Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Undersøkelse-Hvilken farge velger du?

Startet av DonPedro, onsdag 17. april 2013, klokken 12:37

« forrige - neste »

twinpeaks

Tidligere i tråden nevnes "Bilreklame" i Trondheim, og det er lagt ut noen bilder. Jeg har ingen personlig erfaring.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7531.msg190016/topicseen.html#msg19001
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

FU73

Sitat fra: lunitiks på fredag 13. mai 2016, klokken 16:37
Gidder ikke lese gjennom hele denne 9-siders tråden  :D  så:


- Fins det noen i Trondheim eller nordligere som gjør helfoliering? Om noen i så fall har erfaringer å dele er jeg veldig takknemlig
jeg skal levere inn min til Rubberspray snart. de holder på i Trondheim, og på Melhus også. Jeg skal bruke de på Melhus ( Melhus Bilskadesenter)
dette er foliering i sprayform.
2016 Model S 70D

Cookie Monster

Plastidip/Rubberspray går under kategorien jalla synes jeg. Er sånt man legger på en 20 000kr bil.

Det blir fort stygt med tiden og skjoldete etter vask. Man må også være obs på at det ikke tåler bla petrolium baserte avfettinger osv.
Har flere venner som har plastidip og ser like jævlig ut på alle sammen etter få måneder med skjolder man ser godt i sola. De synes det ser bra ut så mulig jeg bare er pirkete :)

Feks Alien detaling legger folie til ca 13 000 og de gjør en veldig bra jobb. Ville gått for folie. Kan garantere manblir missforøyd med Plastidip hvis man er kresen.
2015 P85D

Muffinman

Gummilakk ville jeg bare brukt på detaljer som er lett å gjøre om igjen når det blir dårlig. Med forsiktig behandling ser jeg for meg at man må påføre på nytt hver vår etter at vinteren har fått gjort sitt.

FU73

og så spørs det om man tar vare på gummilakken å da. ved å feks bruke de midlene som skal brukes av og til i vask. Man polerer biler også ;)
2016 Model S 70D

DaTwister

Jeg har hatt plasti-dip på original felgene i vinter. Når jeg tok de av, var de like fine som da jeg sprayet de. Vasket igjennom hele vinteren, med avfetting osv. Folie blir med tiden sprø og vanskelig å ta av igjen. Det er fordeler og ulemper med begge.

lunitiks

Er det ikke dj... vanskelig å foliere krommen i eksteriøret? Tenker kanskje at man som et kompromiss folierer panelene så dipper man kromdetaljene?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

DaTwister

Jeg dippet chromen på min. Det gikk helt strålende, men hadde ikke fått listene helt tørre etter jeg vasket bilen, så det løsnet, og måtte gjøres på nytt. Alt som kan folieres, kan dippes. Foliering av chrome koster 3-4 tusen. Om man legger litt tid i det selv, er det gjort for 500kr.

Muffinman

Vurderer å gjøre noe med krommen på ene bilen her hjemme. Blackout er greit når man har sort bil, men jeg har den nyeste gråfargen (som er litt mørkere enn den første). Hvilken farge velger man til grå bil? Sort har jeg ikke tro på, da blir det jo bare mørke rammer som synes i en viss kontrast til gråfargen. Prøve å finne noe som matcher lakken? Sliter veldig med å se for meg hvordan ting blir i praksis, noen som har tips eller bilder som kan hjelpe?

Bilen får felger i matte graphite, altså grå.

Cato76

Har samme farge som deg Muffin, og har begynt å dekke til krommen på bilen. Jeg gikk for mørk børstet stål-look, og er meget fornøyd med resultatet. Legger på selv, og har hatt noen utfordringer, men det blir bra.

Hadde ikke så mange bilder å vise, men her er uansett dørhåndtaket og litt hvordan jeg la på folien  :).
Har så langt lagt folie på rammen rundt nosecone, alle dørhåndtak, cromelist bak og sideblinklys. Har igjen å legge på crome rundt vinduer+speil og sidelist under dørene. Beholder crome på logo fremme og bak.

Folien har jeg kjøpt fra Polen på ebay: http://www.ebay.com/itm/3m-x-30cm-Brushed-aluminium-alu-steel-GREY-wrap-film-decal-sticker-car-air-drain-/261075426540?hash=item3cc94edcec
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Ser veldig bra ut! Hvordan er den folien å jobbe med?

Selv ønsker jeg meg en noe mørkere farge. Det blir uansett dipping nå i sommer og eventuelt folie til neste vår. Prøver med gunmetal farge, så får det bare bli slik om det ikke blir 100% treff med fargen - og avrøsking om det blir helt grusomt :)

lunitiks

Husk å legge mange lag plasti (type 6-8 lag; mye lettere å avrøske), og for guds skyld tildekke bilen godt.

Angående selv-foliering: Spent på om du klarer det sinnssye partiet rundt og under sidespeilene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#417
Sitat fra: lunitiks på torsdag 09. juni 2016, klokken 11:58
Husk å legge mange lag plasti (type 6-8 lag; mye lettere å avrøske), og for guds skyld tildekke bilen godt.
Nøkkelen til godt resultat er ikke bare tilstrekkelig, men også riktig maskering. Video:


Har lagt 5 lag på et dørhåndtak for å teste (bruksanvisningen sier 4-5) fargen og det skal stå fire timer og herde før maskering og det overflødige skal trekkes av. Så langt ser fargen bra ut, men den blå maskeringen skipler nok inntrykket mye. Blir spennende å se resultatet i ettermiddag.

Slikt kan man gjøre mens knøttet sover :) Jaja, siste dag permisjon i dag, så resten av krom``en blir tatt til helga om fargen er grei.

EDIT: Resultat. Tok av maskeringen og peelet rundt håndtaket før gummien fikk herde skikkelig. Gikk veldig enkelt, og tror det får bli denne fargen i sommer.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Et avstandsbilde. Ene siden ferdig bortsett fra blinklys og terskel. Snodig farge, blir temmelig mørk når det er overskyet og lysere i sol. Resultatet ble ikke perfekt, men godt nok til at det skal få være slik i sommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA