Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av OleJA, søndag 27. januar 2013, klokken 22:06

« forrige - neste »

OleJA

#240
Regnet om tabellen jeg startet denne tråden med til akselerasjon i m/s2 for Standard vs Performance. Jeg synes dette kanskje bedre illustrerer hvordan de to variantene oppfører seg i de forskjellige hastighetsområdene.

Hastighet er fremdeles oppgitt i miles/h.

0-30 5.80 vs 7.84 m/s2
30-40 5.55 vs 6.35 m/s2
40-50 4.94 vs 6.35 m/s2
50-60 4.44 vs 4.94 m/s2
60-70 4.04 vs 4.44 m/s2
70-80 3.42 vs 3.42 m/s2
80-90 2.96 vs 3.17 m/s2
90-100 2.34 vs 2.47 m/s2
45-65 4.68 vs 5.23 m/s2

Ser at Performance ligger på ca 0.8g (tyngdens akselerasjon) i 0-30. Det er vel det som regnes som maks oppnåelig grep på bra standard dekk under optimale forhold - uten å ty til triks som 'slicks' eller forvarming av dekk.

Tror fremdeles det blir Standard på meg. Et jevnt akselerasjonspådrag i hele hastighetsområdet virker nesten mer tiltalende enn en Performance som 'dør' ganske fort. Men det klør litt i fingeren på å trykke på Performance også - må bestemme meg i løpet av 17. mai helga :-o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Griffel

Sitat fra: OleJA på onsdag 15. mai 2013, klokken 09:26
Regnet om tabellen jeg startet denne tråden med til akselerasjon i m/s
Hastighet er fremdeles oppgitt i miles.
Akselerasjon: m/s2
Hastighet: miles/h
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Helt naturlig for Elon å drive med SpaceX og Model S Performance, for de er ganske like :)
Men det at man ikke får prøvekjørt standard er garantert med på å vippe flere over på Performance. Riktig taktikk ift. inntjening.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gjermund

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2013, klokken 09:39
Helt naturlig for Elon å drive med SpaceX og Model S Performance, for de er ganske like :)
Men det at man ikke får prøvekjørt standard er garantert med på å vippe flere over på Performance. Riktig taktikk ift. inntjening.

Ikke alle får prøvekjørt i det hele tatt før valget må tas  :-\

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2013, klokken 09:39
Men det at man ikke får prøvekjørt standard er garantert med på å vippe flere over på Performance. Riktig taktikk ift. inntjening.

+1.
Men samtidig så har begge Tesla-representantene jeg har kjørt med vært klare på at "folk flest" neppe vil merke forskjell på P og standard. Joachim som jeg kjørte med i Trondheim sist helg sa også at klart flest bestiller standard. Her på forumet kan man derimot få inntrykk av at flertallet bestiller P, men forumuttalelsene er neppe representative for det totale antallet bestillinger. (Joachim var også klar på at han personlig ville valgt standard, forresten).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Gjermund

Sitat fra: fonberg på onsdag 15. mai 2013, klokken 10:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2013, klokken 09:39
Men det at man ikke får prøvekjørt standard er garantert med på å vippe flere over på Performance. Riktig taktikk ift. inntjening.

+1.
Men samtidig så har begge Tesla-representantene jeg har kjørt med vært klare på at "folk flest" neppe vil merke forskjell på P og standard. Joachim som jeg kjørte med i Trondheim sist helg sa også at klart flest bestiller standard. Her på forumet kan man derimot få inntrykk av at flertallet bestiller P, men forumuttalelsene er neppe representative for det totale antallet bestillinger. (Joachim var også klar på at han personlig ville valgt standard, forresten).

Forum er garantert ikke representativt hverken for modell eller utstyrsnivå.

teslaslaven

Klart man merker forskjell på 4,4 og 5,6 sekunder fra 0-100. Kink i nakken er forskjellen.

Øyvind.h

Sitat fra: hybridslaven på onsdag 15. mai 2013, klokken 13:57
Klart man merker forskjell på 4,4 og 5,6 sekunder fra 0-100. Kink i nakken er forskjellen.
Vil du bli slått i ryggen av en stor hammer eller en litt mindre hammer  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gjermund

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2013, klokken 14:20
Sitat fra: hybridslaven på onsdag 15. mai 2013, klokken 13:57
Klart man merker forskjell på 4,4 og 5,6 sekunder fra 0-100. Kink i nakken er forskjellen.
Vil du bli slått i ryggen av en stor hammer eller en litt mindre hammer  ;D

Faktisk et utrolig vanskelig valg  :-\, hadde prisforskjellen vært enten en god del mindre eller en god del større hadde ikke valget vært så vanskelig

Havebigfun

Jeg hadde samme smerter med P versus P+- et sted må man trekke grensen- samtidig er jo alt på tilbud foreløpig- billigere blir det ikke... Det er for meg "once in a lifetime" -tror ikke jeg kommer til å kjøpe flere biler med ufornuftige 416hk.
Jeg er fortsatt usikker om jeg skulle valgt P+ ???

Lein

er det noen som vet om performance mod vil ha en "P" bak på bilen?
for å indikere at det er en performance og ikke standard dere kjører bak :)
P85 2013-2015
70D 2016-idag

glaserud

Poster på TMC og tesla-forumet viser bilder av "85", "P85" og "P85+"-badger.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Harlex

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 15. mai 2013, klokken 15:25
Jeg hadde samme smerter med P versus P+- et sted må man trekke grensen- samtidig er jo alt på tilbud foreløpig- billigere blir det ikke... Det er for meg "once in a lifetime" -tror ikke jeg kommer til å kjøpe flere biler med ufornuftige 416hk.
Jeg er fortsatt usikker om jeg skulle valgt P+ ???
P+-en var grei å svelge for min del. Jeg har hele tiden vært klar på at jeg vil ha 19" og når man ikke får perf + uten så er det greit. Jeg er ute etter stor grad av komfort og fryktet det blir redusert med 21" Dette får jeg også stadig bekreftet når jeg leser om hjulstøy på 21" og redusert komfortnivå. I tillegg har de 3 bilene jeg har sett alle hatt stygge skader på felgene. Dette blir man også forøvrig advart mot i forbindelse med kontraktsign. Men for å konkluderer for min del. Ingen perf. + pga. krav om 21" 21" er tøft, men jeg først og fremst ikke ofre noe komfort ellers så jeg synes prisforskjellen er latterlig og ser for meg ødelagte felger og dekk/hjul kostnader i høy klasse i årene fremover.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jberge

#P2765 P85 levert 9/11

Havebigfun

#254
Sitat fra: Harlex på mandag 20. mai 2013, klokken 15:49
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 15. mai 2013, klokken 15:25
Jeg hadde samme smerter med P versus P+- et sted må man trekke grensen- samtidig er jo alt på tilbud foreløpig- billigere blir det ikke... Det er for meg "once in a lifetime" -tror ikke jeg kommer til å kjøpe flere biler med ufornuftige 416hk.
Jeg er fortsatt usikker om jeg skulle valgt P+ ???
P+-en var grei å svelge for min del. Jeg har hele tiden vært klar på at jeg vil ha 19" og når man ikke får perf + uten så er det greit. Jeg er ute etter stor grad av komfort og fryktet det blir redusert med 21" Dette får jeg også stadig bekreftet når jeg leser om hjulstøy på 21" og redusert komfortnivå. I tillegg har de 3 bilene jeg har sett alle hatt stygge skader på felgene. Dette blir man også forøvrig advart mot i forbindelse med kontraktsign. Men for å konkluderer for min del. Ingen perf. + pga. krav om 21" 21" er tøft, men jeg først og fremst ikke ofre noe komfort ellers så jeg synes prisforskjellen er latterlig og ser for meg ødelagte felger og dekk/hjul kostnader i høy klasse i årene fremover.
Enig med deg- kunne man krysset av for P+ uten å måtte ta 21" felger man ikke vil ha ville jeg alvorlig vurdert dette ettersom P+ får et godt skyssmål av de som har prøvd. Men 60K for en (mulig marginal) forbedring er sterk kost.
Men for å komme tilbake til denne S/P-tåden var jeg ikke i tvil ettersom jeg allikevel ville ha luftfjæring og skinn (+ karbon)+ 600 Nm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA