Hovedmeny

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. mars 2025, klokken 14:06
Sitat fra: serenejet på mandag 03. mars 2025, klokken 11:26Det er mulig min omgangskrets ikke er representativ, men 100% av Tesla-eierne jeg kjenner (og har snakket med) har uoppfordret tatt opp at de skammer seg og at dette er deres siste Tesla på ett eller annet tidspunkt de siste ukene. Det virker som gjengs holdning er "håper hele faenskapet går konkurs".
Halve jobben her kjører Tesla. Ingen som skammer seg over det, men ingen som går med planer om å kjøpe ny heller, utenom en som bestilte i januar. De samme som ikke vil kjøpe Tesla vil heller ikke kjøpe kinabil (ink Polestar & Volvo).

Men diskusjonen er den samme, det er vanskelig å finne noe som gir i nærheten så mye bil for pengene. For de som har råd og interesse kan man jo gå på tysk premium, men mange ønsker eller kan ikke bruke så mye penger på bil.

Jeg har møtt ukjente folk som uoppfordret tar opp at de kjører Tesla og synes det er kjipt det som skjer (folk jeg ikke kjenner, bare fordi vi kom inn på situasjonen i USA). Nærmere bekjente har også tatt opp at de synes det er kjipt, uten at de nødvendigvis føler skam. De selger ikke, men kjøper ikke ny Tesla.

Jeg synes ikke eiere bør skamme seg, for de visste ikke hva pengene gikk til.

Derimot kjenner jeg meg ikke igjen i det med i nærheten så mye bil for pengene. Model Y har jo kostet omtrent det samme ferdig på veien som bilen jeg kjører, og den gir meg mer for pengene enn Y. Kommer helt an på preferanser og behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Sitat fra: What-a-watt på mandag 03. mars 2025, klokken 18:40For eksempel, i Norge, er det til tross for at bilsalget, som nesten er helt elektrisk, økte med 21 % i februar – sammenlignet med Teslas nedgang på 48 %.

Kilde: Electrek

https://www.elbil24.no/nyheter/er-det-riktig-at-tesla-stuper/82756303

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mars 2025, klokken 18:52Derimot kjenner jeg meg ikke igjen i det med i nærheten så mye bil for pengene. Model Y har jo kostet omtrent det samme ferdig på veien som bilen jeg kjører, og den gir meg mer for pengene enn Y. Kommer helt an på preferanser og behov.
De fleste sammenligner nok pris up-front, og ikke alle har storkunderabatt eller liker å prute, eller får med seg kampanjer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 03. mars 2025, klokken 19:02
Sitat fra: What-a-watt på mandag 03. mars 2025, klokken 18:40For eksempel, i Norge, er det til tross for at bilsalget, som nesten er helt elektrisk, økte med 21 % i februar – sammenlignet med Teslas nedgang på 48 %.

Kilde: Electrek

https://www.elbil24.no/nyheter/er-det-riktig-at-tesla-stuper/82756303
Endelig en artikkel som virker fornuftig og har fakta på plass.

Og enig med det de sier på slutten, først når vi ser tallene fremover med utleveringer av den nye modellen, kan man si noe om Tesla har "truffet veggen" pga EM og DT, eller om det faktisk bare er en bråbrems pga ny modell som er hovedårsaken, kombinert med manglende kampanjer som ellers ville pushet ut biler.

Selvsagt vil nok noen salg være tapt, men hvor hardt slår det faktisk ut? Det skal bli spennende å se!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Klart det vil bli en betydelig økning av Y-salget når den gjør sitt inntog på statistikken. Spørsmålet er hvor mye som er nok for at markedet kan erklære en friskmelding. Det tallet er helt i det blå.

daktari

Trodde Model Y var så fantastisk at folk ville løpe ned dørene for å kjøpe utgående modell på salg med kanskje tidenes øaveste nypris korrelert for kpi og valuta? Ser ikke ut som det skjer.
Den nye modellen er også et gjesp, styggere og med moderate forbedringer der Y allerede var dårlig - støy og komfort. Infotainment er samme som i 2021. Hvorfor kjøpe gårsdagens bil bortsett fra pris? Tesla er bare for kjedelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt

Nå skriver du bare for å provosere. Dette blir for dumt!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på mandag 03. mars 2025, klokken 22:40Trodde Model Y var så fantastisk at folk ville løpe ned dørene for å kjøpe utgående modell på salg med kanskje tidenes øaveste nypris korrelert for kpi og valuta? Ser ikke ut som det skjer.
Den nye modellen er også et gjesp, styggere og med moderate forbedringer der Y allerede var dårlig - støy og komfort. Infotainment er samme som i 2021. Hvorfor kjøpe gårsdagens bil bortsett fra pris? Tesla er bare for kjedelig.

Føler 30% av testerne sier "moderate forbedringer" på støy og fjører, mens 70% sier store forbedringer, men fortsatt sportslig.

Skjønner ikke hvordan en kan klage på Infotainment-systemet. Og det er ikke helt likt. Forskjellen fra andre biler er at også gamle biler får forbedringene. De har lagt til smarte funksjoner i 10 år, og justert. Hardware oppgraderes uavhengig av "refresh", så når de vil endrer de computeren.

På ID4 må en vel koble til en kassettspiller og koble til med en Paralell-port - press play on tape.  ;D
Dagens Model Y har forresten nyere/raskere computer enn Model Y 2021.

Siste oppdatering:
https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2025.2/release-notes
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: RJK på mandag 03. mars 2025, klokken 20:34Endelig en artikkel som virker fornuftig og har fakta på plass.

Og enig med det de sier på slutten, først når vi ser tallene fremover med utleveringer av den nye modellen, kan man si noe om Tesla har "truffet veggen" pga EM og DT, eller om det faktisk bare er en bråbrems pga ny modell som er hovedårsaken, kombinert med manglende kampanjer som ellers ville pushet ut biler.

Men, ikke alt er like gjennomtenkt i artikkelen. Med modelloppdatering av Y er det selvsagt knyttet usikkerhet. Likevel er det feil å si at Tesla ikke har gjort noe salgsfremmende tiltak på utgående Y nå i januar og februar. De har hatt rabatter. I tillegg, da nye Y ble lansert, satte de overpris på første varianten, for å kunne lokke folk til å likevel kjøpe utgående. Registreringstallene tyder på at de ikke har hatt altfor mange som har latt seg lokke.

Og det er feil å si at bilene er bestilt måneder i forveien. Hele januar og februar har Tesla hatt rikelig med biler på lager. De aller færreste av de som har kjøpt Y i år, har nok bestilt i 2024. Man har kunnet få bil på få dager etter bestilling.

Og nye Y? Tydeligvis ikke altfor mange som har sittet ivrig på kjøpsknappen. Long Range kan du fremdeles få levert nå i mars om du legger inn bestilling. Det bærer ikke akkurat bud om noen voldsom etterspørsel.

April blir første "normale" måned som kan vise oss om Tesla vil slite i år, eller om folk bare har ventet på nye Y.

hELgenen

Nå som Trump har stoppet hjelpen til Ukraina og byttet side til Putin leiren så blir det vel ikke enklere for amerikanske varer i Europa? Sånn sett kan nok Tesla fort brenne inne med stadig økende lager med biler. Musk og hans holdninger vil nå ikke lenger være styrende for mange sin agering,men vi får nok et skifte som vil treffe mer bredt mot amerikanske varer generelt. Det vil bli fokus på toll fra eu på flere amerikanske varer som vil rette et negativt fokus på alt fra USA uavhengig hvor de produseres. Usikkerheten i verden kan også bremse hele bilmarkedet generelt.

Rosstopher

Sitat fra: daktari på mandag 03. mars 2025, klokken 22:40Trodde Model Y var så fantastisk at folk ville løpe ned dørene for å kjøpe utgående modell på salg[...]

De gjør jo det. Selv med utgående modell, begrenset antall biler tilgjengelig og alt som skjer rundt Musk så selger Model Y langt bedre enn konkurrenter som ID.7 og Enyaq.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

daktari

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 04. mars 2025, klokken 07:28
Sitat fra: daktari på mandag 03. mars 2025, klokken 22:40Trodde Model Y var så fantastisk at folk ville løpe ned dørene for å kjøpe utgående modell på salg[...]

De gjør jo det. Selv med utgående modell, begrenset antall biler tilgjengelig og alt som skjer rundt Musk så selger Model Y langt bedre enn konkurrenter som ID.7 og Enyaq.
Det er jo en haug med gamle Y på lager.

kort leveringstid for nye Y lr awd - faktisk uker/mars. Rwd mai/juni.

Alle 4 varianter av 3ern er på lager og kn leveres i mars.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

serenejet

De selger fortsatt bra, men Tesla er avhengige av å ikke bare selge bra men å fortsette veksten. De er ikke priset på P/E men på fremtidig vekst, og derfor er det krise om veksten stopper. Som jeg håper inderlig den gjør.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA