Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Havebigfun, onsdag 27. mars 2013, klokken 21:11

« forrige - neste »

PerBear

Nuvolari,
Jeg tror det er smart å kjøpe MS ASAP, før finansministeren ser regnestykkene dine!  ;)
(Det hadde ihvertfall vært kjempesmart for oss, hvis den bare hadde hatt mulighet for å teekke en lett tilhenger...)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Nuvolari

Sitat fra: PerBear på søndag 24. mars 2013, klokken 00:25
Nuvolari,
Jeg tror det er smart å kjøpe MS ASAP, før finansministeren ser regnestykkene dine!  ;)
(Det hadde ihvertfall vært kjempesmart for oss, hvis den bare hadde hatt mulighet for å teekke en lett tilhenger...)

Har du ikke en nabo eller kompis som har bil med hengerfeste og som mer enn gjerne byttelåner bilen sin med en MS? Jeg har ihverfall 2 naboer og 3 kompiser som bare venter på at jeg trenger å låne bil med hengerfeste.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Havebigfun

#47
Sitat fra: PerBear på søndag 24. mars 2013, klokken 00:17
HaveBigFun,
Dersom Tesla går konk vil det være mange som vil være interessert i å starte det opp, det er tross alt en stor fabrikk med produksjonsverktøyet klart og ferdig utviklet teknologi.
Husk at Think ikke var kommet lenger enn noen få biler før det gikk konk første gangen. Allikevel var folk villige til å putte penger i konkursboet.
Think er på linje med Tesla et nisjeprodukt- teslanisjen er dog vesentlig større.
Spørsmålet om hvordan bilprisene utvikler seg ved evtl konk kan vi ikke endelig besvare- jeg tror imidlertid faktumet at man ikke får garantien sin + usikkerheten rundt forsyningen med deler som er teslaproduserte er en neg faktorer av betydning.
Jeg har fulgt med en del på veteranbilmarkedet. Der er det slik at reservedelssituasjonen er vesentlig for en god bilpris- en del biler er knapt salgbare når du ikke får delene til å holde bilene i livet.
Moderne biler med mye "elektronikk" er svært sårbare mtp reparasjoner der- jo mere som er egenprodusert og ikke fra de store deleleverandører, eks. Bosch jo verre blir det-vil jeg tro.
Om jeg visste at Tesla gikk konk om eks 1 år ville jeg avstått fra kjøpet :o- jeg tror ikke det og jeg gleder meg til å kjøre min TMS om noen måneder :D

Når det gjelder sammenlikning med DeLorean ol.
Tar man analogien til fotoverdenen er det mange som har en gammel Leitz liggende. Denne har antakelig også en viss verdi.
Hvor mange har tatt vare på sitt første digitale fotoapparat med 0,1 megapiksel og hvem tror det noen gang får en sammlerverdi??- Jeg forstår at det kan være sårende å sammenlikne TMS med et slikt kamera men jeg tror det treffer godt- Husk hva det første dig fotoapparatet kostet og hvor tøff det var å kunne se på bildene med en gang ;)

Epleskreller

Tilhengerfeste er hovedgrunnen til at jeg regner med å bytte MS til MX når den kommer. Det er sikkert ikke økonomisk lurt, men det koster å være kar.. :p

Slitsomt å mase på naboer når man skal kjøre et lass med hageavfall på fyllinga, eller handle møbler og trenger henger...

Selv har jeg ingen tro på at det blir veldig billig bilhold med MS, men så håper jeg jo også at det skal veies opp av at Tesla går bra og aksjen stiger :). Når det er sagt så er det nesten umulig å sette opp et korrekt regnestykke da den største utgiftsposten, avskrivninger, er veldig vanskelig å anslå. Jeg er også litt negativ til hvordan forsikringspremiene utvikler seg når folk kjører av veien og kostnadene ved reparasjon blir synlige.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 24. mars 2013, klokken 09:19
Har du ikke en nabo eller kompis som har bil med hengerfeste og som mer enn gjerne byttelåner bilen sin med en MS? Jeg har ihverfall 2 naboer og 3 kompiser som bare venter på at jeg trenger å låne bil med hengerfeste.

Samme her. Min far har nettopp kjøpt ny VW Passat Alltrack med hengerfeste så byttelåning av bil de få gangene i året jeg må trekke henger er ikke noe problem. Ikke dermed sagt at jeg ikke gjerne ville hatt hengerfeste på MS ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på søndag 24. mars 2013, klokken 10:17
Tilhengerfeste er hovedgrunnen til at jeg regner med å bytte MS til MX når den kommer. Det er sikkert ikke økonomisk lurt, men det koster å være kar.. :p

Slitsomt å mase på naboer når man skal kjøre et lass med hageavfall på fyllinga, eller handle møbler og trenger henger...

Joa. Men X blir det uansett ikke her. Dog kunne jeg godt byttet Leafen i 2013 modell om Nissan plutselig tillater hengervekt på den. Så her har de en mulighet for å få solgt minst én bil til ;)

Evt. får jeg håpe på at GenIII får hengerfestemulighet og bytte Leafen i en slik. En SUV-aktig bil som Model X har jeg nemlig absolutt ikke lyst på...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

paracord

Kanskje denne er nyttig for dere http://evtripplanner.com? Har sittet å lekt med dette excel arket idag og den gir noen gode svar på bla besparelser på elbil kontra bil med fossilt brennstoff :D

PerBear

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mars 2013, klokken 10:59
En SUV-aktig bil som Model X har jeg nemlig absolutt ikke lyst på...
Helt enig - det blir for blærete for meg også!  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Øyvind.h

Synes ikke SUV er blærete, men vanlige personbiler er jo mye mer komfortable å kjøre! Eneste grunnen til at jeg vurderer Model X er fordi den kommer til å ha enorm bagasjeplass. Så mye at jeg så og si aldri vil trenge takboks (noe jeg vil gjøre med Model S).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TS

Jeg prøvde å oppsummere disse innleggene til en konklusjon, men mener at dette totalt sett blir ren spådom og ikke verdt å tenke på..

Dette fordi det er meget stor usikkerhet med hensyn til annehåndsverdi og økonomiske fordeler.
Man må basere det på magefølelse, ikke regnestykker. Men, for all del . Flott med analyser av faktorer...Mange seriøse her.

Fakta:
Det er langt færre bevegelige deler og mindre varmeutvikling i elbil enn fossile biler, noe som garantert gir mindre slitasje og rimeligere verkstedbesøk.
Regenererende bremser utsetter behovet for bremserskifte på lik linje med hybrider.

Her kommer mer spådom som dere kan lese og prøve å glemme etterpå:

Tar elbilsalget av, som det tydelig kommer til å gjøre i Norge, så forsvinner gradvis gratis parkering, gratis lading , grstis bompenger (unntatt ny rushtidsavgift) , kollektivfeltkjøring ( El.bil felt kaller jeg det som går mellom Oslo og Asker)
Skattefordel på firmaElbil forsvinner når 2000stk MS har "loppet" statskassen ..

Dersom Tesla blir en gobal suksess (ikke bare i Norge og California) kan det i seg selv slå både ut negativt eller positivt for oss med MS 1.0 hardware versjon

Året er 2015 -Tesla har fått Topp10 konkurrentene fra Tyskland , China , USA etter seg i full fart. De tar igjen TM på vesentlige områder og gjør det noe bedre på andre.(Ikke nødvendigvis alt..)
Resultat: Nybilprisen på MS synker, Bruktbilmarkedet faller både for MS 1.0 og fossile biler
eller Tesla leder an og lager en mindre billigere Tesla M Touring (medium/ 320d killer..) med samme rekevidde til 300K og S i 2.0 versjon som har alt av utstyr og blir mer effektiv med 780km rekkevidde , til 450k

Vi sitter igjen med bilmarkedets svar på Iphone1 - Å den ja, den startet en revolusjon, men det var ikke akkurat noe fullverdig telefon. (MMS etc funket ikke , dyrt leketøy..)


Eller jeg kan ta feil . Det er faktisk mulig at norske myndighet setter en stopper for " gavepakken" og bare legger på 25% mva og kanskje en Lithium avgift ( jeg husker at det i 1996 var 40kr i avgift på et lite CR123 batteri..)

Da kan det hende at verdien på MS 1.0 holder seg bra, noen år..

Vi må bare innse at vi er statstøttede revelusjonærer som tar en moderat til
stor risiko.
Personlig har jeg vurdert nybil i flere år og prøvelånt mange til 500k, men har følt at utviklingen har gått svært tregt på basisteknologien. Det mest spennende har vært Dobbelclutch automatgir. Hydrid er bare dobbelt opp med alt...
TM får dette til å virke avleggs ..

I bakhodet og som skjermsparer på alle mobile enheter har jeg denne tiden hatt bilde av MS, som en fjern drøm.
I for forsvant 31K fra min konto til en amerikansk bank, bare for at jeg skulle få vente et par måneder på 10min prøvekjøring .
Det var som forventet , men man legger ikke merke til det negative på en kort tur. (Strategi?)

Enkelte Tesla ansatte I Norge kan svært lite om biler, og selve S sammenlignet med hardbarkede nybilselgere. Det gjør ikke noe, vi kan uansett mer om bilen fordi vi har studert spec og forum (Ref en ansatt selv)

Det har aldri fristet mer å kjøpe en ny bil, til tross for at den mangler utstyr jeg ville fått på en fossil bil i samme prisklasse.

Jeg har langt større tiltro til TM service enn de etablerte sitt ettermarkedsapparat.
De har et helt nytt konsept fra A til Å.

Etter å ha "møtt" Elon på Alna , hvor han med klump i halsen takker oss for at vi har tro på Tesla, og i tillegg svarer (som en ingeniør, ikke milliardær ) på spørsmål til han tørker ut i munnen, stoler jeg på intensjonen og teknologien.

Jeg vil støtte de og sikre meg et eksemplar. Briste eller bære..
Bil må jeg ha pga jobben.
Dette er det eneste jeg kan gjøre for renere luft akkurat nå..For mine etterkommere kan dette være avgjørende

Idag gikk jeg 4km i eksos på vei hjem fra jobb etter å ha lånt bort det fossile beistet. Jeg måtte holde igjen tommelen de få gangene jeg så en elbil.
Og tenkte på de dagene det er vindstille, ikke er ferieavvikling og da alle barna og astmatikere som puster inn de egoistiske avgassene våre...

For meg handler det om mye annet enn økonomi, kanskje mer om fristende teknologi. Og miljøperspektiv som en stor bonus til medborgere.
Innenfor "normale" økonomiske rammer ..Forhåpentligvis..

Vil bare teste noen praktiske familieløsninger i bilen før jeg plasserer endelig ordre ..
98% sikker pr nå


Puhh.. Dette skulle bare bli noen linjer.. Ble plutselig en hel blogg..












rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Øyvind.h

Kommenterer punktvis på din omfattende post :)

- Konkurrenter i 2015 fra eks Tyskland kan du bare glemme. Tyske produsenter har nylig investert mange milliarder i fleksible plattformer tilpasset fossil (eller til nøds hybrid) drivlinje. En EV må bygge som EV fra grunnen. Jeg kjenner ikke til at noen vil ha noe i nærheten av en konkurrent til Model S så tidlig som 2015, så vi snakker i hvert fall 2016 +.

- Mtp. den teknologiske utviklingen er det ikke usannsynlig at Model S får et høyere verditap enn fossilbiler tradisjonelt har hatt. Men mtp. at Model S ikke kan importeres rimelig fra utlandet etter noen år, og hvor langt unna konkurrentene er å levere noe tilsvarende, tror jeg Tesla vil holde oppdateringstempoet moderat.

- Til dels enig med iPhone 1 analogien. En 5 år gammel iPhone 1 fungerer dog fint fortsatt om du har tatt vare på den. Selv om senere versjoner av Model S skulle få mer utstyr og bedre batterikapasitet så gjør ikke det en 85kWh Model S v1 verdiløs. Den vil ha en høy bruksverdi lenge.

- Helt enig i at Model S får hybrider og fossil utvikling til å virke avleggs! Etter et par prøveturer er jeg ikke i tvil. Jeg skal aldri noensinne ha en fossilbil igjen!

- +1 ift eksos! Sykler til/fra jobb hele sommeren, og skulle ønske alle fossilbiler var historie for lenge siden!

- Enig angående "vil ha" faktoren som gjør at du kjøper en bil som mangler noe utstyr du kunne tenke deg! Model S utløser et begjær som er ganske unikt. Det er en viktig grunn til at jeg har investert i selskapet.

PS: du får en lengre kjøretur nå om du vil. Ca 20 min tror jeg. Enig i at man ikke nødvendigvis merker alt på en 10 min tur. Jeg har heldigvis fått studere bilen ut og inn i showroom``et, og jeg er mer enn fornøyd!

Summa sumarum: TCO? Svært uforutsigbar. Vil jeg ha bilen? Definitivt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TS

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. mars 2013, klokken 21:55
Kommenterer punktvis på din omfattende post :)

- Konkurrenter i 2015 fra eks Tyskland kan du bare glemme. Tyske produsenter har nylig investert mange milliarder i fleksible plattformer tilpasset fossil (eller til nøds hybrid) drivlinje. En EV må bygge som EV fra grunnen. Jeg kjenner ikke til at noen vil ha noe i nærheten av en konkurrent til Model S så tidlig som 2015, så vi snakker i hvert fall 2016 +.

Jeg er tildels enig når det gjelder tidsperspektivet, men økonomiske utfordringer underveis kan gjøre at TMS ender opp som et mer etablert bilmerke. Det er bedre å kjøpe de opp enn å miste store markedsandeler ..Kan en tysker finne på ..
Money talks ..
Et potensiell kjøper:
http://www.bmw-i.no/nn_no/concept/
Da får du sikkert et greit utbytte for dine aksjer  ;)

Ikke sikkert det hadde vært negativt for kundene heller..

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Øyvind.h

Ingen tvil om at det er dyrt å være bilprodusent, og et par dårlige modeller kan være katastrofe selv for etablerte merker. Tesla balanserer på en tynn line, men har truffet blink med Model S. Og de har sluppet konkurranse, noe som nok har vært viktig nå i oppstartsfasen.

Jeg er usikker på om Tesla klarer å utvide modellutvalget sitt uten ytterligere tilførsel av kapital, men et oppkjøp er jeg skeptisk til. BMW, Audi, Mercedes etc har for lengst vist at de er uinteressert i å gjøre noen kvantesprang på drivlinje-siden. Model S er et tydelig eksempel på hvor dårlig jobb de etablerte har gjort! Jeg ønsker ikke at Tesla kjøpes opp og integreres i en traust, kostnadsdrivende og satt organisasjon! De må få vokse fritt med de utfordringene det innebærer på kort sikt, og med de fordelene de får på lang sikt.

Et bud nå ville sikkert vært hyggelig på kort sikt, men dårlig deal på lang sikt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mars 2013, klokken 07:54
Jeg er usikker på om Tesla klarer å utvide modellutvalget sitt uten ytterligere tilførsel av kapital,
Klarer TM helt sikkert ikke.
S-modellen er i en bilklasse med relativt lave produksjonstall = ingen ulempe å være småskalaprodusent.
Pris betyr heller ikke så mye i en bilklasse hvor kjøperne normalt har gryn nok og ikke ser så nøye på kjøpesum og driftsutgifter.

Mens både pris og volum er helt nødvendig straks du går ned til Golf- og Passat-klassene.
Og her har alle elbiler problemet:
- volum umulig uten konkurransedyktig pris
- lav pris umulig uten volum

Forøvrig er det særs dårlig PR for teknisk enkle elbiler når de trenger service både oftere og på lavere km-intervall enn både teknisk kompliserte biler med forbrenningsmotor og de aller mest kompliserte hybridbilene.




Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

#59
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. mars 2013, klokken 13:40
Forøvrig er det særs dårlig PR for teknisk enkle elbiler når de trenger service både oftere og på lavere km-intervall enn både teknisk kompliserte biler med forbrenningsmotor og de aller mest kompliserte hybridbilene.
Servicebehovet er antakelig bare midlertidig så stort. Etterhvert er Tesla forhåpentligvis så trygg på sitt produkt at serviceintervallene økes til eks 2 år/50kkm.

Når det gjelder oppkjøp er jeg helt sikker på at det store (MB, BMW,Toyota og VW) kommer med bud når den teknologien viser seg å være etterspurt og teknisk stabil på veien i den brede uttestingen TMS får nå. De store er svært optatt av å levere pålitelige produkter fordi de vil unngå tilbakekallings-aksjoner. Når de ser at TMS er nettopp det øker interessen 8).
Vær trygg- det store Bilprodusentene kjøper El-kompetansen når de ser en fordel for seg.
Jeg ser for meg MB som vrenger C+E+S-klasse ut av TMS-plattformen og vips er de stillt opp bredt i markedet for el-mobilitet. For de største er Teslas pris lommepenger- og går vesentlig fortere enn å starte fra scratch selv (time is money-ihertfall når vinden snur).  8)

Hva vi personlig mener eller føler er da svært irrelevant ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA