Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

Amoss

La oss se litt på hvordan de har bygget ut nettet i USA som en modell for hvordan de antagelig kommer til å bygge ut Europa (som de ser på som ETT marked).

Først (fase I) setter de opp Teslastasjonene rundt der de har flest kunder. I USA ble det først og fremst California og nordøstkysten. Dernest Florida, Texas, Chicago og Denever områdene. I Europa ble det altså først og fremst Norge for å knytte sammen de fire største byene. Nederland og Sveits har vist også mange kunder, og de ser jo på Tyskland som sitt viktigste satningsområde fremover. Er vist også en del i nord-Italia. Sikkert også andre områder uten at jeg har oversikten over dette :)

Fase II blir å begynne å knytte sammen disse "lade-øyene". I denne fasen er det nok man ser for seg at man får dekket Trondheim<->Roma som jo ble sagt at vi burde kunne kjøre neste sommer.

Fase III ser ut til å prøve å dekke hvor det PR-messig kan være viktig. Her kommer "cross country" fra øst til vest i USA. Hva de ser for seg for Europa vet jeg ikke (vet ikke hvor Europèere flest vil legge vekt på å kunne kjøre), men fra mitt norske synspunkt blir det naturlig å se for meg "Fra Sicilia (eller Gibraltar) til Nordkapp", og det er nok først i denne fasen - frem mot sommeren 2015? - at man kan forvente at Nord-Norge blir bygget ut desverre.

Først i fase IV tror jeg at de vil prøve å "tette hullene", og bygge ut flere stasjoner i Norge - som Haukeligrend, opp/ned vestlandet eller Østerdalen etc.

Man bør huske at Norge alt, med 6 bekreftede ladestasjoner, vil få like mange stasjoner som California fikk i første omgang (og blir det 7 som noen nevnte, så vil vi få FLERE enn det de fikk i California første (drøye) halvåret)...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kallagtunet

#316
Sitat fra: D.O på lørdag 13. juli 2013, klokken 17:55
Jeg tror det kommer ladere basert på muligheten for kjøring i Norge og andre land etter geografi og ikke etter folkemengde. Ladere skal ikke være for byfolk som kjører i byen, men for å komme seg langt av sted. Det er det som selger og slår i hjel argumentet om ikke kjøpe elbil pga rekkevidde.

Selvsagt er det ikke for lokal kjøring for byfolk det går jo klart frem av hvor de har plassert de 6 stasjonene som er under bygging men det må være nok folk som kjører på veien. En tanke som er litt fremmed i et "distriktdopet" land som vårt. Jeg tror ikke tesla driver distriktspolitikk.

Epleskreller

Amoss, logisk og bra innlegg. Jeg tror likevel at om Tesla i Norge selger 1000+ biler i år og 2000+ til neste år at planene kan gjennomføres fortere i Norge. Tesla liker å fjerne rekkeviddeangst..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Amoss

Takker :)

Joda, er lov å håpe :)  Selv om jeg deler det opp i faser over her, så tror jeg ikke de følger fasene slavisk, så ser de en god grunn så bygger de nok ut fortere. F.eks. forserer de litt den "cross country" ruta siden Elon vil kjøre den i vinter, så vi får håpe han finner ut at han vil på bilferie i Norge til neste sommer ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

Sitat fra: Amoss på lørdag 13. juli 2013, klokken 20:05
Takker :)

Joda, er lov å håpe :)  Selv om jeg deler det opp i faser over her, så tror jeg ikke de følger fasene slavisk, så ser de en god grunn så bygger de nok ut fortere. F.eks. forserer de litt den "cross country" ruta siden Elon vil kjøre den i vinter, så vi får håpe han finner ut at han vil på bilferie i Norge til neste sommer ;)

Da skal jeg invitere ham på grill.

OddB

#320
En utbygging nord for Trondheim er HELT avgjørende for om jeg kommer til å kjøpe denne bilen.
Det hjelper ikke at dette er verdens beste bil, jeg skal kun ha EN bil og den ønsker jeg å benytte i HELE landet.
(..og jeg bor 3 mil unna Alnabru, men dette skrives 150 mil lenger nord)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kallagtunet

Da tror jeg dessverre ikke det blir bil på deg....

OddB

Hele konseptet med Tesla er at du skal kunne bruke en elbil uten å måtte legge begrensinger på bruken/rekkevidden. Det logiske ville være å bygge ut ett og ett land.
Hadde Tesla kommet med en utbygginsplan/kart for Norge/Europa, der E6 er dekt hadde jeg bestilt bilen tvert..selv om Nordland ikke sto på planen før i 2015.
Uten en slik forpliktelse kan det være det samme...da oppfyller de ikke vyene som Elon Musk har formidlet.
Jeg er nok ikke alene om å sitte på gjerdet.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

ofn

Er det noen som vet om bensinstasjon-kjedene planlegger å sette opp hurtigladestasjoner for elbiler? Disse kunne jo støttet både Tesla sin hurtiglade-standard og de andre standardene. Mot betaling selvsagt. Tror folk er villig til å betale noen kroner for lading når de er på lengre turer hvis det må til for å få utbygd infrastruktur for hurtiglading. Burde jo være en vinn-vinn situasjon for bensinstasjoner å både selge fossilt drivstoff og strøm. Prisen på å sette opp slike hurtigladere er vel ikke så stor. Folk vil jo også legge igjen litt penger i mat og drikke. Tesla model S er vel første elbil laget for å kunne kjøre mellom byer, og det er vel lite trolig at Transnova vil være en drivende kraft i utviklingen av et landsdekkende nettverk av hurtigladere. Til det er det vel litt for ambisjonsløst og byråkratisk.

2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

jkirkebo

Sitat fra: ofn på søndag 14. juli 2013, klokken 01:30
Er det noen som vet om bensinstasjon-kjedene planlegger å sette opp hurtigladestasjoner for elbiler? Disse kunne jo støttet både Tesla sin hurtiglade-standard og de andre standardene. Mot betaling selvsagt. Tror folk er villig til å betale noen kroner for lading når de er på lengre turer hvis det må til for å få utbygd infrastruktur for hurtiglading. Burde jo være en vinn-vinn situasjon for bensinstasjoner å både selge fossilt drivstoff og strøm. Prisen på å sette opp slike hurtigladere er vel ikke så stor. Folk vil jo også legge igjen litt penger i mat og drikke. Tesla model S er vel første elbil laget for å kunne kjøre mellom byer, og det er vel lite trolig at Transnova vil være en drivende kraft i utviklingen av et landsdekkende nettverk av hurtigladere. Til det er det vel litt for ambisjonsløst og byråkratisk.

Esso er negative ihvertfall.

http://www.moss-avis.no/nyheter/esso-sier-nei-til-ladestasjon-i-moss-1.7977328?localLinksEnabled=false

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: ofn på søndag 14. juli 2013, klokken 01:30
Burde jo være en vinn-vinn situasjon for bensinstasjoner å både selge fossilt drivstoff og strøm.

Ja, har egentlig "alltid" lurt på dette, hvorfor bensinstasjonene ikke har satset mer på ladetilbud. Da hadde de kunnet reposisjonert seg selv for fremtiden som "bilstasjoner". De har som sagt lang erfaring i å tilby bilfolket det de trenger når de er på tur  - alt fra vindus-/bil-vask og toaletter til enkel mat, snaks og underholdning til ungene i baksetet, og er plassert der folk kjører. Det eneste er at de ikke har noe tilbud for "langtidskunder" da lading fortsatt tar litt (og i en del tilfeller mer enn bare litt :p ) lengre tid enn å fylle bensin. Men mange er jo også co-lokalisert med veikroer etc. Ladestasjonene kunne i så fall settes opp som ett samarbeidsprosjekt mellom stasjonen og veikroa eller kjøpesenteret eller hva de evt. er co-lokaliset sammen med (som har ett attraktivt tilbud til ladekundene).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Nordtroms

Sitat fra: OddB på lørdag 13. juli 2013, klokken 23:37
Hele konseptet med Tesla er at du skal kunne bruke en elbil uten å måtte legge begrensinger på bruken/rekkevidden. Det logiske ville være å bygge ut ett og ett land.
Hadde Tesla kommet med en utbygginsplan/kart for Norge/Europa, der E6 er dekt hadde jeg bestilt bilen tvert..selv om Nordland ikke sto på planen før i 2015.
Uten en slik forpliktelse kan det være det samme...da oppfyller de ikke vyene som Elon Musk har formidlet.
Jeg er nok ikke alene om å sitte på gjerdet.

Enig! Er litt på samme plass. Man kjøper ikke kabincruiser for å ha i badebassenget, så uansett om man er Teslaeier i Oslo eller Kirkenes så ønsker man å bruke denne bilen over hele fjøla. Det er jo tross alt det som dette konseptet bygger på, noe jeg tror at Hr. Musk er seg bevist. Jeg spår derfor at den neste hurtigladeren kommer nord for Trondhjem. :) :) :)
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

ofn

Selv om det i dag bare er Tesla som lager en bil for langkjøring, så vil det jo komme tilsvarende biler fra andre fabrikanter om noen år. Noen må jo bygge ladestasjoner for disse. Tesla setter jo av plass på sine stasjoner, men noen må jo bygge det ut. Skal hvert bilmerke spandere utbygging av ladestasjoner og gratis lading til sine kunder? I dag søker vel kommuner og fylkeskommuner om midler fra Transnova for å sette opp hurtigladere. Men dette er vel en tungrodd og tidkrevende prosess. Hvis bensinstasjon-kjedene eller veikroer eller kjøpesentre så mulighet for å tjene penger på ladestasjoner på sikt, så ville dette kanskje føre til hurtigere utbygging.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Runex

Må nok si meg helt enig med Kallagtunet her. Tesla tenker naturlig nok markedsføring når de planlegger sitt SC-nettverk, ikke distriktspolitikk. De setter heller opp en SC mellom to byer i Tyskland enn i Nord-Norge selv om det finnes både (noen) potensielle kunder og reisemål langt mot nord.

Vi skulle selvsagt ønsket hele Norge utbygd, men med 200km mellom hver SC kreves det dessverre for mange til å dekke hele strekningen Trondheim-Nordkapp i forhold til de få potensielle brukere/kunder.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

eclipse

Sitat fra: Runex på søndag 14. juli 2013, klokken 17:51
Må nok si meg helt enig med Kallagtunet her. Tesla tenker naturlig nok markedsføring når de planlegger sitt SC-nettverk, ikke distriktspolitikk. De setter heller opp en SC mellom to byer i Tyskland enn i Nord-Norge selv om det finnes både (noen) potensielle kunder og reisemål langt mot nord.

Vi skulle selvsagt ønsket hele Norge utbygd, men med 200km mellom hver SC kreves det dessverre for mange til å dekke hele strekningen Trondheim-Nordkapp i forhold til de få potensielle brukere/kunder.

Kanskje det kommer en dag men det blir ihvertfall ikke med det første, hvis ikke det blir massevis av Teslaeiere i nord da. Det er en formidabel oppgave å dekke de mer befolkede delene av Europa og Tesla kan ikke drive "veldedighet", skal det bygges hurtigladere hver 200 km fra Nordkapp til Trondheim må nok Staten inn som utbygger.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA