Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nyttårsmoro: Hvilken premium-bil ville du kjøpt om Tesla ikke fantes ?

Startet av tomrh, torsdag 03. januar 2013, klokken 19:48

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

laumb

Om campingvogna er innenfor antall kilo vogntogvekt, så ja.

Antallet kilo vet vi ikke enda.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Espen Hugaas Andersen

Jeg har hørt det bli sagt at Model X skal kunne dra mer last enn noen annen bil ("car", ikke "truck"), men dette er nok ikke offisielt og kan endre seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

Det er dette punktet det vil stå på, for både madammen og jeg (og spesielt hun) liker å dra på campingvognferie. Hater å måtte krype til korset og kjøpe enda en fossilbil til formålet når spacewagonen om X antall år har gjort sitt (tok den? ;D ).

Tenker også praktisk ang. rekkevidde (om Tesla X faktisk kan dra det meste), for en 1400 kg vogn på slep vil nok halvere rekkevidden. Da er man avhenging av Tesla hurtigladere eller 3-fase lademuligheter langs veien ellers blir det svært korte dagsetapper og laaange stopp. Greit hvis man bare durer rundtomkring for turen sin del, men dumt hvis man har et konkret feriemål man vil bruke flest mulige dager på.

Men det hadde vært gøy med en X da. Sukk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

#4
De batteridrevne elbilenes store utfordring er fortsatt energien batteriene kan bære, og tiden det tar å lade batteriet.

Kjøring med campingvogn er ekstremt energikrevende, og jeg vil tro forbruket vil ligge på 2-3x av pen langkjøring.

Tar vi utgangspunkt i at X har 10% dårligere rekkevidde enn S, at forbruket stiger 2-3x og vi trekker inn teoretiske tall fra rekkevidde med S``en får vi følgende tall.

Vinter: 16 mil (35 -10% mil =32 mil. - 50% for dobbelt forbruk= 16 mil. Eller ca 11 mil ved trippelt forbruk.

Sommer: 45 mil - 10% =40,5 mil. - 50% = 20,25 mil. Eller ca 13,5 mil ved trippelt forbruk.

Det X kan tjene på er ekstrem regenerering i nedoverbakker om du har to motorer, men det begrenses uansett til maks 90kWh pga batteriet (i hvert fall pt.)

Med andre ord, den teoretiske muligheten for å dra campingvogn innebærer ikke at man vil dra på norgesferie med en i nærmeste fremtid.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2012, klokken 12:12
Kjøring med campingvogn er ekstremt energikrevende, og jeg vil tro forbruket vil ligge på 2-3x av pen langkjøring.
Fossilen vår bruker ca. 0,8 l/mil på vanlig langkjøring. I sommer brukte vi 1,4-1,6 l/mil med 1400 kg tung campingvogn. Det snilleste forbruket langs E6 i Trøndelag, det verste langs nordnorske veier med store høydeforskjeller (E6 nordover fra Fauske f.eks.). Det er ikke verre enn en dobling ihvertfall. Hvorfor skulle dette forholdet bli verre for en elbil?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

#6
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 17. desember 2012, klokken 13:33
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2012, klokken 12:12
Kjøring med campingvogn er ekstremt energikrevende, og jeg vil tro forbruket vil ligge på 2-3x av pen langkjøring.
Fossilen vår bruker ca. 0,8 l/mil på vanlig langkjøring. I sommer brukte vi 1,4-1,6 l/mil med 1400 kg tung campingvogn. Det snilleste forbruket langs E6 i Trøndelag, det verste langs nordnorske veier med store høydeforskjeller (E6 nordover fra Fauske f.eks.). Det er ikke verre enn en dobling ihvertfall. Hvorfor skulle dette forholdet bli verre for en elbil?

Jeg tror ikke det blir så mye verre fordi det er en elbil, det bare merkes så mye bedre fordi elbilen er så energieffektiv. Så da er din erfaring rundt en dobling av forbruket? Søkte på "campingvogn forbruk" og fant ut at folk som hadde gjerrige/effektive biler som eks V50 1,6td gjerne fikk 2-3 ganger høyere forbruk sammenlignet med snill langkjøring. Det var derfor jeg tok utgangspunkt i dette. Har man eksempelvis Suburban/Excursion som trekkvogn vil man naturlig nok merke mindre økning i forbruk målt i prosent sammenlignet med en V50, men jeg tror vi må se på utslaget for effektive fossilbiler fremfor ineffektive for å se hvordan resultatet blir for Model X med henger.

Fasiten har jeg naturlig nok ikke, men da er det rimelig å ta utgangspunkt i at forbruket dobler seg? Å regne på kilometeren riktig er lite poeng, for det er så mange variabler som spiller inn. Og 2% restkapasitet på batteriet når du kommer frem er bedre enn -2% :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2012, klokken 12:12
Med andre ord, den teoretiske muligheten for å dra campingvogn innebærer ikke at man vil dra på norgesferie med en i nærmeste fremtid.

De fleste som ønsker hengerfeste gjør det nok av andre grunner enn å dra campingvogn. Forøvrig kjenner jeg flere som eier campingvogn, felles for alle sammen er at vogna flyttes to ganger i året og da ikke spesielt langt ;)

De som kjører "Norge rundt" har vel stort sett gått over til campingbil etterhvert ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. desember 2012, klokken 15:52
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2012, klokken 12:12
Med andre ord, den teoretiske muligheten for å dra campingvogn innebærer ikke at man vil dra på norgesferie med en i nærmeste fremtid.

De fleste som ønsker hengerfeste gjør det nok av andre grunner enn å dra campingvogn.
Garantert! Jeg hadde satt pris på hengerfeste på S``en for å kunne kjøre et par lass på dynga i løpet av året, eller hente møbler/hvitevarer.

Og at de med vogn i hovedsak bare flytter på den to ganger i året, og heller ikke spesielt langt, gjør kanskje X mer enn god nok for mange av campingvogn-eierne?

Mitt regneeksempel var bare for å illustrere at campingvogn ikke er noe man drar på langtur med i en X, men en vanlig liten henger har sikkert liten betydning!

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. desember 2012, klokken 15:52
De som kjører "Norge rundt" har vel stort sett gått over til campingbil etterhvert ?
Vi er vel ikke helt mainstream vi da. Liker å parkere vogna og så kunne kjøre rundt med bilen til butikker, aktiviteter og by/bygdesenteret etc. Mest praktisk.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2012, klokken 17:44
Mitt regneeksempel var bare for å illustrere at campingvogn ikke er noe man drar på langtur med i en X, men en vanlig liten henger har sikkert liten betydning!
Man kan jo kjøre med ei mindre campingvogn.  :) Akkurat nå har vi ei monstervogn for å få plass til ungene og et minimum med "privatliv", men innen vi rekker å kjøpe X har sikkert de to tenåringene fått helt andre planer sommerstid. Så ei snerten lita 900-kilos vogn kun til kona og meg og minsten kan jo bli et alternativ? Vinter-rekkevidde med vogn er forøvrig helt uaktuelt å regne på for vår del.

Når man leier vognplass med strøm på campingplasser, skulle man vel kunne lade X'en med den? Må ha lav strømstyrke så man ikke sprenger de stakkars små sikringene, men hvis man bor samme sted noen dager i slengen skulle det jo monne til slutt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 17. desember 2012, klokken 18:57
Når man leier vognplass med strøm på campingplasser, skulle man vel kunne lade X'en med den? Må ha lav strømstyrke så man ikke sprenger de stakkars små sikringene, men hvis man bor samme sted noen dager i slengen skulle det jo monne til slutt.
I USA virker det som om såkalte RV parks (campingplasser/bobilplasser) faktisk er de stedene med best utbygget infrastruktur for hurtiglading. Du får ringe litt rundt og høre hva slags uttak de forskjellige campingplassene i Norge har :)

Kjør gjerne land og strand rundt med Model X! Bare du planlegger litt og ikke har for ambisiøse dagsplaner går det sikkert ypperlig!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Joakim Sveli

Jeg var i 2009 på campingferie med en kompis i en Think. Fungerte veldig bra. Stoppet og fiska mens vi lada. Alltid strøm tilgjengelig på C-plasser. Fikk alltid tilbud om 32A trefas også, så det burde være muligheter der.

Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på onsdag 02. januar 2013, klokken 13:44
Jeg var i 2009 på campingferie med en kompis i en Think. Fungerte veldig bra. Stoppet og fiska mens vi lada. Alltid strøm tilgjengelig på C-plasser. Fikk alltid tilbud om 32A trefas også, så det burde være muligheter der.

Men det var vel stort sett 230V trefase eller ? Blått støpsel ? Var dette på alle bobilplassene, eller hadde de kun ett slikt støpsel tilgjengelig ?

Uansett positivt for meg, på norgesferie vil jeg fint klare meg med 32A enfase for å lade opp 85kWh-batteriet over natten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

wat

Må si jeg er veldig spent på rekkevidden med campingvogn jeg også, og foreløpig er det det som hindrer oss mest i og bestille den. Vi har ei vogn på 1900 kg. I sommer hadde vi flere etapper på over 40 mil. Da er vi helt avhengig av et godt utbygd nett av hurtigladere hvis vi skal kunne bruke en Model X i fremtiden...
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

tomrh

Det er forresten forunderlig at hybridene ikke kan dra campingvogn. F.eks. Toyota Prius, Lexus CT200h og Honda Insight, ingen av dem leveres med hengerfeste. Hvorfor det? Når ikke hybrider kan trekke henger, begynner jeg faktisk å tvile på om Tesla X kan det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA