Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Havebigfun, onsdag 27. mars 2013, klokken 21:11

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Olemann på fredag 29. mars 2013, klokken 11:32Ser at mange regner med 15 år,  noen 20 års, brukstid før skroting og beregner avskriving ift det ved å dele kjøpspris på 15/20 år.

Er dette troverdig?

Det korte og brutale svaret er: Nei.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

petersv

Generelt har du nok rett, men jeg er iallefall ikke som folk flest når det gjelder utbytting av ting. Bruker lang tid på å finne noe jeg håper å bli skikkelig fornøyd med (funker som oftest) og beholder det lenge. Har f.eks hatt samme laptop (ThinkPad X60s) i snart 8 år, dog med ny SSD og RAM, men er fortsatt veldig fornøyd med den, og ser ingen grunn til å bytte. Hadde Nokia n95 i 4 år, før jeg begynte i jobb som gir meg ny mobil annenhvert år.

Teslaen har jeg jo tenkt på å kjøpe siden før jeg reserverte (reserverte våren 2010,) og har enda ikke fått kalde føtter.

Men folk flest bytter jo biler etter ca. 5 år, så for de blir det nok et annet regnestykke.

timingbeltkiller

#122
Sitat fra: petersv på fredag 29. mars 2013, klokken 12:53
jeg er iallefall ikke som folk flest når det gjelder utbytting av ting.
Da bruker du 20 år på å avskrive bilen fra 600 til null.
Etter 30 år er bilen blitt veteran og stiger i verdi hvert år du holder den tipp topp.
Etter 40 år selger du bilen for 600 og har redusert avskrivingen til null.

Men likefullt vil du ha udekket inflasjonen og rentetapet i alle disse årene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

petersv

#123
Hehe, jeg kommer til å bruke bilen, så jeg tror ikke den lever til å bli veteran. Jeg tror at 15 år er realistisk, mtp. at den nå dekker mer enn behovet (kun ett barn og to voksne,) og nok kommer til å dekk framtidige behov også når den tid kommer.

Når det er sagt, så kommer nok Teslaen, eller for den saks skyld, en hvilken som helst annen elbil, til å utleve sine diesel- og bensinslektninger mtp. slitasje.

En annen ting, min konfig. koster "bare" i underkant av 550k.

Og siden jeg kjøper med oppsparte midler og ikke tar opp lån, er nåverdien da den blir skrapet uvesentlig, da den uansett er null/vrakpanten. Kun rentetapet på la oss si 3% jeg ev. går glipp av, men jeg må jo ha bil, så det hadde uansett blitt det samme.

Espen Hugaas Andersen

#124
Jeg regner på levetidskostnad fordi bruktbilkostnaden vil reflektere levetidskostnaden. Jeg vet ikke hva avskrivningen vil være per år, men jeg vet at bilen vil skrives ned til null på 15-20 år, og jeg vet at selv om 10 år vil folk foretrekke en 2013 Model S over en 2013 Passat, så gjenstående total levetidskostnad vil være høyere for Model S enn for Passat.

Med disse premissene (som inkluderer premisset om rasjonelle aktører), så kan man regne ut scenarier som kan være i nærheten av sannheten. Jeg kan prøve å splitte opp mine tidligere utregninger i 5-års intervaller:

Første 5 år, Model S:

Innkjøpskostnad: 565 000 kroner
Finansieringskostnad: 23 000 kroner (343k EK, 5,5% effektiv rente, 5 år nedbetaling, 28% skattefradrag)
Elektrisitetskostnad: 25 000 kroner (80 000 km, 1 kW batterivarme i 24 t/døgn i 120 døgn/år i 5 år, 75 øre/kWh)
Dekk: 24 000 kroner (1 dekkskift av både vinter og sommerdekk. 3000 kr per dekk)
Forsikring: 35 000 kr (full kasko, 7000 kr/år)
Vedlikehold: 50 000 kr (50 000 kroner for første 8 år)
Årsavgift: 2 000 kr (7 år med lavere årsavgift, deretter økning til normal sats)
Bompenger: 0 kr (7 år til med ingen bompenger, deretter 200 passeringer/år til 25 kr/stk)
Batteribytte: 0 kr (240 000 km bør være mulig på ett batteri)

Omregistreringsavgift: 7000 kroner
Minus brukbilverdi: 280 000

Totalen havner på 451 000 kroner.

Andre 5 år, Model S:

Innkjøpskostnad: 280 000 kroner
Finansieringskostnad: 13 500 kroner (160 k EK, 6,0% effektiv rente, 5 år nedbetaling, 28% skattefradrag)
Elektrisitetskostnad: 25 000 kroner (80 000 km, 1 kW batterivarme i 24 t/døgn i 120 døgn/år i 5 år, 75 øre/kWh)
Dekk: 24 000 kroner (1 dekkskift av både vinter og sommerdekk. 3000 kr per dekk)
Forsikring: 35 000 kr (full kasko, 7000 kr/år)
Vedlikehold: 10 000 kr (50 000 kroner for første 8 år, deretter 5000 kr per år)
Årsavgift: 10 000 kr (7 år med lavere årsavgift, deretter økning til normal sats)
Bompenger: 15 000 kr (7 år til med ingen bompenger, deretter 200 passeringer/år til 25 kr/stk)
Batteribytte: 0 kr (240 000 km bør være mulig på ett batteri)

Omregistreringsavgift: 7000 kroner
Minus brukbilverdi: 100 000 kroner

Totalen havner på 319 500 kroner.

Tredje 5 år, Model S:

Innkjøpskostnad: 100 000 kroner
Finansieringskostnad: 6 500 kroner (59 k EK, 7,0% effektiv rente, 5 år nedbetaling, 28% skattefradrag)
Elektrisitetskostnad: 25 000 kroner (80 000 km, 1 kW batterivarme i 24 t/døgn i 120 døgn/år i 5 år, 75 øre/kWh)
Dekk: 24 000 kroner (1 dekkskift av både vinter og sommerdekk. 3000 kr per dekk)
Forsikring: 25 000 kr (delkasko, 5000 kr/år)
Vedlikehold: 25 000 kr (5000 kr per år)
Årsavgift: 15 000 kr (5 år)
Bompenger: 25 000 kr (200 passeringer/år til 25 kr/stk)
Batteribytte: 0 kr (240 000 km bør være mulig på ett batteri)

Minus vrakpant: 2000 kroner

Totalen havner på 243 500 kroner.

Første 5 år, VW Passat:

Innkjøpskostnad: 343 000 kroner
Finansieringskostnad: 0 kroner
Dieselkostnad: 55 000 kroner (80 000 km, 0,44 l/mil pluss 20%, 13 kr/l)
Dekk: 12 000 kroner (1 dekkskift av både vinter og sommerdekk. 1500 kr per dekk)
Forsikring: 25 000 kr (full kasko, 5000 kr/år)
Vedlikehold: 10 000 kr (2000 kr per år)
Årsavgift: 15 000 kr (5 år)
Bompenger: 25 000 kr (200 passeringer/år til 25 kr/stk)

Omregistreringsavgift: 5500 kroner
Minus brukbilverdi: 160 000 kroner (fra her)

Totalen havner på 330 500 kroner.

Andre 5 år, VW Passat:

Innkjøpskostnad: 160 000 kroner
Finansieringskostnad: 0 kroner
Dieselkostnad: 55 000 kroner (80 000 km, 0,44 l/mil pluss 20%, 13 kr/l)
Dekk: 12 000 kroner (1 dekkskift av både vinter og sommerdekk. 1500 kr per dekk)
Forsikring: 25 000 kr (full kasko, 5000 kr/år)
Vedlikehold: 20 000 kr (4000 kr per år)
Årsavgift: 15 000 kr (5 år)
Bompenger: 25 000 kr (200 passeringer/år til 25 kr/stk)

Omregistreringsavgift: 5500 kroner
Minus brukbilverdi: 59000

Totalen havner på 258 500 kroner.

Tredje 5 år, VW Passat:

Innkjøpskostnad: 59 000 kroner
Finansieringskostnad: 0 kroner
Dieselkostnad: 55 000 kroner (80 000 km, 0,44 l/mil pluss 20%, 13 kr/l)
Dekk: 12 000 kroner (1 dekkskift av både vinter og sommerdekk. 1500 kr per dekk)
Forsikring: 20 000 kr (delkasko, 4000 kr/år)
Vedlikehold: 30 000 kr (6000 kr per år)
Årsavgift: 15 000 kr (5 år)
Bompenger: 25 000 kr (200 passeringer/år til 25 kr/stk)

Minus vrakpant: 2 000 kroner

Totalen havner på 214 000 kroner.

Altså, for å summere opp:

Kostnad Model S første 5 år: 451 000 kroner
Kostnad Model S andre 5 år: 319 500 kroner
Kostnad Model S tredje 5 år: 243 500 kroner
Kostnad VW Passat første 5 år: 330 500 kroner
Kostnad VW Passat andre 5 år: 258 500 kroner
Kostnad VW Passat tredje 5 år: 214 000 kroner

Altså, merkostnad Model S i forhold til VW Passat:

Første 5 år: 120 500 kroner
Andre 5 år: 61 000 kroner
Tredje 5 år: 29 500 kroner

De siste tallene her tror jeg stemmer ganske greit med hva folk er villige til å betale utover det en Passat koster, så da tror jeg de bruktbilverdiene jeg har brukt stemmer ganske greit. Disse tallene var:

0 år Gammel Model S: 565 000 kroner
5 år gammel Model S: 280 000 kroner (50,5% verditap)
10 år gammel Model S: 100 000 kroner (64% verditap)
15 år gammel Model S: 0 kroner (100% verditap)

Det prosentvise tapet øker mot slutten av levetiden da det blir introdusert bompenger, høyere årsavgift, og batteriet nærmer seg slutten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

El Electrico

Å bruke sparte bompenger,  parkering,  årsavgift i et 5 års perspektiv eller enda lenger,  er feil. For alt vi vet kan disse fordelene være historie allerede neste år.

Espen Hugaas Andersen

Vi kan fortsatt ha disse fordelene om 15 år, så noe må man bare gå ut ifra.

Jeg antar fordelene varer til 2017, og deretter fases ut en etter en. Gjennomsnittlig utfasing satt til 2020.

(Det første som går er nok kjøring i kollektivfelt, deretter gratis parkering, så kommer gratis  ferge, bompenger og årsavgift, så moms og til slutt kommer engangsavgift.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cirion

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. mars 2013, klokken 15:25
Vi kan fortsatt ha disse fordelene om 15 år, så noe må man bare gå ut ifra.

Jeg antar fordelene varer til 2017, og deretter fases ut en etter en. Gjennomsnittlig utfasing satt til 2020.

(Det første som går er nok kjøring i kollektivfelt, deretter gratis parkering, så kommer gratis  ferge, bompenger og årsavgift, så moms og til slutt kommer engangsavgift.)
Mva er nok det første som kommer, men resten av incentivene vil nok være der inntill det  blir majoritet av elbiler i byene. Selv da må det enten være incentiver for å fortsatt få folk til å kjøre elbil i by, eller så  må elbiler være på et nivå som Model S eller høyere for at man skal ønske å bruke dem fremfor billigbil (bensin og diesel).

Skulle elbil på et tidspunkt bli billigere å kjøpe, selv med samme avgiftsystem som andre biler, så vil vi få mer avgifter enn kun mva.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Espen Hugaas Andersen

#128
Når det gjelder insentiver er de som går på penger de enkleste å beholde. Norge har masse med penger.

Det finnes derimot begrenset med plass på parkeringsplasser og i kollektivfeltet, så disse insentivene er nok de første som forsvinner. Dette er det flere grunner for.

- Kjøring i kollektivfeltet og parkering på aker brygge er insentivene det er størst fiendlighet mot i befolkningen. Politikere er populistiske, og janteloven står sterkt.
- I storbyene er det mer miljøvennlig med kollektivtransport enn med en bil per person. Altså er det miljømessige grunner for politikere å gjøre livet surt for personbiler med en person. Kjøring i kollektivfeltet og parkering i sentrum går helt på tvers av dette. Løsningen er å kaste elbilene ut av kollektivfeltet og erstatte det med kjøring i kollektivfeltet hvis man har 3+ personer i bilen. Da får man fortsatt utnyttet kollektivfeltet mer enn om det kun skulle være busser der, man får også tre-firedoblet effekten av hver bil i kollektivfeltet.
- Bompenger er de neste insentivet som går. Man vil jo ikke ha personbiler inn i sentrum, og fritak for bompenger går på tvers av dette. Rushtidsavgift for alle personbiler vil bli innført.

Insentivene som går på lavere årsavgift, fritak for moms og engangsavgift er uavhengig av bruksmønster. Disse insentivene går kun på å få folk til å velge elbil i stedet for fossilbiler, uten å oppfordre til å kjøre elbil i stedet for kollektivt. Altså er disse insentivene de siste som forsvinner. (Av disse vil fritak for årsavgift nok forsvinne først. Det er ikke urimelig at elbilene er med på å betale for veiene.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. mars 2013, klokken 14:32
Jeg regner på levetidskostnad fordi bruktbilkostnaden vil reflektere levetidskostnaden. Jeg vet ikke hva avskrivningen vil være per år, men jeg vet at bilen vil skrives ned til null på 15-20 år, og jeg vet at selv om 10 år vil folk foretrekke en 2013 Model S over en 2013 Passat, så gjenstående total levetidskostnad vil være høyere for Model S enn for Passat.

Med disse premissene (som inkluderer premisset om rasjonelle aktører), så kan man regne ut scenarier som kan være i nærheten av sannheten. Jeg kan prøve å splitte opp mine tidligere utregninger i 5-års intervaller:
Grei utregning dersom du i det vesentlige lånefinansierer.  Har noen få merknader:
1. Lånerentesatsene
ligger langt lavere enn du får som billån. Men muligens OK dersom du i stedet kan ta opp 2. prioritets lån på huset ditt.

2. Rentekostnadene
får jeg ikke til å stemme. Tar den første som eksempel:
Her nedbetaler du fra 565 til 0 over 5 år med 6% rente minus 28% skattefradrag.
Det gir formelen 565.000/2 X 0,06 X 0,72 X 5 = 61.020
(Nedbetaler du til 280, starter du formelen med (565 + 280)/2.....  og får 91.260)

Til sammenligning vil du med 100% EK og restverdi 280 få rentetap med 4% rente
(565 + 280)/2 X 0,04 X 5 = 84.500

3. EK 35%
regner du med i 5-års periode 2 og 3.  Men rentetapet på denne?

4. Årlig kjørelengde
16K er altfor lite til å gi anstendig utgift pr kjørte km med bil til 565 og knapt nok med en til 340.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#130
Mht varigheten av elbilfordelene er nok største trusselen etter 2017 statens behov for penger. Landets infrastruktur ligger på sotteseng. Praktisk talt alle offentlig behov har lenge vært sterkt underbudsjettert. Vi får ny regjering med skatteletter på programmet.

Frp vil finansiere det nødvendige skippertaket for å få landet på fote med reelle oljepenger. H vil bruke voodoo penger. Så kan du gjette hvem som bestemmer i den nye regjeringen, og hvem som må sluke kameler mothårs - jfr  A + SV!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: petersv på fredag 29. mars 2013, klokken 14:16
Når det er sagt, så kommer nok Teslaen, eller for den saks skyld, en hvilken som helst annen elbil, til å utleve sine diesel- og bensinslektninger mtp. slitasje.
Det du finner her på forumet om Nissan Leaf, stemmer dårlig med dette utsagnet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 29. mars 2013, klokken 20:11
Grei utregning dersom du i det vesentlige lånefinansierer.  Har noen få merknader:
1. Lånerentesatsene
ligger langt lavere enn du får som billån. Men muligens OK dersom du i stedet kan ta opp 2. prioritets lån på huset ditt.

Skandiabanken tilbyr grønt billån med 25% EK til 4,9% rente. Jeg ser ingen grunn til å betale mer?

Skulle jeg brukt sikkerhet i huset hadde det nok blitt ennå minst et prosentpoeng lavere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 29. mars 2013, klokken 20:26
Sitat fra: petersv på fredag 29. mars 2013, klokken 14:16
Når det er sagt, så kommer nok Teslaen, eller for den saks skyld, en hvilken som helst annen elbil, til å utleve sine diesel- og bensinslektninger mtp. slitasje.
Det du finner her på forumet om Nissan Leaf, stemmer dårlig med dette utsagnet.

Javel? Jeg har ikke lest noe spesielt negativt om Leaf mhp. mekanisk slitasje, ei heller karosseri?

Litt problemer med en vindusheis og spylerdyser har neppe noen innvirkning på bilens levetid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#134
Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mars 2013, klokken 20:35
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 29. mars 2013, klokken 20:11
Grei utregning dersom du i det vesentlige lånefinansierer.  Har noen få merknader:
1. Lånerentesatsene
ligger langt lavere enn du får som billån. Men muligens OK dersom du i stedet kan ta opp 2. prioritets lån på huset ditt.

Skandiabanken tilbyr grønt billån med 25% EK til 4,9% rente. Jeg ser ingen grunn til å betale mer?

Skulle jeg brukt sikkerhet i huset hadde det nok blitt ennå minst et prosentpoeng lavere.
Forutsetningen var 0% EK. Og da sier nok SB nei.

Du har huslån til 3,9 og jeg penger i banken til 4,0.
Hvor lenge skal banken din drive med ren veldedighet?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA