Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Havebigfun, onsdag 27. mars 2013, klokken 21:11

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. mars 2013, klokken 22:21
(Forresten, når jeg ser nærmere har den Eberspacher dieselvarmer. Dieselforbruket for bilen må vel beregnes til å være noen titusenlapper høyere over levetiden, altså er det mindre gap mellom Model S og Avensis enn mellom Model S og Passat.)
Den Passaten jeg hadde, var uten tilleggsvarmer. Men trodde dagens modell i likhet med de fleste moderne diesler (Ikke overskuddsvarme nok fra motoren til kalde dager) hadde det.

Kjørte min Passat 170K med totalforbruk 3 deciliter mer per 100km enn min nåværende Avensis har brukt de første 135. Logger alt forbruk på spritmonitor.de.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 22:17
Det samme spådde de (sikkert mot bedre vitende) da vi gikk over fra kommunale E-verk og innenlandske priser langt under verdensmarkedets til kommersielle leverandører tilknyttet Europa-markedet. Den gangen hadde vi den billige strømmen som er en rettferdig kompensasjon for å bo i et ullteppeland. I dag har vi samme dyre strømmen som alle andre.

Øh, dyr strøm? Jeg betalte altså 32 øre/kWh i snitt i fjor for selve strømmen. Jeg kan ikke på noen måte beskrive det som "dyrt"...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 22:56
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. mars 2013, klokken 22:21
(Forresten, når jeg ser nærmere har den Eberspacher dieselvarmer. Dieselforbruket for bilen må vel beregnes til å være noen titusenlapper høyere over levetiden, altså er det mindre gap mellom Model S og Avensis enn mellom Model S og Passat.)
Den Passaten jeg hadde, var uten tilleggsvarmer. Men trodde dagens modell i likhet med de fleste moderne diesler (Ikke overskuddsvarme nok fra motoren til kalde dager) hadde det.

Kjørte min Passat 170K med totalforbruk 3 deciliter mer per 100km enn min nåværende Avensis har brukt de første 135. Logger alt forbruk på spritmonitor.de.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:42
Ouch, det var en grusom nettleie :(
Fastavgiften er NOK 2300 pr år. Var bortreist hele august 2012 med forbruk null.
Strømregning NOK 6 (Fastbeløp nå endret til 10)
Nettleie NOK 195,30 (2300/365 X 31)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#94
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mars 2013, klokken 23:04
Øh, dyr strøm? Jeg betalte altså 32 øre/kWh i snitt i fjor for selve strømmen. Jeg kan ikke på noen måte beskrive det som "dyrt"...
Strømmen koster strømpris + nettleie.
For meg er det over 100 øre. Jeg kan velge billigste strømleverandør. Men kan ikke velge nettleverandør.

Min definisjon av strømpris inkl nettleie er:
- NOK 500 pr mnd billig
- NOK 1000 går til nød an.
- Mer enn 1000 er dyrt.
- 2-3 tusen er ren åger.

Mener rikelig og billig strøm er en rettferdig kompensasjon for å bo i et ullteppeland av en steinrøys langt nord for et anstendig klima.

Dessuten: Regelen bakerens barn skal få brødene til innbruddspris + moms praktiseres i Norge stikk motsatt. Derfor har vi som oljenasjon verdensrekorden i bensin- og dieselpris.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. mars 2013, klokken 23:05
http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence
Påstår ikke mine erfaringer er statistisk signifikante.
Men det er heller ikke verken erfaringene eller beregningene til øvrige debattanter.

Mht forbruk teller personlige forskjeller i kjøremønster langt mer enn forskjellene til bilmodeller i samme klasse. Kjører du en Passat med forbruk 4-5 liter per 100km, vil du få omlag samme forbruk med de fleste bilene i denne klassen. Samme dersom du bruker 6-7 liter. Studer spritmonitor.de,  så ser du den enorme forskjellen mellom de som bevisst kjører sparsomt og de som kjører med kronisk blyfot. Du ser også snittforbruket veksler mye mindre modellene imellom.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 23:25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mars 2013, klokken 23:04
Øh, dyr strøm? Jeg betalte altså 32 øre/kWh i snitt i fjor for selve strømmen. Jeg kan ikke på noen måte beskrive det som "dyrt"...
Strømmen koster strømpris + nettleie.
For meg er det over 100 øre. Jeg kan velge billigste strømleverandør. Men kan ikke velge nettleverandør.

Min definisjon av strømpris inkl nettleie er:
- NOK 500 pr mnd billig
- NOK 1000 går til nød an.
- Mer enn 1000 er dyrt.
- 2-3 tusen er ren åger.

Mener rikelig og billig strøm er en rettferdig kompensasjon for å bo i et ullteppeland av en steinrøys langt nord for et anstendig klima.

Dessuten: Regelen bakerens barn skal få brødene til innbruddspris + moms praktiseres i Norge stikk motsatt. Derfor har vi som oljenasjon verdensrekorden i bensin- og dieselpris. Tvertom burde vi ha hatt US-pris på drivstoff og strømmen tilnærmet gratis.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 23:25
Strømmen koster strømpris + nettleie.
For meg er det over 100 øre. Jeg kan velge billigste strømleverandør. Men kan ikke velge nettleverandør.

Min definisjon av strømpris inkl nettleie er:
- NOK 500 pr mnd billig
- NOK 1000 går til nød an.
- Mer enn 1000 er dyrt.
- 2-3 tusen er ren åger.

Mener rikelig og billig strøm er en rettferdig kompensasjon for å bo i et ullteppeland av en steinrøys.

Nei, du kan ikke velge nettleieleverandør, uten å flytte et annet sted. Men å definere hva som er rimelig strømpris ut fra en månedskostnad uten å ta hensyn til forbruk blir jo litt rart. Noen bruker 12000kWh i året, andre bruker 45000kWh...

Men nettleie på 64 øre i den variable delen er nok LANGT over snittet. Min nettleie på 36 øre er nok noe under. Forøvrig brukte jeg 1651,- pr. måned i fjor, alt inkludert. Da snakker vi all oppvarming av to bygninger på til sammen ~270m2 og strøm til to husholdninger (har utleiedel i egen bygning med strøm inkludert) samt lading av Leafen.

Og personlig mener jeg vi har rikelig og billig strøm her. Andre steder koster det fort både to og tre ganger så mye. Strømmen bør ikke bli for billig heller, da er det ingen incitamenter for å spare på den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#98
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mars 2013, klokken 23:48
Men nettleie på 64 øre i den variable delen er nok LANGT over snittet. Min nettleie på 36 øre er nok noe under.
64 øre er inkl fastavgiften på 2300/12. Dersom fastavgiften kommer i tillegg til dine 36 øre, er muligens forskjellen ikke all verden.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mars 2013, klokken 23:48
Strømmen bør ikke bli for billig heller, da er det ingen incitamenter for å spare på den.
Så lenge det er tale om fornybar strøm i motsetning til fystrøm, kan strømmen aldri bli for billig. Og det er ingen grunn til å spare på den. Sol, vind, vannfall, strøm, tidevann mm har et potensiale på noen hundre tusen ganger dagens verdensforbruk. Så det er bare å bygge ut og samtidig få verden økonomisk på fote igjen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 23:58
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mars 2013, klokken 23:48
Men nettleie på 64 øre i den variable delen er nok LANGT over snittet. Min nettleie på 36 øre er nok noe under.
64 øre er inkl fastavgiften på 2300/12. Dersom fastavgiften kommer i tillegg til dine 36 øre, er muligens forskjellen ikke all verden.

Ok. Jeg ser ikke poenget med å inkludere fastavgiften i den variable prisen. Det bare forvirrer. Det som normalt er interessant er marginalkostnaden, dvs. hvor mye noen ekstra kWh koster eller hvor mye man sparer på å senke forbruket.

Med fastavgift har jeg vel betalt ca. 45 øre/kWh i nettleie i fjor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 28. mars 2013, klokken 00:07
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mars 2013, klokken 23:48
Strømmen bør ikke bli for billig heller, da er det ingen incitamenter for å spare på den.
Så lenge det er tale om fornybar strøm i motsetning til fystrøm, kan strømmen aldri bli for billig. Og det er ingen grunn til å spare på den. Sol, vind, vannfall, strøm, tidevann mm har et potensiale på noen hundre tusen ganger dagens verdensforbruk. Så det er bare å bygge ut og samtidig få verden økonomisk på fote igjen.

Alle utbygginger har miljøkostnader, også fornybar energi. Jeg ser ikke noe poeng i at strømmen er så billig at alle fyrer med panelovner istedenfor med varmepumpe, eller lar alt lyset stå på i hele huset hele tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#102
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. mars 2013, klokken 00:29
Alle utbygginger har miljøkostnader, også fornybar energi. Jeg ser ikke noe poeng i at strømmen er så billig at alle fyrer med panelovner istedenfor med varmepumpe, eller lar alt lyset stå på i hele huset hele tiden.
1.
Jeg syntes dette var et godt poeng den gangen dette var tilfellet og ved besøk i USA og Tyskland oppdaget de brukte 15 watt pærer og skrudde av lyset hver gang de gikk ut av et rom. Omvendt fikk US-borgerne hakaslepp når jeg fortalte om bensinprisen i Norge.

Siden har N tapt sin fordel her og USA beholdt sin.


2.
Miljøkostnadene kan du glemme.
Patte- og rovdyrarten storhjerna primat har for lenge siden overskredet grensen til no-return-possible.
Som dominerende art uten konkurranse er den på god vei til å utrydde det biologiske mangfoldet eksistensen av alt høyere liv er avhengig av.

Og opererer med et globalt økonomisk system som har uendelig vekst (= forbruk + forurensing) som  både drivmotor og medisin mot dårlige tider uten noe smålig omsyn til at uendelig vekst på en klode med endelig størrelse er en umulighet.

Og videre uten at noen andre enn noen få vitenskapsfolk bekymer seg om denne selvmordsadferden.
Derimot later politikere og næringslivstopper som om de er  bekymret for det i sammenligning mye mindre problemet menneskapt klimaforverring. Dog uten å foreta seg noe som monner for å gjøre noe med det.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Hvorfor skal man sløse med strømmen, mens bilen skal kjøres som om man er 90 år gammel for å holde forbruket nede?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 28. mars 2013, klokken 06:54

1.
Jeg syntes dette var et godt poeng den gangen dette var tilfellet og ved besøk i USA og Tyskland oppdaget de brukte 15 watt pærer og skrudde av lyset hver gang de gikk ut av et rom.
Her er vi langt OT: Det har vært en enorm velstandsutvikling i Norge de siste årene. Selv om noen er bevisst sitt forbruk er det svært mange komplett uten denne bevisstheten. Ser man på hyttebyggingen i fjellet ser det ut til å være eneboligstandard med dertil høyt helårs-strømforbruk-uten varmepumpe med flere 10000kWh forbruk årlig mens hyttene brukes noen få uker. Strøm bør definitivt koste det det koste å produsere den inkl alle kostnader som økonomene har store problemer å beregne- som luftforurensning, klimaeffekter, men også drepte storfugler ved vindkraftanlegg.

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 28. mars 2013, klokken 06:54
2.
Patte- og rovdyrarten storhjerna primat har for lenge siden overskredet grensen til no-return-possible.
Som dominerende art uten konkurranse er den på god vei til å utrydde det biologiske mangfoldet eksistensen av alt høyere liv er avhengig av.

Og opererer med et globalt økonomisk system som har uendelig vekst (= forbruk + forurensing) som  både drivmotor og medisin mot dårlige tider uten noe smålig omsyn til at uendelig vekst på en klode med endelig størrelse er en umulighet.

Og videre uten at noen andre enn noen få vitenskapsfolk bekymer seg om denne selvmordsadferden.
Derimot later politikere og næringslivstopper som om de er  bekymret for det i sammenligning mye mindre problemet menneskapt klimaforverring. Dog uten å foreta seg noe som monner for å gjøre noe med det.
Her er jeg redd for at du ligger helt riktig- men håpet dør til sist - derfor bør energipriser reflektere (total-)kostnadene- jeg skjønner ikke hvorfor du ønsker svært lave energipriser- dette gir ingen incentiv for måtehold- det er stadig flere mennesker som skal dele på ressursene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA