Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

Bols

Jeg har ventet minst like lenge som noen andre på refreshen av Model Y. Men slik situasjonen er nå er det moralsk uforsvarlig å bestille en ny Tesla etter 20. januar, med mindre man er tilhenger av fascistisk ideologi, white power, og nynazisme. Hvis du IKKE synes disse ideologiene virker forlokkende, så er dette lakmustesten på om du har et fungerende moralsk kompass og ryggrad.

Det er tvilsomt at man klarer å gjøre noe stort innhugg i Musks enorme formue ved noen få boikotter her til lands, men det er det eneste signalet vi for øyeblikket har til å markere at oppførselen hans ikke er akseptabel. Hvis man fortsetter å gi ham penger, så er det en stilltiende aksept av en ideologi som tidligere generasjoner har gitt sine liv for å bekjempe. Jeg tror de hadde blitt skuffet over at etterkommerne gjorde knefall for fascisme fordi de hadde så veldig lyst på ny front og motoriserte bakseter.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Hjortefot

Folk får følge sin egen overbevisning, syns nå jeg. Elon Musk er langt ute på høyresiden i europeisk målestokk. (Det vil jeg anta de fleste ledere av bilkonsern rundt omkring egentlig er, men de er jo ikke så ekstremt ufiltrerte og ærlige i offentligheten.) Det burde holde i massevis om man er til venstre for midten i Norge. All den hitlingen fører ikke så mye vettugt med seg, om noen skulle spørre meg. Uten at jeg vil gå inn i noen politisk analyse, er det snakk om ganske ordinær konservativ høyrepopulisme for hans del. ("Fascisme" betyr stort sett hva som helst for tiden, han er ikke så opptatt av togtabeller, meg bekjent.) Det er ikke så ulikt det vi vil få med statsminister Listhaug etter neste valg. Så kan man selvfølgelig dra inn at han støtter Trump (som halve det amerikanske folk) og så kan man dra inn alle Trump kan assosieres med og mene at man støtter alt sammen ved å kjøpe en bil. Det får folk mene, det mener ikke jeg. Jeg kjøper for eksempel helst ikke en kinesisk bil av lignende grunner, men jeg vil ikke oppfordre alle til å gjøre det samme. Jeg hadde kanskje hatt sterkere meninger om slikt om jeg var yngre?
Model 3 LR - 2019

Øyvind.h

Du får ikke noe mer tydelig standpunkt i den pågående situasjonen enn kjøp av Tesla. Svært mange føler det slik, noe som illustreres tydelig i meningsmålinger, kommentarfelt, avisartikler etc.

Jeg tror ikke noen som har lest litt detaljert hva Musk sier og gjør (og forstår hva han i praksis driver med og konsekvensene) vil kunne konkludere annerledes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Hvorfor stoppe ved Tesla? Hvorfor ikke bare forsøke å ikke bidra til "make America Great again"?

Det kan enkelt gjøres ved å ikke handle amerikanske varer og heller forsøke å finne alternativer.

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. januar 2025, klokken 23:33Du får ikke noe mer tydelig standpunkt i den pågående situasjonen enn kjøp av Tesla. Svært mange føler det slik, noe som illustreres tydelig i meningsmålinger, kommentarfelt, avisartikler etc.

Det synes jeg er å dra det litt for langt. Mange tenker at politikk får være politikk, og at det ikke har noe med bilvalget å gjøre.

Tror ikke at alle de som kjøper Kinabiler er kommunister og støtter undertrykkelse, og at de som (nå) kjøper Tesla er høyre-ekstreme maga tilhengere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Realiteten er at Musk har hatt uvanlige utspill og standpunkter lenge, og at det så langt ikke har stoppet Tesla fra å selge alle bilene de klarer å produsere. Folk lar altså ikke det at Musk eier en liten del av aksjene avgjøre bilkjøpet sitt og velger uansett den bilen de føler best dekker sine behov.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Effektstyrer

Dersom vi skal boikotte produkter eid av personer med andre politiske oppfatninger enn oss selv, så får vi et snevert utvalg i lille Norge.

Musk stopper nok ikke meg fra å kjøpe tesla

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 25. januar 2025, klokken 10:03Realiteten er at Musk har hatt uvanlige utspill og standpunkter lenge, og at det så langt ikke har stoppet Tesla fra å selge alle bilene de klarer å produsere. Folk lar altså ikke det at Musk eier en liten del av aksjene avgjøre bilkjøpet sitt og velger uansett den bilen de føler best dekker sine behov.

Jeg tror ikke man skal konkludere fremtiden basert på fortiden.

Denne gangen tror jeg Elon tråkket litt vel langt i nazisalaten - og hjulet av Trump tror jeg Tesla sine salg i Europa vil gå ned. Jeg aner jo ikke hvordan folk tenker - men for meg personlig har jeg null problemer med å handle Kina biler selv om jeg ikke akkurat har tommelen opp for Kina sin politikk - men jeg vil aldri i verden handle Tesla. Den fyren sin lommebok vil jeg aldri bidra med fem øre til. Og jeg er IKKE en person som stemmer venstresiden i norsk politikk. Jeg bidrar også gladelig til å undergrave MAGA politikken gjennom forbrukermakt. Jeg er glad i USA, men jeg kan ikke fordra Trump sitt USA

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

daktari

Kina-biler er noe anderledes enn Musk-biler.

Det er ikke sånn at Xi Jinping har en direkte innflytelse eller direkte avkastning fra de mange bilprodusentene.

For Xpeng, Nio, BYD og Geely Holdings kan ikke jeg finne at den kinesiske stat har eierskap. Har ikke nøye undersøkt, men det er ikke noe over 0,5% hvertfall.

Musk eier 13% av Tesla, og vil opp i 20% med den nye lønnspakken. Verdien av aksjene vil avgjøre hvor mye penger han kan bruke på å leke ytre-høyre-oppvigler. Salget av biler, overskuddet fra dette, samt løgn og hype fra Musk, holder TSLA oppe. Å kjøpe en Tesla er åpenbar støtte til Musk.

Musks eierskap av TSLA er antagelig en sentral brikke i å finansiere lånene for kjøpet av Twitter. X brukes nå som propaganda-maskin for brunbeisede og erklærte nynazister som Musk slapp tilbake. X påvirker valg, antagelig i større skala enn FB og Cambridge analytica.

Få andre europeiske bil-sjefer eier så stor andel aksjer. De er stort sett ansatte, hele gjengen.

Hvordan noen i det hele tatt kan ha lyst på en Tesla i disse dager synes jeg er veldig rart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 12:04Hvordan noen i det hele tatt kan ha lyst på en Tesla i disse dager synes jeg er veldig rart.

Amen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2025, klokken 12:33
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 12:04Hvordan noen i det hele tatt kan ha lyst på en Tesla i disse dager synes jeg er veldig rart.

Amen!
Bytt ut ordet Tesla med ordet kina-bil, så har man en like god eller dårlig setning der. Er alltids de som ser mer på pris, tekniske og praktiske løsninger, om den bilen fyller egne kriterier på slikt som design, ytelse etc, enn om CEO er en dust eller tosk eller annet negativt ord man vil putte inn der.

Ja, folk gikk jo fremdeles og kjøpte VW, BMW, Audi, Opel og (tysk) Ford rett etter 2. verdenskrig. Så hvorfor skulle dagens bilkjøpere generelt sett, være noe annerledes? Eller etter #Dieselgate?

Og hvorfor tror enkelte at det er så skamfullt å kjøre en bil fra et selskap man ikke lengre liker, at folk flest går mann av huse for å bli kvitt den?

At noen i disse "look at me"-tider (egosentriens storhetstid), har/får et vooldsomt behov for å markere sin avstand/avsky mog må gå ut med at "jeg har solgt min Tesla i protest", for å forherlige seg selv og fremstå som så veldig prektig. Det kan jeg absolutt se.

Men dette gjelder ikke "folk flest", eller for å ta sittende statsministers begrep, "vanlige folk" for den slags skyld.

Det som blir litt ekstra interessant, er at man vet jo ikke hva de fleste CEO's tenker om dette eller annet. Sannsynligheten for at de på toppen kan sitte med et meningsregister som ville forbauset de fleste, men som man jo gjerne ikke ser før det blir gransket i ettertiden, om det kommer noe ut.

Som i kirka, alle forherliger presten sin eller biskopen sin, helt til det kanskje fremkommer at hen har gjort litt mer enn forventet med/mot medlemmene i kirkekoret eller så. Eller for den katolske meningheten, så har vi jo statistikk som viser at disse prestene i større grad tar for seg blant "alterguttene". De fleste slutter jo ikke å gå i kirken av den grunn, de kanskje bare velger en annen kirke til erstatteren er på plass, g blir akseptert av den lokale menigheten. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Tråden handler vel om å ikke kjøpe ny Tesla nå, ikke å selge sin Tesla i protest. Å selge påvirker ikke selskapet og man risikerer å tape mye penger.

Peter Esse har noen gode betraktninger om å selge sin Tesla nå.

https://youtu.be/-HEuQJtNQ2M
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA