Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av OleJA, søndag 27. januar 2013, klokken 22:06

« forrige - neste »

kjølholdt

Etter å ha fundert frem og tilbake, kommer jeg til å bestille en model s standard 85 kWh . Det holder med 366 hestekrefter :), bestiller den med alt unntatt hattehylle og dobbelt lader
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 20. april 2013, klokken 13:59
Jeg vil tro at en P85 i de rette hender vil ligge mye mer av sin levetid opp mot 3,65C enn noen av de andre kandidatene som kanskje ikke innbyr like mye til fart og morro som en Telsa P85.

Tror du det? Jeg tror 60kWh-modellen blir belastet mest, siden effekten er 85kW lavere i utgangspunktet. På Leafen har jeg til stadighet pedalen i bånn, det kommer neppe til å skje like ofte i Teslaen siden det da vil gå alt for fort på altfor kort tid ;)

Sitat
3,65c hvor heftig er det for en celle i seg selv? Jeg kan ikke nok batteri kjemi til å ha noe formening.

Kommer an på cellene. Det finnes LiPo-batterier som glatt klarer 50C, batteriene i elsykkelen min klarer 10C kontinuerlig. Husk at 3,65C er burst, dvs. i korte intervaller. Batteriene rekker ikke å bli veldig varme av noen sekunder på 3,65C i ny og ne.

3,65C kontinuerlig betyr at batteriet teoretisk sett tømmes på 16,5 minutter (60/3,65).

Banekjøring av Model S har forøvrig vist at det er kjøling av motor som er begrensningen, etter et par-tre runder får man effektbegrensning på 160kW. Antageligvis er det det som kjøleanlegget er dimensjonert for å klare kontinuerlig.

Forøvrig var 40kWh modellen planlagt med 175kW motoreffekt, altså 4,38C. Det er tydeligvis mer å gå på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Litt OT men ang. effektbegrensing ved banekjøring har jeg lest at flere mener den kommer grunnet at bilen ved hard kjøring ganske raskt estimerer "rated miles" igjen til 30 eller lavere og da inntrår effektbegrensningen. Ikke sikkert det har noe med manglende kjøling å gjøre.

Øyvind.h

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 20. april 2013, klokken 13:59
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. april 2013, klokken 13:46

Større enn standard 85kWh ja, men mindre belastning enn på 60kWh modellen.

60kWh: 225kW/60kWh=3,75C
85kWh: 270kW/85kWh=3,18C
P85: 310kW/85kWh=3,65C
Leaf 80kW/24kWh=3,33C
Opel Ampera: 115kW/16kW=7,18C

Jeg vil tro at en P85 i de rette hender vil ligge mye mer av sin levetid opp mot 3,65C enn noen av de andre kandidatene som kanskje ikke innbyr like mye til fart og morro som en Telsa P85.
Må si jeg er enig med jkirkebo her.
Jeg har disponert Leafen de tre siste dagene nå, og har nytt full akselerasjon haugevis av ganger. Kun i et fåtall av situasjonene kunne jeg gitt flatt jern med Performance.

Mao. vil ikke bare Performance ligge sjeldnere opp mot maks C, den vil også ligge der langt kortere når man først bruker kreftene.

Men Performance vil nok slite litt mer på batteriet enn non-perf!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. april 2013, klokken 14:21
Forøvrig var 40kWh modellen planlagt med 175kW motoreffekt, altså 4,38C. Det er tydeligvis mer å gå på.
Jeg leste et sted at 40KWh utgaven hadde 60KWh batteri, men at det var begrenset i software til 40. I så fall slår vel regnestykket ut motsatt vei i forhold til standard 60KWh?

Oreo

Den ordinære planen var å bruke et 40kWh batteri til 40kWh versjonen. Tesla hadde forpliktet seg å selge en elbil til under $50K pga. av lån. Om du hadde lest all infoen om hvorfor 40kWh nå kommer med et 60kWh batteri, SW styrt til å yte mindre, hadde du lest at det var fordi kun 4% faktisk bestilte denne versjonen.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. april 2013, klokken 14:21
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 20. april 2013, klokken 13:59
Jeg vil tro at en P85 i de rette hender vil ligge mye mer av sin levetid opp mot 3,65C enn noen av de andre kandidatene som kanskje ikke innbyr like mye til fart og morro som en Telsa P85.

Tror du det? Jeg tror 60kWh-modellen blir belastet mest, siden effekten er 85kW lavere i utgangspunktet. På Leafen har jeg til stadighet pedalen i bånn, det kommer neppe til å skje like ofte i Teslaen siden det da vil gå alt for fort på altfor kort tid ;)

Sitat
3,65c hvor heftig er det for en celle i seg selv? Jeg kan ikke nok batteri kjemi til å ha noe formening.

Kommer an på cellene. Det finnes LiPo-batterier som glatt klarer 50C, batteriene i elsykkelen min klarer 10C kontinuerlig. Husk at 3,65C er burst, dvs. i korte intervaller. Batteriene rekker ikke å bli veldig varme av noen sekunder på 3,65C i ny og ne.

3,65C kontinuerlig betyr at batteriet teoretisk sett tømmes på 16,5 minutter (60/3,65).

Banekjøring av Model S har forøvrig vist at det er kjøling av motor som er begrensningen, etter et par-tre runder får man effektbegrensning på 160kW. Antageligvis er det det som kjøleanlegget er dimensjonert for å klare kontinuerlig.

Forøvrig var 40kWh modellen planlagt med 175kW motoreffekt, altså 4,38C. Det er tydeligvis mer å gå på.

Gode poenger Jirke, det er kanskje andre deler av en Performance (eller en Standard for den del) som får mer juling av hardkjøring enn batteriet :-D

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 20. april 2013, klokken 14:55
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. april 2013, klokken 14:21
Forøvrig var 40kWh modellen planlagt med 175kW motoreffekt, altså 4,38C. Det er tydeligvis mer å gå på.
Jeg leste et sted at 40KWh utgaven hadde 60KWh batteri, men at det var begrenset i software til 40. I så fall slår vel regnestykket ut motsatt vei i forhold til standard 60KWh?

Ja, slik ble det. Men det var planlagt et 40kWh batteri, så et slikt effektuttak var tydeligvis greit på papiret.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RunarBT

#218
denne er ikkje postet her, eller? I mph.
Forskjell standard til performance

0-30 2.3 vs 1.7   (+0.6)
30-40 0.8 vs 0.7  (+0.1)
40-50 0.9 vs 0.7  (+0.2)
50-60 1.0 vs 0.9  (+0.1)
60-70 1.1 vs 1.0  (+0.1)
70-80 1.3 vs 1.3  (+0.0)
80-90 1.5 vs 1.4  (+0.1)
90-100 1.9 vs 1.8 (+0.1)
45-65 1.9 vs 1.7  (+0.2)

OleJA

Sitat fra: RunarBT på lørdag 20. april 2013, klokken 16:52
denne er ikkje postet her, eller? I mph.
Forskjell standard til performance

0-30 2.3 vs 1.7   (+0.6)
30-40 0.8 vs 0.7  (+0.1)
40-50 0.9 vs 0.7  (+0.2)
50-60 1.0 vs 0.9  (+0.1)
60-70 1.1 vs 1.0  (+0.1)
70-80 1.3 vs 1.3  (+0.0)
80-90 1.5 vs 1.4  (+0.1)
90-100 1.9 vs 1.8 (+0.1)
45-65 1.9 vs 1.7  (+0.2)

Tråden ble startet med denne tabellen så da er vi vel på en måte tilbake til utgangspunktet.  :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

RunarBT

Sitat fra: OleJA på lørdag 20. april 2013, klokken 17:31

Tråden ble startet med denne tabellen så da er vi vel på en måte tilbake til utgangspunktet.  :o

Lol, Sorry.:-) mister litt oversikten. Er innom forumet her, teslamotorsclub og teslamotors flere ganger daglig.:-p

Gjermund

Nå må valget snart tas.

Har sent papirer til banken, tenker å finalize når jeg jeg får positivt svar.

Noen som har prøvd både standard og performance og kan si noe forskjellen?

ebbrey

#222
jeg sitter å funderer på det samme, papirene ligger på mailen, finansieringen er i boks og sitter her å fabler om at jeg kanskje gjør en stor feil. Burde fått prøve en standard da jeg har basert kjøpet på en performance. Jeg vil absolutt ikke ha performance, men er så redd for restverdien etterpå. Også er det dette med "bare litt til" mentaliteten som har pågått siden jeg kikka på en bil til 300k, som raskt ble bytta ut med en til 430k, for så å snike seg opp til en nøktern tesla til rett over 500. Finalize knapper dukker opp og alt av ekstrautstyr handles som smågodt til 5.90 på en lørdags ettermiddag. Pang så røyk det 600. Nå er det "bare" 70 igjen til øverste hylle. Men jeg vil ikke ha det. Er det verdt 70 lapper for å slippe å svare nei når folk spør om det er en performance? :P ugh
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Dr.Ling

                 MS        MSP           BMW M5 (F10)

Km/t                   sekunder

0-48          2.3 vs 1.7 (+0.6)      1,5
48-64         0.8 vs 0.7 (+0.1)     0,7   
64-80         0.9 vs 0.7 (+0.2)     0,7
80-96         1.0 vs 0.9 (+0.1)     0,8
96-112        1.1 vs 1.0 (+0.1)    1,0
112-129      1.3 vs 1.3 (+0.0)     1,1
129-145      1.5 vs 1.4 (+0.1)     1,2
145-161      1.9 vs 1.8 (+0.1)     0,6

72-104       1.9 vs 1.7 (+0.2)     1,6
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Dr.Ling

Sitat fra: ebbrey på lørdag 11. mai 2013, klokken 03:00
Er det verdt 70 lapper for å slippe å svare nei når folk spør om det er en performance? :P ugh

Jeg vil si nei. Om du ikke føler at du MÅ HA det som du får med performance vs standard er det vel ikke verdt det.

For min egen del hadde jeg fint klart meg med standard ytelse.... tror jeg, men ville gjerne ha den raskeste utgaven. Disse røde linjene på setene synes jeg er ganske billige i forhold til f.eks farget søm, så de klarer jeg meg uten, og de grå felgene synes jeg ikke allverden om. Men jeg ville absolutt ikke ha annet enn karbon i dashbordet (ok, en kunne foliert i ettertid kanskje..), og ville veldig gjerne ha semsket skinn i tak og på seter, så oppsummert måtte det bli Performance.

Og så er det jo dette om hvor langt en må strekke seg økonomisk. Jeg har aldri hatt billån og skal aldri ha det. Jeg har kjørt gamle Toyotaer siden endt studietid, og spinket og spart til drømmebil. Jeg kikket på biler som Tesla Roadster, M3, 911, SL55 før jeg fikk behov for større bil og bestemte meg for Model S.

Tror ikke en standard Model S vil være så mye mindre attraktiv enn Performance i bruktmarkedet. Når folk og journalister får testet begge versjonene så vil de fleste si at standard er plenty.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA