Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av OleJA, søndag 27. januar 2013, klokken 22:06

« forrige - neste »

Muffinman

#285
Kanskje mod kan hekte innholdet i denne tråden på den eksisterende standard vs perfomance?

On topic: Her kan man velge mellom kink i nakken på billigsalg og whiplash på billigsalg. Whiplash, ja takk.

EDIT: Ellers veier det tungt at den eneste matte interiørfinishen tilgjengelig som IKKE er tre faktisk er karbon. Og den får man bare på P.

ebbrey

Jeg satte også min grense på 600. Ble standard med masse ekstrautstyr istedenfor "ribba" Performance. Grensa har vært økt i takt med entusiasmen, men ett sted var det nok. Jeg tror nok flere har tygd lenge på samme valg som du har nå, og det hjelper lite at vi kun får teste performance når vi testkjører. Du får stille deg selv samme spørsmål som jeg gjorde med alt: "Trenger jeg dette"?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

laumb

Sitat fra: Muffinman på mandag 03. juni 2013, klokken 16:03
Kanskje mod kan hekte innholdet i denne tråden på den eksisterende standard vs perfomance?

Selvfølgelig.

Forøvrig finnes det en "rapporter" knapp. Bruk den så slipper vi å mase om sammenslåing og slikt i trådene. Da får jeg melding inne på forumet samt e-post (så får jeg fortere informasjonen enn om jeg tilfeldigvis leser det eksakte innlegget til rett tid. ;-)

D.O

Sitat fra: ebbrey på mandag 03. juni 2013, klokken 16:15
Jeg satte også min grense på 600. Ble standard med masse ekstrautstyr istedenfor "ribba" Performance. Grensa har vært økt i takt med entusiasmen, men ett sted var det nok. Jeg tror nok flere har tygd lenge på samme valg som du har nå, og det hjelper lite at vi kun får teste performance når vi testkjører. Du får stille deg selv samme spørsmål som jeg gjorde med alt: "Trenger jeg dette"?
Jeg trenger ikke ny bil engang... Men dette vil bli ett engangstilbud fra staten, tror jeg. Valget står mellom s 85 med 21" og alt unntatt vinter og dobbeltlader og en s 85p med 19" og alt unntatt vinter, dobbeltlader, soltak, bakseter, sikkerhetspakke og lyspakke.

Dette med setene.. er det stoff/alcantara på sliteplassene? altså sidestøtte og lårstøtte? 
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Oreo

Sitat fra: D.O på mandag 03. juni 2013, klokken 23:26
Sitat fra: ebbrey på mandag 03. juni 2013, klokken 16:15
Jeg satte også min grense på 600. Ble standard med masse ekstrautstyr istedenfor "ribba" Performance. Grensa har vært økt i takt med entusiasmen, men ett sted var det nok. Jeg tror nok flere har tygd lenge på samme valg som du har nå, og det hjelper lite at vi kun får teste performance når vi testkjører. Du får stille deg selv samme spørsmål som jeg gjorde med alt: "Trenger jeg dette"?
Jeg trenger ikke ny bil engang... Men dette vil bli ett engangstilbud fra staten, tror jeg. Valget står mellom s 85 med 21" og alt unntatt vinter og dobbeltlader og en s 85p med 19" og alt unntatt vinter, dobbeltlader, soltak, bakseter, sikkerhetspakke og lyspakke.

Dette med setene.. er det stoff/alcantara på sliteplassene? altså sidestøtte og lårstøtte?
Her og, trengte ikke ny bil hadde en Leaf og en god 4x4 med åtte seter. Veldig fornøyd egentlig.
MEN, jo mer jeg leste om TMS, kunne jeg ikke styre meg til slutt. Leaf var oppvåkningen for meg og takket være den gode erfaringen så jeg ikke noe hinder i at TMS nå kunne være vår hovedbil. I og med at jeg har vært bilinteressert siden jeg kunne gå, kunne nå endelig "sportsbildrømmen" oppfylles bare jeg prioriterte rett. I tillegg en praktisk relativt sett, familiebil (må innrømme at en stor 4x4 er mer praktisk i daglig bruk her i Norge). Kunne ikke forsvart å kjøpt en Tesla Roadster på samme måte.
"Once in a Norwegian lifetime" som tidligere nevnt her inne på forumet  ;D Da måtte det bare bli Performance på meg. Nå slipper jeg å flytte til utlandet for å anskaffe meg Porcshe'n jeg alltid har drømt om. Når attpåtil forbruket er det samme (ved samme kjøremønster) mellom Standard og Performance så var heller ikke det noe argument for å velge bort P, noe som gjerne øker i takt med motorstørrelse/effekt på fossiler. Jeg har full forståelse for dem som likevel velger Standard, og også de som velger 60kWh. Alle har sine behov og prioriteringer, og det er en ærlig sak. Jeg kan godt innrømme at jeg har hatt snev av dårlig samvittighet p.g.a. mine prioriteringer.

Når det gjelder setene, D.O., så er det ALCANTARA (ikke stoff!) på Performanceversjonen bak nakken, i sidestøttene (om en kan kalle de for det?) samt på yttersiden av lårene (lårstøtte(?) som du nevner). I Standarden kommer stoffseter som standard og du må bla opp 10k for skinn uten innslag av alcantara. Dette ser du klart i konfiguratoren når du designer din bil.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

tjobben

Samme sak for meg som for ebbrey og en del andre her. Hadde satt en grense på 600.
Lå først på s85 med kun tech og pano, men etter mye lesing både her og på us forumet og grublegruble så endte jeg opp med å ta mesteparten av det tilgjengelige utstyret. Performance droppet jeg til fordel for utstyr. Det er ikke fra stillestående jeg trenger de voldsomme kreftene. Men fra 40-50km/t og oppover, og der er det liten forskjell på de to.
Bevares, hadde jeg hatt større budsjett så hadde jeg gladelig bladd opp 700k for full pakke med p og p+ og digre valser og alt mulig.
Overgangen for min del fra gammel bensinslukeraudi til Model S blir uansett enorm selv om det "bare" er standard.
Gleder meg rett og slett helt vilt til høsten :D
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

D.O

Er eneste forskjellen på s 85 og s 85p inverteren/omformeren sånn mekanisk/hardware sett? Synes prisforskjellen er merkelig høy.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Øyvind.h

Sitat fra: D.O på tirsdag 04. juni 2013, klokken 18:13
Synes prisforskjellen er merkelig høy.
Tesla må jo tjene penger :) ? De har nok svært gode marginer på Performance, men hva gjør det når man får en rakett?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: D.O på tirsdag 04. juni 2013, klokken 18:13
Er eneste forskjellen på s 85 og s 85p inverteren/omformeren sånn mekanisk/hardware sett? Synes prisforskjellen er merkelig høy.

P inkluderer også skinninteriør samt luftfjæring, som koster til sammen 20.000 i tillegg om man velger standard 85.

Jeg er forøvrig en av dem som synes akselerasjon i forbikjøringshastighet er viktigst, og der er forskjellen liten mellom P og standard ifølge tallene. Dessuten liker jeg ikke skinnseter, så da ble det enkelt for meg å velge standard :-)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

D.O

Men hvis man utstyrer en standard med skinn og luft, så er fortsatt prisforskjellen vesentlig. Hvordan er aks fra 50 eller 80 kmt opp til 120 sammelignet med standard? Hadde bestemt meg for s 85P men er blitt litt i tvil etter å ha lest litt på usa sidene, hvor mange sier de ikke merker forskjell på annet enn ved aks fra stillstans.
Har fått avtalt prøvekjøring, men dette er s 85p, skulle likt å prøve begge.
Jeg har altså reservert s 85p, men kan jeg fortsatt velge standar hvis skulle ta til fornuft ???
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

toS

Sitat fra: D.O på tirsdag 04. juni 2013, klokken 20:37
Men hvis man utstyrer en standard med skinn og luft, så er fortsatt prisforskjellen vesentlig. Hvordan er aks fra 50 eller 80 kmt opp til 120 sammelignet med standard? Hadde bestemt meg for s 85P men er blitt litt i tvil etter å ha lest litt på usa sidene, hvor mange sier de ikke merker forskjell på annet enn ved aks fra stillstans.
Har fått avtalt prøvekjøring, men dette er s 85p, skulle likt å prøve begge.
Jeg har altså reservert s 85p, men kan jeg fortsatt velge standar hvis skulle ta til fornuft ???
Det er egentlig enkelt, skal du kjøpe nå vil du ikke kunne teste begge to samtidig, så du må ta det på gut feeling og andres erfaringer
1. P har merkbart raskere akselerasjon
2. P er potensielt litt kulere innvendig og utvendig (spoiler/felger), men S er kul nok
3. Hvis du har råd uten å strekke deg for langt så kjøper du P
4. Det fornuftige her er å kjøpe en Model S uansett utgave

Sånn. Da er det bare å trykke FINALIZE :-)

Øyvind.h

#296
Sitat fra: toS på tirsdag 04. juni 2013, klokken 21:00
3. Hvis du har råd uten å strekke deg for langt så kjøper du P
Ikke helt enig i dette. Jeg kan fint legge 70k til på bordet for P, men synes standard holder lenge (de kreftene som bor i P er ikke noe for hvermansen, selv om hvermansen er Model S kjøper i Norge. Å bare la folk prøvekjøre performance er dog en genistrek fra Tesla :)

Men enig i at kjøp av Model S uansett utgave er fornuftig, og det morsomste bilkjøpet du har gjort i hele ditt liv :)

Sitat fra: D.O på tirsdag 04. juni 2013, klokken 20:37
Jeg har altså reservert s 85p, men kan jeg fortsatt velge standar hvis skulle ta til fornuft ???
Du kommer til å bli veldig fornøyd med Performance!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toS

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. juni 2013, klokken 21:30
Sitat fra: toS på tirsdag 04. juni 2013, klokken 21:00
3. Hvis du har råd uten å strekke deg for langt så kjøper du P
Ikke helt enig i dette. Jeg kan fint legge 70k til på bordet for P, men synes standard holder lenge (de kreftene som bor i P er ikke noe for hvermansen, selv om hvermansen er Model S kjøper i Norge. Å bare la folk prøvekjøre performance er dog en genistrek fra Tesla :)

Men enig i at kjøp av Model S uansett utgave er fornuftig, og det morsomste bilkjøpet du har gjort i hele ditt liv :)

Sitat fra: D.O på tirsdag 04. juni 2013, klokken 20:37
Jeg har altså reservert s 85p, men kan jeg fortsatt velge standar hvis skulle ta til fornuft ???
Du kommer til å bli veldig fornøyd med Performance!
Kunne fort endt opp med standard selv, og ville nok blitt fornøyd. Galskap å drive å oppgradere hele veien til bilen blir skikkelig dyr :-) Men jeg kommer ikke til å kjøpe en slik bil til på lenge så valgte å "safe" med P. Hvis man er i tvil og ikke ser så altfor nøye på prislappen så mener jeg P er det rette valget (ingen anger i ettertid). Men har man satt 600' som grense f.eks så er standard det eneste fornuftige. Og så kan man også mene at S er plenty kraftig og da skal man ta det uavhengig av pris.
Jeg ville bare støtte D.O i valget :-)

D.O

Jeg ender vel med en s 85 P da...Men for å holde tråden i gang. Slik jeg har forstått så oppnår du ikke maks moment/effekt fra motoren før du har kommet opp i fart. Tror ikke det er begrensninger i selve omformeren som gjør dette, men en kombinasjon av programmering av omformer/antispinn som regulerer effekten for å hindre hjulspinn. (mulig jeg er på tynn is her...) Alle Model s har i såfall denne funksjonen av effekt begrensning og jeg tipper vi får se tuning firma som omprogrammerer etter hvert.
Er det noen som har sett opplysninger på forskjellen på omformer i disse bilene?  Håper den er mere enn en innstilling/programmering, for da er 70 000,- irriterende mye penger.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

fonberg

Kan hente frem noen akselerasjonstall som har vært fremme tidligere:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11098-Performance-Data-for-85-KWh-Battery-vs-P85-KWh-Battery

45-65 mph er altså 1,9 s for standard og 1,7 s for standard - eller hhv. svimlende rask og lynrask om man vil  :D
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA