Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av OleJA, søndag 27. januar 2013, klokken 22:06

« forrige - neste »

tjobben

Performance akselererer som en M5, hvertfall innenfor noenlunde nøkterne hastigheter. Og det er rett og slett helt sinnsykt raskt!
Standard er rett bak. Fra stillestående er det forskjell, men så fort bilen er i bevegelse er forskjellene veldig små.
Og det er fortsatt sinnsykt raskt!
Dette er jo bare tall, og vi har ikke fått prøve standard, kun performance. Så kan hende følelsen er en ganske annen enn hva tallene tilsier.
Men uansett, for min del så er ikke de tallene der grunn nok alene til å bestille P. Men så var det interiøret, da. Det kunne jeg tenkt meg. Men til 70k så blir det for mye for min del.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Gjermund

Sitat fra: ebbrey på lørdag 11. mai 2013, klokken 03:00
jeg sitter å funderer på det samme, papirene ligger på mailen, finansieringen er i boks og sitter her å fabler om at jeg kanskje gjør en stor feil. Burde fått prøve en standard da jeg har basert kjøpet på en performance. Jeg vil absolutt ikke ha performance, men er så redd for restverdien etterpå. Også er det dette med "bare litt til" mentaliteten som har pågått siden jeg kikka på en bil til 300k, som raskt ble bytta ut med en til 430k, for så å snike seg opp til en nøktern tesla til rett over 500. Finalize knapper dukker opp og alt av ekstrautstyr handles som smågodt til 5.90 på en lørdags ettermiddag. Pang så røyk det 600. Nå er det "bare" 70 igjen til øverste hylle. Men jeg vil ikke ha det. Er det verdt 70 lapper for å slippe å svare nei når folk spør om det er en performance? :P ugh

Om DU ikke vil ha performance, vil det være idioti å kjøpe det for å slippe å svare nei på spørsmål om det er performance.

ebbrey

#227
hehe, ja selvfølgelig dumt å kjøpe hvis man ikke vil ha. Prøvde mer å få frem valgets kvaler rundt finalize
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Snappet opp erfaring fra to eiere som hadde byttelånt perf/non-perf på US forumet. Kort fortalt er performance vesentlig raskere opp til ca 50km/t. Deretter er visst forskjellen liten i følge han som eier 85, og umerkbar i følge han som eier P85.

Sitat fra: dbullard;306934I had the chance this weekend to switch cars with Chris, who owns a Performance (with 21" wheels).  I've got 85kWh with 19" wheels, other than that, the cars are identical (OK, I really do like the Alcantara over the cloth.  And the carbon fiber trim...).

We've both had our cars a few months now, and we've gotten "used" to them, so I thought this would be a good test, as differences from what we thought of as "normal" would be more apparent.

Not surprisingly, the cars handled almost identically.  Slightly smoother ride in mine (19" wheels), seemed to handled curves pretty much the same (we weren't on a track or really windy road, so that did limit what we could try).

The big exception, of course, is the acceleration.  Below 30 MPH, the Performance model walked all over mine.  The difference in acceleration is very noticeable.  ABove 30, however, it starts to become less noticeable.

Seeing as how I can feel the traction control kick in with my car, I have a feeling that it's operating continuously in the Performance model.  Put some racing slicks on it and I bet it'll leap forward even faster.

That was fun...


Sitat fra: ckessel;307408Pretty much the same as Doug's. Coming from the Perf, the off the line in the standard felt sluggish (sorry Doug!). Which is funny as the standard 85 acceleration crushes my old RX8, shows how quickly one gets acclimated.

After 30 mph though, I couldn't tell the difference, both rock you back in your seat. There's an old thread here showing P85 vs 85 per 10mph band that backs that with data showing the difference is slim at 30+ (Performance Data for 85 KWh Battery vs. P85 KWh Battery).

It seemed like Doug's 19" were a little smoother and had less road noise.


Ellers anbefales denne siden om samme tema:

http://teslaowner.wordpress.com/2013/05/10/performance-and-plus/
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ebbrey

Var god lesing det :) Har forstått at det meste merkes fra 0-50 km/t. Absolutt ikke der jeg ønsker å "kjenne det". Og uansett hvis du/dere alle stopper ved siden av meg med Performance bilene deres for å race, vil jeg spare strøm og tråkke rolig på pedalen uansett.

Blir standard.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Gjermund

Det stemmer jo veldig godt med mitt inntrykk av forskjellen på performance og standard. Tror det er mange som har et urealistisk inntrykk av performance, og av performance +.

Øyvind.h

Her er innlegg fra en som har kjøpt 2 Model S. En gjennomgang av hva han ikke ville valgt igjen:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16664-What-Options-I-would-Buy-now-that-I-have-2-teslas

(Bare så det er sagt hadde jeg selv valgt Performance om jeg var gjeldfri :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ebbrey

Han virker ikke imponert over lydpakken, den er vel kanskje ikke av det råeste slaget nei.

Luftfjæringene.. Er jo kjedelig om disse skal skape problemer og høye kostnader.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. mai 2013, klokken 22:13
Her er innlegg fra en som har kjøpt 2 Model S. En gjennomgang av hva han ikke ville valgt igjen:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16664-What-Options-I-would-Buy-now-that-I-have-2-teslas

(Bare så det er sagt hadde jeg selv valgt Performance om jeg var gjeldfri :) )

Vi har behov for 2 biler og skulle jeg kjøpt en TMS til hadde det blitt en ribbet 60. Da snakker vi mye bil for pengene.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

fonberg

Sitat fra: Gjermund på lørdag 11. mai 2013, klokken 13:51
Det stemmer jo veldig godt med mitt inntrykk av forskjellen på performance og standard. Tror det er mange som har et urealistisk inntrykk av performance, og av performance +.

Begge de to Teslarepresentantene jeg har testkjørt med sier man neppe vil merke forskjellen på Standard og Performance med mindre man går direkte fra den ene til den andre.
En ting jeg likevel lurer på er om Performance kan være bedre på snø (pga. raskere antispinnsystem)?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

petersv

Hvor har du det at det er raskere antispinn antispinn? Hlres meget rart ut.. Og ser ikke helt hvorfor da det ikke koster noe mer å ha litt høyere samplingsrate.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på søndag 12. mai 2013, klokken 18:08
Hvor har du det at det er raskere antispinn antispinn? Hlres meget rart ut.. Og ser ikke helt hvorfor da det ikke koster noe mer å ha litt høyere samplingsrate.

Tror ikke det er "raskere". Det står vel "sport tuned traction control", noe jeg antar betyr et sportsligere oppsett som tillater litt mer hjulspinn.

Det kan faktisk være at det hjelper på vinterføre, enkelte har klaget på litt for overaktiv antispinn som ikke tillater nok hjulspinn på snø.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lacaixxa

Sitat fra tesla forum;

Full accel on the standard-85 is indeed scary fast. Full accel on the perf at < 60 mph speeds is beyond scary (violent even) and even at above 60 is a bit unnerving.

- I norge har jo denne type ytelser nærmest vært forbudt, og kan gjerne bli det igjen. Utsultet på effekt og frykten for at dette er en - once in a norwegian lifetime - blir det performance på meg. Uavhengig av pris tror jeg livet blir morsommere med p :)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Roger Kolbu

#238
Sitat fra: Lacaixxa på søndag 12. mai 2013, klokken 19:49
Utsultet på effekt og frykten for at dette er en - once in a norwegian lifetime - blir det performance på meg. Uavhengig av pris tror jeg livet blir morsommere med p :)
:-)
Godt sagt!
Nærmest merkelig at myndighetene - og forsikringsselskapene - ikke har vært mer forbeholdne ovenfor en slik bil? Med mer enn 400HK, er som regel slike biler altfor dyre å "vedlikeholde", rent kostnadsmessig sett. De har jo vært regnet som en "voldsom fare" for trafikkbildet.

Pr. nå har jeg en Volvo S80 T6 med 321HK. Elsker den umiddelbare trekkraften som ligger i en slik motor. Og gleder meg enda mer til å gå over til en fullspekket Performance... :-)
Kjøring med full kontroll er intet annet enn gøy - og ikke minst trafikksikkert! Man "lurer" jo ikke på om man klarer forbikjøringen. Ens egen sikkerhetsmargin viser seg å alltid være i stort monn! :-)
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

RoadRunner

Fikk omsider prøvekjørt en Performance-utgave idag.

Overgikk alle forventinger når det gjelder:
- akselrasjon
- stivhet
- unnastyringsegenskaper

Jeg har kjørt sykkel noen år, og akselrasjonen var faktisk sammenlignbart med min Honda 1100 med tur-oppsett.

Og noen har vært lure når det gjelder retardasjon - gjenvinning av energi foregår progressivt, slik at bilen drar på mer "brems" jo lenger man triller! I Moholtbakken på vei nedover med 90 km/h på toppen var jeg ned i gangfart på avkjøringrampen i bunnen  8) - uten å ha rørt bremsepedalen. Her kommer bremse-skivene til å ruste!

Tror ikke batteriet har godt av slik aktiv bruk av gass-pedalen med stadig akselerasjon + påfølgende redardasjon (... og jeg kommer ihvertfall aldri til å kjøpe "demobrukt" Performance-utgave!).


Litt skuffet over hardhet på ujamn vei, hadde forventet litt mer mykhet... men da forsvinner jo den sportslige følelsen og kompaktheten denne svære bilen har.


STEIKE ARTIG BIL - blir Performance her i gården :-).

Lillebror RoadRunner blir pensjonist, men skal bli luftet flere ganger i uka slik at "ytelseskurven" ikke forfaller  ;D.


Åja - setene var helt ok. (Men hva kan man forvente at en buddy-eier skal si på dette spørsmålet  ;))
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA