Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Havebigfun, onsdag 27. mars 2013, klokken 21:11

« forrige - neste »

Gjermund

Tror det skal veldig mye til å få det til å bli mer økonomisk og mer miljøvennlig med to biler enn en TMS.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 20:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. mars 2013, klokken 19:21
Jeg syns det er best å se på regnskapet over hele levetiden til bilen. Ved bruktbilsalg vil da ditt eventuelle tap i forhold til reel bruksverdi være neste eiers gevinst. Og så får man vurdere om man vil ta dette tapet for å få seg ny bil, eller utnytte bruksverdien selv.
Kun et par bagatellmessige merknader:
1. Elprisen 75 øre.
Min februarregning er på 37 øre (+ fastavgift NOK 10) + nettleie 64 øre = 101 øre.
Strømprisen er lavere i år enn i fjor og mange andre år.
Hva er tilsvarende tall du har?
Jeg har 78 øre/kWh i gjennomsnitt i det siste året fratrukket faste avgifter. (Jeg kommer fortsatt til å være tilkoblet strømnettet, selv om jeg ikke kjøper elbil.)

På grunn av subsidier til ny kraftproduksjon og begrenset eksportkapasitet kommer prisene på strøm til å fortsette å falle.
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 20:572. Skrapet Passat til NOK 343
Toyota averterer i disse dager alt annet enn skrapet Avensis stv til 343.
Jeg klarer ikke å finne informasjonen om dette spesifikke tilbudet. Men jeg antar bensin-/dieselforbruket øker når bilen ikke er like skrapet. Altså minsket prisgapet mellom Model S og sammenligningsbilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mars 2013, klokken 20:27
13 kroner literen i snitt de neste 15 årene? Ekstremt "optimistisk". Jeg betaler over 13,- pr. liter allerede i dag (13,32 i går når jeg fylte på Touranen).
Jeg har i lengre tid tanket mandag eller torsdag formiddag når jojoen er på bunn til pris mellom 11,80 og 12,30. Kan også tanke til over 13 dersom jeg velger jojoen på topp. Men det er jo idioti.
Sitat
Jeg tror fasiten blir nærmere 20,- i snitt over 15 år enn 13,-...
Tror jeg også, men inflasjonen tatt i betraktning stiger neppe prisen regnet i 2013 kroner.

For 2 år siden så alt ut til vi hadde Peak Oil med overgang via Scarce Oil til No Oil.
Siden er det funnet og påvist mye ny olje. Ikke minst i USA som raskt går over fra  netto importør til netto eksportør. Pluss på en verdensøkonomi på sotteseng. Og framtidsbildet endrer seg fra selgers til kjøpers marked.

For 2 år siden trodde jeg elprisen ville øke mindre enn bensin/dieselprisen. Nå tror jeg det motsatte. Den pågående overgangen fra atom-og kullstrøm til grønn strøm betyr en kraftig fordyring som Norge arver pga vår tilknytning til Europamarkedet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Gjermund på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:10
Tror det skal veldig mye til å få det til å bli mer økonomisk og mer miljøvennlig med to biler enn en TMS.
Hvorfor er to biler alternativet?
En Golf eller Passat kan vel gjøre jobben like bra alene som en Tesla kan det.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 20:57
Kun et par bagatellmessige merknader:
1. Elprisen 75 øre.
Min februarregning er på 37 øre (+ fastavgift NOK 10) + nettleie 64 øre = 101 øre.

Ouch, det var en grusom nettleie :(
Ligger på 36 øre/kWh for nettleien her for tiden, snittprisen i hele fjor endte på 68 øre/kWh i variable kostnader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#80
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:35
Jeg har i lengre tid tanket mandag eller torsdag formiddag når jojoen er på bunn til pris mellom 11,80 og 12,30. Kan også tanke til over 13 dersom jeg velger jojoen på topp. Men det er jo idioti.

Har ikke slik luksus her. Jeg bruker dieselbilen kun på langtur og da må jeg nesten tanke når jeg er på tur. Kan ikke stå på Dokka i 3 dager og vente på å spare en krone literen...

Ikke gidder jeg å bruke en halvtime på å kaldstarte bilen hjemme og kjøre til Statoil for å tanke halv tank til en krone lavere pris heller. Det er sikker annerledes for de som kjører dieselbilen hver dag, men når jeg startet Touranen i dag for å kjøre på hytta var det vel for første gang på godt over en måned.

Sitat
For 2 år siden trodde jeg elprisen ville øke mindre enn bensin/dieselprisen. Nå tror jeg det motsatte. Den pågående overgangen fra atom-og kullstrøm til grønn strøm betyr en kraftig fordyring som Norge arver pga vår tilknytning til Europamarkedet.

Tja, ekspertene tror strømprisen vil synke fremover pga. all den nye kraften som blir bygd ut pga. de grønne sertifikatene.

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Tidenes-kraftutbygging-er-i-gang-6851982.html#.T92bCLDlcrU
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:12
Men jeg antar bensin-/dieselforbruket øker når bilen ikke er like skrapet. Altså minsket prisgapet mellom Model S og sammenligningsbilen.
,
Vinterhjul, multimediaskjerm, ryggekamera, navigasjon, Bi-Xenon, LED kjørelys, mørke ruter, alufelger, metallic lakk, cruise control, regnsensor m.m.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:51
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:12
Men jeg antar bensin-/dieselforbruket øker når bilen ikke er like skrapet. Altså minsket prisgapet mellom Model S og sammenligningsbilen.
,
Vinterhjul, multimediaskjerm, ryggekamera, navigasjon, Bi-Xenon, LED kjørelys, mørke ruter, alufelger, metallic lakk, cruise control, regnsensor m.m.
Det jeg lurer på er hvilken motor det er snakk om.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:49
Kan ikke stå på Dokka i 3 dager og vente på å spare en krone literen...
Hva fanden har skjedd på Dokka? For ikke så mange år siden tanket jeg fast på Dokka fordi der var den billigste dieselen jeg kunne få tak i.
Sitat
Tja, ekspertene tror strømprisen vil synke fremover pga. all den nye kraften som blir bygd ut pga. de grønne sertifikatene.
Det samme spådde de (sikkert mot bedre vitende) da vi gikk over fra kommunale E-verk og innenlandske priser langt under verdensmarkedets til kommersielle leverandører tilknyttet Europa-markedet. Den gangen hadde vi den billige strømmen som er en rettferdig kompensasjon for å bo i et ullteppeland. I dag har vi samme dyre strømmen som alle andre.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 22:04
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:42
Det jeg lurer på er hvilken motor det er snakk om.
2.0D-4D
Ok, det har et forbruk på kun 0,01 l/mil høyere, som blir bare noe sånt som 3000 kroner ekstra over levetiden. Jeg kan innrømme at Avensisen er et bedre kjøp enn Passat, i hvert fall på papiret, jeg har ikke kjørt verken den ene eller andre.

Fortsatt er det ingenting Avensisen har som Model S ikke har. (Forresten, når jeg ser nærmere har den Eberspacher dieselvarmer. Dieselforbruket for bilen må vel beregnes til å være noen titusenlapper høyere over levetiden, altså er det mindre gap mellom Model S og Avensis enn mellom Model S og Passat.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Havebigfun

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. mars 2013, klokken 19:21
Vedlikehold: 60 000 kr (4000 kr per år)
Jeg tror 60kkr vedlikehold for 240kkm er forsiktig anslått- Ila denne tiden må vel støtdempere , det meste av hjuloppheng, en del bremserelatert (mulig 2 hele sett bremseskiver) turbo++ skiftes
For å få alt dette innenfor rammen på 60kkr må du antakelig dra til Polen el. for å ta servicen :o

Ellers bra regnskap ;)

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. mars 2013, klokken 22:21
Fortsatt er det ingenting Avensisen har som Model S ikke har.
En bil til 300 har nødvendigvis lavere kapitalkostnader enn en til 600.
På samme måten som en til 150 har lavere enn en til 300.
Og kapitalkostnadene er nå engang hovedutgiftsposten på bilholdet.

Hva S duger til, vet vi først når noen titusen biler har gått noen hundre tusen km hver seg. Inntil da er alt en sak om å tro. For mange øyensynlig en religiøs tro.

Om Toyota vet vi det er bilen for alle som har driftssikkerhet og pålitelighet som første prioritet. Og en fybil for alle som liker å leke rally på landevegen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

#88
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 27. mars 2013, klokken 22:39
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. mars 2013, klokken 19:21
Vedlikehold: 60 000 kr (4000 kr per år)
Jeg tror 60kkr vedlikehold for 240kkm er forsiktig anslått- Ila denne tiden må vel støtdempere , det meste av hjuloppheng, en del bremserelatert (mulig 2 hele sett bremseskiver) turbo++ skiftes
For å få alt dette innenfor rammen på 60kkr må du antakelig dra til Polen el. for å ta servicen :o

Ellers bra regnskap ;)
Jeg gikk utifra denne artikkelen og 15 000 km/år: Dette koster bilen deg Artikkelen sier den er basert på tall fra OFV, så det er nok i nærheten av sannheten.

Når jeg ser nærmere ser jeg forresten at tallene de har for dekk-kostnad er nok bedre enn tallene jeg brukte. Der kunne jeg nok ha brukt 40 000 i stedet for 16 000 kroner. Fortsatt billigere enn Model S på dekk, men ikke helt i en egen verden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gjermund

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:40
Sitat fra: Gjermund på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:10
Tror det skal veldig mye til å få det til å bli mer økonomisk og mer miljøvennlig med to biler enn en TMS.
Hvorfor er to biler alternativet?
En Golf eller Passat kan vel gjøre jobben like bra alene som en Tesla kan det.

Jeg burde ha brukt sitat, det var svar til et tidligere innlegg der det ble påstått at en liten el-bil og en diesel bil var billigst.

En golf eller Passat er mindre, men kan gjøre stort sett det samme men da med mer forurensning og drivstoffutgifter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA