Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:54Synes ikke bare sjåførene bør rulleres - også rekkefølgen på bilene. Nå må jo Tesla starte først i alle tester pga høyest WLTP. I dag var det nok en del mer slaps og regn som måtte brøytes for Model 3 enn bil nr 23 som lå 2 sek bak bil 22.

Får ikke håpe noen finner opp en enda mer effektiv sommerbil. Ikke fest solceller så du får 1200 km om sommeren. Da vil du garantert bli kalt "Taperen" (som Motor kaller Model 3) selv om du kom nesten på delt 1. plass på distanse og har lavest forbruk av alle.

Ja, at man ikke starter testen samtidig gjør at resultatene ikke er sammenlignbare. En time forskjell kan utgjøre mye.

Hadde vært morsomt med test av Aptera-e med 160 mils rekkevidde...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#226
Sitat fra: Carboy på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:54
Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Utrolig bra av model 3, pris til rekkevidde forholdet er ekstremt, fremdeles ingen i nærheten.

Men hele testen er dessverre litt ubrukelig da ingen bryr seg om rekkevidde på landevei. Det er på motorvei man reiser langt. Alle moderne elbiler har ok rekkevidde på landevei, men det er lengre turer i høy fart som er interessant. Heldigvis har vi Bjørn Nyland!

Enig også i at de burde rotere sjåførene for å ta vekk konkurranseaspektet.

Ja, ikke verst av Model 3. Det en ikke må glemme er at Model 3 kom like langt med 75-82 kWh batteri tilgjengelig som Polestar klarte med over 100 kWh.

Enig i at Polestar 3 imponerte. Den har visstnok samme drivverk som Volvo EX90. Husk at Polestar 3 er en SUV på størrelse med BMW iX og litt større enn f eks Audi Q6 etron og macan. Dermed også like stor eller større enn en Model Y. Så å sammenligne den med Model 3 på batteristørrelse må man også ta med at Model 3 er en betydelig mindre bil.

Jo, enig i det, men ettersom batteriet er 39% større på Polestar så synes jeg det og bør nevnes. Frontalarealet er ikke så enormt mye større, men Polestar veier jo 800 kg mer enn Model 3, så det utgjør mye.  Polestar vil jo og straffes ekstra mye og mer enn Model 3 med tanke på at de avsluttet med å sirkle rundt på mye høyere Meter Over Havet enn Model 3. I real world vil du jo ofte ende på samme moh etter 500km, og i nedoverbakke er jo vekt bare en fordel. Så da ville nok Polestar kommet lenger enn Model 3, kanskje.
Tesla Model Y                         2021-

Suverin

#227
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:46Vel, halvparten av Norges befolkning bor vel i nærheten av og kjører en del på motorvei, så en del av testen kunne godt vært på det. Kanskje 15-20 mil.

Det er noen mil 90 sone fra Øyer til Sjoa, der trafikken normalt går i faktiske 90 og 90+ (så fort man er kommet forbi Hafjell er det stort sett lite trafikk), så littegrann får de på dagens rute og. Var vel spesielle (underkjølt) føreforhold i år, så det gikk ekstra sakte..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Electric cars in Norway

SitatJa, at man ikke starter testen samtidig gjør at resultatene ikke er sammenlignbare. En time forskjell kan utgjøre mye.
turf :+1:  ja jeg ser den - men dette slik det ble i går er nok det aller beste som lar seg gjennomføre praktisk sett her i Norge

Flott at NAF gjør dette

E-Trond

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:42
Sitat fra: E-Trond på onsdag 15. januar 2025, klokken 23:47Måtte bare sjekke prisen på M3 LR RWD
427.654
Standard farge,med vinterhjul og hengerfeste
En svært god pris på en bil som tipper 700 km wltp...

Gratulerer til Polestar som har svært god rekkevidde på vinterføre i forhold til oppgitt wlpt.  :+1:

Det er vel ikke akkurat å tippe WLTP.

Det skulle ha stått bikker! 🤣
ID 7 GTX
Ioniq  2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: E-Trond på torsdag 16. januar 2025, klokken 07:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:42
Sitat fra: E-Trond på onsdag 15. januar 2025, klokken 23:47Måtte bare sjekke prisen på M3 LR RWD
427.654
Standard farge,med vinterhjul og hengerfeste
En svært god pris på en bil som tipper 700 km wltp...

Gratulerer til Polestar som har svært god rekkevidde på vinterføre i forhold til oppgitt wlpt.  :+1:

Det er vel ikke akkurat å tippe WLTP.

Det skulle ha stått bikker! 🤣

Aha!   :D
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: E-Trond på torsdag 16. januar 2025, klokken 07:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:42
Sitat fra: E-Trond på onsdag 15. januar 2025, klokken 23:47Måtte bare sjekke prisen på M3 LR RWD
427.654
Standard farge,med vinterhjul og hengerfeste
En svært god pris på en bil som tipper 700 km wltp...

Gratulerer til Polestar som har svært god rekkevidde på vinterføre i forhold til oppgitt wlpt.  :+1:

Det er vel ikke akkurat å tippe WLTP.

Det skulle ha stått bikker! 🤣
Words ;D

edyrli

Det er jo mye interessant læring i denne testen selv om noen ikke er helt enig i hvor relevant den i praksis er. Det vi ser er at biler som har høyt forbruk om sommer har en tendens til å tape mindre rekkevidde om vintereren. Men ikke uten unntak. NIO EL-8 hadde f.eks. 18% rekkevidde tap. Jeg synes også testen er relevant med tanke på hvilke forhold man ofte møter en norsk vinterdag når man skal på juleferie med slaps, is og stengte veier.
Det er også interessant å se at BYD Tang gikk lenger 6 andre biler som har høyere WLTP rekkevidde.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

batterimannen

Jeg tenker det er greit å få frem for hele befolkningen at rekkevidden taper seg på vinteren og at WLTP rekkevidden ikke er det du faktisk kan kjøre. Er med i flere elbilgrupper på facebook og jeg har sett ganske mange innlegg som "bilen min har rekkevidde på 460 km, hvorfor står det at jeg kub kan kjøre 380 km nå? Noe feil med bilen?".
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

#234
Sitat fra: edyrli på torsdag 16. januar 2025, klokken 08:14Det er jo mye interessant læring i denne testen selv om noen ikke er helt enig i hvor relevant den i praksis er. Det vi ser er at biler som har høyt forbruk om sommer har en tendens til å tape mindre rekkevidde om vintereren. Men ikke uten unntak. NIO EL-8 hadde f.eks. 18% rekkevidde tap. Jeg synes også testen er relevant med tanke på hvilke forhold man ofte møter en norsk vinterdag når man skal på juleferie med slaps, is og stengte veier.
Det er også interessant å se at BYD Tang gikk lenger 6 andre biler som har høyere WLTP rekkevidde.

En måte å se det på er at de med stort batteri går lengst, selv om teknikken ikke er så god. En bil som klarer å tyne ut mange flere km per kWh om sommeren ved hjelp av god aerodynamikk, lav friksjon, perfekt gear-ratio, gode lager, effektiv varmepumpe osv får en veldig lang WLTP, og har ganske lite batteri (siden den ikke trenger stort for å runde 55 mil). Men når samme bil møter regn, netto oppoverbakke, tjukkere luft og mer behov for kupè- og batterivarme, så vil forbruket i prosent bli mye større enn en lite effektiv bil, selv om forbruket i kWh ikke øker mer for effektiv bil enn ikke-effektiv bil. Derfor gjør Mercedes G-klasse det mye bedre enn Model 3. Mercedesen har WLTP forbruk på 27,7, mens Model Y har 12,5. Mercedesen økte forbruket til 30,1 som er 14%, mens Tesla trengte 24% mer sånn ca. Men Tesla trengte ikke mer kWh ekstra. En kuriositet er et Mercedesen ser ut til å ha stoppet i nedoverbakke  ;D

Blir litt som at Klæbo kan gå sykt godt på ski på flatene og nedoverbakke, mens når han skal gå enorme oppoverbakker så slår fysikkens lover inn, og da er det vekt/ytelse som teller for han, og batteristørrelse på elbil.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: batterimannen på torsdag 16. januar 2025, klokken 08:59Jeg tenker det er greit å få frem for hele befolkningen at rekkevidden taper seg på vinteren og at WLTP rekkevidden ikke er det du faktisk kan kjøre. Er med i flere elbilgrupper på facebook og jeg har sett ganske mange innlegg som "bilen min har rekkevidde på 460 km, hvorfor står det at jeg kub kan kjøre 380 km nå? Noe feil med bilen?".

Ja, jeg tenker den og bør hjelpe til med å informere om hvor sinnsykt langt de faktisk kan kjøre og. Ser diesel-banden er ute og kommenterer om at diesel er det eneste som funker om de skal kjøre 70 mil. "Da må en jo lade 2-3 timer" er en vanlig oppfatning. Med de fleste bilene her er jo en halvtime nok - en pause folk vanligvis bør ha.

Er vel og greit å få vist hvor lenge det faktisk tar å kjøre opp 80 kWt med strøm. Bilene begynte å kjøre klokken 9, og så kom de siste "frem" klokken 20:30. Hvis en trekker fra 2 timer for saktekjøring og pauser så har en fremdeles 9,5 timer... Men disse diesel-folkene vil bare lese overskriften: "Tesla knust av Polestar", og dermed anta at du må kjøpe en bil til over 700.000 for å få en ok bil.
Tesla Model Y                         2021-

elektro

Sitat fra: Suverin på torsdag 16. januar 2025, klokken 07:11
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:46Vel, halvparten av Norges befolkning bor vel i nærheten av og kjører en del på motorvei, så en del av testen kunne godt vært på det. Kanskje 15-20 mil.

Det er noen mil 90 sone fra Øyer til Sjoa, der trafikken normalt går i faktiske 90 og 90+ (så fort man er kommet forbi Hafjell er det stort sett lite trafikk), så littegrann får de på dagens rute og. Var vel spesielle (underkjølt) føreforhold i år, så det gikk ekstra sakte..

Det er også et par mil med 100 (og 110?) sone på RV4 mellom Grua og.. Gran? Synes egentlig de burde kjørt E6, men de bør i alle fall kutte ut den avstikkeren på Biri og kjøre på GPS hastighet. Og også kjøre forbi biler som kjører under hvis mulig. Bykjøringen til å begynne med trekker også snitthastigheten ned. Men det er vel meningen. Var det ikke sagt her at WLTP har en snittfart på under 50 km/t? Sikkert mer motorvei, men de avslutter neppe på 1000 moh. :) Bilene som gikk lengst i år ble jo stoppet på verst tenkelige sted, Hjerkinn.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Utrolig bra av model 3, pris til rekkevidde forholdet er ekstremt, fremdeles ingen i nærheten.

EV3 er vel i nærheten? Long Range-utgaven koster fra 429 900 kr med utstyrspakke Exclusive. Da er blinklyshendler inkludert. ;)

Problemet, som NAF belyser, er at Tesla annonserer med 702 km. rekkevidde. På denne måten har det over tid festet seg et inntrykk av at man får veldig mye bil for pengene. Ja, man får mange mil for pengene. Men tar man med at andre tilbyr mer komplette biler mht. utstyr og komfort og omtrent like god rekkevidde i praksis, så tegner det seg kanskje et mer nyansert bilde.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på torsdag 16. januar 2025, klokken 09:35
Sitat fra: Suverin på torsdag 16. januar 2025, klokken 07:11
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:46Vel, halvparten av Norges befolkning bor vel i nærheten av og kjører en del på motorvei, så en del av testen kunne godt vært på det. Kanskje 15-20 mil.

Det er noen mil 90 sone fra Øyer til Sjoa, der trafikken normalt går i faktiske 90 og 90+ (så fort man er kommet forbi Hafjell er det stort sett lite trafikk), så littegrann får de på dagens rute og. Var vel spesielle (underkjølt) føreforhold i år, så det gikk ekstra sakte..

Det er også et par mil med 100 (og 110?) sone på RV4 mellom Grua og.. Gran? Synes egentlig de burde kjørt E6, men de bør i alle fall kutte ut den avstikkeren på Biri og kjøre på GPS hastighet. Og også kjøre forbi biler som kjører under hvis mulig. Bykjøringen til å begynne med trekker også snitthastigheten ned. Men det er vel meningen. Var det ikke sagt her at WLTP har en snittfart på under 50 km/t? Sikkert mer motorvei, men de avslutter neppe på 1000 moh. :) Bilene som gikk lengst i år ble jo stoppet på verst tenkelige sted, Hjerkinn.

Får mer klikk ved å få størst mulig avvik fra WLTP - ref 1000 moh  :D

Det kjøres visst også i 23 grader. Som vel er "perfekte forhold".

Hvis en kan stole på denne nettsiden så er det mye variasjon i kjøringen i WLTP, med snittfart på 46,5 km/t.:
https://evdb.nz/wltp
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på torsdag 16. januar 2025, klokken 09:48
Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Utrolig bra av model 3, pris til rekkevidde forholdet er ekstremt, fremdeles ingen i nærheten.

EV3 er vel i nærheten? Long Range-utgaven koster fra 429 900 kr med utstyrspakke Exclusive. Da er blinklyshendler inkludert. ;)

Problemet, som NAF belyser, er at Tesla annonserer med 702 km. rekkevidde. På denne måten har det over tid festet seg et inntrykk av at man får veldig mye bil for pengene. Ja, man får mange mil for pengene. Men tar man med at andre tilbyr mer komplette biler mht. utstyr og komfort og omtrent like god rekkevidde i praksis, så tegner det seg kanskje et mer nyansert bilde.

Ja, EV3 gjorde det virkelig bra den og. Ser ut til å være et bra alternativ. Velger en Exclusive Plus til 464.900 så får du i tillegg V2L (Vehicle to load), sånn at du kan stryke skjorter på parkeringsplassen i sola, eller ha strømstøtte-strøm på en strømløs hytte, med lang skjøteledning.

Tesla annonserer i grunn ikke med 702 km rekkevidde. De annonserer 702km WLTP-rekkevidde, som er en standard med 23 varmegrader osv. Dersom de hadde skrevet 400 km rekkevidde WLTP - ville det vært bedre? Da ville de jo ikke fulgt standarden og løyet. De gjør en test og leser av resultatet - hva mer skal en gjøre. De har til og med oppgitt at rekkevidde avhenger av mange forhold. Sånn utenom det er Musk en dust.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA