Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Da foreligger ladetest resultater også. Her skinner noen av de som gjorde det mer "middels" i rekkevidde testen, mens noen av de som skinte der-gjør det mer "Middels" her.

Det er ikke alltid pris som teller, biler som Huinday Ionic, Ford explorer og vw id 7 er biler til 400-600.000 som presterer bra og havner på 10 på topp listen.

En lærdom å ta med seg: "Samtidig viser denne øvelsen at høy maksimal ladefart ikke nødvendigvis er en garanti for at det går fort gjennom hele ladeøkta." En del av bilene på topp 10 listen har ikke maks ladeeffekt over 200 kW, men leverer god snitteffekt.

Lading er også en viktig del av helheten /totalpakken ved elbil kjøp. Samtidig så er de fleste bilene innenfor mener jeg. 5-10 minutter fra eller til per ladeøkt spiller liten rolle mener jeg. Etter 4-6 timer med kjøring er det sunt og godt med en god pause uansett. Forvarming av batteri er viktig funksjon å ha, særlig om vinteren. Bra at mange biler nå leveres med dette.
.
https://www.motor.no/aktuelt/alle-ladetest-resultatene-store-tidsforskjeller/302887?fbclid=IwY2xjawH4oFtleHRuA2FlbQIxMQABHayEmhQjvufPky9wibY_xul0AGWEGaJGQvwU2KqUDROGask8bznVBhAEmg_aem_NkPv51myX9wfViFKP1Qc2Q
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

automat

Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 18. januar 2025, klokken 15:08På sitt beste kan Tesla sin kjøre assistent fungere på høyde med gode tyskere, på en del viktige områder langt dårligere. Tesla sin er også omtrent umulig å tilpasse, det kan man i langt større grad med feks VW sin. Vw sin travel assist som jeg kjenner meget godt, fungerer omtrent over alt.,selv på smale veier uten midt striper. På de smaleste veiene over noen fjell tok jeg over styring selv, men jeg antar at ca 95 % fungerer utmerket basert på 3000 km test av systemet på id. 7 siste året, et prosjekt jeg hadde for å sjekke påstander i Motor. Da testet jeg både Tesla, vw og andre merker på samme strekninger.

VG er ikke helt enig med deg. Fra VG's test av TMY 7-seter i desember:

«Cruisekontrollen til Tesla er derimot overlegent god – både i betjening og hvordan den fører bilen.

Der andre bilprodusenter har flere rattknapper for å betjene cruisen, kreves det her bare et trykk ned på girvelgeren for å sette hastigheten. Med rullehjulet på rattet er det enkelt å justere hastigheten opp og ned. Med et nytt trykk på girvelgeren, etter en brems, kan hastigheten gjenopprettes.

På veien oppfører cruisekontrollen seg mer mye mer likt som du ville gjort som fører, systemet bremser ned senere og ikke minst er det raskere til å sette opp igjen hastigheten etter en brems.

På smalere veier med snøslaps i veibanen, ble systemet imidlertid nervøst og bremset flere ganger, uten behov.»

https://www.vg.no/forbruker/i/93GM6p/test-av-tesla-model-y-7-seter-masse-plass-til-god-pris-men-ikke-lenger-like-suveren

(Plussartikkel)

Tror det kan være endel smak og behag her. Jeg har aldri blitt helt fortrolig med betjeningen av cruisecontrol på VAG-biler.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kjell Salvigsen

Sitat fra: automat på lørdag 18. januar 2025, klokken 16:20
Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 18. januar 2025, klokken 15:08På sitt beste kan Tesla sin kjøre assistent fungere på høyde med gode tyskere, på en del viktige områder langt dårligere. Tesla sin er også omtrent umulig å tilpasse, det kan man i langt større grad med feks VW sin. Vw sin travel assist som jeg kjenner meget godt, fungerer omtrent over alt.,selv på smale veier uten midt striper. På de smaleste veiene over noen fjell tok jeg over styring selv, men jeg antar at ca 95 % fungerer utmerket basert på 3000 km test av systemet på id. 7 siste året, et prosjekt jeg hadde for å sjekke påstander i Motor. Da testet jeg både Tesla, vw og andre merker på samme strekninger.

VG er ikke helt enig med deg. Fra VG's test av TMY 7-seter i desember:

«Cruisekontrollen til Tesla er derimot overlegent god – både i betjening og hvordan den fører bilen.

Der andre bilprodusenter har flere rattknapper for å betjene cruisen, kreves det her bare et trykk ned på girvelgeren for å sette hastigheten. Med rullehjulet på rattet er det enkelt å justere hastigheten opp og ned. Med et nytt trykk på girvelgeren, etter en brems, kan hastigheten gjenopprettes.

På veien oppfører cruisekontrollen seg mer mye mer likt som du ville gjort som fører, systemet bremser ned senere og ikke minst er det raskere til å sette opp igjen hastigheten etter en brems.

På smalere veier med snøslaps i veibanen, ble systemet imidlertid nervøst og bremset flere ganger, uten behov.»

https://www.vg.no/forbruker/i/93GM6p/test-av-tesla-model-y-7-seter-masse-plass-til-god-pris-men-ikke-lenger-like-suveren

(Plussartikkel)

Tror det kan være endel smak og behag her. Jeg har aldri blitt helt fortrolig med betjeningen av cruisecontrol på VAG-biler.

Jeg må si jeg er usikker på hvor nøye og omfattende VG har testet dette og hvilke biler de sammenlignet med.

Betjening av ACC på vw er svært enkel mener jeg, aktiveres i gitt hastighet med et trykk på En knapp på rattet. VW sin traffic assist er meget enkel og god i bruk.

Jeg observerer at Tesla bjørn ikke sjeldent opplever hyppige fantom bremsinger med Tesla på sine test turer, i langt større grad enn hos vw og mange andre merker på live streaminger.

Elbilforeningen er svært erfarne på elbil testing og eier selv Tesla biler. I en test duell mellom VW id.5 og Tesla Model Y fremgår det at Tesla har "veldig dårlig cruisekontroll". De opplevde 3 nødbremsinger inne i en tunell, så "man må stadig være på vakt." Om VW id.5 sier de at "cruisekontroll er veldig bra, ganske imponerende faktisk –systemet fungerer forbilledlig. På dette området ligger VW foran per nå, ingen antydning til fantombremsing eller andre  ulumskheter." I brukerforum for Tesla Y eiere er det en kjent sak at systemet har klare svakheter, også på prediktiv fartsholder.

Så jeg mener dette ikke bare er smak og behag, her er det store og viktige forskjeller. En viktig faktor er at feks vw sin kjøre assistent i langt større grad kan tilpasses slik at den kan være aktivert under de fleste forhold, det kan slik jeg ser det ikke tesla sin i samme grad.

2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 18. januar 2025, klokken 16:05Lading er også en viktig del av helheten /totalpakken ved elbil kjøp. Samtidig så er de fleste bilene innenfor mener jeg. 5-10 minutter fra eller til per ladeøkt spiller liten rolle mener jeg. Etter 4-6 timer med kjøring er det sunt og godt med en god pause uansett. Forvarming av batteri er viktig funksjon å ha, særlig om vinteren. Bra at mange biler nå leveres med dette.
Ladeprofil og nytten av det er så avhengig av bruksområde. Kjører man bare noen få mil over rekkevidden så er ladehastigheten på lav SOC viktig, men kjører man med stor henger f.eks så må man gjerne lade mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. januar 2025, klokken 12:29
Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 18. januar 2025, klokken 12:19Ja, model 3 har blitt vesentlig bedre med nyeste versjon Highland. Men er den egentlig så til "milsluking på landevei" når noe så elementært som en god ACC kjøre assistent ikke fungerer tilfredsstillende? På støy og komfort ble jeg oppriktig positivt overrasket, men på kjøre assistent ble jeg overasket i klar negativ retning, der leverte Tesla mye dårligere enn de tyske bilene jeg har lang erfaring med. Rart at et så teknologisk frempå selskap ikke klarer å levere på det området.
Tja, jeg vil si at på god landevei (med midtstripe) og motorvei kjører Tesla sin Autopilot mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. På veldig svingete veier og veier uten midtstripe blir den slitsom. Det er dog visse motorvei strekk (som f.eks langs Mjøsa) hvor det er mye fantombremsing. Så det kommer litt an på hva man foretrekker, selv liker jeg at bilen kjører selv og så håndterer jeg avvikene. Med i4en f.eks fungerer det alt for dårlig (kresen på veimerking). Den har mindre fantombremsing dog, og manuelt feltbytte uten å koble ut skulle Tesla gjerne hatt.

Pussig. Jeg kjørte nylig en BMW iX1 tur/retur Oslo-Göteborg. Er denne annerledes enn i4 når det gjelder støttesystemer? Opplevde filholder og adaptive funksjoner som helt bombesikre og bilen var ganske «tog» til å være en mellomstor bil. I tillegg har den veldig bra head-up display som lar deg kjøre veldig konsentrert. En skikkelig milsluker, som hadde fortjent større batteri og litt raskere lading.

Jeg foretrekker at det føles som man kjører selv, selv om bilen gjør det meste. Liker ikke at man må nappe hardt i rattet for å overstyre, som på Tesla. Liker heller ikke at det sier DING DONG hver gang man aktiverer og deaktiverer autopiloten. Fantombremingene er en historie for seg. Nå er det flere produsenter som sliter på «nye» norske veier, men ingen bremser så brutalt som Tesla. Og ca. annenhver gang man møter en trailer på landevei.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. januar 2025, klokken 12:09
Sitat fra: elektro på lørdag 18. januar 2025, klokken 11:50Det som ikke gir mening er å sammenligne Model 3 og Mercedes G-klasse. Sistenevnte går ikke mye lenger med bensinmotor ;D, men det er likevel en fantastisk bil i sin klasse med helt ekstreme kvaliteter.

I andre enden av skalaen finner man Model 3. Som litt satt på spissen ikke har så mange kvaliteter som bil, bortsett fra god rekkevidde.
G-klasse er faktisk ikke en veldig god bil til det den brukes mest til. Det er ikke en god bil å kjøre på landevei, den har ikke luftfjæring en gang. Den er mest av alt blitt ett luksus ikon, og så har den gode terrengenskaper for de som virkelig trenger det. Men den er jo alt for dyr og ubeskyttet til at man faktisk vil bruke den til det den kan. Da velger man heller en Jeep Wrangler.

Model 3 derimot er jo en bra bil for det den er lagd for. Milsluking på landevei og motorvei med god komfort, lite støy og lave driftsutgifter. Så funker den selvfølgelig ikke så bra for de som ønsker seg hyttetraktor med plass til hele familien og fjorten par ski.

Jeg har ikke sagt at G-klasse er en god bil å kjøre på landevei. Det skulle tatt seg ut..  ::) Men den er bra på det den er lagt for. Terreng. Med en byggekvalitet som er ganske unik.

Jeg er imidlertid ikke enig i at Model 3 er bra på det den er laget for. Den har for dårlig komfort og mye støy. I tillegg mangler den parkeringssensorer og hendler, som gjør bilen vanskelig å leve med. Lysene er heller ikke blant de beste.

Driftskostnadene er lave på alle tilsvarende biler som Model 3, så det er egentlig ikke noe argument. Det skulle bare mangle.

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 18. januar 2025, klokken 19:51Jeg er imidlertid ikke enig i at Model 3 er bra på det den er laget for. Dårlig komfort og mye støy. I tillegg mangler den parkeringssensorer og hendler, som gjør bilen vanskelig å leve med. Lysene er heller ikke blant de beste.

Detter er jo bare sprøyt. Har du i det hele tatt testet Model 3 Highland? Det er hverken dårlig komfort eller mye støy. Vil si at våre e-tron f.eks var dårligere i støy departementet bl.a grunnet motorlyder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Sitat fra: elektro på lørdag 18. januar 2025, klokken 11:50
Sitat fra: Vaduz på fredag 17. januar 2025, klokken 20:35Ja det er litt moro at en av de billigste bilene i testen som kjørte delt lengst av alle, bare såvidt slått av en dobbelt så dyr bil, skulle blitt ansett som "taperen" bare fordi den går enda mye lenger på sommeren.

Det er som du sier ToWalk, et interessant perspektiv at folk ser det som en kvalitet at bilen nesten ikke går lenger om sommeren enn om vinteren, i stedet for å vurdere hvor langt en bil faktisk går på vinteren. Det gir ikke noen mening.

Det som ikke gir mening er å sammenligne Model 3 og Mercedes G-klasse. Sistenevnte går ikke mye lenger med bensinmotor ;D, men det er likevel en fantastisk bil i sin klasse med helt ekstreme kvaliteter.

I andre enden av skalaen finner man Model 3. Som litt satt på spissen ikke har så mange kvaliteter som bil, bortsett fra god rekkevidde. Da skaper det overskrifter når Tesla jukser med både oppgitt rekkevidde og tripteller.

Det er for øvrig interessant å se at merket i 2025 fortsatt har denne sterke tilhengerskaren, som desperat prøver å forklare resultatet.

Hvilke ekstreme kvaliteter har en gelenderwagen utenom å signalisere sosial status? Ramme-bil til flere milioner med kort rekkevidde er jo selvfølgelig ekstremt i 2025, men det var vel ikke det du mente?

Model 3 er en av Norges mest solgte biler noensinne, og å si at den ikke er så bra som bil generelt når den er klasseledende på stort sett alle objektive mål blir litt søkt.
Man trenger ikke være fan av musk for å kunne se at tesla lager gode elbiler. Såpass nyansert må man kunne være tenker jeg. Blinklys og fantombremsing er negativt, men jeg svelger større kameler med Kiaen jeg har nå. Ingen biler er perfekt.

Hva mener du forresten med å «desperat forklare resultatet»? At den går nest lengst av alle til lavest pris?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på lørdag 18. januar 2025, klokken 20:48Hvilke ekstreme kvaliteter har en gelenderwagen utenom å signalisere sosial status?

Nettopp :+1:

Synes nye G ser litt gangsterbil ut jeg - mye bling bling også

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. januar 2025, klokken 20:16
Sitat fra: elektro på lørdag 18. januar 2025, klokken 19:51Jeg er imidlertid ikke enig i at Model 3 er bra på det den er laget for. Dårlig komfort og mye støy. I tillegg mangler den parkeringssensorer og hendler, som gjør bilen vanskelig å leve med. Lysene er heller ikke blant de beste.

Detter er jo bare sprøyt. Har du i det hele tatt testet Model 3 Highland? Det er hverken dårlig komfort eller mye støy. Vil si at våre e-tron f.eks var dårligere i støy departementet bl.a grunnet motorlyder.

Jeg kan godt være med på at den er stillegående i hastigheter under 60 km/t. Helt til du treffer en dump eller skal over en skjøt i asfalten..

Men du skrev at den var bra til Milsluking på landevei og motorvei med god komfort og lite støy. Det er det jeg er uenig i.

Nei, jeg har ikke prøvd Highland. Men jeg har kjørt veldig mange andre utgaver av S, X, Y og 3. Ulike facelifter og spennende kodenavn, så kom Berlin. Ingen har imponert på støy og komfort, for å si det mildt. Men fansen har vært like begeistret hver gang.

elektro

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. januar 2025, klokken 21:39Hvilke ekstreme kvaliteter har en gelenderwagen utenom å signalisere sosial status? Ramme-bil til flere milioner med kort rekkevidde er jo selvfølgelig ekstremt i 2025, men det var vel ikke det du mente?

Model 3 er en av Norges mest solgte biler noensinne, og å si at den ikke er så bra som bil generelt når den er klasseledende på stort sett alle objektive mål blir litt søkt.
Man trenger ikke være fan av musk for å kunne se at tesla lager gode elbiler. Såpass nyansert må man kunne være tenker jeg. Blinklys og fantombremsing er negativt, men jeg svelger større kameler med Kiaen jeg har nå. Ingen biler er perfekt.

Hva mener du forresten med å «desperat forklare resultatet»? At den går nest lengst av alle til lavest pris?

G-klasse kommer seg ettersom jeg skjønner frem steder der andre ikke gjør det. Og testes grundigere og bygges med solid enn kanskje noen andre biler.

At Model 3 er en av Norges mest solgte biler sier vel mer om et spesielt avgiftssystem og at Tesla var tidlig ute, enn om at det er en bra bil. Samt at de har vært flinke med å skape brand ambassadører i hopetall. Jeg synes det er interessant at folk fortsatt er så opptatt av Tesla nå som det finnes mange andre alternativer. Og lading ikke er noe stort problem med noen av de.

Med desperat forklare resultatet mener jeg ulike forklaringer på «slipstreaming» og andre feil hos sjåfører og arrangører i årets vinter El-prix. Og kritikken av de andre bilene, som G-klasse. En slags whataboutisme.

elektro

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. januar 2025, klokken 21:39
Sitat fra: Vaduz på lørdag 18. januar 2025, klokken 20:48Hvilke ekstreme kvaliteter har en gelenderwagen utenom å signalisere sosial status?

Nettopp :+1:

Synes nye G ser litt gangsterbil ut jeg - mye bling bling også

Ikke uenig. Ville kviet meg for å kjøpe en selv om jeg vant i lotto, dessverre.

Jejl

Ladetesten til NAF/Motor er etter min mening lite opplysende for en vanlig forbruker.
Det fokuseres der hovedsakelig på antall kw i ladeprosessen fra 10-80%, men det er ikke det som er viktigst.
Det som teller er antall reelle kilometer ladet inn på batteriet, og da teller de første minuttene selvfølgelig mest.
Det vil alltid statistisk være flest turer der en har behov for lading til en kortere distanse.
Hvor fort bilen får tilført de første 100 - 200 km rekkevidde i praksis, er derfor viktigere for folk flest å vite.

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 18. januar 2025, klokken 23:20Jeg kan godt være med på at den er stillegående i hastigheter under 60 km/t. Helt til du treffer en dump eller skal over en skjøt i asfalten..

Men du skrev at den var bra til Milsluking på landevei og motorvei med god komfort og lite støy. Det er det jeg er uenig i.

Nei, jeg har ikke prøvd Highland. Men jeg har kjørt veldig mange andre utgaver av S, X, Y og 3. Ulike facelifter og spennende kodenavn, så kom Berlin. Ingen har imponert på støy og komfort, for å si det mildt. Men fansen har vært like begeistret hver gang.
Som jeg regnet med. Du slenger ut kritikk om den gamle modellen uten å ha testet den nye. Useriøst.

elektro

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. januar 2025, klokken 07:32
Sitat fra: elektro på lørdag 18. januar 2025, klokken 23:20Nei, jeg har ikke prøvd Highland. Men jeg har kjørt veldig mange andre utgaver av S, X, Y og 3. Ulike facelifter og spennende kodenavn, så kom Berlin. Ingen har imponert på støy og komfort, for å si det mildt. Men fansen har vært like begeistret hver gang.
Som jeg regnet med. Du slenger ut kritikk om den gamle modellen uten å ha testet den nye. Useriøst.

Jada, jeg forstår at det virker useriøst. Det var et motsvar på din påstand om at Model 3 i siste utgave kjennetegnes av god komfort og lite støy på motorvei. Så da tenkte jeg at her kan man kaste ut hva som helst.

Uansett mangler Model 3 nå hendler og parkeringssensorer. Som var mitt andre poeng. Lysene er ikke spesielt bra og den mangler instrumentpanel og head up. Viskernes funksjon har aldri vært bra på noen Tesla, og er det heller ikke på Highland etter første del av Live streamen til NAF å dømme. Sist men ikke minst er Elon Musk en fare for demokratiet. Jeg pleier ikke å la det gå politikk i bilvalg, men summen av dette gjør jo at jeg spør meg hvorfor Tesla fortsatt er populært.

Jeg tror en viktig grunn er at folk tror de får mer rekkevidde enn de gjør. Og at Tesla, og menigheten rundt, har greid å få fokus over på det i stedet for hvorvidt det er en bra bil. Visst har Model 3 lagt forbruk, men det har også dusinvis av andre biler i samme klasse.

EDIT: Når det gjelder lading. Nyere Tesla lader ganske bra, unntatt de med LFP under visse omstendigheter vinteretid. Og de har utvilsomt et fantastisk nettverk. Men når man jukser med WLTP og oppgir ladehastighet i km. per time basert på dette, og ikke faktisk forbruk, fremstår også ladingen enda raskere enn den er. Dette er selvfølgelig helt bevisst. I tillegg virker det som de overrapporterer på triptelleren nærmest for å få forbruk og alt til å henge sammen. Og folk blir helt blendet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA