Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Bjoris

#990
Det er ingen garanti for at historien gjentar seg og prisene har vært lavere før enn nå, men kanskje ikke forskjell mellom ny og brukt har vært større?

Dersom M3 ser fantastisk ut når den blir lansert i mars kan flere potensielle kjøpere velge å vente på den og det vil i såfall slå ut på bruktprisen på TMS

Utvalget av S blir mest sannsynlig større når X er på vei, og når utbudet øker reduseres prisene selvsagt!

Det står vel å faller på hvilken alternativ kost en har ifht når en skal selge. Vi valgte å klare oss med en bil i 2 mnd, selv om det ble pes og vi kanskje hadde fått like godt betalt om vi solgte nå så ble det en grei butikk uten risiko...

Valutaen vil selvsagt påvirke også, utviklingen er svært avhengig av oljeprisen, får en til OPEC avtale med produksjonskutt så kan dette snu fort selv om ekspertene tror på svak krone lenge, ekspertene har tatt feil før, men det kan slå begge veier og siden X ikke er priset enda kan det tale for å vente...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

#991
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 20. februar 2016, klokken 10:21
Jeg mener å ha observert at mange selger bilene sine for tidlig- med et svært hull av meningsløs fossilkjøring frem til den neste eldoningen ankommer.
Så sant så sant. Jeg solgte i august i fjor da svært mye tydet på at Model X ville komme raskt, og i stort antall. Der tok jeg skammelig feil gitt, og vi har klart oss med Leaf siden den tid. Hadde ikke solgt da. Ideelt sett hadde jeg satt inn ekstraseter i min egen bil for to år siden. Tiden med Leaf har vært grei. Det er mye ved Leafen jeg liker, men den er milevis unna plass/kjøreglede/teknologi/effekt/rekkevidde/problemfri hurtiglading osv som man får i en Tesla. Jeg har klart meg med snill familie som har lånt meg Tesla og annen bil ved behov. Noen turer er droppet, og noen turer er testet i det flotte kommersielle ladenettverket. Som resultat er kona klokkeklar på at familien aldri skal ta noen langtur i Leaf igjen :)


Sitat fra: Havebigfun på lørdag 20. februar 2016, klokken 10:21
Ellers tror jeg at TMX-ankomst ikke nødvendigvis gir fall i TMS- bruktpriser.
Jeg tror også effekten blir begrenset. Til dels fordi salget av denne blir lavere enn jeg forventet (en del kanselleringer pga forsinkelser og tekniske løsninger Tesla har valgt), til dels fordi jeg ikke forventer kraftig økning i NOK vs dollar og til dels fordi markedet kan tåle langt fler Model S til salgs enn hva som er tilfellet i dag. Det er jo nesten ikke biler å få tak i, og de som priser seg rett/er rett utstyrt forsvinner umiddelbart. Fantasipriser blir selvfølgelig liggende :)

Serviceapparatet i Norge er heller ikke klare til å motta Model X på lang tid, og de bør definitivt skalere leveringene i Norge sakte opp for å ta høyde for dette. Alternativt går de mot PR-katastrofe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. februar 2016, klokken 07:07
Jeg tror også effekten blir begrenset. Til dels fordi salget av denne blir lavere enn jeg forventet (en del kanselleringer pga forsinkelser og tekniske løsninger Tesla har valgt), til dels fordi jeg ikke forventer kraftig økning i NOK vs dollar og til dels fordi markedet kan tåle langt fler Model S til salgs enn hva som er tilfellet i dag. Det er jo nesten ikke biler å få tak i, og de som priser seg rett/er rett utstyrt forsvinner umiddelbart. Fantasipriser blir selvfølgelig liggende :)

Serviceapparatet i Norge er heller ikke klare til å motta Model X på lang tid, og de bør definitivt skalere leveringene i Norge sakte opp for å ta høyde for dette. Alternativt går de mot PR-katastrofe.
100% enig i dette.

MrBacardi

Sitat fra: intrasys på lørdag 20. februar 2016, klokken 10:00
Vil ha noe som har bedre rekkevidde enn 70 men prispåslag til 90 er for stort.

Vil være interessant om du kan beskrive ditt daglige behov for kjøring? Antar det dreier seg om mange km daglig i områder uten supercharger.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

kos

I denne tråden ser det ut som om at alle s eiere har en x i bestilling - er det tilfelle? eller er det kun de få spesielle som har en X i bestilling og utgjør egentlig ikke så mange eller kan vi oppleve at ingenting skjer da det stort sett er nye kjøpere som bestiller en X. Prisen fra en s- til en ny x er faktisk om vi skal være realistisk nesten differansen fra en brukt s og opp til x en . Altså - du får halve x for innbytte av s en. Er det mange S eiere som på død og liv vil ha en suv for det mellomlegget ? Når man eier en S fra før av som faktisk det ikke er noen grunn til å selge.

Havebigfun

Jeg tror det er et godt poeng- mange trodde de skulle ha X etter S men prisforskjellen er stor og i tillegg er antakelig S den mest praktske bilen, bortsett fra hengerfestet som mangler. Tror også at mange hopper av X - og beholder sin S som fungerer utmerket- også fordi AWD har kommet på S.
X på gatene gir dog på ny fokus på Tesla med flere nye interesserte i brukte S- og dertil fortsatt stive priser- til den første prisreduksjonen kommer når kronen har styrket seg- og det kan ta tid.

Elbil fundamentalist

Vi kammer fra SUV til modellS og det er betydelig mer luftmotstand på høye biler. TMX kommer til å bruke vesentlig mer strøm på motorveikjøring i 130-140km/t. Vi skulle egentlig kjøpe TMX, men vi beholder 85D'n da firhjulsdrift var viktig for oss, og med justerbarhøyde på luftdempere kommer vi oss over de sporene fjellveiene ute å dra buken nedi.

Markedet for TMS er på ingen måter mettet. Det er solgt noen få tusen Teslaer og med dieselforbudet i Oslo er panikkflukten fra diesel ett faktum. Da er Tesla det billigste alternativet for hyppige langturkjørere. Brukte ModelS er det som er mest "value for money" og det finnes ett godt utvalg på Finn.no som også er viktig for å være trygg på at man kjøper til riktig pris. TMX kommer til å ha ett betydelig "nyhetens prispåslag" i en god periode. Hvilket gir de som velger å kjøpe en TMX lite verdifall også.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

KrW

Vi kjøper en ett år gammel Model S 85 RWD med autopilot nå på onsdag. Har ventet på Model X hver dag og hver time i over 2 år. Aksjesparingen mot X har gått dårlig og dollaren har steget masse. Vi har det nå ikke noe travelt med X og kanskje venter vi et par år. Men nå blir det endelig Tesla  ;D
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Olemann

Tror Model 3 (og X)  kommer til å bety mye for bruktprisene på TMS på FINN.  Den eneste grunnen til at jeg enda ikke har kjøpt TMS er størrelsen, alt for stor og dermed upraktisk for mitt behov.  Foreløpig er en i3 bilen som dekker mine behov. Vurderte både brukt og ny, og pris og tid for den nye Model 3 gjør noe med bruktmarkedet, slik D modellene gjorde når de ble lansert.  Men mulig det bare betyr gunstige priser (for kjøpere) noen måneder til markedet er i balanse igjen og de som bytter fra TMS til Model 3/X har gjort det.

kos

Model 3 er da ingen konkurrent til verken S eller X. Man selger ikke en S for å kjøpe en 3 - da beholder man S en og kjøper i tillegg en model 3 pga prisen. Jeg vil antagelig selge Zoe en og kjøpe en model 3. Men vil ikke selge S en og kjøpe en model 3. I så fall er min sønn og døtre på døren og vil ha S en som forskudd på arv.

Olemann

Deler ikke den vurderingen.  Vet om de som har "strukket seg" og kjøpt Model S på tross av størrelsen som de ikke synes noe om. Men som eneste elbil med lang rekkevidde måtte de tåle "flaket".  Når Model 3 kommer så får de en bil i passende størrelse som også har god rekkevidde.
Men vi får se når det nærmer seg, aldri lett å spå.

Sitat fra: kos på søndag 21. februar 2016, klokken 23:08
Model 3 er da ingen konkurrent til verken S eller X. Man selger ikke en S for å kjøpe en 3 - da beholder man S en og kjøper i tillegg en model 3 pga prisen. Jeg vil antagelig selge Zoe en og kjøpe en model 3. Men vil ikke selge S en og kjøpe en model 3. I så fall er min sønn og døtre på døren og vil ha S en som forskudd på arv.

Sjøhyene

Sitat fra: Olemann på mandag 22. februar 2016, klokken 04:40
Deler ikke den vurderingen.  Vet om de som har "strukket seg" og kjøpt Model S på tross av størrelsen som de ikke synes noe om. Men som eneste elbil med lang rekkevidde måtte de tåle "flaket".  Når Model 3 kommer så får de en bil i passende størrelse som også har god rekkevidde.
Men vi får se når det nærmer seg, aldri lett å spå.

Er sikkert sånn for noen ja, men at dette er vanlig har jeg vanskelig for å se for meg. M3 kommer først og fremst til å gå rett i strupen på e-Golf og Leaf etc. Der kommer nok salget og bruktprisene til å få seg en ordentlig knekk. MS blir en såpass annerledes bil mtp både størrelse og rekkevidde.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

hemi

har model3 50-60 batteri blir det ikke helt det samme, men har den 90-100.... :o

Bjoris

#1003
Normalt vil jo ikke "A3" og "A6" konkurrere med hverandre, men jokeren her er jo at mange har kjøpt "A6" fordi "A3" ikke fantes...

Det mest interessante her er jo hvor mye av prisforskjellen på 35.000 dollars som skyldes mindre utstyr. De to innstegsmodellene har neppe samme grunnutrustning, men du vet jo aldri hva Tesla finner på:

Forhåpeligvis får vi snart vite dette, men jeg tror dessverre flere kort blir holdt til brystet 31. mars da det jo blir for dumt å gå ut med all info lenge før bilen er klar sånn at konkurrentene enkelt kan tilpasse seg dette.

Lover Tesla f.eks inkludert superlader så kan de ikke gå fort bra dette, men de kan snu på flisa og inkludere dette om de ser at det blir viktig for å heve seg over konkurrentene når M3 nærmer seg markedet så jeg er redd vi får lite info om utstyr og slike ting nå i mars... Det er vel det samme med Bolt/Ampera-e, vi vet vel ikke særlig mye om hva som er standard og hvor mye den kommer til å koste til syvende og sist...

Dersom mine antakelser er riktig at det er høyst uklart hva en M3 kommer på tror jeg ikke at M3 vil påvirke prisene så veldig nå, men om vi får vite at f.eks en M3D har akkurat halv pris av en identisk 70D tror jeg det vil endre bildet noe.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

fonberg

Jeg er en av dem som vurderer TM3 seriøst som erstatning for TMS - og tror det er ganske mange av oss. Hvis 3-eren vil si ~300 k lavere pris, ~350 tkm rekkevidde og et mer kompakt ytre som tilsier en mer parkeringsvennlig bil så bytter jeg nok -- gitt at Musk ikke skal tvinge gjennom "geniale" konsepter à la falkedører på denne også, da...

Sitat fra: Olemann på mandag 22. februar 2016, klokken 04:40
Deler ikke den vurderingen.  Vet om de som har "strukket seg" og kjøpt Model S på tross av størrelsen som de ikke synes noe om. Men som eneste elbil med lang rekkevidde måtte de tåle "flaket".  Når Model 3 kommer så får de en bil i passende størrelse som også har god rekkevidde.
Men vi får se når det nærmer seg, aldri lett å spå.

Sitat fra: kos på søndag 21. februar 2016, klokken 23:08
Model 3 er da ingen konkurrent til verken S eller X. Man selger ikke en S for å kjøpe en 3 - da beholder man S en og kjøper i tillegg en model 3 pga prisen. Jeg vil antagelig selge Zoe en og kjøpe en model 3. Men vil ikke selge S en og kjøpe en model 3. I så fall er min sønn og døtre på døren og vil ha S en som forskudd på arv.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA