Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Runex på søndag 14. juli 2013, klokken 17:51
Vi skulle selvsagt ønsket hele Norge utbygd, men med 200km mellom hver SC kreves det dessverre for mange til å dekke hele strekningen Trondheim-Nordkapp i forhold til de få potensielle brukere/kunder.

9 stk. er omtrent det som kreves. Men disse bør bli en god del billigere å bygge ut. Vi trenger ikke 6-10 ladeplasser på disse, det holder med 1 SC med to uttak. Ihvertfall til å begynne med. Og da burde det være mulig å finne trafoer med ledig kapasitet også, 120kW er mye enklere enn 480-600kW ;)

Om de klarer å bygge ut disse for noe sånt som 750.000,- pr. stk. snakker vi totalsum på 6.750.000,-.
Med 25% margin og snittpris på 640.000,- må Tesla selge 43 ekstra biler for å gå i pluss på en slik utbygging.

Jeg synes ikke det høres umulig ut på noen måte :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordtroms

Sitat fra: jkirkebo link=topic=7142.msg101041#msg101041  date=1373820099
Sitat fra: Runex på søndag 14. juli 2013, klokken 17:51
Vi skulle selvsagt ønsket hele Norge utbygd, men med 200km mellom hver SC kreves det dessverre for mange til å dekke hele strekningen Trondheim-Nordkapp i forhold til de få potensielle brukere/kunder.


9 stk. er omtrent det som kreves. Men disse bør bli en god del billigere å bygge ut. Vi trenger ikke 6-10 ladeplasser på disse, det holder med 1 SC med to uttak. Ihvertfall til å begynne med. Og da burde det være mulig å finne trafoer med ledig kapasitet også, 120kW er mye enklere enn 480-600kW ;)

Om de klarer å bygge ut disse for noe sånt som 750.000,- pr. stk. snakker vi totalsum på 6.750.000,-.
Med 25% margin og snittpris på 640.000,- må Tesla selge 43 ekstra biler for å gå i pluss på en slik utbygging.

Jeg synes ikke det høres umulig ut på noen måte :)

Nemlig!!!  :)  :) :) jeg er nok en av de 43 ;D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

OddB

Sitat fra: Nordtroms på søndag 14. juli 2013, klokken 21:38
Sitat fra: jkirkebo link=topic=7142.msg101041#msg101041  date=1373820099
Sitat fra: Runex på søndag 14. juli 2013, klokken 17:51
Vi skulle selvsagt ønsket hele Norge utbygd, men med 200km mellom hver SC kreves det dessverre for mange til å dekke hele strekningen Trondheim-Nordkapp i forhold til de få potensielle brukere/kunder.


9 stk. er omtrent det som kreves. Men disse bør bli en god del billigere å bygge ut. Vi trenger ikke 6-10 ladeplasser på disse, det holder med 1 SC med to uttak. Ihvertfall til å begynne med. Og da burde det være mulig å finne trafoer med ledig kapasitet også, 120kW er mye enklere enn 480-600kW ;)

Om de klarer å bygge ut disse for noe sånt som 750.000,- pr. stk. snakker vi totalsum på 6.750.000,-.
Med 25% margin og snittpris på 640.000,- må Tesla selge 43 ekstra biler for å gå i pluss på en slik utbygging.

Jeg synes ikke det høres umulig ut på noen måte :)

Nemlig!!!  :)  :) :) jeg er nok en av de 43 ;D
... og jeg er den andre !   
Det handler ikke om hvor du bor, men hvor du kunne tenke deg å kjøre..
Og så må det ikke bli en "høna og egget"-sak... Det er grenser for hvor mange nordnorske idealister det er som kjøper en bil de må sette på hurtigruta for å komme seg til Sør-Norge...
Og jeg er ikke idealist nok til å velge en bil jeg ikke får med meg på langtur nordover..

Hvor mye av bilprisen er avsatt til superladere ? For å få tilgang til suparledere med 60kWh må du ut med 12 500kr. Hvis 10 000 av dette er øremerket bygging og drift av superladere vil 2000 biler gi 20 mill kr, dvs 20 ladere a 1 mill pr stk. Det burde vel dekke alle behov ??
 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Balrog

merkelige regnestykker. Tror dere at det er gratis å drive/vedlikeholde og levere strøm selv om Tesla ikke tar betalt for det?

Tesla må prioritere de største markedene først. Personlig har jeg langt mer glede av hurtigladere nedover i Europa enn oppover mot Nordkapp. Med de avstandene som er nordover ift befolkningstetthet og kundepotensiale blir det selvsagt høna eller egget ift utbygging/salg. Men husk nå også at Tesla model S kan lades med type 2 (husk dobbeltlader) og etterhvert chademo, så man er ikke avhengig av SC.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

jkirkebo

Sitat fra: Balrog på mandag 15. juli 2013, klokken 02:15
merkelige regnestykker. Tror dere at det er gratis å drive/vedlikeholde og levere strøm selv om Tesla ikke tar betalt for det?

Tesla må prioritere de største markedene først.

Jeg ser ingen grunn til at utbyggingen ikke skal kunne gå parallelt. Jeg vil tro Tesla har et lite team pr. land som ordner med SC-utbygging. Å ha et felles europeisk team gir lite mening da alle landene er forskjellige mhp. hva som kreves av søknadsprosesser og lignende. Så om man alt har et lite team som holder på med utbyggingen i Norge kan de jo like så godt fortsette her selv om det bygges ut i Europa samtidig. Og om de forsetter her vil jeg påstå at nordover er den logiske fortsetningen etter at en syvende lader har havnet i Oslo-området et sted. Evt. også etter en på Rv3 og en på nordvestlandet et sted.

Dog er det sannsynlig at det samme teamet styrer utbygging i både Norge og Sverige, og muligens Danmark.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Balrog på mandag 15. juli 2013, klokken 02:15
merkelige regnestykker. Tror dere at det er gratis å drive/vedlikeholde og levere strøm selv om Tesla ikke tar betalt for det?

Det gjør de da, ca. 12.000,- pr. bil for å dekke slike kostnader. Utbyggingskostanden hentes inn på salg av flere biler pga. flere ladestasjoner. Dvs. en alternativ bruk av markedsføringsbudsjettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amper

For meg er det rimelig opplagt at de fokuserer først på områdene som gir mest salg.. til minst mulig kostnad..

La oss si at de forventer et årlig salg av 1000-2500 biler norge.. det betyr 1 bil per 1000-5000 innbygger.. dvs. at det gir 10 til 50 biler i Tromsø per år.. så langt finnes det 2 jeg vet om og en håndfull som sitter på gjerdet.. (sannsynligvis pga. manglende lademuligheter på langtur) jeg tror faktisk at Tesla får flere salg ved å slenge in et par ekstra SC til i sør-norge enn å følge hele norge nordover.. unnfear for de i nord, men det er jobben til de som bestemmer dette å fokusere Tesla-SC der de gir mest salg til Tesla først..
P85D :o)

OddB

Det bor en halv million mennesker nord for Trondheim så du må nok tidoble det anslaget ditt.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amper

Mitt anslag angir ikke noe om hele befolkningen nord for Trondheim, den prøver bare illustrere hvordan Tesla normalt vil tenke i denne settingen de er i.. De tenker i volum av kunder/byer..

Hvis jeg var fra nord ville jeg fokusert på å finne rimlige løsninger for tesla.. servere de på et fat.. lettere å få de på gli da ville jeg tro.

det er omtrent 115 mil tromsø - trondheim - hvis de kan dekkes de av 3 ladere blir det under 30 mil mellom de (hvis det finnes kapasitet i el-strukturen der) og det kan du sannsynligvis leve med basert på 85 kmh batteriet og fornuftig elbilkjøring..   
P85D :o)

Epleskreller

Vi ender opp i synsing og tro om hva Tesla ønsker og har ambisjoner om. De har ikke lagt frem noen totale planer for Europa. For USA har de lagt frem planer og jeg håper og tror Tesla har de samme ambisjoner for Europa. I USA vil de dekke så og si hele landet uavhengig av om de selger dårlig i noen regioner. Utplassering av ladere handler vel så mye om å fjerne argumenter mot elbilen.

Jeg tror det eneste som kan stoppe Tesla i nord er en  Chademo-utbygging. For da trengs det ikke for å fjerne rekkeviddeproblemene. Derfor tror jeg heller ikke vi får ladere i de største byene, for her finnes alternativer.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Cobos

Hvis jeg brydde meg om SC ladere i nord-Norge ville jeg faktisk fått staten via Enova med på laget. Man får Enova og lokale kraftselskap til å stille med en passende trafo og så betaler Tesla for asfaltering og 1-2 SC på hver stasjon. Hvis konkurrenter da ønsker å bygge Chademo eller andre typer stasjoner er det asfalterte parkeringsplasser med en trafo og ledninger trukket fram til plassen. Bare å sette opp stolpen.
Tesla får billigere SC stasjoner, Enova kan drive med distriktspolitikk og elbilbrukere kan kjøre mellom nordkapp og sør-Norge.
Det høres ut som måten man løser dette på.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

OddB

Jeg traff Fredric Hauge med en flott rød bil i Kabelvåg i dag. Da jeg tok opp mangelen på superladere i Nord-Norge smilte han lurt og ba meg vente til 31.august.....
I tillegg sa han at Bellona har planer om å få satt opp en mengde 400V ladepunkter rundt om i landet.

Dette virker så lovende at jeg begynner å få problemer med å holde fingeren unna bestillingsknappen.... :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Epleskreller

Spennende "lekkasje" fra Hauge, spørs om det ikke kommer en plan for videre utbygging at ladenettverket i Norge/Europa. Kanskje tilsvarende USA  ;D

Nord-Norge  er det viktigste for meg etter de seks første superladerne. Håper de rekker å dekke til Harstad/Narvik til neste sommer, da bir det Tesla nordover!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OddB

Ja, det er helt avgjørende for meg og..
Dagens tur fra Andenes til Kabelvåg var på bortimot 45 mil... Den hadde vært litt for spennende å gjøre i model S, så Hauges planer om å få opp et stort antall 400V kontakter rundt omkring vil hjelpe MYE på å kunne gjennomføre slike "lokale" turer. Hadde ikke behøvd mange minuttene for å kommet over kneika.
Vekslet også et par ord med Liv Signe Navarsete om den begredelige situasjonen elbiler har i distriktene (jfr. Transnova-rapporten), og alle mulige rare betalingsmåter for strøm...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Hvilke veistrekninger skulle du gjerne sett at var dekt av superladere ?

Med de 6 laderne som er under bygging vil man kunne kjøre:
E6 mellom Oslo og Trondheim,
E6/E39 mellom Oslo og Ålesund, Molde og Kristansund
Rv7/Rv52/E16 mellom Oslo og Bergen
E18 mellom Oslo og Stavanger og Haugesund

Det er åpenbare hull i dekningen, deriblant gjennomgangstrafikk gjennom Oslo og Bergen...
E39 langs vestlandskysten, E134 mellom Haugesund og Oslo og selvsagt E6 nord for Trondheim har heller ikke dekning...

Hvilken strekning er viktigst for deg å få utbygd ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA