Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

eclipse

Sitat fra: OddB på mandag 12. august 2013, klokken 17:00
Hvilke veistrekninger skulle du gjerne sett at var dekt av superladere ?

Med de 6 laderne som er under bygging vil man kunne kjøre:
E6 mellom Oslo og Trondheim,
E6/E39 mellom Oslo og Ålesund, Molde og Kristansund
Rv7/Rv52/E16 mellom Oslo og Bergen
E18 mellom Oslo og Stavanger og Haugesund

Det er åpenbare hull i dekningen, deriblant gjennomgangstrafikk gjennom Oslo og Bergen...
E39 langs vestlandskysten, E134 mellom Haugesund og Oslo og selvsagt E6 nord for Trondheim har heller ikke dekning...

Hvilken strekning er viktigst for deg å få utbygd ?

E134 mellom Haugesund og Oslo, denne veien brukes faktisk som hovedferdselsåren mellom Oslo og store deler av Rogaland, det er bare de som bor i Stavanger og sørover som bruker E-39/E-18. Ryfylke, Sauda, Haugesund, Odda, Haugalandet og områdene rundt bruker E-134
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Hyperstress

E134!

Den benyttes som nevnt i posten over, men også helt opp til Bergen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hodne

E16 Fagernes ville også være et naturlig sted å plassere en SC stasjon.
P#1646, Levert.

Øyvind.h

Sitat fra: OddB på mandag 12. august 2013, klokken 17:00
Hvilken strekning er viktigst for deg å få utbygd ?
Oslo-Trondheim, RV3! Og deretter en rundt Göteborg så vi får litt dekning på E6 sydover :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Voll1

E6 nordover! Men vi får håpe at enkelte hoteller vil ha oss som gjester, og derfor tilbyr kraftige ladepunkter.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

eclipse

Sitat fra: Hyperstress på mandag 12. august 2013, klokken 17:50
E134!

Den benyttes som nevnt i posten over, men også helt opp til Bergen.

Stemmer det, Stord, Sunnhordaland med store deler av Hadanger, det er en stor befolkning som bruker denne veien, men den blir ikke mulig å bruke for TMS eiere uten SC på f.eks Haukeligrend.

Ta frem kartet for ladestasjoner, det er jo helt fraværende i denne delen, ikke Chademo...., ingenting! Landsdelen er effektivt stengt for el-biler, denne viktige hovedveien må få hurtigladere.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

arnkl

Ein superladar på Skei hadde vore midt i blinken. Den ville dekke både E39 på Vestlandet nord for Bergen, og saman med superladaren på Gol vil den dekke koridoren mot Austlandet frå Sunnmøre og Nord- og Sunnfjord.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Hyperstress

Det ville vært naturlig å dekke E39 mellom Stavanger og Trondheim, slik at vestlendingene fikk kjørt litt gratis ferje :-) 3 ladere skulle vel holde.

Men altså først E134.. :-)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OddB

Sitat fra: arnkl på mandag 12. august 2013, klokken 18:41
Ein superladar på Skei hadde vore midt i blinken. Den ville dekke både E39 på Vestlandet nord for Bergen, og saman med superladaren på Gol vil den dekke koridoren mot Austlandet frå Sunnmøre og Nord- og Sunnfjord.
Dette området er vel dekt med Aurland og Dombås ?
(F.eks ligger Ulsteinvik 25 mil fra Dombås og 29 fra Aurland..)

Jeg sitter å prøver å finne områder som ligger mer enn 30 mil unna nærmeste eksisterende superlader.
Ved hjelp av Google Maps har jeg funnet ut at du med en rekkevidde på ca 25 mil fra laderen på
Dombås kommer deg til :
Stjørdal
Ulsteinvik
Volda
Nordfjordeid
Vangsnes
Aurland
Ål
Hemsedal
Brandbu
Elverum
Minnesund

25  mil fra Gol rekker du til :
Askim
Moss
Sandefjord
Skien
Dalen
Røldal
Rosendal
Førde
Olden
Dombås
Rena
Trysil (27mil)
Skarnes

Fra Lillehammer :
Råde
Holmestrand Notodden
Haugastøl
Aurland
Luster
Geiranger
Åndalsnes
Berkåk


De tre siste har jeg ikke sett på enda :P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

kimlillebo


Sitat fra: OddB på mandag 12. august 2013, klokken 19:09
Sitat fra: arnkl på mandag 12. august 2013, klokken 18:41
Ein superladar på Skei hadde vore midt i blinken. Den ville dekke både E39 på Vestlandet nord for Bergen, og saman med superladaren på Gol vil den dekke koridoren mot Austlandet frå Sunnmøre og Nord- og Sunnfjord.
(F.eks ligger Ulsteinvik 25 mil fra Dombås og 29 fra Aurland..)
Trafikk fra søre mot oslo går enten via Åndalsnes/Bjorli/Dombås eller nå via stryn/lom/lillehammer. Siden Dombås er dekket så bør det vurderes en i lom eller deromkring.

Trafikk fra søre mot trondheim kan gå via Dombås, men de fleste kjører via sunndalsøra, alternativt ytre (3 ferger). Her kunne det løst seg med en i oppdal eller deromkring.

Trafikk fra søre mot bergen kan enkelt løses ved å plassere en i førde.

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Epleskreller

#355
Sitat fra: OddB på mandag 12. august 2013, klokken 19:09
Sitat fra: arnkl på mandag 12. august 2013, klokken 18:41
Ein superladar på Skei hadde vore midt i blinken. Den ville dekke både E39 på Vestlandet nord for Bergen, og saman med superladaren på Gol vil den dekke koridoren mot Austlandet frå Sunnmøre og Nord- og Sunnfjord.
Dette området er vel dekt med Aurland og Dombås ?
(F.eks ligger Ulsteinvik 25 mil fra Dombås og 29 fra Aurland..)

Det fra Østlandet via Gol at Skei vil være fornufig, ikke så mye fra Trøndelag via Dombås. Fra østlandet kjører man ikke via Aurland når man skal kjøre RV5. Det er ca 300km fra Gol til Florø og mye opp/ned. Går nok uten problem om sommeren med 85kWh, men om vinteren er det litt mere spennende.

Men det viktigste med Skei er naturligvis E39-forbindelsen (nordover fra Bergen).


Sitat fra: kimlillebo på mandag 12. august 2013, klokken 19:29
Trafikk fra søre

Søre? er det en forkortelse på Sunnmøre?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

kimlillebo

Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

jkirkebo

Brokelandsheia-Lillehammer er ca. 400km så jeg mener det er mellom disse den neste SC bør komme. Utenfor Oslo, men ikke for langt nord. Hvam-krysset kan være et passende sted, 239km fra Brokelandsheia. Da er det aller meste av Østerdalen og områdene østenfor også tilgjengelig for de som kommer fra f.eks Larvik, dessuten dekkes Rv4.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Sitat fra: eclipse på mandag 12. august 2013, klokken 18:17
Sitat fra: Hyperstress på mandag 12. august 2013, klokken 17:50
E134!

Den benyttes som nevnt i posten over, men også helt opp til Bergen.

Stemmer det, Stord, Sunnhordaland med store deler av Hadanger, det er en stor befolkning som bruker denne veien, men den blir ikke mulig å bruke for TMS eiere uten SC på f.eks Haukeligrend.

Ta frem kartet for ladestasjoner, det er jo helt fraværende i denne delen, ikke Chademo...., ingenting! Landsdelen er effektivt stengt for el-biler, denne viktige hovedveien må få hurtigladere.
Helt enig at Haukeligrend må være førsteprioritet i Sør-Norge, Det er da ca 25 mil fra de fleste steder på kysten fra Oslo til litt nord for Bergen !
Deretter er det E6 nordover som må prioriteres...
Det må også helt klart gjøres noe med dekningen av "normale" hurtigladere.
Vi kan nok ikke forvente at Tesla skal dekke ALT. Det vil alltid være behov for litt "klattelading" på mellomlange turer i nærområdet.
Et eksempel var min tur fra Andenes til Kabelvåg i sommer... Hvis jeg skulle ha gjennomført den dagsturen med en Tesla hadde det holdt hardt men 46 mil t/r, og jeg tviler på at det noen gang kommer noen superladere ytterst i Lofoten og Vesterålen...
Derfor må det komme opp rikelig med billige industrikontakter på hoteller, veikroer etc. Dette tror jeg Fr. Hauge og Bellona er en plan om å få fortgang i...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

#359
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. august 2013, klokken 19:47
Brokelandsheia-Lillehammer er ca. 400km så jeg mener det er mellom disse den neste SC bør komme. Utenfor Oslo, men ikke for langt nord. Hvam-krysset kan være et passende sted, 239km fra Brokelandsheia. Da er det aller meste av Østerdalen og områdene østenfor også tilgjengelig for de som kommer fra f.eks Larvik, dessuten dekkes Rv4.
Helt enig !
Her er mitt forslag til å dekke hele Norge på en rimelig fornuftig måte med 20 ladere (dvs 14 nye).. :
(I prioritert rekkefølge)

- Hvam-krysset (E6/Rv22)
- Haukeligrend
- Verdal
- Mosjøen
- Fauske
- Haugesund
- Lavik i Sogn
- Bjerkvik
- Ørsta
- Skibotn
- Alta
- Karasjok
- Tana
- Skei i Jølster

Med en utbyggingstakt på ca 5-6 i året er vi i mål i 2016 :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA