Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nyttårsmoro: Hvilken premium-bil ville du kjøpt om Tesla ikke fantes ?

Startet av tomrh, torsdag 03. januar 2013, klokken 19:48

« forrige - neste »

laumb

Det gidder jeg faktisk ikke å diskutere. Du er da en av de som ikke kan reglene godt nok:

Sitat
Hastighetsbegrensninger

Hvis du befinner deg på veg med fartsgrense over 80 km/t, kan du generelt ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger. Hvis du trekker tilhenger uten bremser, kan du ikke kjøre fortere enn 60 km/t hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer – se trafikkreglene § 13.

Det betyr at: er aktuell totalvekt lavere enn 300kg, så kan du med henger uten brems kjøre i inntil 80km/t.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger

Hilsen meg som har studert hengerregler aaaalt for mange ganger, kranglet meg ut av bøter med politi og teknisk personell som mener det var ulovlig samt gjennomført BE for et års tid siden (var lei av å forklare politi og VV reglene.).

Griffel

Så da venter vi spent på spesifikasjonen om hvor tung henger som kan dras uten brems og med brems, og kjører i 60 eller 80 alt etter hva trafikkreglene sier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bil.Med.Vet

Sitat fra: laumb på lørdag 24. august 2013, klokken 00:17
Hilsen meg som har studert hengerregler aaaalt for mange ganger, kranglet meg ut av bøter med politi og teknisk personell som mener det var ulovlig samt gjennomført BE for et års tid siden (var lei av å forklare politi og VV reglene.).

Har opplevd det samme selv, reglene er så klønete at UP ikke kan de en gang...
Vurderer også BE, har bare aldri tid.
Gleder oss veldig til å finne ut om hengerfestet til TMX, sparer opp til å reservere nå (kona er like ivrig som meg ;-) ), men vi må ha hengerfeste med litt kapasitet for å kunne sette Outbacken vår på hylla.
Sparer opp til en Tesla Model X
Leaf 2013 - Leveres uke 42
Subaru Outback 1997 - Må bli til X'en er i hus
Subaru VIVIO 1997 - Kasseres uke 42

Mismatch

Auris hybrid kan trekke tilhenger, men bare 345 kg.

Hvorvidt modell x kan trekke henger vil være viktig for min interesse - mitt mål er å bytte ut en vw sharan med modell x og beholde Leafen.

Leaf er ikke godkjent for tilhenger. Er det noen grunn til det ( ut over batterikapasitet)?

I sum - jeg håper noen kommer over info om modell x og hengermulighet.

Kristian

Hvorfor kan ikke TMS trekke henger? Jeg tipper forklaringen kan være:

I USA er hengerfeste uaktuelt i denne klassen, dette er en DYR  bil i Porsche Panamera klassen. Der har de ikke campingvogn, men campingbil. Skal du ha kjørt bort noe skrot, ringer du bare noen mexikanere med pickup, koster sikkert ingenting.

Bilen har i henhold til vognkortet 94hk eller noe slikt, som er maks ytelse overt tid. Det er kanskje litt lite?
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Bly

Er det ønske om at jeg skal gjøre en test på forbruk med og uten campingvogn med elbil. Har en 2tonns Toyota tacoma med hengerfeste og Ah-teller.  Det ville kunne gi en indikasjon på hva man kan forvente med en Tesla-X
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

silverwrx

Har selv dratt campingvogn (Kip) med en sprek 4wd som tok hundresprinten på 4tallet. Dro kjøkkenet skjevt etter lyskryss dragrace i Gøteborg. Vant mot en Saab turbo. Ville vært forsiktig med vognen og bilen.

Rekkevidde med vogn på 1200kg som ikke er aerodynamisk på slep. Drar 2kw på mila uten vogn. Si da ihvertfall 3kw/mila, det vil gi 28mil maks, 25maks komfortabelt og 20mil  lett. Blir litt som Leaf på langtur. De superchargerene bør stå tett, eller en kort campingferietur.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Popper

Denne tråden er et sikkert tegn på at det er lenge til det kommer en X.
Stikker innom Tesla X forumet  støtt og stadig, og campingvogn-temaet er fortsatt eneste tema som diskuteres.
Nå håper jeg ikke at jeg tråkker noen på tærne, og om så, så håper jeg det ikke opplevdes som fryktelig hardt.

Og så til trådstartes spørsmål, dra campingvogn?
- Ja, det er jeg helt sikker på at en x kommer til å klare, men jeg tror ikke den får hengerfeste.

:)
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Øyvind.h

Sitat fra: Popper på torsdag 24. oktober 2013, klokken 22:51
- Ja, det er jeg helt sikker på at en x kommer til å klare, men jeg tror ikke den får hengerfeste.
Da skulle du fulgt med litt bedre. Det var vel Elon selv som sa at Model X kom til å få tilhengerfeste  :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Popper

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. oktober 2013, klokken 23:41
Sitat fra: Popper på torsdag 24. oktober 2013, klokken 22:51
Da skulle du fulgt med litt bedre. Det var vel Elon selv som sa at Model X kom til å få tilhengerfeste  :)
I såfall forandrer jeg mening.
Om Elon sa det, men ikke nevnte campingvogn så er jo saken klar:)
(dette er kverr-svaret mitt)

Egentlig så ble jeg opplyst og glad, trodde jeg måtte klare meg uten hengerfeste i fremtiden :)
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. oktober 2013, klokken 23:41

... men på den annen side ble jo Model S opprinnelig lansert som 4wd (men uten at det sto når det faktisk kom :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

asbkar

Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

tomrh

Sitat fra: asbkar på mandag 28. oktober 2013, klokken 12:05
http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-x-her-kommer-en-god-nyhet-4144576.html
Hurra! :)
Forresten første gangen jeg leser en begrunnelse. Er det særlig reelt at elmotoren kan gå varm? Hva når man kjører opp veldig bratte bakker med elbil til vanlig, f.eks. fra Luster og opp til Sognefjellet, stigningen må da tilsvare mer enn det å dra en tung henger? Har ihvertfall opplevd å koke radiatorvannet opp der med en eldre Corolla..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

asbkar

Buddy Sport kan trekke tilhenger:
http://www.buddyelectric.no/index.php/spesifikasjoner
- Hengerfeste: Maks tillatt trekkvekt på offentlig vei er 200 kg.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA