 32A 230V enfas på enkeltlader er også signalene jeg har fått fra sikre kilder (hvis noe kan betegnes som sikkert fra Tesla.....). 60A enfas 230V med dobbeltlader.

Det er også i tråd med ladedokumentet Tesla la ut, men senere fjernet.

Men ingen ting er sikkert før Tesla kommer med skikkelig info!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tSla

Hei,

Nå har tiden kommet for å finalize for mange av oss. Jeg har det meste klart for meg, men det er fremdeles èn ting jeg er usikker på; om jeg trenger dobbeltlader - eller ikke.

Anlegget mitt får tilført trefase 3-leder 230V IT. Vil det da ha noen hensikt for meg å kjøpe bilen med dobbeltlader - eller vil jeg aldri få utnyttet denne ved hjemmelading? Det er ikke mange hurtigladere her i distriktet, så jeg satser fullt ut på å få lade hjemme.
Slik som sikringsskapet mitt er lagt opp nå har jeg enfase til garasjen. Med ledningstverrsnitt på 2x1,5mm2 og en 10A sikring, denne er jeg ganske overbevist over må byttes ut? Er vel ikke mange km pr. time denne klare å lade?

Dobbeltladeren koster i underkant av NOK 10.000,-, og jeg lurer enkelt og greit på om dette er en kostnad jeg godt kan sløyfe. Skal du ha dobbeltlader, og hvorfor?

Mvh
Tesla Model S P85+

laumb

Sitat fra: tSla på tirsdag 23. april 2013, klokken 15:38
Hei,

Nå har tiden kommet for å finalize for mange av oss. Jeg har det meste klart for meg, men det er fremdeles èn ting jeg er usikker på; om jeg trenger dobbeltlader - eller ikke.

[...]

Dobbeltladeren koster i underkant av NOK 10.000,-, og jeg lurer enkelt og greit på om dette er en kostnad jeg godt kan sløyfe. Skal du ha dobbeltlader, og hvorfor?

Mvh


Slo sammen trådene.

Øyvind.h

Sitat fra: tSla på tirsdag 23. april 2013, klokken 15:38
Hei,

Nå har tiden kommet for å finalize for mange av oss. Jeg har det meste klart for meg, men det er fremdeles èn ting jeg er usikker på; om jeg trenger dobbeltlader - eller ikke.

Anlegget mitt får tilført trefase 3-leder 230V IT. Vil det da ha noen hensikt for meg å kjøpe bilen med dobbeltlader - eller vil jeg aldri få utnyttet denne ved hjemmelading?
Hei,

Den siste informasjonen jeg har fått er at Model S vil støtte trefas 230V IT og at årsaken til at laderegenskapene ikke er publisert er at de fortsatt jobber med testingen pga trefas. Jeg tror bilen vil støtte både IT og TN trefas(håper virkelig ikke de lever biler som bare støtter IT!).

Dvs. du vil kunne lade med drøye 6kW trefas på 16a kurs.
Antakelig vil bilen også støtte 32A enfas.

Jeg er selv veldig usikker på enkel/dobbeltlader. Hadde opprinnelig bestemt meg for å gå for enkeltlader, men uten alle spesifikasjoner på bordet er det vanskelig :( Enkeltlader holder nok for de fleste, men dobbeltlader kan være kjekt å ha i enkelte situasjoner.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. april 2013, klokken 16:51
Sitat fra: tSla på tirsdag 23. april 2013, klokken 15:38
Hei,

Nå har tiden kommet for å finalize for mange av oss. Jeg har det meste klart for meg, men det er fremdeles èn ting jeg er usikker på; om jeg trenger dobbeltlader - eller ikke.

Anlegget mitt får tilført trefase 3-leder 230V IT. Vil det da ha noen hensikt for meg å kjøpe bilen med dobbeltlader - eller vil jeg aldri få utnyttet denne ved hjemmelading?
Hei,

Den siste informasjonen jeg har fått er at Model S vil støtte trefas 230V IT og at årsaken til at laderegenskapene ikke er publisert er at de fortsatt jobber med testingen pga trefas. Jeg tror bilen vil støtte både IT og TN trefas(håper virkelig ikke de lever biler som bare støtter IT!).

Dvs. du vil kunne lade med drøye 6kW trefas på 16a kurs.
Antakelig vil bilen også støtte 32A enfas.

Jeg er selv veldig usikker på enkel/dobbeltlader. Hadde opprinnelig bestemt meg for å gå for enkeltlader, men uten alle spesifikasjoner på bordet er det vanskelig :( Enkeltlader holder nok for de fleste, men dobbeltlader kan være kjekt å ha i enkelte situasjoner.

Hva med 25A 3 fase. Er det noen grunn til at den kun skal støtte opp til 16A?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 23. april 2013, klokken 17:15
Hva med 25A 3 fase. Er det noen grunn til at den kun skal støtte opp til 16A?
Aner ikke.
Det jeg har blitt fortalt er 16A trefas 230V IT med enkeltlader.
Eller 32 (kanskje 40)A enfas 230V med enkeltlader.

Jeg er usikker på om enkeltlader vil støtte mer enn 16A trefas, og om man må ha HPWC for å få fullt utbytte av dobbeltlader, eller om dobbeltladeren kan utnyttes fullt ut av vanlige ladestasjoner med tilstrekkelig AC tilgjengelig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Jeg går for dobbellader mest mtp lading på tur- kjipt om du ikke har SC tilgjenglig og må sitte lenge og vente- når du kan halvere tiden- time is money.
Ettermontering blir også dyrere.

eclipse

Sitat fra: Milzit på torsdag 18. april 2013, klokken 13:10
Vi har ikke 400V hjemme, så det er ikke noe behov for twin charger eller HPWC? Jeg må da få en elektriker til å legge opp en støpsel og bruke mobile connector? Det eneste må være at det kan være enklere å ha HPWC på veggen og ha kabelen liggende i bilen. Jeg får uansett vente med å kontakte elektriker til dette blir klart..

Eller du kjøper en Salto lader, det kommer vel an på hva som er billigst.

http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA