Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. februar 2025, klokken 10:11
Sitat fra: OlaM på torsdag 13. februar 2025, klokken 10:04Jeg tipper at min nåværende Model 3 kommer til å vare lengre enn Elon Musks karriere. Timestamp! Skal sitere denne posten når jeg en gang kjøper ny bil.  ;D

Jeg så litt av en dokumentar om Cæsar og Roma i går. Det var nesten som å se Trump, hvor han på en måte fjernet makt fra de andre folkevalgte, og selv valgte ut hvilke han ville ha ved sin side. Samme håndplukking som Trump gjør (inkl Musk). Til slutt ville Cæsar gjøre seg til diktator, siden han mente det var det eneste forsvarlige. Til slutt tok de andre folkevalgte livet av han for å berge demokratiet. En skulle tro at da ville alt løse seg, men det motsatte skjedde. Romerriket ble bare kaos og det ble masse keisere. Det ville kanskje ikke skjedd i USA om Trump gikk av, men kanskje i Kina om en prøvde å lage demokrati der, som har så mange forskjellige folkegrupper?

Ja parallellene mellom Rom og det nåværende USA er mange og skumle. Republikken ble jo opprettet med den romerske republikken som inspirasjon, helt ned til arkitektur og institusjonsnavn som senatet. Det ville vært ganske passende dessverre om det endte på samme måte. Det vil si, det sies jo at historien ikke gjentar seg, men den rimer.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. februar 2025, klokken 09:45Men dersom Model Y viser seg å være helt fantastisk og konkurrerende biler er mye dårligere dealer kan en jo lure på hva en gjør, selv om en er bestemt på ikke å kjøpe Tesla neste gang når en ikke har planer om å kjøpe ny bil akkurat nå.
Det er akkurat det jeg mener. Det er lett å si at man ikke vil kjøpe nye Tesla hvis man ikke er på utkikk etter ny bil uansett, eller av andre grunner foretrekker andre merker.

Men skal man ri høye hester så regner jeg med alle disse dropper SuC også. Eller blir det for upraktisk? Her er jo ikke kostnader noe vesentlig argument, kun litt enklere planlegging på tur og slippe litt kø. Så er man prinsippfast kun hvis det ikke er en umake?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Andre ladenettverk har jo fått VIP-status nå, du kan betale ekstra for å gå forbi køen på SuC. Så kan man si at man boikotter hvis man vil!
'21 3LR

automat

Selvfølgelig lader jeg så mye som mulig på SuC. Med gratis superlading så blir jo det ren minus for Elon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

What-a-watt

Sitat fra: automat på torsdag 13. februar 2025, klokken 11:25Selvfølgelig lader jeg så mye som mulig på SuC. Med gratis superlading så blir jo det ren minus for Elon.
Godt poeng. Selv har jeg 3 SuCer innenfor en radius på 9 km., og gratis lading. Mange tusenlapper mindre til EM, og tilsvarende pluss for meg.  ;D Vinn-vinn!

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 13. februar 2025, klokken 11:36
Sitat fra: automat på torsdag 13. februar 2025, klokken 11:25Selvfølgelig lader jeg så mye som mulig på SuC. Med gratis superlading så blir jo det ren minus for Elon.
Godt poeng. Selv har jeg 3 SuCer innenfor en radius på 9 km., og gratis lading. Mange tusenlapper mindre til EM, og tilsvarende pluss for meg.  ;D Vinn-vinn!
[/quote

Burde latt bilen gå døgnet rundt på SUC..Okkupere stalls for betalende kunder...

automat

Selv om jeg har gratis superlading, så er jeg ikke fritatt for sperreavgiften på 10kr/min. Så det begrenser seg jo hvor lenge man kan stå der. Og det er uansett ukatuell oppførsel å stå og blokkere ladere for andre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

What-a-watt

Sitat fra: hELgenen på torsdag 13. februar 2025, klokken 11:55Burde latt bilen gå døgnet rundt på SUC..Okkupere stalls for betalende kunder...

Litt misunnelig kanskje  ;)

serenejet

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. februar 2025, klokken 10:47Det er akkurat det jeg mener. Det er lett å si at man ikke vil kjøpe nye Tesla hvis man ikke er på utkikk etter ny bil uansett, eller av andre grunner foretrekker andre merker.

Men skal man ri høye hester så regner jeg med alle disse dropper SuC også. Eller blir det for upraktisk? Her er jo ikke kostnader noe vesentlig argument, kun litt enklere planlegging på tur og slippe litt kø. Så er man prinsippfast kun hvis det ikke er en umake?

Jeg er en av dem som har hatt Tesla før og som avskriver det totalt pga lederen. Å droppe superladerne i tillegg er null stress - det er lenge siden jeg opplevde kø på ladestasjon uansett. Litt mer styr å betale, men det lever jeg godt med.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: automat på torsdag 13. februar 2025, klokken 12:02Selv om jeg har gratis superlading, så er jeg ikke fritatt for sperreavgiften på 10kr/min. Så det begrenser seg jo hvor lenge man kan stå der. Og det er uansett ukatuell oppførsel å stå og blokkere ladere for andre.
Tja, det er jo bare å åpne vinduene og slå på camp mode. Men da bidrar du jo til global oppvarming.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Musk eier en plass mellom 12,8% og 20+% av aksjene, alt etter om en regner mulige bonuser osv. Musk har en beregnet formue inkl aksjeverdier osv på 4391 milliarder norske kroner, tilsvarende 22% av det norske oljefondet.

Dersom en lar være å lade en gang på Supercharger så taper gjerne Tesla 60 kroner (vet ikke dekningsbidraget). I så fall skader en Musk sin formue med 0,0000000003% . Ja, det er jo mer enn 0  ;D  ;D 
Ja, jeg vet - hvis all boikotter osv - så vil det bety masse. Men tror ikke det skjer. Så, Musk - du har vunnet - jeg lader på stasjonene dine - så kan jeg prøve å unnskylde meg med at Oljefondet eier ca 1,1% av Tesla (160 milliarder), og at etikkrådet ikke har svartelistet Tesla.

Angående alle sparetiltakene USA gjør, så er det jo ikke så rart - gjelden er jo gigantisk. Ser de skal halvere forsvarsbudsjettet, og får kritikk. Tror ikke Johnny på Luksusfellen ville fått like mye kritikk om han gikk fra full video-sector-alarm med 18 sensorer til en Homely-alarm. Hallgeir ville sagt: "Nå va du grævla flinke".
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Ingen er uenig i at det er fornuftig å effektivisere og kutte kostnader.
Men når luksusfellen knuser sikringsskapet fordi strøm koster penger, eller river trappa inn til Johnnys leilighet fordi vedlikehold av den koster penger, så kan det være en ser litt annerledes på det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2025, klokken 09:47Ingen er uenig i at det er fornuftig å effektivisere og kutte kostnader.
Men når luksusfellen knuser sikringsskapet fordi strøm koster penger, eller river trappa inn til Johnnys leilighet fordi vedlikehold av den koster penger, så kan det være en ser litt annerledes på det.

Ja, godt poeng det.
Tesla Model Y                         2021-

serenejet

Jeg driter i om min boikott skader Tesla - jeg vil bare ikke ha noe med dem å gjøre.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Thalgar

Musk støttar at ein ikkje treng å bry seg om lover dersom ein "reddar landet". Å kjøpa Tesla nå er å støtta fascisme i USA.

Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA