Hovedmeny

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. mars 2025, klokken 08:27
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 04. mars 2025, klokken 07:28
Sitat fra: daktari på mandag 03. mars 2025, klokken 22:40Trodde Model Y var så fantastisk at folk ville løpe ned dørene for å kjøpe utgående modell på salg[...]

De gjør jo det. Selv med utgående modell, begrenset antall biler tilgjengelig og alt som skjer rundt Musk så selger Model Y langt bedre enn konkurrenter som ID.7 og Enyaq.
Det er jo en haug med gamle Y på lager.

kort leveringstid for nye Y lr awd - faktisk uker/mars. Rwd mai/juni.

Alle 4 varianter av 3ern er på lager og kn leveres i mars.

Poenget er vel at verken Launch Edition av ny modell eller de vanlige utgavene av ny modell har begynt å bli utlevert ennå. Folk venter jo på ny modell som ikke er veldig mye dyrere (selv om 3 prosentpoeng høyere rente enn så lenge utgjør en stor forskjell). Ofte er det jo sistemånedene i hvert kvartal Tesla har pleid å levere ut enormt med biler, og mange flere enn konkurrentene.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: serenejet på tirsdag 04. mars 2025, klokken 08:30De selger fortsatt bra, men Tesla er avhengige av å ikke bare selge bra men å fortsette veksten. De er ikke priset på P/E men på fremtidig vekst, og derfor er det krise om veksten stopper. Som jeg håper inderlig den gjør.

Føler det blir en litt annen diskusjon (under aksjetråden). Det som diskuteres her er vel mest om "Tesla-salget-stuper" overskriftene gir et feil bilde av situasjonen. Veldig mange boikotter Tesla...helt til de faktisk skal bla opp sine fremtidige (lånte) hardt opptjente penger på bil.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 08:39Poenget er vel at verken Launch Edition av ny modell eller de vanlige utgavene av ny modell har begynt å bli utlevert ennå. Folk venter jo på ny modell som ikke er veldig mye dyrere (selv om 3 prosentpoeng høyere rente enn så lenge utgjør en stor forskjell). Ofte er det jo sistemånedene i hvert kvartal Tesla har pleid å levere ut enormt med biler, og mange flere enn konkurrentene.
Takk for den exceloversikten ToWalk... :+1: den var nyttig

arthur

Både demokratiet og ytringsfriheten står for fall i USA, og nå er vel AP utestengt  fordi de tillot seg å omtale Mexico gulfen ved sitt rette navn, og  et annet byrå hvis jeg ikke husker feil, og de har begynt å metodisk utestenge liberale podcaster og you tube kanaler (David Pakman show) fra DOD datamaskiner mens alle de mest ytterliggående høyre ekstreme kanalene fortsatt er fritt tilgjengelige.

Skremmende å se hvor mange som fortsatt ikke skjønner hva som er i ferd med å skje!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Thalgar

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mars 2025, klokken 04:53Nå som Trump har stoppet hjelpen til Ukraina og byttet side til Putin leiren så blir det vel ikke enklere for amerikanske varer i Europa? Sånn sett kan nok Tesla fort brenne inne med stadig økende lager med biler. Musk og hans holdninger vil nå ikke lenger være styrende for mange sin agering,men vi får nok et skifte som vil treffe mer bredt mot amerikanske varer generelt. Det vil bli fokus på toll fra eu på flere amerikanske varer som vil rette et negativt fokus på alt fra USA uavhengig hvor de produseres. Usikkerheten i verden kan også bremse hele bilmarkedet generelt.

Dette er det ein støttar om ein kjøper Tesla i dag.

Model Y LR Quicksilver, 2023

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 08:39
Sitat fra: daktari på mandag 03. mars 2025, klokken 22:40Trodde Model Y var så fantastisk at folk ville løpe ned dørene for å kjøpe utgående modell på salg[...]

De gjør jo det. Selv med utgående modell, begrenset antall biler tilgjengelig og alt som skjer rundt Musk så selger Model Y langt bedre enn konkurrenter som ID.7 og Enyaq.

Poenget er vel at verken Launch Edition av ny modell eller de vanlige utgavene av ny modell har begynt å bli utlevert ennå. Folk venter jo på ny modell som ikke er veldig mye dyrere (selv om 3 prosentpoeng høyere rente enn så lenge utgjør en stor forskjell). Ofte er det jo sistemånedene i hvert kvartal Tesla har pleid å levere ut enormt med biler, og mange flere enn konkurrentene.
Mitt poeng er at folk ikke har forhåndsbestilt, de har mer enn nok på lager. Hvis alle ventet på utlevering hadde leveringstid vært typisk november 2025 osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 04. mars 2025, klokken 08:56
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mars 2025, klokken 04:53Nå som Trump har stoppet hjelpen til Ukraina og byttet side til Putin leiren så blir det vel ikke enklere for amerikanske varer i Europa? Sånn sett kan nok Tesla fort brenne inne med stadig økende lager med biler. Musk og hans holdninger vil nå ikke lenger være styrende for mange sin agering,men vi får nok et skifte som vil treffe mer bredt mot amerikanske varer generelt. Det vil bli fokus på toll fra eu på flere amerikanske varer som vil rette et negativt fokus på alt fra USA uavhengig hvor de produseres. Usikkerheten i verden kan også bremse hele bilmarkedet generelt.

Dette er det ein støttar om ein kjøper Tesla i dag.

Å kjøpe Tesla eller alt annet fra USA om dagen er å støtte Putin.

Denne pausen mhp hjelp til Ukraina er nok permanent slik at Putin kan gjøre sitt forsøk på å erobre Ukraina..deretter de baltiske land osv..

Vi snakker om noe langt mer enn en bil her...vi snakker om å bidra til å finansiere Putin.

Folk er så trege til å se hva som skjer..De virrer rundt i 2024 tankesett ennå dessverre.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. mars 2025, klokken 08:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 08:39

Mitt poeng er at folk ikke har forhåndsbestilt, de har mer enn nok på lager. Hvis alle ventet på utlevering hadde leveringstid vært typisk november 2025 osv.

Alle som har bestilt nye Model Y venter på utlevering. Folk som har forhåndsbestilt / bestilt nye Model Y venter på levering. Ingen har fått levering av nye Model Y.

Dersom Tesla har fått opp produksjonen på ny modell, så lager de over 40.000 på en måned i Berlin alene. Av disse må gjerne Norge ha 3000 i en avslutningsmåned et kvartal for å ha et normalt kvartal (kanskje 5000 for å bøte på lavt/utsatt salg de siste månedene). Så jeg føler ikke ventetiden er en god indikasjon på salgstall i Norge. Berlin vil nok kunne levere uansett. Sier ikke at det ikke blir lave tall - det kan det godt bli, men føler ikke en sitter på fasiten ennå.

Dersom hele Europa hadde løpt for å kjøpe ny Model Y så er jeg enig i at leveringstiden ville vært lengre. Men klok av skade er det nok veldig mange som venter et ekstra kvartal med å bestille Model Y sånn at de kan få bedre pris, bedre renteavtale og mindre barnesykdommer/unøyaktigheter.

daktari

Nettopp, etterspørselen (salg) har vært så lav at utleveringstiden nå er kun få uker.

Ventetid er dermed en veldig god indikator for salgstallene og dermed etterspørselen.

At Norges befolkning skal oppføre seg anderledes enn EUs tror jeg ikke på.

Ja, produksjonskapasitet er sentralt, og kritisk -lavere etterspørsel enn produksjon betyr å produsere til lager som igjen betyr lavere profitt.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. mars 2025, klokken 09:46Nettopp, etterspørselen (salg) har vært så lav at utleveringstiden nå er kun få uker.

Ventetid er dermed en veldig god indikator for salgstallene og dermed etterspørselen.

At Norges befolkning skal oppføre seg anderledes enn EUs tror jeg ikke på.

Ja, produksjonskapasitet er sentralt, og kritisk -lavere etterspørsel enn produksjon betyr å produsere til lager som igjen betyr lavere profitt.

Mener at leveringstiden var ganske lav da det var normale salgstall også. Så hvis etterspørselen er 5% ned i stedet for 45% ned så ville vel også leveringstiden vært mars? De har vel også en hel haug med Teslaer på lager av gammel modell som de kan selge til land med normale veier.

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 04. mars 2025, klokken 08:47Takk for den exceloversikten ToWalk... :+1: den var nyttig
Det er ikke en Excelloversikt. Det er en skjermdump fra https://teslastats.no/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Fikk et tilbud fra Tesla. Obs! Har ikke bedt om det, har aldri vist interesse, og aldri prøvekjørt.

- Gjelder TMY Performance utgående modell
- Inventory
- Rabatt fra 63.000.- og oppover (!)
- 2 års gratis Superlading
- 5.000.- henvisningsrabatt

Må ta levering innen 31.3

Helt uaktuelt for meg! Tror de har mange av dem.

Øyvind.h

Musk forsøker å lokke nordmenn til sin løgn- og propagandamaskin X med påstanden om at det er på X du finner sannheten.

https://www.nettavisen.no/nyheter/elon-musk-til-angrep-pa-norge-med-melding-pa-x-igjen/s/5-95-2316954

Trump og Musk livnærer seg på løgner og er helt avhengige av å undergrave kvalitetsjournalistikk.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Kjøpe Tesla= støtte til Musk =støtte autokratiet.

serenejet

Håpet er at vi tipper over fra "folk som kjøper Tesla føler litt på skammen" til "folk som blir sett i Tesla med nyere skilter enn 2025 blir uglesett". Først da får vi virkelig effekt på salget.

Jeg er der selv - om jeg ser noen i ny Tesla nå tenker jeg "jøss, der har vi en person uten ryggrad". Om den holdningen setter seg er mye gjort.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA