Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

En liten kommentar: Kris Rifa kjørte nylig en vintertest med Audi Q6, Polestar 3 og Porsche Macan. Han endte opp med 338 km for MACAN, 362 KM for Polestar 3 og 358 km for Audi Q6. Dette var en helt annen type test med langt høyere hastigheter/motorvei. I Rifa sin test bruker PS3 en del mer strøm enn Q6. I går var det motsatt. Dette illustrerer at hver test "lever sitt eget liv" , at det er viktig å se/lese et bredt utvalg av tester. PS3 leverer uansett bra , men har var Q6 nærmest WLTP. Jeg er som sagt overbevist om at feks TM3 ville ha levert lenger rekkevidde enn PS3 i mange andre sammenhenger. Uansett helt fair resultat i NAF/MOTOR testen -men dette er bare et lite bilde av innbyrdes styrkeforhold mellom testbilene vi så i går.

https://m.youtube.com/watch?v=dTyV9dck7xY
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:54Synes ikke bare sjåførene bør rulleres - også rekkefølgen på bilene. Nå må jo Tesla starte først i alle tester pga høyest WLTP. I dag var det nok en del mer slaps og regn som måtte brøytes for Model 3 enn bil nr 23 som lå 2 sek bak bil 22.

Virkelig? De var da virkelig ikke mutters alene på veien, El-Prix-bilene. Så dette er ikke et argument i det hele tatt.
Og angående mer ventetid for Model 3 så var det bare minutter mellom første og siste bil ut fra Vulkan. Polestar 3 startet vel rundt 4-5 minutter etter Model 3. Over en tidsperiode på over 10 timer så blir dette bare helt marginalt, på promillenivå. Særlig tatt i betraktning temperaturen rundt 0 jevnt over. Om noe så innebærer jo dette at Polestar 3 hadde høyere snitthastighet kontra Model 3. Ergo, sånn sett mer energikrevende. Så nei, dette er et ikke-argument.

RJK

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 16. januar 2025, klokken 11:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:54Synes ikke bare sjåførene bør rulleres - også rekkefølgen på bilene. Nå må jo Tesla starte først i alle tester pga høyest WLTP. I dag var det nok en del mer slaps og regn som måtte brøytes for Model 3 enn bil nr 23 som lå 2 sek bak bil 22.

Virkelig? De var da virkelig ikke mutters alene på veien, El-Prix-bilene. Så dette er ikke et argument i det hele tatt.
Og angående mer ventetid for Model 3 så var det bare minutter mellom første og siste bil ut fra Vulkan. Polestar 3 startet vel rundt 4-5 minutter etter Model 3. Over en tidsperiode på over 10 timer så blir dette bare helt marginalt, på promillenivå. Særlig tatt i betraktning temperaturen rundt 0 jevnt over. Om noe så innebærer jo dette at Polestar 3 hadde høyere snitthastighet kontra Model 3. Ergo, sånn sett mer energikrevende. Så nei, dette er et ikke-argument.
Nå fikk jo bilene en lang stopp ved RV4, der Teslaen som kjørte ut først, fikk endel lengre ventetid enn de bilene som kom bak. Der har du jo litt mer energi kasta bort på venting, istedet for kjøring.

Når det da og ga flere av bilene bak, muligheten til å ligge så nært at de fikk fordeler av drag, men først og fremst mindre direkte luft, så var det ihvertfall mulighet for at flere fikk mere hjelp enn de skulle hatt.

Når de da pga stoppen fikk så kort avstand til bilen foran, så kan som sagt det at Teslaen måtte ligge først, føre til at den fikk en større jobb med å drenere bort vann og slufs.

Hvor mye dette totalt endte opp i i form av mer-arbeidet Tesla'en måtte gjøre kontra besparelsen de andre fikk, skal jeg ikke gi meg ut på å si noe om, men er jo greit å ta med i betraktningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kjell Salvigsen

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 16. januar 2025, klokken 11:04

Men poenget med sjåfør rullering er et godt argument. Jeg har vært på flere testturer med like biler der enkelte sjåfører får en del lavere forbruk grunnet kjørestil og lang erfaring med sparekjøring. Egentlig bør ACC være standard i slike tester, da er det bilen som må "prestere", da er det ikke avhengig av sjåførene i samme grad. Akkurat i går ville nok ACC vært utfordrende deler av turen grunnet de svært glatte forholdene deler av løypa, men ellers er både sjåfør bytter og ACC bruk gode argument for å få mest mulig korrekt resultat, mener jeg
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

SurSnasen

Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2025, klokken 11:13
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 16. januar 2025, klokken 11:04Virkelig? De var da virkelig ikke mutters alene på veien, El-Prix-bilene. Så dette er ikke et argument i det hele tatt.
Nå fikk jo bilene en lang stopp ved RV4, der Teslaen som kjørte ut først, fikk endel lengre ventetid enn de bilene som kom bak. Der har du jo litt mer energi kasta bort på venting, istedet for kjøring.

Når det da og ga flere av bilene bak, muligheten til å ligge så nært at de fikk fordeler av drag, men først og fremst mindre direkte luft, så var det ihvertfall mulighet for at flere fikk mere hjelp enn de skulle hatt.

Når de da pga stoppen fikk så kort avstand til bilen foran, så kan som sagt det at Teslaen måtte ligge først, føre til at den fikk en større jobb med å drenere bort vann og slufs.

Jeg opprettholdt sitatet fra mitt forrige innlegg, men spør igjen: var El-Prix-bilene de eneste på veien? Nei. Var Model 3'en det første kjøretøyet som ble stående i køen? Nei. Foran var det vogntog og andre biler som pløyde vei. Å si at Model 3'en måtte bane vei for de andre, og lot de andre slipstreame i eget dragsug, er et halmstrå så tynt at det ikke engang vil innebære brannfare i Los Angeles. Du kan jo til og med se på opptaket fra livestream at Model 3 i det tidsrommet (før og etter stoppen) blir liggende i dragsuget bak et vogntog. Det er vel strengt tatt en fordel for Model 3, om vi skal prate noe om fordeler og ulemper?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 16. januar 2025, klokken 12:02
Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2025, klokken 11:13
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 16. januar 2025, klokken 11:04Virkelig? De var da virkelig ikke mutters alene på veien, El-Prix-bilene. Så dette er ikke et argument i det hele tatt.

Jeg opprettholdt sitatet fra mitt forrige innlegg, men spør igjen: var El-Prix-bilene de eneste på veien? Nei. Var Model 3'en det første kjøretøyet som ble stående i køen? Nei. Foran var det vogntog og andre biler som pløyde vei. Å si at Model 3'en måtte bane vei for de andre, og lot de andre slipstreame i eget dragsug, er et halmstrå så tynt at det ikke engang vil innebære brannfare i Los Angeles. Du kan jo til og med se på opptaket fra livestream at Model 3 i det tidsrommet (før og etter stoppen) blir liggende i dragsuget bak et vogntog. Det er vel strengt tatt en fordel for Model 3, om vi skal prate noe om fordeler og ulemper?

Nei, du tar feil i alt.
Da Teslaen lå bak traileren så kjørte traileren i 32 km/t. Du nytter deg ikke av mye dragsug når du ligger 5 sekunder bak noe i 32 km/t. Dersom du så litt mer på testen så vil du se at Teslaen lå 6-7 sekunder bak nærmeste bil, når det var bil. Når du ligger som nr 24 i en lang rekke, og du ligger 2 sekunder bil nummer 23 så har du tørrere bilspor enn om du ligger først i rekken med en og annen bil foran av og til, 6-7 sekunder foran. Var tydelig at Teslaen ikke ønsket noe salt på rutene, mens f.eks. Byd Sylion, eller hva den het, lå tett den foran, og fikk konstant medvind.
Tesla Model Y                         2021-

Suverin

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 12:18Nei, du tar feil i alt.
Da Teslaen lå bak traileren så kjørte traileren i 32 km/t. Du nytter deg ikke av mye dragsug når du ligger 5 sekunder bak noe i 32 km/t. Dersom du så litt mer på testen så vil du se at Teslaen lå 6-7 sekunder bak nærmeste bil, når det var bil. Når du ligger som nr 24 i en lang rekke, og du ligger 2 sekunder bil nummer 23 så har du tørrere bilspor enn om du ligger først i rekken med en og annen bil foran av og til, 6-7 sekunder foran. Var tydelig at Teslaen ikke ønsket noe salt på rutene, mens f.eks. Byd Sylion, eller hva den het, lå tett den foran, og fikk konstant medvind.

De 24 bilene ligger ikke i en lang rekke, om man fulgte med på kartet, så er de tidvis spredd over ganske store avstander.. At M3 har hatt en merkbar ulempe med å pløye vei for de andre, da er man ganske langt uti robåten å leter etter argumenter vil jeg påstå. Da kan man og plutselig argumentere med at M3 holdt god avstand til biler, fordi han da kan kjøre jevnt og unngå unødige nedbremsninger/akselerasjoner pga bilene foran, sparer energi på slikt.. :D  Det var jo ikke akkurat mye vann i veibanen på disse eksempelbildene over heller.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

Nå er det greit å opplyse om at PS3 ble kjørt av redaksjonssjefen i Broom, Vegard Møller Johnsen.

Og på ihvertall det ene video-innslaget (sikkert mikset inn i flere) så forteller han at det gikk masse spylervæske på strekka visstnok pga underkjølt regn, så han måtte faktisk fylle på med en pose fra "energistasjonen" som det vel så fint heter nå.

Kan det tenkes at mye av det forbruket og kom av at han lå for tett bak bilen foran? Kan han da ha hatt mer nytte av det enn flere av de andre, og ihvertfall av Teslaen fremst?

Jeg så litt av video-streamen, men fulgte definitivt ikke så nøye med, så jeg bare spør.

https://www.tv2.no/video/asset/dKfSOESdPr-20279351
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 16. januar 2025, klokken 09:48EV3 er vel i nærheten? Long Range-utgaven koster fra 429 900 kr med utstyrspakke Exclusive. Da er blinklyshendler inkludert. ;)

Problemet, som NAF belyser, er at Tesla annonserer med 702 km. rekkevidde. På denne måten har det over tid festet seg et inntrykk av at man får veldig mye bil for pengene. Ja, man får mange mil for pengene. Men tar man med at andre tilbyr mer komplette biler mht. utstyr og komfort og omtrent like god rekkevidde i praksis, så tegner det seg kanskje et mer nyansert bilde.
Hm, hva er det som er bedre på EV3 enn på TM3 med tanke på utstyr og komfort?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 13:12
Sitat fra: elektro på torsdag 16. januar 2025, klokken 09:48EV3 er vel i nærheten? Long Range-utgaven koster fra 429 900 kr med utstyrspakke Exclusive. Da er blinklyshendler inkludert. ;)

Problemet, som NAF belyser, er at Tesla annonserer med 702 km. rekkevidde. På denne måten har det over tid festet seg et inntrykk av at man får veldig mye bil for pengene. Ja, man får mange mil for pengene. Men tar man med at andre tilbyr mer komplette biler mht. utstyr og komfort og omtrent like god rekkevidde i praksis, så tegner det seg kanskje et mer nyansert bilde.
Hm, hva er det som er bedre på EV3 enn på TM3 med tanke på utstyr og komfort?
Sånn veldig kjapt kommer jeg på V2L og HUD, og spaker for blinklys og vindusviskere. Og noen vil vel og slenge på trådløs Carplay og Android Auto! Dessuten, stor lasteluke bak for å få inn store gjenstander!

Så er det sikkert noen som kommer på mere enn dette og!
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2025, klokken 12:31Kan det tenkes at mye av det forbruket og kom av at han lå for tett bak bilen foran? Kan han da ha hatt mer nytte av det enn flere av de andre, og ihvertfall av Teslaen fremst?
Det å legge tett på bilen foran gir ihvertfall veldig mye ved hypermiling. Vi hadde snittforbruk på 130Wh/km på vår 2015 Model S med en snittfart på 90km/t når vi kjørte opp langs Gardasjøen. Vanligvis lå vi på 160Wh/km  i slik fart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2025, klokken 13:16
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 13:12Hm, hva er det som er bedre på EV3 enn på TM3 med tanke på utstyr og komfort?
Sånn veldig kjapt kommer jeg på V2L og HUD, og spaker for blinklys og vindusviskere. Og noen vil vel og slenge på trådløs Carplay og Android Auto! Dessuten, stor lasteluke bak for å få inn store gjenstander!

V2L og en viss grad HUD kan jeg være enig i. Ellers er det preferanser og type bil. Samtidig har Tesla bedre ytelse, mindre hardplast og større frunk.

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 13:20
Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2025, klokken 12:31Kan det tenkes at mye av det forbruket og kom av at han lå for tett bak bilen foran? Kan han da ha hatt mer nytte av det enn flere av de andre, og ihvertfall av Teslaen fremst?
Det å legge tett på bilen foran gir ihvertfall veldig mye ved hypermiling. Vi hadde snittforbruk på 130Wh/km på vår 2015 Model S med en snittfart på 90km/t når vi kjørte opp langs Gardasjøen. Vanligvis lå vi på 160Wh/km  i slik fart.
Ja, jeg er klar over at man kan tjene endel på å ligge bak andre biler, og spesielt store biler og lastebil/buss. Selv synes jeg det gjerne går for sakte i forhold til hva de klarer av fart i 100+ soner, så jeg unngår det som oftest!

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 13:24
Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2025, klokken 13:16
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 13:12Hm, hva er det som er bedre på EV3 enn på TM3 med tanke på utstyr og komfort?

V2L og en viss grad HUD kan jeg være enig i. Ellers er det preferanser og type bil. Samtidig har Tesla bedre ytelse, mindre hardplast og større frunk.
Ja, jeg ville jo i de aller fleste tilfeller valgt en TMY over TM3, både pga nyttelasta som jeg glemte av i sted og plassen både bake og ellers. Den er veldig lav på TM3, men langt bedre på TMY og nevnte KIA EV3. Så nok et poeng til EV3 vs TM3! ;)

Men klart, skal man bare ha en god, effektiv og langtkjørende EV, så er TM3 et bedre valg. Da er vel en Ioniq 6 mer riktig å sammenligne med.

For min del, vil jeg si det står mer mellom f.eks. EV3 og TMY for min del, men de får jo fort konkurranse fra Ioniq5, EV6 og snart EV5 og. Så vil jeg nok savne 3-delt baksete på disse fra KIA, det er et stort pluss for de som har slikt!

Og da er det først og fremst V2L og HUD jeg vil savne om jeg går for TMY. Alle 3 merkene er jo gode "hotell-rom" med sine camper-mode/Utility mode.
Bosted Oslo

SIS

RJK

De gjennomfører den i dag, men tradisjonen tro, den får ikke den dekningen man kunne ønsket. Resultatet fra ladetesten tar fort en uke før vi får!

Kan være det kommer en nyhet for å holde på interessen, men som sier lite, kanskje bortsett fra litt info om den som lader raskest...
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA