Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

Knut Øygard

Sitat fra: teslamsp på søndag 18. august 2013, klokken 14:15
Kommer det ikke en lader på Haukeligrend så er jeg nødt til å selge min Model S. Uten en lader her er det umulig å krysse landet øst/vest.

Jeg ville også plassert en hurtiglader på E134 hvis jeg skulle valgt plasseringen av de 6 superladerne. Men når det er sagt vil jeg ikke kritisere Tesla for å ikke bygge hurtiglader der ennå.

Jeg synes det er helt fantastisk at Tesla bygger de 6 første hurtigladerne i Europa i Norge og at de kommer allerede nå! Og en skal ikke se bort fra at E134 er med i Teslas neste byggetrinn...
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

DonPedro

Sitat fra: KnutGol på mandag 19. august 2013, klokken 21:10Jeg synes det er helt fantastisk at Tesla bygger de 6 første hurtigladerne i Europa i Norge og at de kommer allerede nå! Og en skal ikke se bort fra at E134 er med i Teslas neste byggetrinn...

+1000
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

TerjeV

E134 går strake veien øst-vest fra Drammen til Haugesund. Haukeligrend eller annet sentralt sted rundt halvveis (Vinjekroa?) er et "must" for å få effektiv kryssing. Klart en kan trokkle seg på kryss og tvers som en ferietur andre steder, men de fleste har jo bilen til nyttetransport og ønsker korteste vei meste parten av tiden!
E134 - E134 - E134
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Stig O

Sitat fra: TerjeV på mandag 19. august 2013, klokken 22:04
E134 går strake veien øst-vest fra Drammen til Haugesund. Haukeligrend eller annet sentralt sted rundt halvveis (Vinjekroa?) er et "must" for å få effektiv kryssing. Klart en kan trokkle seg på kryss og tvers som en ferietur andre steder, men de fleste har jo bilen til nyttetransport og ønsker korteste vei meste parten av tiden!
E134 - E134 - E134
Helt enig. Tror grensen min går på en halv time ekstra i forhold til i dag, og den halvtimen skal brukes til lading.Tror ellers min kone insisterer å bruke Golfen.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

OddB

Bare minner på at
fra Dombås til Bodø er det 900 km,
fra Dombås til Narvik er det 1100 km,
fra Dombås til Tromsø er det 1350 km,
fra Dombås til Hammerfest er det 1750 km og
fra Dombås til Kirkenes er det 2100 km.....

(bare for å sette ting litt i perspektiv...) :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Stig O

Sitat fra: OddB på tirsdag 20. august 2013, klokken 00:44
Bare minner på at
fra Dombås til Bodø er det 900 km,
fra Dombås til Narvik er det 1100 km,
fra Dombås til Tromsø er det 1350 km,
fra Dombås til Hammerfest er det 1750 km og
fra Dombås til Kirkenes er det 2100 km.....

(bare for å sette ting litt i perspektiv...) :)

Har familie i Tromsø og bruker av og til familie hytten i Tana,og innser at det tar noen år før jeg kan kjøre med Teslaen dit. Med disse avstandene tar jeg heller fly. Selv med SC hver 20 mil tror jeg ikke jeg hadde kjørt bil,men det er nå meg. Har i hvert fall ikke gjort det til nå. Først må man få på plass folks daglige behov og helge kjøring og 900km+++ kommer ikke i denne kategorien. Håper også folk i nord får sine SC etter hvert, men avstandene og Tesla tettheten tilsier vel at det tar litt tid. Vi får se hva Hauge har fått utrettet på sin nordnorge tur med annonsringen den 31/8.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

D.O

Sitat fra: Stig O på tirsdag 20. august 2013, klokken 08:28
Sitat fra: OddB på tirsdag 20. august 2013, klokken 00:44
Bare minner på at
fra Dombås til Bodø er det 900 km,
fra Dombås til Narvik er det 1100 km,
fra Dombås til Tromsø er det 1350 km,
fra Dombås til Hammerfest er det 1750 km og
fra Dombås til Kirkenes er det 2100 km.....

(bare for å sette ting litt i perspektiv...) :)

Har familie i Tromsø og bruker av og til familie hytten i Tana,og innser at det tar noen år før jeg kan kjøre med Teslaen dit. Med disse avstandene tar jeg heller fly. Selv med SC hver 20 mil tror jeg ikke jeg hadde kjørt bil,men det er nå meg. Har i hvert fall ikke gjort det til nå. Først må man få på plass folks daglige behov og helge kjøring og 900km+++ kommer ikke i denne kategorien. Håper også folk i nord får sine SC etter hvert, men avstandene og Tesla tettheten tilsier vel at det tar litt tid. Vi får se hva Hauge har fått utrettet på sin nordnorge tur med annonsringen den 31/8.
Vi er faktisk en del folk som bor fra trondheim og nordover, som også skal sørover og rundt i regionen. Folks prioritering av lader for å komme seg til hytta uten å måtte kjøre en omvei føles latterlig i sammenligning med OddB sin kommentar. Og hvordan er det tenkt at folk som kjører til Trondheim skal komme seg hjem igjen uten at der er en lader i Trondheim? Dombås tur-retur gir ikke mulighet for mye kjøring i Trondheim
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OleJA

Sitat fra: D.O på tirsdag 20. august 2013, klokken 08:46
.... Og hvordan er det tenkt at folk som kjører til Trondheim skal komme seg hjem igjen uten at der er en lader i Trondheim? Dombås tur-retur gir ikke mulighet for mye kjøring i Trondheim

Her er nok 22kW, type2 ladepunkter i byene en my riktigere løsning enn SC. En liten times lading på disse vil fint gjøre det mulig å kjøre Dombås - Trondheim t/r uten rekkeviddeangs. Det samme gjelder de andre store byene.

Jeg ser at Oslo nå får 400 type2 ladepunkt, men disse kobles kun opp med 1fase, 16A - Dette er jo helt tragisk :'(. Endel 22kW, type2 ser etterhvert også ut til å komme i tilknytning til Chademo ladere, men det er nesten like dumt siden dette vil fordyre ladepunktet svært mye.

Det vi trenger er flere frittstående type2 'semihurtig' ladepunkter på all kjøpesentre og andre større parkeringsplasser. Disse koster ikke mye å etablere på steder med god tilgang på strøm. Transnova burde delt ut disse gratis til bedrifter som sørget for installasjon, drift og fri ladertilgang.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jkirkebo

Sitat fra: OddB på tirsdag 20. august 2013, klokken 00:44
Bare minner på at
fra Dombås til Bodø er det 900 km,
fra Dombås til Narvik er det 1100 km,
fra Dombås til Tromsø er det 1350 km,
fra Dombås til Hammerfest er det 1750 km og
fra Dombås til Kirkenes er det 2100 km.....

(bare for å sette ting litt i perspektiv...) :)

Og for å pirke er Dombås-Kirkenes under 1800km raskeste vei ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Voll1

Med f.eks 5 SC dekker man 535 000 innbyggere nord for Trondheim. Da er det bare Finnmarks 80 000 som mangler SC.
Trondheim- Grong = ca 20 mil (tot ca 135 000 innbyggere i Nordtrøndelag)
Grong - Mosjøen = ca 20 mil, dekker til Saltfjellet
Mosjøen - Lønsdal = ca 20 mil, dekker til Bodø
Lønsdal - Ulvsvåg = ca 20 mil, dekker til Harstad/Narvik
Ulvsvåg - Setermoen = ca 20 mil, dekker til Tromsø
Kanskje man først kunne bygge ut med 40 mil mellom hver SC? Deretter kan man sette opp en ekstra midt i mellom i byggetrinn 2?
Model S  2013-2018
Model X  2017-

jkirkebo

Sitat fra: Voll1 på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:17
Kanskje man først kunne bygge ut med 40 mil mellom hver SC? Deretter kan man sette opp en ekstra midt i mellom i byggetrinn 2?

Nei,40 mil blir for mye. Da er man avhengig av å kjøre i sommerhalvåret, kjøre ganske pent og lade nesten helt opp på SC (noe som tar lang tid). Noe mer enn 300km imellom er nok uaktuelt. Det er bedre at de begynner fra Trondheim og jobber seg oppover med 200km imellom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:25
Sitat fra: Voll1 på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:17
Kanskje man først kunne bygge ut med 40 mil mellom hver SC? Deretter kan man sette opp en ekstra midt i mellom i byggetrinn 2?

Nei,40 mil blir for mye. Da er man avhengig av å kjøre i sommerhalvåret, kjøre ganske pent og lade nesten helt opp på SC (noe som tar lang tid). Noe mer enn 300km imellom er nok uaktuelt. Det er bedre at de begynner fra Trondheim og jobber seg oppover med 200km imellom.
Hvor lang tid tar det å lade fra 50 til 100% for 85kWh?

Idag er vel avstanden mellom SC slik at man også skal klare det med 60kWh-pakken, men man kunne kanskje definert nord av Trondheim til kun brukbart med 85.. Vil anta at fremtidige biler vil få enda bedre rekkevidde. Kanskje ca 32 mil kunne vært ideèlt? (Så må man naturligvis også ta hensyn til topografi..)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:34
Idag er vel avstanden mellom SC slik at man også skal klare det med 60kWh-pakken, men man kunne kanskje definert nord av Trondheim til kun brukbart med 85.. Vil anta at fremtidige biler vil få enda bedre rekkevidde. Kanskje ca 32 mil kunne vært ideèlt? (Så må man naturligvis også ta hensyn til topografi..)

Blir avstanden for lang risikerer Tesla bare at folk blir misfornøyd når de av en eller annen grunn ikke klarer turen, så blir det avisoppslag og slikt. Det er en grunn til at de har bestemt seg for ca. 200km i kalde strøk (husk Broder-hendelsen), og det kommer de nok til å holde seg til (blir sikkert strekt litt innimellom der det er nødvendig, kanskje til 220-230km). Det er nok bedre for de å bruke noen kroner på et par-tre SC ekstra fremfor å få dårlig publisitet.

Må man lade helt opp tar det lang tid, og da synker også kapasiteten på SC-stasjonene fort. Dermed risikerer man å måtte ha flere uttak på hver stasjon. Bedre da å spre de utover. Med 200km til neste er det ingen grunn til å lade til mer enn 75% eller deromkring. Så ligger man og varierer mellom 25% og 75%, noe som også er bra for batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Sitat fra: jkirkebo link=topic=7142.msg1108v15#msg110815 date=1376982571
Sitat fra: OddB på tirsdag 20. august 2013, klokken 00:44
Bare minner på at
fra Dombås til Bodø er det 900 km,
fra Dombås til Narvik er det 1100 km,
fra Dombås til Tromsø er det 1350 km,
fra Dombås til Hammerfest er det 1750 km og
fra Dombås til Kirkenes er det 2100 km.....

(bare for å sette ting litt i perspektiv...) :)

Og for å pirke er Dombås-Kirkenes under 1800km raskeste vei ;)
Selvsagt..men ikke gjennom Norge..  Da er vi inne på en egen løype med 8-9 ladere gjennom ødemarken i Sverige og Finland
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Knut Øygard

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:25
Sitat fra: Voll1 på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:17
Kanskje man først kunne bygge ut med 40 mil mellom hver SC? Deretter kan man sette opp en ekstra midt i mellom i byggetrinn 2?

Nei,40 mil blir for mye. Da er man avhengig av å kjøre i sommerhalvåret, kjøre ganske pent og lade nesten helt opp på SC (noe som tar lang tid). Noe mer enn 300km imellom er nok uaktuelt. Det er bedre at de begynner fra Trondheim og jobber seg oppover med 200km imellom.

Hva med 40 mil mellom hver SC og 22 kW midt mellom hver SC?
Eller å bruke SC-budsjettet til å teppebombe med 22 kW i stedet for å bygge SC fra Trondheim til Finnmark?
Oslo-Kirkenes tar i følge google maps 23 timer raskeste vei og 32 timer ved å kjøre Norge. Med 22 kW kan flere trasseer dekkes, og spart kjøretid brukes til lading(Det gjelder også for eksempel E134).
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA