Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: Chris85S på torsdag 18. februar 2016, klokken 21:27
Sitat fra: petersv på torsdag 18. februar 2016, klokken 20:08
Jeg tror 590 er en sum du kan begynne med.

Voldsomme sprik i verdivurderingen gitt. Er det for øvrig relevant å nevne at bilen er fri for heftelser?

ja, det bør du gjøre selv om dette jo enkelt kan sjekkes. Har den heftelser så er det veldig viktig å legge inn tekst at dette blir slettet ved salg. Har hørt om veldig mange som ikke tørr å kjøpe en bil det f.eks står at det er heftelser på. Det finnes mange der ute som ikke vet at dette ordner jo bankene opp i når man kjøper bilen, da blir jo lån betalt og heftelser slettet (man kan jo bli lurt hvis man betaler kontant da). Tror nok jeg har sett over 100 poster hvor folk ikke vil vurdere en bil en gang siden det er heftelser på den og de tror at disse heftelsene kommer i tillegg til salgssummen.

lunitiks

"Heftelse" i bil er gjerne 1 av 2 ting: Billånspant i form av et stort beløp banken har pant for som sikkerhet (OK og veldig vanlig), eller utleggspant som namsmann har stiftet fordi selger har eller har hatt betalingsproblemer - ofte "småbeløp" til forskjellige selskaper/personer, feks Santander, yAbank osv (ikKe helt ok, da det ofte er problematisk å få slettet raskt ifbm overlevering av bilen til kjøper). www.brreg.no finner du raskt ut av dette
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Touring

Lurer på om de er så lett å få solgt. Får levert en rimelig fullspekket 70d som jeg bestilte i august til 642 000. Kontaktet endel bruktbil firmaer i Oslo som selger fine biler, og teslaer. Ingen er interessert i å kjøpe den for 642 000. Så vurderer snart å ikke hente den ut og bare ta tapet på 14000.

Øyvind.h

#978
Legg den ut på Finn. Bør være svært lett å selge uten tap, muligens med gevinst.

Denne er solgt og lå ute til 649" ferdig registrert. Ett år gammel, gått nesten 20K!

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71116469
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

zoom


hemi

#980
Sitat fra: Touring på fredag 19. februar 2016, klokken 15:22
Lurer på om de er så lett å få solgt. Får levert en rimelig fullspekket 70d som jeg bestilte i august til 642 000. Kontaktet endel bruktbil firmaer i Oslo som selger fine biler, og teslaer. Ingen er interessert i å kjøpe den for 642 000. Så vurderer snart å ikke hente den ut og bare ta tapet på 14000.

Den selger du lett selv for mere
Jeg satt og speccet før siste prishopp, da kostet det fort 750 for en som hadde utstyr og vinterfelger/dekk

satt og vurderte en blå til 630-640? men droppa det, det var jo da brukt, og feil farge/lite utstyr, ny bil til den prisen bør være nobrainer for de fleste.

Om mulig kan jeg tipse en venn om bilen din? pm meg gjerne farge/spec

intrasys

Touring:
Om den er riktig spekret, er jeg interessert. Fint om du pm meg.

kristian86

Når dere diskuterer om farge skal ha en medvirkning til å skrive med alt utstyr så mener jeg at farge ikke er utstyr. 21" sommerfelger er heller ikke utstyr på den måten. Dekor innvendig er vel heller ikke utstyr. Men jeg tror ikke folk som har valgt pianolakk innvendig har valgt det fordi det er finest, det er nok mest fordi det er "gratis".

Angående panoramatak, er det utstyr?

Jeg mener at at alle valgene som velges som utstyr er utstyr, mens de valgene øverst ikke bør klassifiseres som utstyr. Tak/farge/interiør/felger. Det er opsjoner for meg. Ikke utstyr.

En 85D vil vel aldri ha alt utstyr med mindre den har karbonspoiler og røde bremsekaliperre heller, allikevel har nesten ingen biler det står m/alt dette.
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

hemi

Alt som koster noe = utstyr

Min mening om dette.

GOS

Sitat fra: kristian86 på fredag 19. februar 2016, klokken 17:39
Når dere diskuterer om farge skal ha en medvirkning til å skrive med alt utstyr så mener jeg at farge ikke er utstyr. 21" sommerfelger er heller ikke utstyr på den måten. Dekor innvendig er vel heller ikke utstyr. Men jeg tror ikke folk som har valgt pianolakk innvendig har valgt det fordi det er finest, det er nok mest fordi det er "gratis".

Angående panoramatak, er det utstyr?

Jeg mener at at alle valgene som velges som utstyr er utstyr, mens de valgene øverst ikke bør klassifiseres som utstyr. Tak/farge/interiør/felger. Det er opsjoner for meg. Ikke utstyr.

En 85D vil vel aldri ha alt utstyr med mindre den har karbonspoiler og røde bremsekaliperre heller, allikevel har nesten ingen biler det står m/alt dette.

Jeg mener alt som koster ekstra er å definere som "ekstrautstyr", deriblant metalic-, perlemor,-multicolorlakk, større/andre felger, .....
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

satheesh.net

Ikke lenge til jeg må gi avkall på min høyt verdsatte ELise. :'(

Lurer på hvordan markedet ser ut om et par måneder. Selge nå eller vente? Decisions, decisions... ::)

Bjoris

Det er tryggest å selge når prisene er så gode som nå, risikoen må ligge på nedsiden nå tenker jeg iallefall. Det e ganske sykt at en fortsatt får pengene igjen for 2 år gml biler som har gått rundt jorden en tur!

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

intrasys

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 20. februar 2016, klokken 08:55
Ikke lenge til jeg må gi avkall på min høyt verdsatte ELise. :'(

Lurer på hvordan markedet ser ut om et par måneder. Selge nå eller vente? Decisions, decisions... ::)

Tilbud og etterspørsel på finn, prisjusteringene fra Tesla og forventninger til TM3 som snart blir presentert er faktorer som spiller inn, antar jeg. Prisjusteringene har en psykologisk effekt og en boost av selvtillit for selgere på finn. Biler med "riktige" utstyr, farge og fornuftig pris blir revet bort relativt fort.

Befinner meg i motsatt posisjon som deg, skal kjøpe og er som deg, usikker om tidspunktet er korrekt nå. Synes at brukte priser er hinsides. Vil ha noe som har bedre rekkevidde enn 70 men prispåslag til 90 er for stort.


Bjoris

#988
Sitat fra: intrasys på lørdag 20. februar 2016, klokken 10:00
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 20. februar 2016, klokken 08:55
Ikke lenge til jeg må gi avkall på min høyt verdsatte ELise. :'(

Lurer på hvordan markedet ser ut om et par måneder. Selge nå eller vente? Decisions, decisions... ::)

Tilbud og etterspørsel på finn, prisjusteringene fra Tesla og forventninger til TM3 som snart blir presentert er faktorer som spiller inn, antar jeg. Prisjusteringene har en psykologisk effekt og en boost av selvtillit for selgere på finn. Biler med "riktige" utstyr, farge og fornuftig pris blir revet bort relativt fort.

Befinner meg i motsatt posisjon som deg, skal kjøpe og er som deg, usikker om tidspunktet er korrekt nå. Synes at brukte priser er hinsides. Vil ha noe som har bedre rekkevidde enn 70 men prispåslag til 90 er for stort.

Ja, forstår du er skeptisk til prisene, spørsmålet er om det er en boble nå som sprekker skikkelig når de nye billigere bilene kommer eller om TMS fortsatt forsvarer prisen. Jeg blir ikke enig med meg selv, men tror ikke det skjer i år, M3 er altfor langt unna og Ampera-e er så mye mindre at det er vanskelig å se den som en reell konkurrent selv om den bebuder en ny generasjon elbiler for vanlige folk...

Det med rekkevidde på ny 70 vs brukt 85 er interessant, spørsmålet er om den er særlig stor i praksis. Forskjellen på hvor mye kapasitet du har tilgjengelig er 10-11 kWh og ikke 15, så er ett 2 år gml batteri naturlig noe redusert, det skjer mest i starten så sånn sett vil det samme skje med 70 batteriet, på toppen kommer mindre forbruk. Jeg har ikke svaret selv, men har tro på at forskjellen er så liten at det i praksis betyr lite, med litt forbehold om noen som har rapporter vanvittig forbruk på alle D versjonene på vinterkjøringen, men sliter litt med å skjønne dette da D70 bruker vesentlig mindre til vanlig enn S85...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Havebigfun

Jeg mener å ha observert at mange selger bilene sine for tidlig- med et svært hull av meningsløs fossilkjøring frem til den neste eldoningen ankommer. Jeg har hittil solgt 3 TMS- for alle hadde jeg fått minst like mye 6-12 mnd senere- retrospektivt har det vært hyggelige kjøp for mine kjøpere- selv om jeg hittil er uten tap på disse bilene (-i sum). Det blir lenge til TMX ankommer- etter min mening er det for tidlig. Skal man tro bankfolkene skal dollaren videre opp dette året- hvis den faller seriøst blir det imidlertid en real "smell" for bruktbilprisene.
Ellers tror jeg at TMX-ankomst ikke nødvendigvis gir fall i TMS- bruktpriser. Mange venter- om prisen på TMX blir så høy som mange fryker kan det gi en vesentlig boost på etterspørselen etter brukte TMS- livet er for kort til å ikke ha en Tesla- det er nok en del som tar affære når de innser at TMX blir ganske dyrt.
Dessuten gir slike lanseringer alltid fokus på merket og noen oppdager det samme som oss for >4 år siden.
Det er nå ca 100 TMS på Finn -det er fortsatt et ganske lavt tall tar man i betraktning hvor mange biler som ruller på norske veier- en bekreftelse for min påstand at livet er for kort til å rulle rundt i en fossil- når man har et alternativ ;).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA