Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

What-a-watt

Merkelig at Rebil v/Jonathan Parr bestiller en slik undersøkelse. De har spesialisert seg på elbiler, og visste, som de fleste andre, omtrent hva svaret ville bli. De selger vel ikke nettopp flere biler med en slik handling.

Rosstopher

Var det overraskende høyt at én av fire syns man bør kjenne på Tesla-skam? Utifra hva noen i denne og andre tråder skriver så burde jo det tallet være mye høyere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

Det tallet er alt for høyt. Eksisterende eiere burde ikke skamme seg, for de har jo ikke med vitende vilje bidratt økonomisk til det Musk gjør nå.

De som kjøper nye biler er en helt annen greie. De støtter åpenlyst Musk økonomisk, så for dem ville nok tallene i en slik undersøkelse vært mye høyere. Jeg ser det er en del undersøkelser i forskjellige land rundt temaet hvor inntil 3 av 4 føler det slik.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Disse folkene i USA støttes og promoterer av Musk. Kjøper du Tesla så støtter du Trump som igjen støtter Putin.
Tesla=Putinmobil

Noen slapp Tass inn i Oval Office, mens Reuters og AP er utestengt.
Og Trump snakker uoffisielt med Putin.

https://youtu.be/iSW8ezOmYHs
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Musk må få svært lite igjen for dette samarbeidet, som kommer til å skrive seg inn i historien som vestens største katastrofe på 80år.

-Nasa som institusjon blir garantert bedt om å spare penger på lik linje med Pentagon, og Mars-turer som ikke har noen sikker valuta for pengene vil jo måtte bli kansellert, og SpaceX går da en noe usikker fremtid i møte.

-USA skal borre maks etter olje og kull, prisene på drivstoff skal ned, og ingen vil da gidde å kjøpe dyre elbiler.

-Tesla får ett dårligere og dårligere rykte utenfor USA av det som skjer.

-Tollsatser på alt i hele verden, vil bare øke prisene på alt i verden, som igjen vil senke etterspørselen...særlig etter biler, og især dyre elbiler.

Så hva f**n har verdens rikeste mann å tjene på dette spillet?
Jeg har forstått at mye av det de gjør innenriks burde vært gjort for lenge siden, men måten det gjøres på er jo helt katastrofe... Og utenriks..huff jeg har ikke ord, nesten litt småflau av bilene i garasjen har tilknytning mot dette landet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

What-a-watt

Sitat...særlig etter biler, og især dyre elbiler.

... og originale bildeler. Hovedbatteri til 200.000.-.....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på søndag 02. mars 2025, klokken 21:54
Sitat...særlig etter biler, og især dyre elbiler.

... og originale bildeler. Hovedbatteri til 200.000.-.....

Godt det finnes brukte.

Men klart, på nye - masse toll forårsaket av Trump og Vennene vil nok hindre prisnedgang. I Kina lager de batteripakker billig for tiden.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Synd det ikke er angrefrist på jagerfly!

turfsurf

Sitat fra: Radial på søndag 02. mars 2025, klokken 21:38-Tesla får ett dårligere og dårligere rykte utenfor USA av det som skjer.

Jeg tror at utenom den vestlige verden påvirker ikke Musk Tesla salget nevneverdig. Men i spesielt i Europa og i stor grad også USA vil salget droppe markant.

Om Tesla overlever vil i stor grad henge på om de greier å konkurrere i Kina. Eller om Musk / Trump plutselig forduftet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stue

Jeg får totalt avsmak for Tesla av alt som skjer nå, og jeg kan ikke være den eneste. Fremstår jo totalt uaktuelt å bestille en ny Tesla nå som europeer. Blir jo rett og slett flaut å sitte i en ny Model Y på veien slik som situasjonen er nå.

Luring

Halvparten på avdelinga mi på jobb kjører Tesla, og alle kjenner på skam... Ingen selger av den grunn, men ingen kjøper nok ny Tesla.
Og når Trumpedumpen&Muskedusken innfører høgare toll mot Kina & EU stopper Teslaslaget der og i protest.

What-a-watt

Sitat fra: What-a-watt på fredag 21. februar 2025, klokken 18:17Tesla har ikke bruk for Musk, og når Musk har fått sine 55 milliarder dollar, har ikke han bruk for Tesla heller... Vinn-vinn, eller forsvinn-forsvinn...
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. mars 2025, klokken 05:08
Sitat fra: Radial på søndag 02. mars 2025, klokken 21:38-Tesla får ett dårligere og dårligere rykte utenfor USA av det som skjer.

Jeg tror at utenom den vestlige verden påvirker ikke Musk Tesla salget nevneverdig. Men i spesielt i Europa og i stor grad også USA vil salget droppe markant.

Om Tesla overlever vil i stor grad henge på om de greier å konkurrere i Kina. Eller om Musk / Trump plutselig forduftet.
Ser ikke så bra ut i Kina heller. Bestiller man en ny TMY får man den levert på 2 uker:

https://electrek.co/2025/02/28/tesla-can-already-deliver-new-model-y-orders-within-2-weeks-in-china-demand-problem/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA