Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

OleJA

Før vi nå finner opp altfor mye krutt på på nytt, så tillater jeg meg om å minne om det opprinnelige innlegget til jkirkebo. Mye godt arbeide der som resultat av en tidligere lang diskusjon om hvor SCene bør plasseres.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 15:08
Jeg har brukt litt av dagen til å lage et oppsett i Zeemaps på hvor jeg mener Tesla i første gang bør plassere sine hurtigladere i Norge. Jeg har gått ut ifra at det helst skal være maks 225km (140 miles som Musk har nevnt for kalde steder) mellom hurtigladerne. Endel avvik finnes i begge retninger pga. at jeg har tatt endel strategiske valg mhp. plassering (f.eks Dombås som er et viktig veikryss).

Jeg har laget to grupper foreløpig. Første gruppe (rød) mener jeg bør prioriteres først, disse dekker fra Trondheim og sørover. Blå gruppe dekker hele Nord-Norge. Jeg skal også lage en grønn gruppe som er 3.prioritet for å dekke opp mer imellom de eksisterende slik at man får flere valgmuligheter.

1. gruppe består av 13 hurtigladere, 2.gruppe av 9 stk. Totalt 22 stk. for å muliggjøre kjøring landet rundt. Ikke så verst det ?

Kom gjerne med kommentarer!

http://www.zeemaps.com/map?group=504377
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Epleskreller

#361
Sitat fra: OddB på mandag 12. august 2013, klokken 20:26
Helt enig !
Her er mitt forslag til å dekke hele Norge på en rimelig fornuftig måte med 20 ladere (dvs 14 nye).. :
(I prioritert rekkefølge)

- Hvam-krysset (E6/Rv22)
- Haukeligrend
- Verdal
- Mosjøen
- Fauske
- Haugesund
- Lavik i Sogn
- Bjerkvik
- Ørsta
- Skibotn
- Alta
- Karasjok
- Tana
- Skei i Jølster

Med en utbyggingstakt på ca 5-6 i året er vi i mål i 2016 :)

Jeg ville fjernet Ørsta og Lavik og heller satt inn Stord langs E39. Ble vel tett med Lavik-Skei-Ørsta.

Og kanskje vel luftig mellom Fauske og Bjerkvik? 300km, mye opp og ned forbi Steigen og Hamarøy.

Sitat fra: OleJA på mandag 12. august 2013, klokken 20:44
Før vi nå finner opp altfor mye krutt på på nytt, så tillater jeg meg om å minne om det opprinnelige innlegget til jkirkebo. Mye godt arbeide der som resultat av en tidligere lang diskusjon om hvor SCene bør plasseres.

Samtidig er forutsetningene endret da vi vet plasseringen på de første 6 laderne. :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OddB

Sitat fra: Epleskreller på mandag 12. august 2013, klokken 20:47

Jeg ville fjernet Ørsta og Lavik og heller satt inn Stord langs E39. Ble vel tett med Lavik-Skei-Ørsta.

Og kanskje vel luftig mellom Fauske og Bjerkvik? 300km, mye opp og ned forbi Steigen og Hamarøy.

Det er mulig at det ble litt tett på Sunnmøre, tok bare å delte opp E39 i 250 km biter :P
Fauske er et knutepunkt for trafikk nord og sørover fra Bodø. Bjerkvik er et knutepunkt for trafikken ut mot Lofoten og Vesterålen nordfra, og mot Narvik og Sverige østover.
En mulighet for å sikre rekkevidden kan være å sette opp en normal hurtiglader på fergekaia på Bognes.., den kan også være grei å ha for de som skal ut E10 til Lofoten...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. august 2013, klokken 19:47
Brokelandsheia-Lillehammer er ca. 400km så jeg mener det er mellom disse den neste SC bør komme. Utenfor Oslo, men ikke for langt nord. Hvam-krysset kan være et passende sted, 239km fra Brokelandsheia.

Eller Liertoppen? (dvs. mellom Drammen og Asker). Det er 18,5 fra Brokelandsheia
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hodne

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. august 2013, klokken 18:13
Sitat fra: OddB på mandag 12. august 2013, klokken 17:00
Hvilken strekning er viktigst for deg å få utbygd ?
Oslo-Trondheim, RV3! Og deretter en rundt Göteborg så vi får litt dekning på E6 sydover :)

Enig ang. Göteborg. Synes Uddevalla/Torp kunne vært en fornuftig plassering.
P#1646, Levert.

stianrod

Stemmer for SC på Hell, Stjørdal.  Det er ca 227km fra Dombås, og er veldig nærme Værnes flyplass.
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Epleskreller på mandag 12. august 2013, klokken 20:47
Jeg ville fjernet Ørsta og Lavik og heller satt inn Stord langs E39. Ble vel tett med Lavik-Skei-Ørsta.

Og kanskje vel luftig mellom Fauske og Bjerkvik? 300km, mye opp og ned forbi Steigen og Hamarøy.


Og Stord kan me lika! Det er ca 280km frå Lyngdal - er det for langt i SC-verdenen?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

OddB

Sitat fra: Elmo på mandag 12. august 2013, klokken 21:26
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. august 2013, klokken 19:47
Brokelandsheia-Lillehammer er ca. 400km så jeg mener det er mellom disse den neste SC bør komme. Utenfor Oslo, men ikke for langt nord. Hvam-krysset kan være et passende sted, 239km fra Brokelandsheia.

Eller Liertoppen? (dvs. mellom Drammen og Asker). Det er 18,5 fra Brokelandsheia
Det er klart et dilemma hvor man skal plassere laderen i Oslo-området.... Du har E16 og E6 som går nordover, og E18 og E6 som går sørover på hver side av fjorden... Ligger laderen nord for Oslo sliter de fra Østfold å nå Brokelandsheia og Gol, Sørlendingene rekker ikke fram til Gol uten å kjøre  om Gjelleråsen :P Ligger den på Liertoppen blir det en omvei fordi som skal østfra og opp til Gol. Ideelt sett burde den ligge i Bjørvika !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Også_Øyvind_H

Kan nokon forklara kva som er argumentet for at det ikkje skal vera prioritet å køyra kyststamvegen....? Zeemap'et har Bergen som tredje prioritet, og det er ca 340 km frå Lyngdal til Bergen, noko som i praksis utelukker 60kw å nytta SC.

Eg er usikker på kvar våre Tesla-venner frå Europa vil køyra når dei kjem til landet vårt, men eg vil tru at kyststamvegen ligg relativt høgt oppe på lista  :D
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

OddB

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 12. august 2013, klokken 21:56
Kan nokon forklara kva som er argumentet for at det ikkje skal vera prioritet å køyra kyststamvegen....? Zeemap'et har Bergen som tredje prioritet, og det er ca 340 km frå Lyngdal til Bergen, noko som i praksis utelukker 60kw å nytta SC.

Eg er usikker på kvar våre Tesla-venner frå Europa vil køyra når dei kjem til landet vårt, men eg vil tru at kyststamvegen ligg relativt høgt oppe på lista  :D
Det samme gjelder nok Kystriksveien fra Steinkjer til Tromsø via Lofoten og Vesterålen... (Der ligger tre av de Nasjonale Turistveiene) men en plass må vel grensa gå...selv for Tesla. Igjen er det viktig å se den øvrige nasjonale ladeinfrastrukturen i sammenheng med det Tesla gjør. Nederland og Latvia bygger ut landene med hurtigladere med 5 mils mellomrom. Slike ambisjoner har ikke Norge. Transnova henger fortsatt igjen i at elbiler er knøttsmå matpakkefraktere. Selv en 22kW lader kan være nyttig til å spe på med når man kjører litt "utenom løypa"...
På den annen side skal vi ikke glemme at et godt utbygd Superladernett er et veldig viktig konkurransefortrinn for Telsa. Dette vil de nok høste markedsandeler med når GenIII kommer..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

teslamsp

Kommer det ikke en lader på Haukeligrend så er jeg nødt til å selge min Model S. Uten en lader her er det umulig å krysse landet øst/vest.

valvolainen

Sitat fra: teslamsp på søndag 18. august 2013, klokken 14:15
Kommer det ikke en lader på Haukeligrend så er jeg nødt til å selge min Model S. Uten en lader her er det umulig å krysse landet øst/vest.

med lader på gol og i aurland, kommer en seg fra øst til vest, men du skulle kanskje reist horten/haugesund eller noe slik?
Minner om at det er chademo på kongsberg og i aksdal. Vi reiser ofte over haukelid og tror ikke dette blir så vanskelig du legger frem.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

OddB

Sitat fra: teslamsp på søndag 18. august 2013, klokken 14:15635
Kommer det ikke en lader på Haukeligrend så er jeg nødt til å selge min Model S. Uten en lader her er det umulig å krysse landet øst/vest.
UMULIG er det vel ikke....? Du rekker vel det meste via Dombås, Aurland og Lyngdal ?

Fra Oslo til Haugesund er det ifølge Google Maps 450 km /7 timer via Haukeli, eller 635 km/8.5 timer via E18.
Hvis det hadde bare kommet et 22kW type 2 lader på Haukeligrend ville du kunne fylle på 10 mil på en time og rekke Haugesund med god margin.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

teslamsp

LYNGDAL!? Jeg kjører da ikke Norge rundt for å krysse landet beint over. En hurtiglader på haukeli burde hatt topp prioritet! Ser enkelte her inne klager og syter for 18 mil uten hurtiglader! En hurtiglader bør ikke prioriteres med mindre man går tom for batteri uten, eller at det skaper store omveier, og ulemper som ferge osv. for å nå din destinasjon.

glaserud

Du sier øst/vest. Hvor, eksakt, er det du skal reise fra og til?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA